7kk ateriat imetyksellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mungä_ekasana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mungä_ekasana

Vieras
Nyt kysäisin 7kk vauvan ruokavaliosta. Meiltä puuttuu kokonaan aamupuuro, yksi kiinteä välipala. Vauva on täysimetetty 5kk asti. Nyt ovat otettu käyttöön yksi lämmin ateria, josta tykkää kovasti, ja ehkä sormeilua iltapäivällä jotain satunnaista, kasviksia, marjoja, maissinaksuja yms., ja sitten iltapuuro. Ei siis aamupuuroa eikä erikseen kasvissosetta iltapäivällä. Maitoa riittäisi vielä kaksosille =P Yöllä satunnaisesti herää ja lähinnä haluaisi läheisyyttä, että olen hetken läsnä, ei siis nälästä herää. Iltapuuro menee hyvin, käytetään tavallista kaurapuuroa ja marjasosetta sekaan. Siis nyt kysymys on, että onko pakko olla nt kaikki ne välipalat? Miksi äidinmaito ei voisi olla välipala, kun sitä tuntuu olevan hyvin tarjolla ja vauva siitä tykkää kovasti, kiinnostaa siis vielä imetys häntäkin. Joka tuutista tulee että aamupuuro/lounas/välipala/iltapala/iltapuuro?! Vauva kasvaa hienosti, kehittyy hyvinkin hienosti, kaikki hyvin siis.

Äidinmaidosta ei lapsi saa tarpeeksi kaikkia ravinteita ja kiinteistä ruuista saa myös ravintokuitua, jotta suolisto toimii paremmin. Kyllä kaikki lapset alkuun taitaa tykätä äidinmaidosta eniten.

Siä kuitua tulee tarpeeksi kun vauva syö illallahyvän annoksen aitoa kaurapuuroa (taitaa olla nallen, missä lisäksi leseitä!), sitä riittää ihan mainiosti. Kakkaa tulee muutenkin kiitettävä määrä ja on suhteellisen kiinteää, ei sitä maitokakkaa. Ja ravinteista sen verran että kaikkea aa, mitä tarvitsee ja jopa sitäkin mitä ei muualta saa, mm. laktoferiinia, ja vasta-aineita, ja ruoansulatusta helpottavia entsyymejä.. Rautaa saa puurosta ja yhdestä kala/liha/kasvisateriasta. ja muutamasta brokkolikukasta.

Mutta kun maitoa on tarjolla vielä reilusti, niin miksi tarjoaisin? En halua helpottaa elämääni antamalla muuta kuin maitoa välipaloina ja aamulla. Enkä siis ole imetysfanaatikko, vaan ajattelen mieluummin niin asettaa kysymys, että miksi antaisin muita aterioita..

Ei noin pienellä tarvitse vielä olla 5 kiinteää ateriaa päivässä, etenkin jos maitoa riittää ja tarjoat sitä aina vauvan halutessa. Meidän 8,5 kk saa 4 ateriaa päivässä: aamu- ja iltapuuron ja kaksi ruokasosetta (välipalaksi joskus naksua ja hedelmää) rintamaidon lisäksi.

Jos vauva on iloinen ja tyytyväinen ja kasvaa, niin turha murehtia suosituksia.

Niin! Kiitos vastuksesta. Näin minäkin ajattelen, että hän on iloinen ja energinen. Turhaan en haluaa imetystä korvaamaan kiinteillä aterioilla vain sen takia, että vauvan pitäisi alkaa johonkin. Olkoon vielä vauva ja nauttikoon eduistaan! Kuitenkin terveenä!

No eihän tietty kaikissa maissa oo sitä viittä ateriaa lapsille vaan tyyliin aamupala, lounas, välipala, illallinen, mutta kannattanee kuitenkin totuttaa lapsi teidän perheen ateriarytmiin, eli jos itse syöt 5 kertaa päivässä niin tarjoa sitä ruokaa yhtä usein lapsellekin. Toki lapsi tarvitsee kaksi ns lämmintä ateriaa päivässä kun ruokaa menee kerralla sen verran pieni määrä. Välipala taas on oiva hetkinopetella erilaisten hedelmien, marjojen, kasvisten yms syömistä omin sormin.

Lapsilla on erilaisia herkkyysvaiheita sen syömään oppimisen suhteen joten jos tuntuu siltä että lapsi nyt mielellään syö puuroa ja soseita ja sormiruokaa niin kannattaa ehdottomasti laajentaa sitä ruokavaliota, hetken päästä voi olla huonompi jakso syömisen opettelu suhteen.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Alkuperäinen kirjoittaja Mungä_ekasana;29669016:
Mutta kun maitoa on tarjolla vielä reilusti, niin miksi tarjoaisin? En halua helpottaa elämääni antamalla muuta kuin maitoa välipaloina ja aamulla. Enkä siis ole imetysfanaatikko, vaan ajattelen mieluummin niin asettaa kysymys, että miksi antaisin muita aterioita..

Niin no, itse olen pitänyt ihan hyvänä että lapsi oppii syömään erilaisia ruokia siinä vaiheessa kun hän on siihen valmis, vaikka maitoa onkin hyvin tarjolla. Varmemmin saa kasvuun tarvitsemansa aineet. Kiinteiden antamista en näe edes arjen helpottamisena, itseasiassa oli työläämpää tarjota aamupala/välipala + imettää kuin pelkästään imettää.

Kome nuorinta lasta oli täysimetyksellä 6kk ja sitten saivat omaan tahtiinsa totutella kiinteisiin. Jos se olisi lapselle vaikeaa en siitä heti stressaisi (jos osa aterioista kuitenkin menee), mutta jos lapselle maistuu niin en jarruttelisikaan.

Toiseksi nuorin alkoi sormiruokailulla syödä hyvää tahtia silloin puolivuotiaana ja imetys jatkui silti 1v9kk ja varmasti olisi jatkunut pidempäänkin jos en omista syistäni olisi silloin lopettanut. Kuopusta 1v3kk imetän yhä.

Mun pian 1v. ei syö vieläkään viittä ateriaa päivässä. En meinaa koskaan uskaltaa edes sanoa sitä kellekkään just niiden suositusten takia. Mutta lapsi on kasvanut kivasti ja ei varmasti söis enää viidettä kiinteää ateriaa päivässä kun nytkin tekee välillä tiukkaa. Mä en sitä paitsi itsekään sais ikinä päivän aikana syötyä viittä ateriaa päivässä.

Mutta mun mielestä teet niin kuin itse parhaaksi näet. Pääasia, että lapsi saa tarpeeksi ruokaa ja kasvaa hyvin ja on onnellinen. :)

[quote="mama";29669082]mun pian 1v. Ei syö vieläkään viittä ateriaa päivässä. En meinaa koskaan uskaltaa edes sanoa sitä kellekkään just niiden suositusten takia. Mutta lapsi on kasvanut kivasti ja ei varmasti söis enää viidettä kiinteää ateriaa päivässä kun nytkin tekee välillä tiukkaa. Mä en sitä paitsi itsekään sais ikinä päivän aikana syötyä viittä ateriaa päivässä.

Mutta mun mielestä teet niin kuin itse parhaaksi näet. Pääasia, että lapsi saa tarpeeksi ruokaa ja kasvaa hyvin ja on onnellinen. :)[/quote]

samoilla linjoilla olen!

Yhteistyössä