9 kk ikäinen hoitoon??!!

  • Viestiketjun aloittaja Mami
  • Ensimmäinen viesti
Mami
oletko vienyt noin pientä hoitoon ja mihin, tarhaan vai pph? Mun ei pitänyt vielä palata töihin. Kuitenkin nyt sellainen työtarjous, että mietin pitäisikö ottaa vastaan, mielipiteitä! Mieluusti kuulisin siis lähinnä siitä hoitoon viemisestä en niinkään siitä kuinka huono äiti olen :)
 
Jos työtarjous on ns. lottovoitto, eli todella hyvä paikka jollaista tuskin tulee toiste kohdalle, niin ota se vastaan. Mutta kysy, voitko tehdä lyhyempää työviikkoa (osittainen hoitovapaa). Tai voisiko lapsen isä jäädä vuorostaan hoitovapaalle, vaikka puoleksi vuodeksi?
Mun mielipide on se, että noin pieni lapsi ei kuulu päiväkotiin tai pph:lle, ei ainakaan kokopäiväiseksi. Joko hoitaja kotiin, isä hoitovapaalle, tai lyhyitä päiviä päivähoidossa. En toisaalta myöskään kannata sitä, että äiti jättää ottamatta vastaan once in a lifetime- työpaikan, sillä onhan vanhemman/vanhempien hyvä duuni tärkeää myös sen lapsen kannalta pitkällä tähtäimellä :)
 
vieras
työttömänä en ole koskaan moiseen tilanteeseen ns joutunut. mutta olen kuullut jopa puolivuotiaan hoitoon viemisestä.. ja ihan fiksu lapsi hänestäkin on tullut:)
ehkä pph olisi pienelle parempi kuin päiväkoti jossa lapsia voi olla kymmeniä (?)
 
pph:lle 9.5kk. Kaksi extra viikkoa isän avulla. Päiväkotiin siirtyi 1v3kk.

Hyvinhän se meni. Aluksi oli kahdet päiväunet ja me annoimme vielä mukaan toisen pääruuan välipalalle. Tämä siksi, että päivät olivat pitkiä ja kotona syötiin vain iltapala, joka sopi parhaiten rytmiin. Max kuukausi hoitoon viemisestä ja sanavarastoon kuului "auto ajaa wrum wrum".... Kävelemään itse alkoi vasta tasan 1v, mutta kyllähän kontatenkin/taluttaen maassa pääsee liikkumaan ja hiekkakakkuja tekemään.

Muoks. päiväkotiryhmä kannattaa olla sisarusryhmä, niin sylejä riittää. Vauvaryhmät saisi kieltää....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos työtarjous on ns. lottovoitto, eli todella hyvä paikka jollaista tuskin tulee toiste kohdalle, niin ota se vastaan. Mutta kysy, voitko tehdä lyhyempää työviikkoa (osittainen hoitovapaa). Tai voisiko lapsen isä jäädä vuorostaan hoitovapaalle, vaikka puoleksi vuodeksi?
Mun mielipide on se, että noin pieni lapsi ei kuulu päiväkotiin tai pph:lle, ei ainakaan kokopäiväiseksi. Joko hoitaja kotiin, isä hoitovapaalle, tai lyhyitä päiviä päivähoidossa. En toisaalta myöskään kannata sitä, että äiti jättää ottamatta vastaan once in a lifetime- työpaikan, sillä onhan vanhemman/vanhempien hyvä duuni tärkeää myös sen lapsen kannalta pitkällä tähtäimellä :)
Näitä samoja ajatuksia.

jos nyt päiväkodin ja pph:n välillä pitää valita niin mikäli tuntisin jonkun takuuhyvän ja turvallisen pph:n niin mieluiten sellaiselle.
 
mami
mua siis jännitää ihan hirveesti ja syyllisyyskin painaa siitä jos vien hoitoon noin pienenä. Olisin halunnut olla kotona kauemmin. Mutta tässä siis todella kyse todella hyvästä työpaikasta. tuttuni on pph ja sitä olen tässä nyt parempana vaihtoehtona pitänyt. Pitänee kuitenkin vielä neuvotella jos saisin aloittaa vaikkapa hieman myöhemmin ja miehellekin voisin ehdottaa tuota vapaata. Tämä asia kun nyt on vielä aivan uusi ja kaikki vaihtoehdot vielä punnitsematta :) Kiitos kuitenkin kommenteista....
 
vieras
Au pair tms kotiin tuleva hoitaja on myös yksi vaihtoehto. Työstä riippuen voinette neuvotella työajoista, esim toinen aloittaa ja lopettaa aikaisin ja toinen myöhään, jolloin lapsen hoitoaika jää hieman lyhyemmäksi. Tai sitten sopii, että tekee tietyn tuntimäärän työtä kotona etätyönä, onnistuu lähinnä tietokone. ja paperihommissa.

Kyllä se siitä, tärkeintä on kuitenkin hoitopaikan pysyvyys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
mua siis jännitää ihan hirveesti ja syyllisyyskin painaa siitä jos vien hoitoon noin pienenä. Olisin halunnut olla kotona kauemmin. Mutta tässä siis todella kyse todella hyvästä työpaikasta. tuttuni on pph ja sitä olen tässä nyt parempana vaihtoehtona pitänyt. Pitänee kuitenkin vielä neuvotella jos saisin aloittaa vaikkapa hieman myöhemmin ja miehellekin voisin ehdottaa tuota vapaata. Tämä asia kun nyt on vielä aivan uusi ja kaikki vaihtoehdot vielä punnitsematta :) Kiitos kuitenkin kommenteista....
Tuo kuulostaa hyvältä. =)

Ja vielä paremmalta jos pystyy jotenkin keplottelemaan vielä vähän pidemmälle tuota päivähoidon aloitusta.

 
vieras
Mitäs jos miehesi jäisi hetkeksi kotiin? Meillä esikoisen aikoina tehtiin niin, että minä menin töihin ja iskä jäi kotiin. Lapsi oli sitten 1v kun aloitti hoidon, melkein 1v1kk ja hyvin meni! Ja oli tosi pehmeä lasku kun oli jo tottunut oleman ilman äitiä aamupäivät, kun oli siis iskän kanssa. Meillä tosin aika lyhyet hoitopäivät, vain noin 5tuntia ja 4päivää/vko.
 
Vieras
Mene tutustumaan vaihtoehtoihin. Pph:lla ehkä kodinomaisempaa, mutta itse suosin pk:ta, koska siellä lapsi ei joudu vieraaseen ympäristöön hoitajan sairastuessa.

Kannattaa pyytää, että teette kunnon kirjallisen VASUN (varhaiskasvatussuunnitelman), jotta näet, että olette tärkeissä kohdissa samaa mieltä, esim ruokailuista, nukuttamisista, pottailusta etc. Itse olen tehnyt selväksi, että lapsiani saa esim kehottaa maistamaan ruokaa, mutta pitää kunnioittaa mikäli he eivät sitten tahdo sitä syödä, samaten heidän pannaan joka päivä levolle (ei ole ollut ongelmia) mutta ei saa jättää itkemään.
 
vieras
Ihan puuttumatta minkään vaihtoehdon paremmuuteen totean vain, että sekä pph:lla että pk:ssa on tiukat rajat sille montako noin pientä saa olla eli ei kummassakaan pitäisi olla mikään hirveä lauma.
 
Niin, meillä noi pph:n poissaolot (esim lomat, koulutukset ja sairastamiset) hoidettiin mun vanhojen kesälomien avulla kotona. Toi varahoitopaikka on persiistä ja se olikin yksi syy miksi päiväkotiin siirryttiin. Ei ihan pienelle ole yhtään kivaa saada tuntematonta ihmistä hoitajaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan puuttumatta minkään vaihtoehdon paremmuuteen totean vain, että sekä pph:lla että pk:ssa on tiukat rajat sille montako noin pientä saa olla eli ei kummassakaan pitäisi olla mikään hirveä lauma.
Ei ihan pidä paikkansa päiväkodin suhteen. Äitini on töissä päiväkodissa, jossa oli viime vuonna 10 yksivuotiasta ja toinen mokoma 2 vuotiasta ja vain pari isompaa. Hoitajille ihan hirveä paikka. Sellaiseen en omaani haluaisi: ei omia pottia tai syliä silloin kun tarvitsee. Sängyt lattialla. Omassa ryhmässään aloitti ainoana alle 2 vuotiaana (silloin 1v3kk), sai ihan varmasti täyden huomion.
 
mä kanssa ehkä pitäisin parempana pph:ta, siellä lapsia kuitenkin vain se 4 max ja on enempi kodinomaista. meillä toisaalta itsellä niin hyvä pph että on varaa suositella. onhan niitä kaikenlaisia, mutta jos tuttu löytyy tai muuten hyvä. meillä tyttö aloitti hoidon 1v 2 vko joten aika nuorena myös hän. sopeutui todella hyvin ja sai isompien lasten huomion täysin.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos työtarjous on ns. lottovoitto, eli todella hyvä paikka jollaista tuskin tulee toiste kohdalle, niin ota se vastaan. Mutta kysy, voitko tehdä lyhyempää työviikkoa (osittainen hoitovapaa). Tai voisiko lapsen isä jäädä vuorostaan hoitovapaalle, vaikka puoleksi vuodeksi?
Mun mielipide on se, että noin pieni lapsi ei kuulu päiväkotiin tai pph:lle, ei ainakaan kokopäiväiseksi. Joko hoitaja kotiin, isä hoitovapaalle, tai lyhyitä päiviä päivähoidossa. En toisaalta myöskään kannata sitä, että äiti jättää ottamatta vastaan once in a lifetime- työpaikan, sillä onhan vanhemman/vanhempien hyvä duuni tärkeää myös sen lapsen kannalta pitkällä tähtäimellä :)
Enpä olisi itse osannut paremmin kirjoittaa, täysi peesi.
 
Hei Mami! Kopsaan vastaustani 1.8. toiseen ketjuun, kun mielipiteeni ei ole muuttunut, tarhaan aloittaminen alkoi 9,5 kk vanhana.

Työssäkäyvän äidin on tehtävä ratkaisut niissä puitteissa, jotka on annettu. Vein 9,5 kk vanhana, eipä ollut vaihtoehtoja.

Varaudu sopeutumisaikaan. Pari viikkoa totuteltiin, aina tunti kerrallaan enempi tarha-aikaa. Teet ratkaisun niin kuin sinulle vastuunkantavana äitinä on helpointa järjestää tarhassa aloittaminen ja sopeutuminen. Kun aloitat työt, on sinulle helpointa siinä vaiheessa tietää, että lapsi on jo sinne sopeutunut.

Hyvin se menee! Siellä on ammatti-ihmiset lastasi hoitamassa. Syyllisyys pois, elämässä ei aina pysty menemään yleisen ideaalin mukaan, vaan jokaisen on mentävä omien mahdollisuuksien mukaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
mua siis jännitää ihan hirveesti ja syyllisyyskin painaa siitä jos vien hoitoon noin pienenä. Olisin halunnut olla kotona kauemmin. Mutta tässä siis todella kyse todella hyvästä työpaikasta. tuttuni on pph ja sitä olen tässä nyt parempana vaihtoehtona pitänyt. Pitänee kuitenkin vielä neuvotella jos saisin aloittaa vaikkapa hieman myöhemmin ja miehellekin voisin ehdottaa tuota vapaata. Tämä asia kun nyt on vielä aivan uusi ja kaikki vaihtoehdot vielä punnitsematta :) Kiitos kuitenkin kommenteista....
Älä huoli. Mielestäni kaikki riippuu siitä hoitopaikasta ja hoitavista aikuisista. Lapsen turvallisuuden tunne ei välttämättä äidin poissaolosta järky, jos paikka on turvallinen, kodinomainen ja mukava ja syliä on paljon tarjolla. Tuossa iässä sitä läheisyyttä ja turvaa voi hyvin antaa ajoittain joku muukin aikuinen. Kaikki, jotka väittävät, että lapsen täytyisi olla kotona kolmevuotiaaksi, eivät osaa oikein perustella sitä, että miksi.. Hokevat vain, että lapsen paikka on kotona, mutta eivät tule miettineeksi, että huolehtijan ja läheisyyden antajan roolin voi välillä ottaa joku toinenkin kuin äiti jo tuossa iässä. Kunhan valitsee ihmisen hyvin ja pitää huolen, että ihminen tuo turvallisuuden tunteen lapselle. Isän kotiinjääminen edes osittain, on tietysti unelmavaihtoehto, toivottavasti se onnaa!

Tsemppiä!
 

Yhteistyössä