80 %:n työaika: lomien kertyminen? ruokatunti?

Kukapa osaisi kertoa, että jos ja kun palaan töihin "osittaisella hoitovapaa" -ajatuksella eli tekisin 80 %:n työaikaa, niin vaikuttaako se lomien kertymiseen? Kertyykö minulle vähemmän lomaa kuin täydellä työajalla eli se 5 viikkoa vuodessa?

Entäpä ruokatunti, kuuluukohan minulle sellainen eli puolen tunnin oikeus syödä kuten täyden työpäivänkin aikana?

Osaako joku kertoa, mitä muita asioista voisi olla, joihin kantsii varautua lyhennetyllä työajalla palkan pienenemisen lisäksi?

Kiitos jos joku kertoileepi... :)
 
Loma kertyy ainakin normaalisti. Ruokatuntikin on, mutta siinä on työehtosopimuksesta riippuen jotain säännöksiä mm. miten pitkä on kukin työvuoro jne. Teetkö lyhennettyä viikkoa vai työpäivää?
 
Mä olen joskus tehnyt 50% työaikaa, ja siitäkin kertyi kokonainen loma! tein tällöin tietyn määrän päiviä kuukaudessa, ja muistaakseni se määräyti juuri niiden päivien lukumäärien mukaan. tämä siis kunnallisella puolella. Mikä sun työehtosopimus on? Moni löytyy netistä
 
Mietiskelen kanssa osittaista hoitovapaata, ja mun alan (rahoitusala) työehtosopimuksessa ei ole mainintaa osittaisesta hoitovapaasta mitään... :(
muutenkin siitä on huonosti tietoa, itseä tosiaan kanssa mietityttää lomien kertyminen...
 
Mä olen ymmärtänyt että nämä työaikalaki & perhevapaalait menee erillisten työehtosopimusten edelle. Mutta erityisissä tapauksissa työnantaja voi kieltätytä osittaisesta hoitovapaasta, mutta se on virallisesti&kirjallisesti perusteltava. Tämä vain ja ainoastaan silloin jos työtä ei muuten pysty järjestämään. Ehkäpä esim. jos on ainut työntekijä. Eli jos kieltäytyy, niin kysykää liitosta lisäohjeita.

Mutta lomat kertyy kokonaan.
Mol:n sivuilta lainattua: Lomaa ansaitaan työsuhteen kestosta riippuen joko 2 tai 2,5 päivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Lomaa kertyy joko 14 päivän tai 35 tunnin säännön mukaan. 14 päivän säännön piiriin kuuluvat työntekijät, jotka sopimuksen mukaan tekevät työtä kaikkina kuukausina vähintään 14 päivänä. 35 tunnin sääntö koskee työntekijöitä, jotka sopimuksen mukaan tekevät työtä kuukaudessa alle 14 päivää, mutta vähintään 35 tuntia.
 

Yhteistyössä