8-vuotiaiden vanhemmat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitinä on rankkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitinä on rankkaa

Vieras
Kertokaa mulle, millaisia "ongelmia" teillä on omien 8-vuotiaiden kanssa?? Olen nimittäin luullut, että 8-vuotiaiden kanssa olisi tosi "helppoa" ja yksinkertaista tämä elo, mutta ei ei ei....Silloinhan ei ole menossa uhmaikää enää, eikä olla vielä murrosiässäkään!! Mikä meidän tyttöä tai minua vaivaa, kun meillä tuntuu koko ajan olevan jotain hässäkkää tämän neidin kanssa. Hän on ollut "peruskiltti", terve ja reipas lapsi aina, tosin sellainen erityinen piirre on, että koulussa/ystävien kanssa on tosikiltti ja sitten kotona enemmän tuittuilee (niin kuin äitinsäkin...). Olen nyt kuitenkin ihan ymmällä, en oikeasti enää tiedä, miten toimia tämän tytön kanssa. Isänsä kanssa hän tulee paremmin toimeen, kun isä ei ota asioita niin tunteella kuin minä. Meidän ongelmat siis seuraavat: tyttö ei siivoa huonettaan, vaikka kuinka pyytäisi, maanittelisi, käskisi, uhkailisi tms. Siivoaa vähän "silmänlumeeksi", mutta suurimmaksi osaksi jättää puolikäytetyt vaatteet lattioille, papereita, askartelujuttuja hujan hajan...olen vähentänyt krääsää ja leluja ja vaatteitakin ettei tulisi tätä ongelmaa, mutta ei auta, ei. Sitten sanoo minua tyhmäksi, kun käsken häntä harjoittelemaan soittoläksyt. Haluaa käydä soittotunneilla, muttei KOSKAAN halua oma-aloitteisesti harjoitella soittoläksyään, eikä esimerkiksi nyt ole harjoitellut tänään, vaikka pyysin "sata kertaa" ja yritin selittää, että ihan pienikin harjoittelu auttaa oppimaan. Kysymys ei tosiaankaan ole mistään puolen tunnin harjoittelusta, vaan viidestä minuutista päivittäin!! Esimerkiksi nuo asiat nyt tulee mieleen, lisäksi aamuisin kauheat raivarit tyttö saattaa saada, jos en laita lettejä päähän, jos tukka on huonosti jne...vaatteita vaihtaa aamullakin joskus, kun ei olekaan hyvät...En siis tajua, en ole itse kovin ulkonäkökeskinen, perussiisti olemus on tärkeintä. Mikä diiva minun lapsestani on tulossa ja toisaalta boheemi kuin mikä. Minä en oikeasti saa otetta hänestä enää. Meillä on "ehjä" perhe, ei parisuhdeongelmia tms. Pikkusisaruksia tällä 8v. on kolme. Ystäviäkin hänellä on. Minulla ei riitä hermot hänen kanssaan, olenko liian samanlainen vai mikä. Suutun ja huudan tytölle tosi helposti, kun en vain jaksa. Auttakaa vähän!

Meillä 8 vuotias saa aamuisin joskus raivareita vaatteista.Omaa rauhaa kaipaa et se on toinen mistä riihee välillä kun joku muu menee sen huoneeseen.Ei siivoa oma-aloitteisesti mutta ei tarvitse kun sanoa että pistäs huonees kuntoon yms niin sen tekee vastaan sanomatta.Koulun alkaessa tuli esiin uhmaa mutta luojan kiitos laantui sen ekanvuoden jälkeen ekalla oli meinana pahempaa ja silloin oli joka asia että piti tapella.
Oletko kokeillut viikkoraha systeemiä?

Mulla tokaluokkalainen tyttö ja ei mitään ongelmia. Ehkä enempi luonteesta johtuvaa kuin iästä? Eskarilainen pikkusiskonsa onkin sitten hieman jääräpäisempi tapaus.

Oon varmaan sata kertaa meinannut laittaa samanmoisen aloituksen!

Meidän 8-vuotias tyttö on hyvin samallainen. Huoneensa siivoaa kun kehoitetaan, mut tekee sen vain pintapuolisesti ja piilottelee esim. roskia. Kantaa huoneeseensa salaa pientä naposteltavaa, keksejä, hedelmiä jne. Mistä on ihan varmasti keskusteltu sata kertaa, ettei meillä syödä muuta kuin keittiössä! Viime yönä oli käynyt hakemassa mandariinin ja sotkenut sillä koko sängyn+lattian, pistin aamulla luuttuamaan lattioita tästä hyvästä - Tuntuu ettei mikään rangaistuskaan auta :o

Kavereiden kanssa on yhtäkkiä tullut ongelmia, on kauhea pomottamaan - tästäkin olen ihan rehellisyyden nimissä kertonut ettei hänellä ole kohta enää kavereita. Ulkona touhuaa kaikkea kiellettyä ja minkä tietää tasan tarkkaan kielletyksi (mm. vie petshop hahmoja ulkoleikkeihin ) Koulussa menee ok ja opettajan mukaan ei ole mitään sosiaalisia ongelmia tai oppimis ongelmia. Vaatteiden kanssa tappelu kuulosti myös tutulta, aamulla mikään vaate ei ole hyvä, millon painaa, kiristää, on liian lyhyet hihat jne. Hiuksia ei saisi edes harjata :o Illalla kiukuttelee sekä minulle, että iskälle ja jopa pikkusisarukselle.. Pesuista ja alusvaatteiden vaihdosta pitää muistuttaa (ts. käskeä) joka päivä, miten sekin voi muka olla niin hankalaa.

Ei nämä nyt ihan yhtäkkiä ole tullut, mutta n. vuoden sisään kaikki. Esim. eskarissa ei ollut mitään tällästä.

Olen TODELLA miettinyt pääni puhki että minustako kaikki johtuu, näinkö väärin on kasvatukseni mennyt, vai onko lapsella joku kehityksessä pielessä vai mitä. Tavallinen uhmakaan ei voi näin kauan kestää..

Mutta AP samassa veneessä ollaan, vaikken osaakaan auttaa..

"Kiva" kuulla, että on muitakin samassa tilanteessa. Meilläkin tyttö täyttää 9v. ensi helmikuussa, joten jo lähempänä yhdeksää...Voisiko olla jotain esimurkkuilua? Itse olen kasvatusalan ihmisiä, mutta jotenkin tämä alakouluikä on jäänyt multa kehityspsykologiassa ihan pimentoon. Olen työssäni tekemisissä vähän isompien tuittupäiden kanssa (yläluokat) ;) Ehkä mun tyttöni on "varhaiskypsä" tai sitten hän vai on luonteeltaan tällainen. Ja koulussa on tosiaan niin kiltti että, liiankin tunnollinen ehkä. Pitäisi saada hommaa vähän tasapainoon, että uskaltaisi olla vähän rempseämpi koulussa (sääntöjen puitteissa tietty) ja sitten kotona taas vähän rauhoittuisi tämä homma. Ehkä meillä vaikuttaa vielä tämä, että pikkusisaruksia on kolme ja muutenkin elämämme on tälla hetkellä vähän stressaavaa (rakentaminen). Aika on kortilla, enkä ehkä positiivisesti huomioimaan tätä esikoista. Sitä tulee ehkä vaadittua liikaa, en tiedä...Mulla on kakkonen ja kolmonen poikia ja täytyy sanoa, että heidän kanssaan on niin helppoa verrattuna esikoiseen...Mutta toki rakastan häntä tosi paljon, kun vain osaisin sen käytännössä näyttää. En halua kadottaa vielä tässä vaiheessa otetta lapseeni, kun kuitenkin murkkuiässä tulee omat ongelmansa. Tai sitten ei, eihän sitä koskaan tiedä...

en jaksanut edes lukea koko ketjua, mutta ap, mieti millaisia 18-vuotiaat on hormonihuuruissaan ja uhmissaan. Ottaahan se päähän jankuttaa 8-vuotiaalle milloin mistäkin asiasta, mutta se on vasta LAPSI. Mene mukaan ja kannusta, auta siivoamisessa ja anna malli, miten porukalla tehdään = MEIDÄN PERHE PITÄÄ YHTÄ.

Ihan kun meidän 10v!!!! Ja tyttö aloitti tuon just tossa 8vuotiaana. Esiteiniys kyseessä, samoihin aikoihin alkoi kasvaa karvoitusta, hiki haisemaan ja rinnat kasvamaan.

Niin tuttua, niin tuttua, milloin on väärät housut hänelle laitettu tarjolle, milloin olis just halunnut muroja kun on vaikka leipää tai puuroa ja toki seuraavan kerran toisinpäin.
No meillä pitkälti ssavat katsoa aamupalansa itse, välillä keitän puuroa tai jotakin muuta.

Olen huomannut, että kun vaan laittaa esim ne vaatteet tyrkylle, kyllä neiti ne vaihtaa jos ei kelpaa, monasti tosin kun napina alkaa, sanon, että ottaa sitten hyllystä jonkun mieluisamman, ei olekkaan tarvetta vaihtaa.
Meillä juurikin tästä keskusteltiin, että neiti provosoi äitiä ja äitihän erittäinkin tempperamenttisena provosoituu helpostikkin.
Joten ihan on minusta itsestäkin paljolti kiinni, miten tilanteet menee, jos olen vain tyyni vilipytty, enkä noteeraa muminoita ja jupinoita, huomaa neitikin, että jaahas ei ollut tästäkään mitään iloa ja lopettaa aika nopeaan :whistle: :whistle:

Yhteistyössä