7 kk ruokailu...

Hei!

Yritämme tässä miehen kanssa pitää esikkoa hyvinvoivana ja pulskana, mutta olen tässä edelleen ollut hieman epävarma mitä, missä ja milloin pojan pitäisi syödä... Eli saisiko kokeneilta vanhemmilta hieman neuvoja ja kommentteja tuon ruokailun suhteen?

Mitä mieltä olette seuraavanlaisista ruokamääristä ja rytmistä, jota meillä ollaan nyt jonkin aikaa pidetty yllä:

Aamiainen n. klo 8.00: reilu 1/2 purkkia marjasosetta sekoitettuna n. 180 ml maitoon ja juodaan vellitutin kera pullosta. Jättää aina noin 30 - 50 ml, joka juodaan puolen tunnin - tunnin päästä sitten ennen "aamun päälle" unia.

Lounas n. klo 12.00: 1 purkki liha-kasvissosetta + 1 purkki hedelmäsosetta jälkkäriksi.

Välipala n. klo 15.00: 150 ml maitoa

Illallinen n. klo 18.00: 1 purkki kasvissosetta + 1/2 purkkia marjasosetta jälkkäriksi

Iltapala n. klo 20.30: 250 ml maitoa, josta jättää yleensä noin 30 - 50 ml, joka sitten juodaan puolen tunnin - tunnin päästä juuri ennen silmien sulkemista.

Lapsi nukkuu tällä ruokaohjelmalla hyvin n. 10 tuntia öisin, aamupäivisin n. 2,5 tuntia ja iltapäivisin n. 2,5 tuntia. Ruokamäärän hakeminen vain on ollut vaikeaa, sillä varsinkin kiinteän ruuan jälkeen tuntuu, että pojalla oli nälkä jo tunnin kuluttua syömisestä. Siksi lisäsin kiinteän kertamäärää ja nyt on nälkä tullut sitten "vasta" reilun parin tunnin kuluttua syömisestä. Olenko liian tarkka, kun yritän pitää ruoka-aikataulusta kiinni n. puolen tunnin tarkkuudella, jotta unirytmi myös säilyisi, vaikka lapsi hieman kitisisi ruokaa aikaisemmin? Pitäisikö ruokaa antaa heti, kun vauva vähänkin tuntuu nälkäiseltä, vai ei? Mietin tässä vain että mahtaako poika saada liikaa kiinteitä / ruokaa vai saako raukka ruokaa liian vähän, kun alkaa usein kitistä n. puolituntia ennen ruoka-aikaa...? Poika on koko elämänkaarensa kasvanut pituutta neuvolan nollakäyrän mukaan ja painoa on ollut himpun verran yli nollakäyrän, eli syöty kyllä on. :)

 
Musta noi ruoka-ajat ja määrät näyttää tavallisilta, mutta onko joku syy miksi vauvanne ei saa viljatuotteita, esim. puuroa/velliä? Itse ajttelisin että tuon ikäinen tarvitsisi jo tuhdimpaa aamiaista ja iltapalaa ennen nukkumaan menoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katjuza:
Musta noi ruoka-ajat ja määrät näyttää tavallisilta, mutta onko joku syy miksi vauvanne ei saa viljatuotteita, esim. puuroa/velliä? Itse ajttelisin että tuon ikäinen tarvitsisi jo tuhdimpaa aamiaista ja iltapalaa ennen nukkumaan menoa.
Samaa ajattelin itekin, että miksi ei puuroa..?? Ja kyllä miekin katson aika lailla kellon mukaan nuo ruoka-ajat, mut joustan kyllä jos vauva on nälkäisen oloinen jo ennen "ruoka-aikaa".
:)
 
Meille sanottiin viime neuvolassa (6kk), että saa antaa syödä niin paljon kuin vain uppoo. Tyttö syö ainakin aamuisin tosi huonosti, mut iltaa kohden ruokahalu paranee ja sit syödäänkin reilusti enemmän :p . Ruoka-ajat meillä heittelevät jonkin verran päivittäin, tytön päiväunien mukaan (2-3x) mennään ja syödään. Mutta siis samalla "kaavalla" mennään päivittäin.

Ruokavaliotanne lukiessa silmiin pisti se, ettei lapsenne syö ollenkaan puuroa??
 
Kiitos kommenteista!

Meillä maito pitää nälän paremmin mitä puuro ja siksi olen antanut sekä aamuisin että iltaisin puuron sijaan maitoa. Teen maidon jauhevastikkeeseen ja neuvolan ohjeiden mukaan teen siitä hieman tuhdimpaa, eli se taitaa olla melko vellimäistä tavaraa... :) Meillä poika jaksaa oikein hyvin maidolla seuraavaan ateriaan, mutta kiinteän aterian jälkeen nälkä ei meinaa pysyä poissa suunniteltua 3 tuntia... Aamusin poika on usein jopa tunnin hereillä ennen aamiaista eikä silloin ole vielä kertaakaan tuntunut nälkäiseltä. Mutta, mutta... onkohan siitä haittaa pojalle ettei ole saanut viljatuotteita, muuta kun riisinä ja pastana lihasoseissa...?

Yritän pitää ruokarytmiä unirytmin tukena, mutta joustan siitä vain enintään puolisen tuntia tai kolme varttia. Taidan olla siinä liian tarkka...?

Meillä kummitäti ihmetteli myös pojan pitkiä päikkäreitä, mutta lapsi ei kerta kaikkiaan jaksa olla hereillä yli kolmea tuntia kerrallaan päivällä. Miten teillä muilla on /on ollut?
 
Meikäläisellä on ihan vielä pahemmin hakusessa tämä kiinteiden aloittaminen, mutta tulipa mieleeni, että jos maito pitää nälkää paremmin, niin pitäisikö sitä olla ruokajuomana myös lounaalla ja päivällisellä? Sitähän voisi aterian ohella harjoitella hörppyyttämällä/nokkamukista, jos et halua pulloa sotkea "oikeaan ruokailuun"... :)
 
Lisää nyt hyvä ihminen se vilja ruokavalioon!! Siitä saa kuitua, kivennäisaineita ja vitamiineja. Sen voi tehdä maitoon. Hedelmäösose ei pidä nälkää niin kauaa kuin puuro tai maito. Ja tarjoa ruokajuomana maitoa, ihan ohjeen mukaan tehtynä tai siis ruualla vettä mutta ruuan jälkeen vielä maitoa. Ja mua pikkasen kummastuttaa toi ohje tehdä maidosta tuhdimpaa..juoko hyvin vettä sitten lisäksi? Ja anna syödä kerralla niin paljon kuin haluaa mutta älä tuputa. Lapsi säätelee ITSE ruokamääriään, et sinä.
 
Minäkin olisin sitä mieltä, että aamu- ja iltapuuro ohjelmaan. Ja tuonikäinen lapsi osaa kyllä itse säädellä ruokamääriä, aivan kuten Luppiskin kirjoitti.
Meillä 7 kk:n ikäinen syö kaksi puuroateriaa, kaksi liha/kala-kasvisateriaa sekä yhden välipalan, esim. hedelmäsosetta päivässä. Koska vielä imetän, annan kaikkien aterioiden jälkeen vielä maitoa. Ja jos esimerkiksi tuntuu, että liha-aterian jälkeen jää vielä nälkä, annan jälkiruoaksi hedelmäsosetta ennen maitoa.
Toivottavasti vastauksista on sinulle hyötyä löytääksesi lapsellesi sopivan päiväruoka-aikataulun.
 
Palaan vielä tuohon maitoasiaan: Jos tuntuu että aamulla ei "osaa" vielä syödä puuroa, tee alkuun velliä. Enkä tällä tarkoita mitään kaupan velliä vaan esim. keität tavallista kaurapuuroa veteen ilman suolaa, soseutat sen ja lisäät noin 3-4 rkl puuroa/200 ml maitoa, joka on tehty ohjeen mukaan jauheesta. Ruoka ei välttämättä tarvitse antaa HETI kun alkaa kitistä mutta kohtuus kaikessa, tiedät itse parhaiten, mikä sopii lapsellesi. Meillä 10 kk ikäinen on joskus niin nälkäinen että annan maitoa ennen kiinteitä ja kiinteät uppoo ihan hyvin siitä huolimatta. Kiinteiden päälle ei oikein tahdo maitoa juoda vaan sitä menee sitten eri aikaan kuten teilläkin. Aamulla juo yleensä 2 dl maitoa ja syö puuron siihen päälle hetken päästä (noin tunnin päästä).
Onko nuo maitomäärät laskettu miten? Siis onko 250 ml valmista liuosta vai niin että olet laskenut jauheen määrän (7-8 mitallista mutta nestettä vähemmän)? Sen verran joustaisin noista ruoka-ajoista että jos syö joku kerta kovin huonosti, antaisin kitinään maitoa sitten myös ruoka-ajan ulkopuolella. Tai ruuan päälle maitoa, jos ottaa..
 
Mäkin tein niin että kun aamulla maitomäärä alkoi kasvaa sinne yli 150 ml alotin puuron, just tuossa 7 kk tienoilla. Nyt kun aamupuuroa on mennyt kuukauden verran niin syö reilun desin puuroa, ja päälle n 130 ml maitoa.

Sinuna tekisin niin että alottaisin aamupuuron, kuten muutkin on ehdottaneet. Siirtäisin sen hedelmäpalan tuohon iltapäivään kolmen tienoille missä nyt on pelkkä maito. Kun on tottunut aamupuuroon, laittaisin sen vielä iltaankin. Ja anna hyvä ihminen lapsen syödä niin paljon kun maittaa, ole tyytyväinen että syö kunnolla. Niin moni joutuu tuskailemaan sen kanssa ettei lapsi syö.

Pari juttua tuli mieleen. Eli annatko kaupan ruokia vai omatekemiä? Kaupan ruuissa on tosi paljon vettä että niitä tarvitaan ainakin meillä huomattavasti enemmän kuin omatekemää, johon en laita vettä juuri yhtään. Jos teet itse, olethan huomannut lisätä ruokaan rypsiöljyä? Maito on varmaan jo kakkosmaitoa, eli sitä isompien lasten?
 
Meikäläisten päivärytmit seuraavasti:
Aamupuuro klo.8-9
Päikkärimaito klo.10.30 (josta päikkärit klo.12.30 saakka)
Kasvis-lihasoselounas klo.12.30
Hedelmäsose/maitoa klo.15
Päikkärimaito klo.16.30 (josta päikkärit klo.18 saakka)
Loput kasvis-lihasoselounaasta, päivällinen klo.18
Iltapuuro klo.20.30

Puuro ei sinällään pidäkkään hirveän kauan nälkää, mutta siinä tosiaan on kuituja, vitamiineja yms rakennusaineita mitä ihmiskroppa tarvitsee. Vaikka se korvikejauheesta tehty tuhti maito varmasti pitää nälän kauemmin loitolla siitä ei kuitenkaan saa niitä hivenaineita ym.
Kiva, että teidän mukula syö kunnolla, meillä on ollut vähän painon kanssa hermoilua, mutta hampaidenkin puhkeaminen tällä hetkellä vaikuttaa lusikkainhoon. Zemppiä :wave:
 
Puuro on ollut kaupan puuroa ja se ei ole pitänyt nälkää paljon mitään, mutta otan neuvoista vaarin ja alan tekemään itse maitoon puuroa aamuisin. Soseet ovat meillä kaupan soseita ja niistä poika on saanut päivittäin jonkinverran viljatuotteita, eli aivan ilman ei ole menty tähänkään asti :)

Maito tehdään meillä Nan -jauheesta ja koska siitä ei löydy sitä 2 -maitoa (tai ainakaan minä en ole löytänyt), on mua neuvottu tekemään se sitten aavistuksen tuhdimpana. Määrät ovat olleet valmiita maitomääriä. Kiinteän ruuan kanssa ei ole oikein mitään suostunut juomaan, vaikka olen yrittänyt hörpittää sekä maitoa että vettä. Muutama kulaus on mennyt ja se on ollut siinä. Mutta siinä taitaa tosiaan olla syynä se, että kaupansoseissa on niin paljon vettä mukana, kuten Oisku mainitsi.

Kyllä meillä lapsi saa syödä joka ruokintakerralla niin paljon kun napa vetää... Kun "veto" on loppunut on purkin pohjat sitten aina mies tai koira syönyt riippuen siitä kumpi on ollut paikalla :D. Olen vain yrittänyt pitää ruokailujen välillä aina n. 3 tunnin tauon, joka maitoaterian jälkeen on sujunut hyvin, mutta niiden kaupan soseiden ja puuron jälkeen on tuntunut liian pitkältä. Ei meillä nälkää ole niin nähty, että olisi alkanut kunnolla itkemään, mutta novisiina on mietityttänyt, että kuinka paljon lapsen saa antaa kitistä ennen vai pitäisikö ruoka antaa aina asap? Tässä olen hieman arka ollut senkin takia, että keväällä sain pikkuisen pakin (ja elämän) ihan sekaisin, kun annoin sille liian usein ruokaa ja vasta neuvolan ohejeiden mukaan ymmärsin vähentää ruokintakertoja, jotta lapsen ruuansulatus sai välillä hieman levätä... :ashamed:

Ja kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä :flower: Tämän pohjalta on hyvä alkaa viilaamaan ruokatouhuja kuntoon meidänkin perheessä :wave:
 
meillä tuo 7kk syöl seuraavasti:
noin 7.30 puuro hedelmäsoseen kera
10.30-11 kasvislihasose
14-15 hedelmäsose tai vauvajogurtti
16.30 kasvissose tai kasvislihasose
19.30 puuro hedeläsoseen kera

tisumaitoa sitten väleissä ja vettä ruoan kanssa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pöhinä:
Maito tehdään meillä Nan -jauheesta ja koska siitä ei löydy sitä 2 -maitoa (tai ainakaan minä en ole löytänyt), on mua neuvottu tekemään se sitten aavistuksen tuhdimpana. Määrät ovat olleet valmiita maitomääriä. Kiinteän ruuan kanssa ei ole oikein mitään suostunut juomaan, vaikka olen yrittänyt hörpittää sekä maitoa että vettä. Muutama kulaus on mennyt ja se on ollut siinä. Mutta siinä taitaa tosiaan olla syynä se, että kaupansoseissa on niin paljon vettä mukana, kuten Oisku mainitsi.

Meillä poika on maitoallerginen eli erilaisten jauheiden kanssa pelaaminen on tuttua. Se, miksi tuohon sakeampaan maitoon puutun, on se, että vaikka meillä syöminen tökkii joskus tosi pahasti ja on käynyt mielessä tehdä tuhdimpaa maitoa, lääkäri on sen jyrkästi kieltänyt. Tiedän muutaman tapauksen kun lääkäri on määrännyt toisin mutta aika harvinaista se on. Edellytyksenä on ainakin se, että saa sitten muuten nestettä eli osaa juoda esim. vettä ja sitä myös tiuhaan tarjotaan. Ikävä kyllä näissä korvikeasioissa ainakin meidän neuvolassa ollaan ihan out ja siksi tuo saamasi ohje minua myöskin epäilyttää.. :| Lisäksi valmis NAN1 ja NAN2 eroaa toisistaan vain raudan määrän suhteen, ei muuten eli toi maidon "tuhdintaminen" on senkin puolesta aika outoa.. NAN1 riittää hyvin vanhemmallekin kunhan saa rautaa jostain muualtakin (lihaa, viljaa) kuten teillä.
Olet siinä kyllä ihan oikeassa mielestäni, että ruokailujen välillä on hyvä olla selkeä tauko. Jos sen pikkuhiljaa saisi oppimaan juomaan maidon siihen kiinteän päälle? Meillä syödään siis ensin ja kun olen keittiön siivonnut ja pojan putsannut (meillä syöminen on aika sottasta..) niin sitten tarjoan maitoa eli heti ruuan päälle tarjoan ja noin 15 min päästä uudelleen. Voihan olla ettei 7 kk ikäinen osaa vielä syödä kiinteitä mahaa täyteen..entäs jos annat vähän maitoa ensin? Mutta niinkuin aiemmin kirjoitin, itse tiedät parhaiten, mikä teille sopii.. Ja koska puuro pitää nälkää huonommin, voi olla että joudut aikaistamaan lounasta mutta tod.näk. seuraava ruokaväli onkin sitten pidempi esim. 4 h.
 

Yhteistyössä