Voisitko vähän selittää tarkemmin? Siis sun esittämässä mallissa tehtäis vähemmän töitä kun mitä nykyään tehdään, ja saatais silti yhtä paljon rahaa. Mistä se "ilmainen raha" siis sun mielestä tulis?Aivan, nykyjärjestelmällä näin on, on pakko tehdä se 8h tai yli jos palkalla pitäisi pystyä elämään.
Mutta kun tota tuntimäärää laskettais kaikilta, valtion toimesta,pienemmästä tuntimäärästä tulisi se palkka mikä nykyäänkin sillä 8h päivällä.
Mitä pidempi työpäivä sitä enemmän pitäisi työstänsä tykätä, muuten päivät tuntuvat tooooosi pitkiltä.Onhan se pitkä päivä, mutta todella moni pienyrittäjä tai esim. maitotilalliset tekee oikeasti paljon pitempää päivää pienemmällä palkalla. Mutta toisaalta, sitä en tiedä sitten, onko se sen arvoista, riippuu vähän kuinka paljon työstään tykkää.
Muistaakseni joskus 60-70-lukujen vaihteessa. Olen ollut jo koulussa silloin (menin kansakouluun 1968), kun työviikko oli vielä 6-päiväinen ja lauantaisinkin oli koulua.Koska se on päätetty että normityöpv kestää juuri 8h? Sehän on aivan tolkuttoman suuri tuntimäärä päivästä.
Sitten valitetaan kun on loppuunpalaneita ihmisiä, työttömiä, ylikoulutettuja..
En tunne ketään joka olisi pirteä ja hyvinvoiva työpäivänsä jälkeen. Eihän se ihme ole, koko päivä menee töissä. Mitä siinä enää illalla edes tekee.
8 tunnista olisi päästävä pois, elämä ei ole tarkotettu siihen että käymme töissä ja kaikkeen muuhun olemmekin liian väsyneitä. Ihmisellä täytyy olla huippu-urheilijan kunto ja huippu-psyyke että se jaksaa edes vuoden tuollasta 8h päivää.
Eikö joku puolue puhunut lyhempien työaikojen puolesta, en vaan muista mikä puolue. Äänestän heitä seuraavissa vaaleissa. Nykyajan järjestelmä ei toimi, siitä ei hyödy yksikään.
Juu ei millään mene yli 10h kun ei sun isäpapallakaan meneEn ola kaupunkilaistyttö kerrostalossa =) Olen koko ikäni asunut maalla ja isäni on MAANVILJELIJÄ. Siksi tiedän miten hän aikansa käyttää ja moni muukin mv.
ON AIVAN ERIJUTTU, jos on eläimiä, auraa talvella jne. Tottahan sillon onkin kiire, sitä en yhtään vähättele. Mutta jos on vain maata (ja ehkä metsää) niin ei voi mennä 10 h päivä siihen työhön.
Siis, oletko sä aivan tosissas?!?Minua ainakin inhottaa 8 tunnin työpäivä. Viimeksi kun olin töissä niin työaika oli juuri tuo 8h/päivä, 37,5 tuntia viikossa, mutta ruokatuntien kanssa 40 tuntia.
Vaikka asuinkin kohtuullisen lähellä työpaikkaa, kävellen noin 15 minuuttia niin silti piti lähteä kotoa jo puolta tuntia aiemmin, että ehti aamulla avata koneen jne. Ja kotonakin täytyy vähän valmistella sitä lähtöä, ei voi vaan nousta sängystä ja lähteä heti. Pitää pukea jne. Eli päivät oli käytännössä katsoen aina vähintään 9-tuntisia. Jos työaika oli 8-16 niin aikaa meni työasioihin liittyen 7.30-16.30 ja aamulla tietenkin oli herättävä viimeistään klo 7, jotta ehtisi syödä ja pukea.
Minulla ei edes ole lapsia, mutta kyllä tuossa hieman mietityttäisi missä vaiheessa jäisi aikaa lapsille jos heitä olisi. Palkka oli minulla noin 1800 /kk ja tuohon sai yleensä kaikkia lisiä sen verran, että palkka ennen veroja oli noin 1900-2000 /kk. Tästä verot pois, asunto, ruoka, vaikka rahaa jääkin tässä vaiheessa ihan kivasti niin on se aika kova hinta siitä, ettei päivän aikana ehdi tehdä juuri mitään. Nyt voisinkin tehdä osa-aikaisesti töitä jos siihen olisi mahdollisuus, mutta minulla ei ole pysyvää työtä niin jos jotain saa niin on pakko olla kokoaikaisesti töissä. Nytkin aloitan kohta taas määräaikaisen työn, palkka on reilut 11 /h.
Varsinkin talvella käy usein niin, että lähtee pimeällä ja tulee kotiin pimeällä...
No on sulla "rankkaa".Olen. Jos työpäivä esim. tuo 8-16. Niin minun täytyy herätä viimeistään 6.30. Lähden kotoa klo 7.30. Olen kotona joskus 16.30. Teen ruokaa ja syön, kello on helposti yli 17. Siinä jää ehkä pari tuntia kunnon vapaa-aikaa ennen kuin pitää käydä iltatoimiin ja nukkumaan.
Vielä pahimpia on työajat klo 10-18, 11-19, niissä ei todellakaan ehdi tehdä mitään koko päivänä. Ei ole aikaa aamulla mihinkään, eikä illalla. Talvella kaikista pahinta kun ei näe edes päivänvaloa.
Jos ihminen nukkuu 8 tuntia, käy töissä 9 tuntia työmatkoineen, niin ei siinä kovin paljoa jää vapaa-aikaa.
Tämä voi tulla sinulle suurena yllätyksenä, mutta meille työssä käyville tuo on ihan normaalia.Olen. Jos työpäivä esim. tuo 8-16. Niin minun täytyy herätä viimeistään 6.30. Lähden kotoa klo 7.30. Olen kotona joskus 16.30. Teen ruokaa ja syön, kello on helposti yli 17. Siinä jää ehkä pari tuntia kunnon vapaa-aikaa ennen kuin pitää käydä iltatoimiin ja nukkumaan.
Vielä pahimpia on työajat klo 10-18, 11-19, niissä ei todellakaan ehdi tehdä mitään koko päivänä. Ei ole aikaa aamulla mihinkään, eikä illalla. Talvella kaikista pahinta kun ei näe edes päivänvaloa.
Jos ihminen nukkuu 8 tuntia, käy töissä 9 tuntia työmatkoineen, niin ei siinä kovin paljoa jää vapaa-aikaa.
Siis ei juma...Olen. Jos työpäivä esim. tuo 8-16. Niin minun täytyy herätä viimeistään 6.30. Lähden kotoa klo 7.30. Olen kotona joskus 16.30. Teen ruokaa ja syön, kello on helposti yli 17. Siinä jää ehkä pari tuntia kunnon vapaa-aikaa ennen kuin pitää käydä iltatoimiin ja nukkumaan.