7kk tutista vieroittaminen...!

Olen nyt vakavasti harkinnut tytöltä vieroittaa tutin..joo tiedän kyllä,että aika varhaisessa vaiheessa se tapahtuisi.Mutta tilanne on riistäytynyt käsistä ihan totaalisesti..
Yöllä tuttia laitetaan tunnin välein,ellei tiuhempaan.Päiväunia ei sitten alkuunkaan nukuta ilman tutia.Ellei sitten niin väsynyt,että yksinkertaisesti maitopullolle jo nukahtaa..Tytön yöunet ovat levottomat ainaisesta tutin uupumisesta,osaa päivisin itse laittaa sen suuhun,mutta yöllä huutaa tikkujäykkänä,edes yrittämättä etsiä sitä :(

Tyttö on kolmekuisesta saakka ollut tutteilija.Ja nyt viimeisen kuukauden aikana tutti on tullut olennaiseksi osaksi leikkeihinkin..Ei sitten mikään lelukaan viihdytä,ellei tutti ole suussa..Jos sen yrittää ottaa pois,niin huuto hirmuinen.Hampaita meillä ei vielä ole,mutta niitä parasta aikaa(TAAS) ollaan tekemässä. Nelikuisesta saakka on ikenet ajoittain punaisen kirjavana olleet.

Meillä ei siis pelkästään isä ja äiti ole väsyneitä tähän tuttiralliin,vaan pikkuinen itsekin..

Apuja kaivataan,miten ja millä menetelmällä tämän tutiongelman ratkaisen?Kerrasta poikki,vai ensin päivätoimista veks,sitten päikkäreiltä ja viimeiseksi öistä?




 
Me otettiin kerrasta poikki, kun poika oli vähän alle vuoden, vähän samoista syistä kuin teillä. Pari yötä ja päikkäriä meni huutaessa, ja levottomasti, mutta oli vaivan arvoista. Tarjottiin sitten kättä ja paijausta yms. tilalle niin kyllä se siitä.

Sitten kun anoppi nukuttaessaan oli tarjonnut tuttia muutaman viikon päästä päikkäreillä (josta olin kyllä hieman näreissäni) niin ei ollut huolinut joten unohtia pian (onneksi)
 
Meillä on lapsilla otettu tutti pois siinä 5-6kk iässä just siksi, kun meni sen kanssa ihan mahdottomaksi. Eli sitä olisi yölläkin pitänyt hypätä laittamassa useita kertoja, unet oli hankalia kun tutti tippui jne. Vaikka tuttia ehkä vauva halusi, se ei kuitenkaan pysynyt suussa kunnolla.

Kerrasta poikki, suosittelisin. Ei noin pienet oikein ehkä tajua jos jossain kohtaa päivää saa tutin ja sitten taas ei. Ei se tutti niin välttämätön ole kuin jotkut tuntuvat luulevan. :) Alussa tosin kiva imemisentarpeen vuoksi, mutta normaaleja noi meilläkin on vaikka on noin "aikaisin" otettu pois.
 
kolmikuisena tuttiin turvauduttiin...äsken puoliunessa maitoa joi pullosta.kun pullosta imaisi niin maidot valui pitkin suunpieliä,ilmeisesti tokkurassa sitä tutiksi luuli :(
Mä tosiian pelkään tota vieroituksen aiheuttamaa ryskettä ja karjuntaa.Meillä tyttö erittäin temperamenttinen yksilö.Joten..huuto on jotain aivan kamalaa sen tiedän jo ennakkoon..
Ja kuinka kauan sitä kestää.... :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Joo mä oon vähän samaa mieltä tuosta, että ei noin pieni ymmärrä, että miksi joskun saa ja miksi joskun ei (kun ei oikein ymmärrä 1,5v:kään), niin menee turhaan sekaisin jos "hivuttelee"
niin itsekin ajattelin,et kerrasta poikki..kai sitä sitten hieman vähemmillä huudoilla selvitään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Banskun:
kolmikuisena tuttiin turvauduttiin...äsken puoliunessa maitoa joi pullosta.kun pullosta imaisi niin maidot valui pitkin suunpieliä,ilmeisesti tokkurassa sitä tutiksi luuli :(
Mä tosiian pelkään tota vieroituksen aiheuttamaa ryskettä ja karjuntaa.Meillä tyttö erittäin temperamenttinen yksilö.Joten..huuto on jotain aivan kamalaa sen tiedän jo ennakkoon..
Ja kuinka kauan sitä kestää.... :x
Joo, mut parempi se on kun huonosti nukutut yöt, lapselle tärkeämpi mm. nukkua hyvin. Meillä kans semmonen temperametti pakkaus ja oli ensin 3kk koliikki, joten pelotti kyllä huonosti nukutut yöt.

Mutta palkinto odottaa kyllä sitten kun muutaman yön kärvistelee, koska kyllä väsynyt lapsia alkaa nukkumaan muutaman yön jälkeen ihan muutenkin., jos ei ole sairas yms.
 
Heippa!

Meillä poika nyt 8kk ja tutti jätettiin aika tasan 6kk iässä ja ihan samasta syystä. Yöt oli yhtä hulinaa useita kuukausia, juurikin tunnin välein sai olla tuttia laittamassa. Odoteltiin, että 6kk rajapyykki täyttyisi, jotta saataisiin mukaan tassuttelu. Ja pari yötä ja päikkäriä meilläkin tutin perään huudeltiin, mutta kun siihen oli jo ennalta varautunut ja asennoitunut, onnistui hyvin. Ja itse koin hyväksi vaihtoehdoksi ottaa samalla tassuttelun mukaan. Pikkuhiljaa meillä alettiinkin nukkumaan kokonaisia öitä, nyt nukkuu muutaman yön viikossa klo.20.30-8.30 heräämättä. Joinain öinä herää kerran tai kaksi, jolloin tassutellaan. Eli suosittelen lämpimästi!

Tsemppiä!
 
kaksille viimeisille päikkäreille nukkui ilman tuttia.Toisille tunnin huudon jälkeen.Mutta nukkui sitten heräämättä n.2h.Normaalisti kahdessa osassa tuo määrä nukutaan.Eli herää n.40min unien jälkeen ja hetken kitisemisen jälkeen nukahtaa.
Illalla olin vielä aika epävarma annanko tutin,vai...En sitten antanut.Viitisen minuuttia,teputteli vähän levottomasti jaloilla ja yritti yökkärin hihaa imeskellä,kunnes nukahti.Neljä tuntia nukkui muutamia kertoja unissaan änähdellen.Sitten heräsi itkemään.(lukekaa KARJUMAAN)Ei kyyneleitä lainkaan tullut silmiin,huuti vain.Lopulta nukahti syliin,nukkuen aamuun seitsemään saakka.Eilisen päivän päikkärit menivät kivuttomasti,sänkyyn laskiessa hetken kiehnäsi ja nukahti.
Illalla oli taas vaikeampaa,hieman kitinää ja hihan imeskelyä.Nukahdettuaan,nukkui ihmeen rauhallisesti.Muutamia älähdyksiä päästeli unissaan,mutta ei minun tarvinnut niihin reagoida.Itse tosin en saanut unta,odotin varmaan puoliyötä,että kohtaus alkaa :x
No aamulla viiden aikaan se sitten tulikin,huuto aivan kamala...yritin rauhoitella,mutta turhaan.Sitten muistin,ettei tyttö ollut iltamaitoa puuron jälkeen juurikaan juonut.Lämmitin siis maitoa.Sen juotuaan hieman kitisi ja nukahti käsiin.Taisipa nälkä olla...En ihmettele sillä tyttö meni nukkumaan noin klo;20.00.Tutin pois jättämisellähän taitaa olla nälän aiemmin saapumiseen vaikutusta..( ? ) No nyt sitten vaan odotetaan,että milloin tuo tutti sitten unohtuu..Kauanko teillä on mennyt?
 
Kuulostipas se aivan meidän Pimulta samanikäisenä. "Tuttitaistelua" ja katkonaisia öitä jatkui meillä muutaman kuukauden. Joku viisas oli sanonut, että 10kk olisi paras ikä vierottaa tutista, kun imuvietti on hävinnyt ja ennenkuin siitä tulee VAIN tapa.

Noo odotelitiin että tuli lähes se kymppi täyteen, mutta eihän siitä vieroituksesta mitään tullut; huuto oli kahta kamalampi. Ajattelin unohtaa sen ja yrittää myöhemmin. Kun tytölle tuli ikää 11kk oli hän mummolassa muuton takia muutaman yön ja tultuaan kotiin oli osa tuteista mummilla ja loput kadoksissa. Kauppaan ei enää ehditty kun lähdettiin yrittämään yöunille. Eka tunti oli suoraa huutoa ja sen koommin ei meillä ole tuttien perään haikailtu! =)

Meille 11 kuukautta oli paras ikä vieroittaa, teillä se voi olla nyt 7 kuisena, mutta jos se ei suju, kokeile muutaman viikon kuluttua uudestaan. Tsemppiä1
:flower:
 
Meilläkin alettiin käyttää tuttia vasta 3kk iässä ja otin sen pois n.6kk iässä ihan vaan siitä syystä että silloin imemisen tarve ei enään ole niin iso ja tuon ikäinen keksii kyllä imeskellä vaikka uniriepua tai pehmolelun korvaa jos imemisen tarve yllättää ja ei tarvi sitten isompana lapsen "kärsiä" itse siitä luopumisesta kun ei vielä niin hyvin tajua asiaa ja unohtaa nopeammin. Meillä söi tuttia nukahtaessaan/nukkuessaa ja satunnaisesti auto ja vaunureissuilla. Huutoa tuli lähinnä automatkoilla mutta annettiin lelu käteen niin ihan on tyytyväinen. Niin ja yksi syy aikaiseen vieroitukseen oli myös se että 7kk-> tutit on niin isoja ja rumia :D
 

Yhteistyössä