7kk herää öisin jopa tunnin välein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rauhoittumisongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rauhoittumisongelma

Vieras
Aina ollut hankala nukkumisjutuissa, mutta nyt ollaan oltu tiukkoina että rinnalle ei enää saa nukahtaa ja siihen onkin oppinut. Silti vaatiin jonkinlaista nukuttelua, ainakin "tassutusta" ja kiinnipitio että osaa rauhoittua unille. Kuitenkin alkaa yöllö mönkiä, kääntyä, jopa nousta istumaan jopa tunnin välein, eikä osaa itsekseen nukahtaa uudestaan. Vaatii sitä, että joku painaa tuttia suuhun ja kädellä masun päältä tai nopeammin toimisi jos ottaa syliin ja hyssyttää siihen. Mikäli näitä ei tee, vauva nousee konttausasentoon, virkistyy ja aloittaa huudon. Minä olen väsyksissä, yöt niin hajanaisia. 1-2 kertaa yhä imetän yön aikana, syö kunnolla eli ehkä vielä tarvitsee maitosatsia (iltaisin tuhti annos puuroa ja maitoa). Miten vauvan saisi rauhoittumaan niin, ettei vaatisi toisen hyssytystä pitkin yötä? Jos sovimme että mies hoitaa, hän herää vasta siinä vaiheessa kun vauva noussut pystyyn ja huutamaan - ja rauhoittelu tosi vaikeaa. Yhtälailla levoton vauva nukkuu hän omassa sängyssään tai vieressä. Illat meillä aina rauhoitetaan, ollaan pimeässä eikä katsella telkkaria tms. mutta vauvalla itsellään tapana pitää kunnon riehumissessiot ennen nukahtamista.

meillä kanssa... Kohta 7 kk ja mahdotonta elämöintiä yöt. Eli siis rippikouluun mennessäkö oletettavasti rauhoittuisi yöt ;-D?! Ainiin, sitten alkaa uudet yövalvomiset, juu... Leukailut sikseen, vinkkejä kaivataan tänne myös. Tosiaan tuon tutin kanssa veuhtomista ainakin pitkin öitä, jos ei muuta.

Valitettavasti en osaa auttaa. Meillä elämöinnit alkoivat vauvan ollessa n. 6 kk ja jatkuivat näihin päiviin. Tyttö nyt 1v1kk ja viikon verran nukkunut lähes täysiä öitä. Kovasti toivon, että tämä olisi nyt kestävää... Voimia kaikille yökukkujien äideille (ja isillekin)! Ja lohdutuksena siis se, että ainakin meillä yöhulinat näyttäisivät loppuneen aivan yhtäkkiä itsekseen, kun aika oli kypsä...

Alkuperäinen kirjoittaja koettu:
Viereen vaan nukkumaan, eipähän ainakaan tarvitse nousta ylös joka kerta.

Näin meilläkin tehtiin. Vaikka eihän se uni ole niin sikeää kun yksi pieni jättiläinen möyrii vieressä, mutta parempi sekin kuin ei mitään.
Kyllä sitä sitten 3 vuoden päästä sai nukuttua koko yönsä. Arvatkaapas kuinka lujaa juoksin (silloin jo omassa sängyssä nukkuvan) lapsen luokse!

No meillä nukkuu vieressä, mutta ei se mun väsymykseen ole auttanut. Huitoo, heiluu, potkii, kääntyilee ja itkee tutin/tissin perään vähän väliä. Olen tosi väsyksissä päivisin. Syötättekö te vielä öisin näitä 6-8 kuisianne? Meillä yhtä huutoa, jos tissi ei tule suuhun.

Mulla tyttö pian 7kk ollut huonouninen ihan kuukauden vanhasta asti. Heräilee pitkin yötä, useita kertoja yössä. Syö edelleen kerran, aamuyöstä. Tissiä ei meillä enää ole tarjolla, joten meillä ei päde se, että tissivauvat heräilisivät useammin öisin syömään/muuten vain imuttelemaan.
Siis jotain ihan järkyttäväähän tämä on. Ehdin alkuyöstä yleensä nukkua 2 tuntia, ennenkuin vauva herää eka kerran. Sitten silitellään ja tarjotaan tuttia suuhun. Vauvan nukahdettua takaisin yritän itsekin nukahtaa nopeasti. Menee ehkä jopa 1½ tuntia, kunnes vauva herää uudestaan. Silloin on jo joko syöttöaika tai sitten saan tutin avulla vauvan vielä nukahtamaan. Tästä eteenpäin heräillään aamuun asti 15 min. - 1 tunnin välein... Kahdeksalta vauva herää ihan virkeänä (ihme ja kumma, tuollaisella nukkumisella?) ja äiti, no, vähemmän virkeänä. Aamun eka tunti menee mulla aika sumussa, kun vä-syt-tää, mutta siitä se päivä vaan sitten lähtee käyntiin...

Meillä on 2 lasta ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä tää on nyt tässä, ei enää lapsia tähän taloon. Tästä eteenpäi harrastetaan nukkumista ;D

Ulpu, huojentavaa kuulla että muillakin samanlaista - vaikken tätä toisille toivokaan. Hoitaako teillä mies vauvaa öisin, vai onko sun tehtäväsi? Meillä jäänyt aikalailla mulle, mies ei edes herää vauvan mekastukseen kuin vasta täyshuudon aikana. Nukutko päiväunia? Itse en osaa, joten yliväsy on jo järkyttävää.

Meillä esikoinen oli ihan mahdoton 6-9kk iässä. Juuri tuollaisia öitä, joskus vähän parempia sentään, niin pysyi jollain lailla järjissään. Mutta todella harvoin heräsi alle 4 kertaa, yleensä siinä likemmäs kymmenen kertaa yössä. Kuopuskin heräilee, ikää nyt 7,5kk. Harvemmin heräilee onneksi useita kertoja yössä, yleensä n.4-6 kertaa... (tai onhan sekin aika usein jo). syö rintamaitoa 1-2-(3) krt yössä, muuten rauhoittuu kyllä nopeasti tuttiin. Pahin vaihe tähän asti tainnut olla, kun oppi ryömimään 6kk iässä. Saa nähdä, millaisiksi yöt menevät, kun oppii kunnolla nousemaan pystyyn tai konttaamaan ja kävelemään.

Meilläkään ei vieressä olo ole tuohon varsinaiseen heräilyyn auttanut :( joten enimmäkseen ovat vauvat nukkuneet parisängyn sivuvaunussa, melkein kyllä kuin vieressä.

Vauvan yöhoitamiset on kyllä jääneet minun harteille. Pari kertaa kokeiltiin sitä, että ois mies hoitanut - ei onnistunut. Mies heräsi vasta kovempaan itkuun ja siinä vaiheessa minä olin ehtinyt kuulla jo alkukitinät =/ Eli ei mitään hyötyä, kun heräsin jokatapauksessa.

Olen vain muutamia kertoja nukkunut päiväunet. Meillä ei esikoinen enää suostu unille, enkä tohdi häntä ilman valvontaakaan jättää, että pääsisin itse päiväunille. Joitakin kertoja olen onnistunut saamaan esikoisenkin unille ja sitten ollaan nukuttu porukalla.

Ihan ihmettelen, että miten paljon ihmiskroppa kestääkään. Mullakin mennyt jo puolisen vuotta niin, etten ole nukkunut yhtään kokonaista yötä. 5 tuntia putkeen on ollut paras yö, ja siitä on aikaa jo varmaan 3 kuukautta! Olen jostain lukenut, että ihmisen fysiikka vaatisi n. 5 -6 tunnin yhtäjaksoiset unet, että pysyy kunnossa - hohhoijaa...
Aamuöisin meinaa joskus itkettää, ja aamuisin, mutta muun ajan jaksan ihan kohtuuhyvin.

Meillä oli sama homma puolivuotiaana, jolloin alettiin pitämään iltaisin unikoulua ja yöheräilytkin vähenivät, kun oppi itse rauhoittumaan. Unipussi esti pinniksessä seisomaan nousemisen ja opeteltiin, ettei joka huudosta heti mennä rauhoittelemaan.
Imetin 11 kuukautiseksi, lopussa vain aamuisin ja iltaisin, yösyötöt loppuivat n.8kk:sena.

Opettele nukkumaan päivisin, sillä sinun pitää jaksaa, kun kuitenkin äitinä olet päivisin kotona hoitamassa lasta. Pyydä miestä hoitamaan lasta enemmän viikonloppuisin. Laita itsellesi korvatulpat ja mies vaikka nukkumaan lapsen huoneeseen lattialle niin herää helpommin.

Voimia!

Nukuin viikonloppuna 3 tuntia putkeen, se oli jo ihan juhlaa... vauva 7 kk heräilee yleensä 2 tunnin välein. Nukahtaa kyllä hetkessä tutin kanssa tai rinnalle, mutta sen pitempiä uniputkia ei ookaan ollut muutamaan kuukauteen mulla. Vaan jotenkin vanhakin jaksaa... Hyvännäköiseksi ja virkeän oloiseksi kehutaan välillä, voi p:nmarjat. näkisivätpä mut levänneenä :P

Muutama lohdutuksen sana - ajan kanssa helpottaa! Meilläkin oli todella repaleiset yöt aina 11 kk asti, sitten poitsu sai muuttaa omaan huoneeseen ja kas kummaa, nukkuu paljon paremmin siellä. Vaikka herääkin yöllä, niin ei nouse seisomaan kun on huomannut ettei siellä vieressä olekaan ketään. Joskus vain hieman mumisee itsekseen, joskus itkee hiukan, mutta noin kuukauden ajan on ihan itsekseen rauhoittunut eikä ole vanhempia ollenkaan tarvittu, löytää jo itse tutin jos se on pudonnut. Yömaitokin jäi kuin itsekseen pois. Nyt vuoden ikäisenä nukkuu noin klo 21.30 - 8 siellä omassa huoneessaan, eikä ole tarvinnut yöllä siellä sen kummemmin juosta vaikka muutaman kerran itsekin herää poitsun ähinöihin. Jos joskus täytyy mennä huoneeseen rauhoittelemaan niin hän nimenomaan siitä herää enemmän ja rauhoittelu kestää kauan.

Eli teille kaikille jotka kamppailette jaksamisen kanssa - ajan myötä helpottaa, ainakin itseäni lohdutti tieto että nämäkin yöhulinat ovat vain väliaikaisia. Tsemppiä!

Yhteistyössä