9kk päivähoidon aloitus ja ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veeti9
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

veeti9

Vieras
Meidän 9kk poika aloittaa kohta perhepäivähoitajalla. Miten teillä saman ikäisten lasten ruokailu on hoitunut? Onko lapsi syönyt samaa ruokaa muiden lasten kanssa, onko hoitaja tehnyt soseet erikseen vai oletteko vienyt valmiita ruokapurkkeja itse? Hoitajalla ei ole ollut noin pientä lasta hetkeen, joten häneltäkään ei juuri neuvoja asiassa saanut.

Purkkiruoan vieminenkään ei ole este, mutta mietityttää se, että hoitomaksu tietenkin sisältää myös ruokailun ja hoitaja saa käsittääkseni myös kulukorvauksia. Kustannukset nousisi siis ruokien osalta meillä.

Sopimuskysymys tämä varmasti on, mutta olisi kiva kuulla miten muiden hoitopaikoissa ollaan toimittu.

Ei siun tarvi omia ruokia viedä. kyllä se on hoitopaikan asia kattoa että saa sopivaa. Ainoa on se jos juo korviketta, ne on vanhempien tehtävä viedä. Mitä oon päiväkodeissa hoitanu vauvoja, ne saa sitä samaa mitä kaikki pientenryhmässä, soseutus on mahdollista tehdä.

Tässä lienee kuntakohtaisia eroja, täällä ryhmään tulee keittiöstä erilliset soseet alle 1v lapsille, juomana korvike (sekin pk:n puolesta). Perhepäivähoidossa hoitajilla ohjeistus valmistaa soseet, ja korvikkeitakaan ei vanhempien tarvitse itse tuoda.

Ap, jos kyseinen pph oli epävarma, voit tarkistaa asian kuntasi/alueesi perhepäivähoidon vastaavalta.

Velvollisuus ruoan järjestämisestä on pph:lla.

Mut itse kyllä laittaisin vauvan mukaan omat ruoat, jos kotona kuitenkin hänelle ruokaa tehdään joka tapauksessa, niin on paljon pienempi vaiva tehdä samalla kertaa vähän isompi satsi kuin että pph tekee vauvalle erikseen suolattomat, maidottomat, lantuttomat, pinaatittomat, pähkinättömät jne. soseutetut ruoat.

Itse olen päiväkodin "täti"...ja kyllä tuon ikäiselle kuuluu vielä ns.vauva ruoka....suolaton,pinaatiton ja se iänikuinen taistelu makkara ruuista.Mutta miksi ihmeessä ei saisi lanttua syödä tai pähkinää?jos vaan kykenee?Hoitopaikka on kuitenkin vastuussa siitä että jokaiselle on sitä oikenalaista ruokaa,vauvaruoka on vain yksi erikoisruokavalio muiden joukossa:)Eikä enää edes välttämättä soseutettua,jos "karkea" vaan menee "sihtikurkun" läpi ;)
Onpa outo että hoitaja ei tiennyt miten menetellä ruuan suhteen?!

Juu, hoitajan kuuluu valmistaa ruoka tai sitten ostaa purkkeja. Saa siitä kulukorvauksen kuten muistakin ja se riittää oikein hyvin vaikka vauvan valmisruokiin. Korvikkeet pitää itse viedä.

[QUOTE="Mää vaan";30593725]Itse olen päiväkodin "täti"...ja kyllä tuon ikäiselle kuuluu vielä ns.vauva ruoka....suolaton,pinaatiton ja se iänikuinen taistelu makkara ruuista.Mutta miksi ihmeessä ei saisi lanttua syödä tai pähkinää?jos vaan kykenee?Hoitopaikka on kuitenkin vastuussa siitä että jokaiselle on sitä oikenalaista ruokaa,vauvaruoka on vain yksi erikoisruokavalio muiden joukossa:)Eikä enää edes välttämättä soseutettua,jos "karkea" vaan menee "sihtikurkun" läpi ;)
Onpa outo että hoitaja ei tiennyt miten menetellä ruuan suhteen?![/QUOTE]

Niin kai pähkinöissä on kyse kokonaisista pähkinöistä jotka ovat kiistaton tukehtumisriski vielä yli 1-vuotiaallekin. Lanttu on kielletty samasta syystä kuin pinaatti eli nitraattien vuoksi.

Aika suolatonta se sapuska on päiväkodissa muutenkin ja alle 3v ei syö kaikkea mitä isot. Pähkinästä en oo kuullu ettei sais antaa ja lanttukaan ei kai kohtuudella oo kielletty. Ei se oo ennenkään ollu ongelma ruokkia hoidossa vauvaa eikä ollu kotonakaan yhtää vaikeaa. Sen hoitajan tehtävä ap on huolehtia hoidokkiensa sapuska. Nuo juoma-asiat sitte näemmä vaihtelee.

[QUOTE="Veera";30593740]Niin kai pähkinöissä on kyse kokonaisista pähkinöistä jotka ovat kiistaton tukehtumisriski vielä yli 1-vuotiaallekin. Lanttu on kielletty samasta syystä kuin pinaatti eli nitraattien vuoksi.[/QUOTE]

Kokonaisia pähkinöitä ei oo missään lapsille tarjottavassa sapukassa.

En oikein usko että hoitaja ei osannut sanoa asiaan mitään. Tai sitten jätit kertomatta että on luvannut selvittää.

Hoitopaikasta lapsi saa ruuan. Itse en ottaisi edes vastaan mitään hoitolapsen kotona tehtyjä ruokia, kohta koko ryhmä toisi omat pöperönsä. :/

Korvikkeet ostat sinä, muun ruuan hoitaja.

Asiasta oli hoitajan kanssa puhetta, kun otin häneen ensimmäisen kerran yhteyttä ja silloin hän ei osannut sanoa asiaan oikein mitään. Sanoi selvittävänsä, mutta en edelleenkään ole saanut mitään selkeää vastausta. Olen kertonut miten toimimme kotona ja miten soseutamme ruoan. Hoitaja mainitsi ensimmäisen hoitopäivän ruoasta ja sanoi, että jos voisi silloin tuoda oman sosepurkin, koska ei saa sitä kyseisen päivän ruokaa niin soseutettua.

No, mutta se nyt ei tässä ollut pääasia vaan halusin tietää miten muut ovat toimineet ja sainkin hyviä vastauksia. Soitan vielä itse ja selvitän asian tarkemmin. Oletinkin, että kulukorvauksen pitäisi kattaa ainakin ruoat. Vaikka ostaisi valmis purkkiruokia niin kulut olisi ehkä n.1.50-2,50e/pvä. Kuinkahan suuri tuon kulukorvauksen osuus on lasta kohden?

Kuitenkin vielä niin pienestä kyse, että halua ruoan olevan vähäsuolaista enkä halua, että syötetään muitakaan ruokia, mitkä eivät tuon ikäisen ruokavalioon kuulu. Tämän vuoksi ajattelin purkkien olevan "turvallisempi" vaihtoehto ja helpompikin hoitajan kannalta.

Yhteistyössä