[QUOTE="vieras";22630830]no luulis että JOKU edes on, en voi ymmärtää etteikö elämässä ole muita ihmisiä kuin omat lapset ja puoliso, ei siis MITÄÄN tai paremminkin KETÄÄN?[/QUOTE]
ihan pakko nyt tulla valaisemaan tätä:
esim. itselläni on molemmat vanhemmat kuolleet, niiltä ei enää niin vaan vipata.
Jälkimmäisen poismeno oli odottamaton, äkillinen.
Mulla vain yksi sisarus, mutta erittäinki pienellä sairaseläkkeellä kituuttele. Liikuntakyvytön osin + muita vakavia sairauksia. Leikkauksia taas odotettavissa (rahanmenoa...)
Eli meistä kahdesta voi arvata sitten kumpi on se joka auttaa.
Kroonisessa rahapulassa oleva ja osin avuton joutuu pyytämään apua aika paljon muutenkin, eli vippaaminen ystäviltä pitää rajoittaa minimiin, joskin tiedän heillä sitä olevan puolin ja toisin.
Muut omat elossa olevat sukulaiseni ovat kaikki ihan fantastisia ihmisiä, mutta ei kehtaa kyllä heitä millään vippaamisella vaivata.
Oma mieheni ja minä itse ollaan kyllä terveitä, se on onni. Miiehen sukulaiset on ihan huippuja myös.
Mutta ei heiltä kehtaa myöskään alkaa vippailemaan, kun ei paljon ehdi olemaan tekemisissä muutenkaan.
Onnetonta, että olemme miehen kanssa samassa työpaikassa. Siinä mielessä siis, että palkkojamme on alennettu voimakkaasti ja useaan otteeseen peräkkäin. Eli ollaan juuri tällä hetkellä niin pienituloisia, että ei juuri alemmas pääse.
(Työttömänäkin kannattaisi paremmin eläminen, kun rahantulo olisi sentään varmaa, meillä se on nyt jatkuvaa arpomista. Ja koskaan ei etukäteen tiedä, mitä palkka tulee olemaan).
jOO, kuulun kyllä itse näihin, joilla ei tähän päivään mennessä ole rahat loppuneet. Eli olen hyvä ollut aina talouteni suunnittelemisessa.
Halusin vaan tämän tiedon laittaa, että monella on kyllä vaikea ajatella keneltä noin vain voisi /kehtaisi ilmaista rahaa pyytää vipiksi, siis nollakorolla. Varmasti olisi tarvetta, mutta usein on ne kontaktitkin juuri tuollaisia, että on ihan mahdoton ajatus pyytää lainaksi, kun tietää, että toinen tarvitsee ihan joka sentin.
Ja ei varakkaaltakaan voi niin helposti lähteä pummimaan, en itse ainakaan ole koskaan kehdannut - sähän kun oot rikas, etkä varmaan tarvi nyt xx summaa sun omia rahojasi tässä kuussa... ei se ole mikään peruste.
Varsinkin, jos kyseessä on vanha, sairas ihminen, niin tuntuu, ettei muuta asiaa hänelle sitten ole, mutta silloin kyllä muistetaan kun rahaa olisi vipattava.
Tässsä siis joitakin mahdollisia esteitä.