Mun mielestä lainan otto on elämässä ihan normaalia ja muusta ei mielestäni kannata turhaan huolehtia, kuin että laina-aika ja kuukausierä ovat kohtuulliset ja vakuudet ovat kunnossa.
Paras tilanne mielestäni olisi, että kuukausierä olisi max 35% perheen NETTOkuukausituloista, laina-aika max 20v (lyhyt nykyhinnoilla, tiedän)ja ettei sukulaisia tai ystäviä ole takaamassa lainoja.
Varsin tuo takausasia on mielestäni tärkeä. Jos teillä jostain syystä menee huonosti taloudellisesti esim työttömyyden, sairastumisen jne takia, sukulaisten ja ystävien tuki on erityisen tärkeä. Jos ao. henkilöt tässä tilanteessa joutuvat makselemaan teidän lainojanne, niin välit voivat helposti tulehtua ja ahdinko on vielä pahempi.
Vakuuksista: Pankit laskevat normaalisti vakuudeksi 70% huoneiston/kiinteistön arvosta, loput 30% pitää hoitaa omin säästöin, valtion takauksella tai esim sukulaisen takauksella. Teillähän on jo 50% kasassa, joten vakuudet ovat siis paremmin kuin hyvin kunnossa ja talon arvo saa laskea roimasti, ennenkuin pankki alkaa kyselemään lisävakuuksia.
Itse ajattelen niin, ettei sillä pahassa tilanteessa ole väliä jos omat säästöt ja omistuskoti menevät, kunhan kukaan muu ei joudu huolehtimaan veloistani.
Nykyään lainoja saa täysin ilman omia säästöjä ja vakuuksia, mutta korko on tällöin korkeampi. Tällaiset lainat ovat mielestäni arveluttavia ja jos sellaisia tarjoillaan, kannattaisi pohtia omaa tilannetta tarkemmin. U.S.A:ssa lainoja on myönnetty jopa täysin varattomille, joka on sitten johtanut asuntolainakriisiin.
Koroista: Korot ovat nousseet ja nousevat varmasti jatkossakin. Tällä hetkellä asuntolainan korko on n. 5%, mutta kannattanee laskea, minkälaista kuukausierää pitäisi maksaa n. 8% korolla, jotta lainan takaisinmaksuaika ei juurikaan venyisi. Korot voivat toki nousta enemmänkin, mutta turhan pessimistinen ei kannata olla, muutenhan elämässä ei voi mitään saavuttaa.
Lainoihin saa nykyään takaisinmaksuturvia työttömyyden ja vakavien sairastumisien varalle ja lisäksi korkokattoja hillitsemään korkomarkkinoiden heilahteluja. Itse olen jakanut koko lainapotin muutamaan eri lainaan eri viitekoroilla, osaan lainoista olen sitonut lisäksi korkokaton. Näitä lisäturvia kannattaa kysellä pankista, jos tulevaisuus huolettaa.
Nämä siis vain omia mielipiteitäni perustuen omiin kokemuksiin.Toinen omistuasunto ja asuntolaina menossa.