Ei voi suoralta kädeltä sanoa kumpi on oikeesti edullisempaa. Onko teilläAlkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Me ollaan aikeissa kävellä pankkiin ja asuntolaina tarkoituiksena. Mietiään tässä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja nytpä sitten aattelin kysellä vähä,että jos kenelläkään ois kokemusta tuosta talopaketti-hommasta??
- Miten homma toimii?
- Mistä aloitetaan?
-Mistä kysellä tontista
-Paljonko tuli maksamaan yhteensä (paketti+muut)
-Avaimet käteen- vai Sateelta suojaan -periaattella
-Kumpi edullisempaa: Avaimet käteen (sis. kodinkoneet yms) vai Sateelta suojaan, jossa itse rakennat loppuun
-Vuokra-tontti vs omatontti (vuositasolla kulut)
-Rehellisiä mielipiteitä: KUMPI ON OIKEESTI EDULLISEMPAA: Paketti vai ihan itse rakennettu?
En tajua mistään mitään ja on hakusessa kaikki!!
En tarvitse moitintaa tai haukkumista.Asiallisia vastauksia,kiitos!
Oikeasti halvimmalla pääsee, kun rakentaa mahdollisimman paljon itse. Pitkästä tavarasta. Mitä vähemmän vieraan työtunteja, sen halvempi. Materiaalit maksavat suunnilleen saman, joten työ on se, missä oikeasti säästää.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Me ollaan aikeissa kävellä pankkiin ja asuntolaina tarkoituiksena. Mietiään tässä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja nytpä sitten aattelin kysellä vähä,että jos kenelläkään ois kokemusta tuosta talopaketti-hommasta??
- Miten homma toimii?
- Mistä aloitetaan?
-Mistä kysellä tontista
-Kumpi edullisempaa: Avaimet käteen (sis. kodinkoneet yms) vai Sateelta suojaan, jossa itse rakennat loppuun
-Rehellisiä mielipiteitä: KUMPI ON OIKEESTI EDULLISEMPAA: Paketti vai ihan itse rakennettu?
Mutta taito rakentaa pitää olla, muuten se vasta kalliiksi saattaakin tulla.Alkuperäinen kirjoittaja Raksaaja:Oikeasti halvimmalla pääsee, kun rakentaa mahdollisimman paljon itse. Pitkästä tavarasta. Mitä vähemmän vieraan työtunteja, sen halvempi. Materiaalit maksavat suunnilleen saman, joten työ on se, missä oikeasti säästää.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Me ollaan aikeissa kävellä pankkiin ja asuntolaina tarkoituiksena. Mietiään tässä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja nytpä sitten aattelin kysellä vähä,että jos kenelläkään ois kokemusta tuosta talopaketti-hommasta??
- Miten homma toimii?
- Mistä aloitetaan?
-Mistä kysellä tontista
Minä puhuin semmosesta, että seinät ym. tulevat elementteinä. Yks puolituttu tekee ihan pitkästä tavarasta, oman metän puista. En ole kehdannut kysellä mitä tulee maksamaan. On jotenki kauheen salamyhkänen aina raha-asioissa.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Eli puhutteko nyt siitä,että paketti Sateelta suojaan-periaattella eli itse rakennetaan loppuun vai Ihan Alusta Asti Itse Rakennettu?
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:"Ulkopuolisella" tarkoitan sukuani..on joka lähtöön rakentajia ja asentajia jne..ja kossupullolla varmaan selviäisi muutaman kerran/kk
Valittettavasti talonrakennuksessa ei riitä "muutama kerta/kk" Kyllä se on ihan jokapäiväistä työtä. Tuhansia tunteja. Kukaan ei tule rakentamaan pullopalkalla. Epäilen ainakin.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:"Ulkopuolisella" tarkoitan sukuani..on joka lähtöön rakentajia ja asentajia jne..ja kossupullolla varmaan selviäisi muutaman kerran/kk
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:No saahan sitä epäillä..eikä tuota nyt tarvi niin tosissaan ottaa.Tokihan maksetaan jos hinnasta sovitaan,mutta en usko että joudun kenellekään tuhansia euroja sentään maksamaan..isä,setä,äidin serkku,perhetuttu vuosien vuosien takaa,joka rakentanut vanhempieni taloa + suvun kesämökin jne...
Mutta tutkaillaan tilannetta!
Mulla ei ainakana ole tarkoitus ollut loukata sua mitenkään ja mun mielestä sä oletkin saanut asiallisia kommentteja.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Noh,jooh...asia tuli kutakuinkin selväks..Mutta sanompa vaan että täällä ollaan niin tiukkuksia joka asian suhteen että oksat pois!!Esim tuo kossu-pullo juttu...huumorintajua ihmiset,ei tarvi ottaa kaikkee tosissaan! :kieh:
Ja sitä paitsi: HALUSIN KOKEMUKSIA, en sitä että kuka mitäkin osaa ja kuka tulee ja ei tule ja milläkin palkalla tulee tai ei tule..
Tältä palstalta ei tipu koskaan asiallisia neuvoja tai pohdintoja jne...
Heippa!Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Me ollaan aikeissa kävellä pankkiin ja asuntolaina tarkoituiksena. Mietiään tässä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja nytpä sitten aattelin kysellä vähä,että jos kenelläkään ois kokemusta tuosta talopaketti-hommasta??
- Miten homma toimii?
- Mistä aloitetaan?
-Mistä kysellä tontista
Onko sinusta asiallista odottaa, että joku tulee ilmaiseksi tekemään vaikkapa 200 tuntia työtä? Jos lasket normaalin timpurin laskutuksen 30-50 euroa tunti, niin saa olla aika jalomielinen jos päivän päätteeksi tulee sukulaisen/tutun raksatyömaalle viikkokausiksi tekemään taksvärkkiä.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Noh,jooh...asia tuli kutakuinkin selväks..Mutta sanompa vaan että täällä ollaan niin tiukkuksia joka asian suhteen että oksat pois!!Esim tuo kossu-pullo juttu...huumorintajua ihmiset,ei tarvi ottaa kaikkee tosissaan! :kieh:
Ja sitä paitsi: HALUSIN KOKEMUKSIA, en sitä että kuka mitäkin osaa ja kuka tulee ja ei tule ja milläkin palkalla tulee tai ei tule..
Tältä palstalta ei tipu koskaan asiallisia neuvoja tai pohdintoja jne...
Sellaisia tuttuja ja sukulaisia minäkin haluaisin, että jättävät päivätyönsä toisen raksaprojektin ajaksi, eivätkä nosta siitä palkkaa. Kivat sulle. Mistä nyt siis enää kiikastaa? Ehdottomasti pitkästä tavarasta, jolloin ei tarvitse maksaa kuin materiaalit.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Ja vielä pitää lisätä,että nämä AMMATTILAISET TUTTAVAT JA SUKULAISET eivät silloin olleet muulla työmaalla.Herrajumala,se raksa oli niiden TYÖPAIKKA!!!Järki hoi!!!
Kyllähän siekin niuhotat:/ Taitaapi monella olla tänää kiukkupäivä ja hermot kireällä. Laittakaa silmät kiinni, vetäkää syvään henkeä ja rauhoittukaa Ei tää elämä niin vakavata ooAlkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Eikä palkka ollu viina-pullo...Se oli vaan läppä,mut eihän täällä istä ymmärretä!Niuhotetaan mikä ehitään..
"Ja vielä pitää lisätä,että nämä AMMATTILAISET TUTTAVAT JA SUKULAISET eivät silloin olleet muulla työmaalla.Herrajumala,se raksa oli niiden TYÖPAIKKA!!!Järki hoi!!!"Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:JÄTTÄVÄT PÄIVÄTYÖNSÄ?!Kuka semmosta on sanonu?!Noh,helvettiäkö teille selitän meidän suvun osaajista,että tiedä mitään mistään,ihan niinku en mäkään! :kieh: :kieh: En siis viisastunu yhtään kysymykseni kanssa..taistelu tuli vaan!Tsemiä teille,jotka osaatte itse rakentaa talonne.Rakentakaan,mutta älkää pitkästykö! :kieh:
No jos raksa on sun sukulaisten ja tuttavien työpaikka, niin mä veikkaan että joudut maksamaan ihan kunnon palkkaa. (mainitsit tuossa, ettet usko joutuvasi maksamaan tuhansia euroja)Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Ja vielä pitää lisätä,että nämä AMMATTILAISET TUTTAVAT JA SUKULAISET eivät silloin olleet muulla työmaalla.Herrajumala,se raksa oli niiden TYÖPAIKKA!!!Järki hoi!!!
Kyllä talonrakennuksessa menee helposti 6kk-3vuotta. Riippuu paljonko tekee itse.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Voi jeesus!!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: No ei kai ne vuosi tolkulla raksalla ole??!!Ja satoja ihmisiä raksalla häärimässä dollarin kuvat silmissä,vai?
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Mutta kiitän silti Armiliina,että vähä jaksoit kertoa siitä, mistä alunperin oli kyse
6 kuukauteen kyllä rakennuttaa, jos on vähintään 3 täysammattilaista täysipäiväisesti hommissa ja vielä urakkapalkalla...Alkuperäinen kirjoittaja Raksaaja:Kyllä talonrakennuksessa menee helposti 6kk-3vuotta. Riippuu paljonko tekee itse.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Voi jeesus!!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: No ei kai ne vuosi tolkulla raksalla ole??!!Ja satoja ihmisiä raksalla häärimässä dollarin kuvat silmissä,vai?
Ja meillä meni puolitoista vuotta, ei juurikaan ulkopuolisia hommissa kuin satunnaisesti.Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:6 kuukauteen kyllä rakennuttaa, jos on vähintään 3 täysammattilaista täysipäiväisesti hommissa ja vielä urakkapalkalla...Alkuperäinen kirjoittaja Raksaaja:Kyllä talonrakennuksessa menee helposti 6kk-3vuotta. Riippuu paljonko tekee itse.Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:Voi jeesus!!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: No ei kai ne vuosi tolkulla raksalla ole??!!Ja satoja ihmisiä raksalla häärimässä dollarin kuvat silmissä,vai?