8-vuotiaan tytön tappaneella isällä on tuomio lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsen äiti ei viimekädessä päätä sitä missä lapsi asuu.
Mutta siitä äiti päättää, peruuko lapsen isää vastaan jättämänsä lähestymiskieltohakemuksen esimerkiksi.

Ja aika pitkälle, sairastumista lukuunottamatta, äiti päättää myös siitä, onko kelvollinen vanhempi, jonka kanssa lapset voivat asua. Jos on 2 lasta, joista toinen asuu isällään (jolla on tuomio lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä) ja toinen on asunut äidillään vasta vuoden päivät vai miten se meni, niin kyllä se mulle antaa mielikuvan siitä, että kyseessä on ehkä hyvinkin erilainen äiti kuin esimerkiksi minä.

Itse helsinkiläisenä sosiaalityön ammattilaisena vähän ihmettelen (en kommentoisi tässä ketjussa jos olisin työssä tämän tapauksen kanssa), mitä ihmiset olettavat että lastensuojelu voi tehdä jos ei ole konkreettista epäkohtaa heidän käydessään? Jos lapsella ei näy olevan vammoja eikä traumoja, koti on suht siisti, vanhemmat eivät päihtyneitä tai muuten sekavassa tilassa niin valitettavasti mitään ei voi tehdä! Lastensuojelun pitää myös ottaa huomioon että aiheettomia ilmoituksiakin tulee paljon.
Jos naapuri tekee yhden kerran ilmoituksen mutta toiminta jatkuu samana, ei kun uutta soittoa vaan! Ja jos jotain akuuttia niin soitto hätänumeroon.

Mikä sä tarkalleen ottaen olet kun käytät nimitystä sosiaalityön ammattilainen? Ilmeisesti et kuitenkaan sosiaalityöntekijä. Perheohjaaja? Perhetyöntekijä? Sosiaaliohjaaja? Palveluohjaaja? Lähihoitaja?

[QUOTE="nuuh";26287196]Niin mutta isällä tuomio lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja naapurit tehneet ilmoituksia nyt tässä viime aikoina! Niin siinä ei riitä se että on pöydät pyyhity, vessa siivottu ja isä sillä hetkellä selvinpäin! Että käydään vilkaisemassa ja todetaan asioiden olevan hyvin?!!! Ei riitä, ei todellakaan riitä vastaus että ei voi tehdä asialle mitään!
Vastuuta nyt myös viranomaisille![/QUOTE]

Ottamatta nyt kantaa mihinkään muuhun, niin se et on tuomio ei vielä kerro paljon mitään. Tuomio on voinut tulla lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä siinä tilanteessa et tuomion saanut on kirjoittanut netissä seksiin liityviä asioita henkilön kanssa joka on ilmoittanut iäkseen 18v. Myöhemmin kun tulee ilmi et vastapuoli onkin ollut 15v, voi siitä tulla tuomio. Tuomio voi tulla siitä, että tuomion saanut on ollut yhdynnässä 8 kuukauden ikäisen tyttövauvan kanssa. Mä näkisin et näillä tapauksilla on kuitenkin ero. Yksityiskohdat ovat monessakin tilanteessa ratkaisevia. Enkä edelleenkään missään nimessä puolusta, väheksy tai hyväksy minkäänlaista lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä tai riistoa.

[QUOTE="nono";26287337]Äiti liftasi lapsen kanssa - Vauva otettiin huostaan | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi[/QUOTE]

Taas korostaisin lähdekritiikkiä, kyseessä iltalehti! Ja millainen ihminen lähtee liftaamaan vauvan kanssa? Ja eiköhän tässä taustalla ole jotain muutakin jonka tietysti tämä nainen jättää kertomatta tai iltalehti julkaisematta.
Mä luin töissä tän päivän iltasanomat (pitkästä aikaa) ja kyllä kuvotti kuinka tästäkin tragediasta revitään otsikoita. Uutisoidaan iskelmätähdestä kannessa että ihmiset ostaisivat lehden ja sisällä oikein mässäillään. Pidätetyn naisen ex-puolisolle Nigeriaankin oli soitettu ja pyydetty tietoa ko.naisesta.
Oikeus ei ole antanut tuomiota mutta nettiyleisö ja iltapäivälehdet ovat.

[QUOTE="vieras";26287470]Ilmeisesti sinun lähdetietosi tästä tapauksesta ovat tämän palstan keskusteluista...
Lapsi on itse kysyttäessä kertonut, että hänen on pakko juosta. Ja äitihän tässä ei ollut juoksuttajana, vaan isän kihlattu, siis nyt pidätettynä oleva henkilö. Lisäksi on repinyt ja riuhonut lasta, kun tämä on valittanut, ettei jaksa.
Ymmärrän, että sinua riepoo koko tästä asiasta keskustelu ja peräänkuulutat lähdekritiikkiä. Voi tietysti olla, että naapurit valehtelevat, sattuu sellaistakin.[/QUOTE]

Tämän palstan varassa mun tiedot onkin (tai tietoahan täältä ei saa, kuten ei lehdistäkään). Työpaikastani saisin faktatietoa mutta sitten en täällä kommentoisikaan mitään, enkä kyllä haluaisikaan nyt tietää sen tarkemmin mitään koska itselläkin duunissa omat murheeni.

[QUOTE="vieras";26288125]Mikä sä tarkalleen ottaen olet kun käytät nimitystä sosiaalityön ammattilainen? Ilmeisesti et kuitenkaan sosiaalityöntekijä. Perheohjaaja? Perhetyöntekijä? Sosiaaliohjaaja? Palveluohjaaja? Lähihoitaja?[/QUOTE]

En tiedä mitä se tähän liittyy, oon sosiaali-ja kriisityöntekijä.

Okei, se on sinun valintasi.

No todellakin elämä on valintoja; tytön kohtalo on surullinen mutta jos tapaus alkaa noin paljon kiinnostamaan että pitää netistä tonkia kaikenmaailman kurjuus esille niin kannattaisi hakea poliisikouluun että pääsee rikostutkijaksi! Mä näen ja kohtaan niin surullisia ihmiskohtaloita työssäni etten todellakaan ala mitään murhainfon angstiketjuja vapaa-ajallani lukemaan, tämäkin ketju alkaa tuntua virheeltä...
Mikään mitä täällä meuhkataan ei tuo tyttöä takaisin joten annetaanko poliisien ja tuomarien selvittää mitä OIKEASTI tapahtui!

Älkää nyt sosiaalityöntekijöitä syyttäkö! Saa olla asiat pahasti pielessä, ennen kuin voivat lujasti puuttua. Minunkin kotiini tuli aikanaan lastensuojelu ovelle, kun olin yhdelle opettajalle kotioloistani avautunut, mutt äiti ei päästänyt sisälle, eivätkää voineet väkisin tulla, kun ei ollut mitään akuuttia. Tarvetta olisi ollut kyllä, olen vasta aikuisena ymmärtänyt itsekin, kuinka huonosti asiat meillä olivat - teininä vain suljin kaikki taka-alalle ja piilotin myös itseltäni. Muiden seurassa yritin esittää "normaalia". Silloin ei edes tajunnut, että toisille esimerkiksi ostettiin sitetä kaupasta, eivätkä he varastaneet niitä tai pahemman puutteessa vessapaperia yleisistä vessoista jne. Eipä vain minunkaan perheelleni lastensuojelu mitään voinut.

Älkää nyt sosiaalityöntekijöitä syyttäkö! Saa olla asiat pahasti pielessä, ennen kuin voivat lujasti puuttua. Minunkin kotiini tuli aikanaan lastensuojelu ovelle, kun olin yhdelle opettajalle kotioloistani avautunut, mutt äiti ei päästänyt sisälle, eivätkää voineet väkisin tulla, kun ei ollut mitään akuuttia. Tarvetta olisi ollut kyllä, olen vasta aikuisena ymmärtänyt itsekin, kuinka huonosti asiat meillä olivat - teininä vain suljin kaikki taka-alalle ja piilotin myös itseltäni. Muiden seurassa yritin esittää "normaalia". Silloin ei edes tajunnut, että toisille esimerkiksi ostettiin sitetä kaupasta, eivätkä he varastaneet niitä tai pahemman puutteessa vessapaperia yleisistä vessoista jne. Eipä vain minunkaan perheelleni lastensuojelu mitään voinut.

Surullista että olet joutunut elämään lapsuutesi noin. Oletko saanut puhuttua nyt jälkeenpäin asioista kenenkään kanssa? Voimia, onneksi tiedostat asiat nyt ja kirjoittamasi perusteella susta on kasvanut vahva ihminen, vanhempiesi vastakohta!

Surullista että olet joutunut elämään lapsuutesi noin. Oletko saanut puhuttua nyt jälkeenpäin asioista kenenkään kanssa? Voimia, onneksi tiedostat asiat nyt ja kirjoittamasi perusteella susta on kasvanut vahva ihminen, vanhempiesi vastakohta!

Mulla on aina ollut hyvin läheiset suhteet isoäitiini ja olemme lähentyneet vuosien saatossa entisestään. Välillä oli aika, ettei äitini hyväksynyt omaa äitiään meidän lasten elämään, mutta kun olin vanhempi, sain tehdä asian suhteen omat valintani. Myös mun teinivuosien poikaystävän perhe on jäänyt mulle todella läheiseksi, joten olen ollut siitä onnellisessa asemassa, että olen aina onnistunut löytämään itselleni oman pienen "turvasatamani". Joskus mieltä kaihertaa, etten pystynyt auttamaan nuorempia sisaruksiani tilanteesta pois, mutta toisaalta olin lapsi itsekin. Nykyään oma lapsuuteni näkyy ehkä eniten siinä, etten haluasi välillä antaa omille lapsilleni mitään velvollisuuksia, itse kun annoin joskus aikuistenkin velvollisuudet, ja tulee pidettä omia rakkaita liiankin pumpulissa.

T

Tässä juttu jonka allekirjoitan. Ja eräs seikka joka täälläkin on unohtunut täysin; iso osa perheistä ei halua ottaa apua vastaan. Kuinka kukaan voi auttaa jos vanhemmat kieltäytyvät?

Jaa-a, lapsi voi huonosti, ja vanhemmat kieltää avun, niin lastensuojelu sulkee silmänsä? Miksi en satu paikalle, kun tällaisia pahoinpitelyjä sattuu? En luota hirveästi viranomaisten apuun, mutta sen takaan että tässäkin tapauksessa se yöllinen juoksu olis loppunut!!

Kuinka yksinkertaisia ihmiset ovat kun kuvittelevat, että viranomaiset voivat tehdä yhtään mitään ilman todisteita? Suomi on länsimainen oikeusvaltio. Se tarkoittaa monen muun asian lisäksi sitä, että ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan ja yhtään lasta ei voida ottaa kotoa pois pelkästään naapurin ilmoituksen perusteella. Se on todella valitettavaa tällaisen sattuessa, mutta se on erittäin hyvä periaate.

Jos naapurit ovat kerran nähneet jatkuvasti jotain lapsen juoksettamista niin miksi he eivät ole videoineet tapahtumaa niin olisi jotain todisteitakin?

[QUOTE="voi elämä";26292185][/B]

Jaa-a, lapsi voi huonosti, ja vanhemmat kieltää avun, niin lastensuojelu sulkee silmänsä? Miksi en satu paikalle, kun tällaisia pahoinpitelyjä sattuu? En luota hirveästi viranomaisten apuun, mutta sen takaan että tässäkin tapauksessa se yöllinen juoksu olis loppunut!![/QUOTE]

Olisi yöllinen juoksu varmasti loppunut silloinkin jos poliisi olisi sattunut paikalle, kun pahoinpitely sattui. Mutta mitä kuvittelet poliisin tai lastensuojelun voivan tehdä jos asiasta ei ole mitään muita todisteita kuin naapurin sana?

Taas korostaisin lähdekritiikkiä, kyseessä iltalehti! Ja millainen ihminen lähtee liftaamaan vauvan kanssa? Ja eiköhän tässä taustalla ole jotain muutakin jonka tietysti tämä nainen jättää kertomatta tai iltalehti julkaisematta.
Mä luin töissä tän päivän iltasanomat (pitkästä aikaa) ja kyllä kuvotti kuinka tästäkin tragediasta revitään otsikoita. Uutisoidaan iskelmätähdestä kannessa että ihmiset ostaisivat lehden ja sisällä oikein mässäillään. Pidätetyn naisen ex-puolisolle Nigeriaankin oli soitettu ja pyydetty tietoa ko.naisesta.

Mitään muuta ei ollut taustalla. Vauva huostaanotettiin koska äiti valitsi sellaisen matkustustavan, jota ei yleisesti hyväksytä. Lapsi palautettiin onneksi pian äidilleen.

Mihin sosiaalityöntekijöitä ylipäätään tarvitaan, jos he eivät kerran ole mistään vastuussa eivätkä mitenkään pysty estämään tällaisia tragedioita? Tämäkin perhe on ollut lastensuojelun tarkkailussa jo lapsen synnyttyä, mutta mitään voitu tehdä, eikä mistään olla vastuussa.

Voimavarat sosiaalihuollossa, lastenhuollossa ja terveydenhuollossa on kohdistettu väärin. Huostaanotettujen lasten hoitoon kuluu valtavia summia, kun huostaanottoja ei tarvittaisi läheskään näin paljon jos saatavilla olisi avohuollon tukitoimia ja jos mieleneterveyspalveluihin pääsisi silloin kun niitä tarvitsee.

• Tykkää
Reactions: SporttisMama
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä vaan;26292381:
Mihin sosiaalityöntekijöitä ylipäätään tarvitaan, jos he eivät kerran ole mistään vastuussa eivätkä mitenkään pysty estämään tällaisia tragedioita? Tämäkin perhe on ollut lastensuojelun tarkkailussa jo lapsen synnyttyä, mutta mitään voitu tehdä, eikä mistään olla vastuussa.

Asiaa! Tuokin sporttismama vai mikä vetoaa johonkin helvetin lakipykäliin, eikö osaa aikuinen ihminen joka oikeasti on sellaisessa semassa että päättää IHMISHENGISTÄ käyttää järkeä??? Itselläni on erittäin huonoja kokemuksia helsingin poliisista ja porvoon sosiaalityöntekijöistä ynnä lastensuojelusta, noiden tahojen pykäläkangistuksen seurauksena kaksi peintä lasta olisi varmasti päätynyt lööppeihin ilman SELLAISEN IHMISEN TOIMIMISTA JOLLE EI SIITÄ MAKSETA, MUTTA JOKA EI LÄHTENYT PAIKALTA POIS VAIKKA KAIKKI NÄYTTI OLEVAN OK. Olen niin kurkkuani myöten täynnä noita sossutätiparivaljakoita.
Ja aivan samaa mieltä ettei median tarvitsisi repostella uhrilla tai tekijän taustoilla vaan nauhurit noiden sossujen kärsän eteen ja vastauksia sieltä päin jo pikku hiljaa.

Itse olen viime syskystä asti toimittajana yrittänyt saada jonkun vastuuntuntoisen sosiaalialan henkilön kommentoimaan missä mättää perhesurmien tiimoilta. Guzenina-Richardson mutisi yhden "vakavan keskustelun paikka" jäkätyksen. Kerropas asiantuntijana keneltä sosiaalialan ihmiseltä löytyy tässä maassa rohkeutta ja tietämýstä vastata?? Kiertelemättä. Sitä olen kuullut että annetaan nyt selvitysryhmälle työskentelyrauha. Minä kysyn: kuinka moni lapsi ehtii sinä aikana vielä päästä hengestään?

Vieläkö tää sama jeesustelu ja nettihuutelu jatkuu? Mulla on tosi pätevä ratkaisu. Korvataan ls-viranomaiset kaksplussan äideistä koostuvalla raadilla. Lähtökohtana on se, että kaikki IL:n lööppeihin päätyneet tapaukset tutkitaan, koska se on ylin, tasapuolisin ja virallisin julkaisumedia.

Mulla on aina ollut hyvin läheiset suhteet isoäitiini ja olemme lähentyneet vuosien saatossa entisestään. Välillä oli aika, ettei äitini hyväksynyt omaa äitiään meidän lasten elämään, mutta kun olin vanhempi, sain tehdä asian suhteen omat valintani. Myös mun teinivuosien poikaystävän perhe on jäänyt mulle todella läheiseksi, joten olen ollut siitä onnellisessa asemassa, että olen aina onnistunut löytämään itselleni oman pienen "turvasatamani". Joskus mieltä kaihertaa, etten pystynyt auttamaan nuorempia sisaruksiani tilanteesta pois, mutta toisaalta olin lapsi itsekin. Nykyään oma lapsuuteni näkyy ehkä eniten siinä, etten haluasi välillä antaa omille lapsilleni mitään velvollisuuksia, itse kun annoin joskus aikuistenkin velvollisuudet, ja tulee pidettä omia rakkaita liiankin pumpulissa.

Hienoa että löysit ympärillesi hyviä ja turvallisia ihmisiä ja ennenkaikkea imit heistä positiivista energiaa itseesi!
Tiedostat itsekin että lapsuutesi ohjaa sua omien lasten kasvatuksessa, se on hyvä asia mutta muista että kyllä lapsilta pitää silti vaatia asioita vaikka sinä olet lapsena joutunut selviytymään vaikeista haasteista. Pumpulissa kasvaminen ei myöskään ole hyvä vaihtoehto!

[QUOTE="voi elämä";26292185][/B]

Jaa-a, lapsi voi huonosti, ja vanhemmat kieltää avun, niin lastensuojelu sulkee silmänsä? Miksi en satu paikalle, kun tällaisia pahoinpitelyjä sattuu? En luota hirveästi viranomaisten apuun, mutta sen takaan että tässäkin tapauksessa se yöllinen juoksu olis loppunut!![/QUOTE]

Kyse ei oo silmien sulkemisesta! Laki ei anna huostaanottaa lasta pelkkien naapureiden kertomusten perusteella jos niihin ei ole minkäänlaisia todisteita. Satutko ollenkaan tietämään kuinka paljon virheellisiä lastensuojeluilmoituksia tehdään? Jos esim sinusta ilkeä naapuri valehtelisi kaikenlaista ilkeää, olisiko oikein että lastensuojelu veisi sinulta lapset pois vaikka kuinka yrittäisit lapsesi kanssa puolustella?
Väännetään rautalangasta; pitää olla muutakin näyttöä kuin pelkkä naapurin sana vanhemman sanaa vastaan!

Yhteistyössä