8kk vauvan syömisongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
siis sen syöttäminen ei enää onnistu mitenkään päin. se ei halua syödä melkeen mitään, ja kun sitä syöttää, se pärisyttää ja sylkee kaikki ympäri pöytää tai vähintäänkin valuttaa ne suustaan pihalle. sitten se rupeaa puremaan pöytää ja syöttötuolia yms. ekat muutama lusikalliset menee ihan ok:sti mutta sitten alkaa sylkeminen.

Mikähän juttu tää nyt on? Miten mä sille opetan ettei niin saa tehä? Jos sille sanoo vakavasti että "ei" tai "noin ei saa tehdä" niin se vaan kattoo joko vakavasti tai rupeaa nauramaan, mutta jatkaa sitä. Eihän se varmaan ymmärrä vielä mitä ei tarkoittaa mutta miten tässä pitäis toimia?

No oli meilläkin yhdessä vaiheessa samaa, mutta jätin täysin huomiotta rieukkumisen. Jos syömisestä ei tullut yhtään mitään, lopetettiin, ja seuraavan kerran uusi yritys ruoka-aikaan. Nyt poika on 10kk, ja syöminen sujuu taas hyvin. Toinen on vielä niin pieni, että syöminen ja ruoka on leikkiä. Helppo tietysti sanoa, mutta yritä olla hermostumatta, niin syömisestä ei tule valtataistelua.

Meillä oli joku aika sama ongelma, että ruoka ei maistunut. Käänsi pään pois eikä suostunut avaamaan suutaan. En tiedä liittyikö siihen, että oltiin lomalla ja syötin sille (yritin syöttää) valmisruokia vai se, kun oltiin vieraassa paikassa tai sitten joku ikään liittyvä juttu.

Nyt jos temppuilee tai ruoka ei maistu, niin mä rupean laulamaan, niin suu aukeaa :D Välillä sekään ei auta. Hedelmä soseet meillä onneksi maistui silloinkin tuo ruokalakko oli päällä. Syötiin siis niitä, jos lämmin ruoka ei maistunut.

Onko teillä nyt pitkään kestänyt tota?

Minä annoin 8 kk ikäiselle jonkun syömälelun käteen kuten mm. muovilusikan, kynän, peltikannen jne. Sitä pyöritellessä ruoka menee huomaamatta alas. Nyt kun vaavi on 9 kk olen antanut sormiruokaa, kun en pelkää, että tukehtuu niihin. :)

Ja kyllä vauvallakin on makuaisti eikä kaikista ruuista tarvitse tykätä. Nyt vain pistät merkille, mistä ruuista näyttää tykkäävän ja tarjoat niitä. Tai sit vaihtoehtoisesti menee aina suurin osa ruuasta roskiin ja onko sekään järkevää. Myös ruuan koostumuksella on väliä.

Meillä oli ns. sihtikurkku esikoinen, pehmee ruoka piti olla pehmeetä ja kova kovaa. Mitään sattumia eli kovia paloja ei voinu olla pehmeän joukossa. Niinpä koskaan 8kk -> piltit ei käyny, ei edes 2-vuotiaana. Kakkonen olikin toista maata. Ei mitään ongelmia eikä sihtikurkkua. Lapset on siis erilaisia ja sekin täytyy hyväksyä. Niin ja anna sormiruokaa syöttämisen oheen.

Joo samaa oli meilläkin tossa iässä. Sormiruoka siinä lusikoinnin lomassa auttoi meilläkin tai sit just lusikka käteen. :) Ja meillä tuo "pelleily" väheni sitten omia aikojaan ja nyt 12kk ikää; ruoka maistuu. Toki pelleilyäkin osataan ruokaillessa edelleen pitää... ;)

Yhteistyössä