70 ja 80 luvun lapset. Annettiinko teille kipulääkettä esim päänsärkyyn?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
En mä muista et mullois ollu koskaan mikään paikka kipeenä. Kasvukipuja toki oli,mut sanottiin ettei niihin mikään lääke auta. Tuhkarokko ja sikotauti oli eikä niihin mitään lääkkeitä muuta ku Jaffaa ja pehmolelu. Flunssa en lapsena muista sairastaneeni kertaakaan :)

iugero
Mä oon syntynyt 1982 ja asunut koko elämäni pääkaupunkiseudulla. Ei annettu kipulääkkeitä. Ei meillä ollut moisia koskaan eikä mitään muitakaan lääkkeitä kovin paljoa. Oli ihan pakko puhua vielä mun kymmenisen vuotta vanhemman veljen kanssa, että onko mun muistikuva oikea ja niinhän se oli... Kaapissa oli isän allergialääkkeet, joskus antibioottiteja jos jollain kuuri ja kun olin ihan pieni niin oli vicks vaporubia. That's it.

Rapsi
Meillä myös sai todella nihkeästi kipulääkettä. Äiti oli hirveän lääkevastainen. Kovassa kuumeessa saattoi saada lääkettä, lähinnä yöksi, jotta nukkui paremmin. Varsinkin kuukautiset oli yhtä tuskaa. Kärsin tosi kovista kivuista, mutta meillä oli kipulääkettä kaapissa todella harvoin. Äiti oli kyllä kivuista tietoinen, mutta ei juuri välitänyt.

oli asperiinia (jota en voinu ottaa kun oksensin sen samontein ulos) ja disperiiniä jota sit onneks pystyin ottamaan.
aika harvoin kyllä tarvitsin.

ja nykyisinhän noista kumpaakaan ei käsittääkseni suositella lapsille, joten ihan hyvä ettei niitä helposti ole annettukkaan.

en muista, että miula oli lapsena ollut pää ikinä kipeä :O kasvukipujakaan ei ollut.
flunssassa sain kuumaa mehua, mahataudissa jaffaa. eikä niistä lääkkeistä olisi ollut edes hyötyä, kun en olisi saanut nieltyä niitä.. ! penisillinitkin otin sillä muoviruiskulla vielä jotain 12-vuotiaana, koska tablettien nieleminen oli mahdotonta...
edes puolittaminen ei auttanut..

"vieras"
Aspiriinia tai Disperiiniä muistan saaneeni todella korkeaan kuumeeseen. Olisin kyllä kaivannut kipulääkitystä kasvukipuihin ja hammasrautojen vuoksi. Etenkin rautojen kiristyksen jälkeisinä päivinä oli hampaat tai itseasiassa koko pää kuin halolla hakattu. Olen syntynyt 70- luvun alkupuolella.

"Ami"
Sain 80-luvulla ainakin buranaa päänsärkyyn ala-asteikäisenä. Minulla päänsärky tuli rajuna migreeninä, ja oksensin samalla. Ei ollut epäselvää olenko kipeä vai en.

Pikku juttu
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28479697:
oli asperiinia (jota en voinu ottaa kun oksensin sen samontein ulos) ja disperiiniä jota sit onneks pystyin ottamaan.
aika harvoin kyllä tarvitsin.

ja nykyisinhän noista kumpaakaan ei käsittääkseni suositella lapsille, joten ihan hyvä ettei niitä helposti ole annettukkaan.
Asterix ja disperin on sama asia, molemmissa on vaikuttavana aineena asetyylisalisyylihappo

Yhteistyössä