70 ja 80 luvun lapset. Annettiinko teille kipulääkettä esim päänsärkyyn?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En muista koskaan saaneeni kipulääkettä, mutta en muista sen flunssaa enempää sairastaneeni. Aikoinani olisin kasvukipuihin kaivannut lääkettä, nyt osaan sitten omalle antaa kun muistaa kuinka kipeät ne jalat oli. Eipä sillon tainnut lapsille erikseen lääkkeitä ollakaan.

"vieras"
Totta, aspiriini ja disperiini oli käytössä. Eikä ollut mitään erityisiä lastenversioita. Sitä en vaan muista minkä ikäisestä alkaen noita annettiin. Vissiin alle kouluiän kuitenkin. Niin ja kuumeeseen, ei niinkään särkyihin.

"vieras"
Lasten disperiiniä jo 60-luvulla. Televisiossa viime viikolla, olisko ollut inhimillinen tekijä, kerrottiin, ettei vastasyntyneiden kipua aiemmin lääkitty esim. leikkausten jälkeen, kun ajateltiin, ettei pienet vauvat kipua tunne :/ Siis 70-luvulla.

s81
Varmaan vähän riippuu että missä asui. Omat vanhemmat olivat molemmat maalta eikä siellä pienistä valitettu. Tämä opetettiin meillekin eikä joka särkyyn tyrkytetty lääkettä. Asperiinia meilläkin oli tarpeen mukaan.

Se hyvä puoli tässä oli ettei vieläkään ihan pienistä valita.

Arkeen
Mulla oli jo alle kouluikäisenä migreeni, joten kyllä annettiin 70-luvulla lääkettä päänsärkyyn. Eka varmaan Disperiniä, sitten 80-luvulla taisi tulla Burana. 70-luvullahan oli ihan Lasten Asperin niminen lääke, kun ei silloin ajateltu asetyylisalisyylihapon olevan lapsille mitenkään haitallinen särkylääke.

"vieras"
70-luvun alussa syntynyt olen, enkä varmaan koskaan lapsena saanut mitään särkylääkettä. En kyllä muista suuremmista kivuistakaan kärsineeni. Siskollani oli pienenä korvatulehduksia, joihin säi kyllä antibiootteja, mutta eipä tainnut hänkään kipulääkkeitä koskaan saada. Onneksi maailma on näissä asioissa muuttunut.

Kyllä annettiin. Mulla oli Legg-Perthes-Calven tauti ja siihen sain naprokseenia ja muitakin kipulääkkeitä. Flunssassa en saanut lääkkeitä ihan pienenä, silloin ei ollut tapana lääkitä pelkkää kuumetta. Tuntuu että nykyään aika paljon ennetaan jopa varmuuden vuoksi kipulääkettä. Oon syntynyt -87.

Miuski harmailee
70-luvun alun lapsena muistan saaneeni puolikkaan Asperiinin kuumeeseen. Särkyyn ei, mutta eipä ollut särkyjäkään. Korvatulehdukseen ei muuten saanut antibioottia vaan korva puhkaistiin samoin tein :) Eipä tosin tarvinnut poteakaan kuin yksi korvatulehdus, kun kitarisat heti leikattiin. Sairaalassa oltiin tällöin 3 päivää. Niin ne ajat muuttuu, kun nykyään tuo toimenpide tehdään päiväkirurgisesti ;)

Tutkittu
Kyllä annettiin. Mulla oli Legg-Perthes-Calven tauti ja siihen sain naprokseenia ja muitakin kipulääkkeitä. Flunssassa en saanut lääkkeitä ihan pienenä, silloin ei ollut tapana lääkitä pelkkää kuumetta. Tuntuu että nykyään aika paljon ennetaan jopa varmuuden vuoksi kipulääkettä. Oon syntynyt -87.
Tätä on kyllä tutkittu, että edelleen lapsen kipua alilääkitään. Varsinkin niin pienten, jotka eivät osaa sanallisesti kertoa että heitä sattuu. Itseäni on lääkärit neuvoneet antamaan "helposti" lääkettä kipeän oloiselle lapselle. Onhan se hirveää pienelle lapselle, joka ei osaa kertoa että sattuu eikä edes ymmärrä kunnolla että mistä se kipu johtuu. Eikä todennäköisesti ymmärrä, että kyllä se kipu jossain vaiheessa helpottaa. Helpompi se on aikuisen kestää sitä kipua kun ymmärtää, että kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Ei pieni lapsi näitä ymmärrä.

HippuTAR
En muista kuinka alle kouluikäisenä oli mutta ainakin ala-asteikäisenä sai tarvittaessa lääkettä. Yläasteikäisenä ei saanu ku mutsi "hurahti" launtaislääkitykseen ja meillä ei ollu minkäänlaisia lääkkeitä sitte, piti vaan kärsiä, 40:nen kuumeeskaan en saanu lääkkeitä... puhumattakaan sitte jostain päänsärystä joita niitäkin riitti.

Yhteistyössä