9-vuotias sisko vahti pienempiään Pikkupoika putosi parvekkeelta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kyllä mä ainakin oon vahtinu 9v iässä pikkusiskoa tunnin verran kun äiti kävi kaupas tms. Ja meillä myös pienemmät saattaa hetken olla ison siskon kanssa kotona jos käyn kaupas. meillä tosin turvaketju parvekkeen ovessa ja tiedän ettei meidän 4v uskalla parvekkeelle mennäkkään. Ja sisko on niin fiksu et jos joku nyt sen hetken aikana sais päähänsä mennä parvekkeelle, likka estäis sen heti. MUTTA, olen kerran pelastanut 2v poikani parvekkeen kaiteelta, poika hyöri jaloissa kun laitoin pyykkiä kuivumaan, ja lähti kävelemään olohuoneeseen, n. 1-2 minuutin päästä tajusin että kolahdus minkä kuulin oli parvekkeen ovi. Poika oli jotenkin saanut lukon auki ja kiipesi parhaillaan kaiteelle kun juoksin olohuoneeseen. Sen jälkeen ollut aina turvaketju. Eli saattaa sitä tapahtua kaikenlaista vaikka kuinka olisi kokoajan silmä kovana. Ai joo, joku paljasti taas hurjan elämänkokemuksensa.. "eikö voinut odottaa toisen vanhemman saapumista.." Aika paljon on ihmisiä jotka eivät voi..

Meillä on toisen kerroksen lasitettu parveke ja välillä parvekkeen ovi auki, ja jos 3-vuotiaamme menee lähimainkaan parvekkeen ovea niin jopa 8-vuotias isoveli huutaa saman tien että sinne ei ole mitään asiaa, joten tääkin riippuu niin paljon lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Siinä sitä on taas mammoilla jeesustelemista. Hanakasti tartutte toisten onnettomuuksiin.

Ei tuo ollut onnettomuus,se oli välinpitämättömyydestä johtuva seuraus.

Näin.

Ja eikö ole ihan hyvä että asioista puhutaan. Ehkä tämän avulla joku palstalainen joka tekee noin, jättää jatkossa tekemättä? Sen avulla kun saattaa säästyä 3v lapsen henki.

Ei 9-vuotias ole vielä kykenevä hoitamaan kahta noin pientä :(. Kyllä mäkin kyseenalaistan vanhempien päätöksen jättää tuon ikäiset noin pienen hoiviin. Se ei ole hyväksyttävää!

Yksin sen 9-vuotiaan kyllä jo uskaltaisi jättää, jos on "täyspäinen".

Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja:
Kamalaa millaiset anhemmat ja mitkä taraumat jäi 9-vuotiaallekin, syyllisyys seuraa mukana, vaikka vastuu onkin vanhemmilla.

Näin juuri. Vanhemmat ovat välinpitämättömyydellään vaarantaneet sekä 3- että 9-vuotiaan tulevaisuuden. Toiselle fyysisiä vammoja ja toiselle henkisiä ja rankka syyllisyys koko loppuelämäksi. Myös 6v saattaa kokea olevansa syyllinen tapahtuneeseen.

Toivon todella että vanhempia syytettäisiin heitteillejätöstä.

Meidän naapurit on antaneet hiukan alle kolmevuotiaankin olla yksin pihalla leikkimässä esikaupunki alueella,ja kerrostalosta siis kyse.
Aivan vierestä kulkee vilkasliikenteinen tie ja lähellä tehdas joten raskasajoneuvoja kulkee tässä jatkuvasti.
Välillä tätä noin 3v vahtii hänen 8v siskonsa ja välillä vanhemmat etsivät lastaan muilta lapsilta kysellen ja vaatien että vieraiden täytyisi häntä hoitaa:(
Oli kerran tullut meidänkin ovemme taakse halusi tulla leikkimään,en päästänyt,mutta en lähtenyt kotiinkaan häntä viemään sillä vanhemmat eivät aina viitsi avata oveaan kun näkevät jonkin tuovan lapsen kotiin.

Itselläni ei tuisi mieleenikään jättää edes alle kouluikäistä toisen lapsen hoiviin jollei toinen vanhempi lapsi olisi jo 15v ja vähän vastuutakin osaisi kantaa.
Mutta niinkuin naapurimme,
kukin tavallaan ja ennen ei uskota kunnes jotakin sattuu:(

samaa mieltä, että vanhemmat ovat välinpitämättömyydellään vaarantaneet lapsensa. Ei kä 9-vuotias ole velvoitettu kantamaan vastuuta vaan se kuuluu vanhemmille. Miksi nykyään ei anneta lasten rauhassa kasvaa aikuisiki ihan pikku hiljaa? Tuntuu, että monet vanhemmat hokevat, että kyllä tuon ikäisen pitää jo tehdä sitä ja tätä. Ja tähän ei tarvi vedota "vanhaanaikaan" koska silloin oli monesti pakko hoitaa erilailla kuin nykyään.

Voi helvetti!!!! |O täällkin kysellään tämän tästä että voiko jättää ja voiko jättää!oikeesti 9v on lapsi joka varmasti tekee sitä juuri mitä kielletään, ei hän tajua että näinkin voi käydä!! jos on "pakko" lähteä käymään jossain niin ottakaa lapsenne mukaan :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
No tämä on mielestäni aivan ääritapaus.

Sehän ois voinu sattua, vaikka äiti ois ollut kotonakin. Vaikka vessassa..

no en usko. kyllä mä vessaan kuulisin jos parvekkeen ovi aukeaa yms.

Meillä on parveke aivan eripuolella asuntoa kuin vessa. En taatusti kuulisi sinne mitä olkkarissa tapahtuu.

Kyllä on idioottimaista jättää 9v vahtimaan pienempiä lapsia!!!Mulla on itsellä 9v, eikä tulis mieleenkään jättää sitä vahtimaan meidän 2,5v viittä minuuttia kauemmaksi aikaa, on se sen verran pieni vielä itekki. Kyllä sen ikäinen pärjää yksin kotona jo jonkin aikaa mutta ei vahtina!!
Ja VARSINKIN jos on parveke, tottahan ne pienemmät sinne haluaa koko ajan eikä se 9v ole varmaankaan joka sekuntti muistanut kulkea nuoremman perässä, joten kyllä tämä on vain ja ainoastaan vanhempien vika!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no toiset 9 vuotiaat osaa olla yksin,toiset taas ei.

tunnen monia jotka ei osaa olla yksin.siksi menee kerhoihin koulun jälkeen ja sieltä äiti hakee kotiin tai sitten lapsi tulee kotiin yksin kun vanhemmat ovat tulleet töistä.

Nyt ei kylläkään ole kyse siitä, kykeneekö 9v olemaan YKSIN kotona. Se riippuu aivan lapsesta. Mutta: nyt on kyse siitä, että 9v jätettiin vahtimaan nuorempia sisaruksiaan. Ja siinä on kyse heitteillejätöstä, toivottavasti syyte kuitenkin napsahtaa.

9v kannalta oli helpotus ettei pikkuiselle käynyt todella kehnosti, sillä hän olisi lopun ikäänsä joutunut kantamaan syyllisyyden taakkaa! Ja se olisi voinut pilata hänen mielenterveytensä - toki tuokin tapahtuma tuollaisenaan on omiaan heilauttamaan psyykettä lapsella. Toivottavasti viranomaiset tajuavat tämän ja lapsi saa terapeutin apua.

Todella edesvastuutonta vanhemmilta jättää lapset keskenään; 9v olisi pärjännyt, muuta nuoremmille olisi pitänyt hankkia hoitopaikka/hoitaja tuoksi aikaa tai ottaa heidät aikuisten mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aava-Maria:
Kyllä on idioottimaista jättää 9v vahtimaan pienempiä lapsia!!!Mulla on itsellä 9v, eikä tulis mieleenkään jättää sitä vahtimaan meidän 2,5v viittä minuuttia kauemmaksi aikaa, on se sen verran pieni vielä itekki. Kyllä sen ikäinen pärjää yksin kotona jo jonkin aikaa mutta ei vahtina!!
Ja VARSINKIN jos on parveke, tottahan ne pienemmät sinne haluaa koko ajan eikä se 9v ole varmaankaan joka sekuntti muistanut kulkea nuoremman perässä, joten kyllä tämä on vain ja ainoastaan vanhempien vika!!!!

Missä sanottiin että äiti oli 5min pidempään poissa.. Saattoivathan lapset mennä parvekkeelle tähyilemään äitiä, joka meni hakemaan autosta tavaroita. tms. tai hakemaan pyykit pyykkituvasta.

Mun mielestä pelkästään traaginen onnettomuus. Olisihan tuossa voinut pahemminkin käydä. Jutusta ei käy ilmi, kauanko äiti oli pois, mutta ei ilmeisesti kovin kauaa. Mulla ei ole vielä noin isoja lapsia, mutta kuvittelisin, että itsekin voisin jättää jopa 10 minuutiksi keskenään. "Vaaranpaikat" pitäisi kyllä varmistaa paremmin - parvekkeen oveen kunnollinen salpa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

Missä sanottiin että äiti oli 5min pidempään poissa.. Saattoivathan lapset mennä parvekkeelle tähyilemään äitiä, joka meni hakemaan autosta tavaroita. tms. tai hakemaan pyykit pyykkituvasta.

No totta, mutta miksi se oli sitten ottanut yhden lapsista mukaansa?

Itse olen PAKOTETTU 11vuotiaasta lähtien jäämään yksin hoitamaan nuorempia sisaruksiani usein viikonloppuisin jotta vanhemmat pääsi ryyppäämään. Se ei ollut kivaa, pelkäsin varsinkin talvisin pimeinä öinä jokaista pihalta kuuluvaa pauketta ja kolahdusta. (tämä ei liittynyt varsinaisesti asiaan mutta...)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

No totta, mutta miksi se oli sitten ottanut yhden lapsista mukaansa?

Itse olen PAKOTETTU 11vuotiaasta lähtien jäämään yksin hoitamaan nuorempia sisaruksiani usein viikonloppuisin jotta vanhemmat pääsi ryyppäämään. Se ei ollut kivaa, pelkäsin varsinkin talvisin pimeinä öinä jokaista pihalta kuuluvaa pauketta ja kolahdusta. (tämä ei liittynyt varsinaisesti asiaan mutta...)

Juu, onkin eri asia jos oikesti joutuu vahtimaan esim. ryyppyreissun ajaksi. Tässä tapauksessa sanotaan että äiti tuli nopeasti paikalle. Mä ottaisin hyvin mahdollisesti nuorimman mukaan jos kävisin pyykkituvalla ja lapsi olisi hereillä ja villillä päällä. muut jäisivät 5-10min kotiin ja isommille sanoisin että vahtivat 4v. sen aikaa. Tosin meidän 4v. istuisi liikkumatta sen aikaa jos käskisin..

Yhteistyössä