7 euroa rahaa seuraavaksi kahdeksi viikoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22630687]No jos vaikka pakkanen on täynnä lihoja ja kuiva-ainekaapissa on riisiä, pastaa, jauhoja yms.[/QUOTE]

No ehkä sitten vois ostaa vaikka hedelmiä, vihanneksia tai jotain muuta tuoretta eikä kahvia.....

Eikö 15-vuotiaalla ole yhtään rahaa, jota voisi vanhemmilleen lainata?

mulla on tilillä 10e ja onneks huomenna tulee rahaa. Mut ens viikolla sit oon taas pa. Kiitos sähkölaskun joka on pakko maksaa tai katkee sähköt (katkaisuvaroitus siis tullut). Voin sit tulla itkemään tänne ensi viikolla.

Ap, saat varmasti diakoniatoimistosta maksusitoumuksen ruokakauppaan, mutta ensin sun pitää soittaa sinne ja varata käyntiaika. Ota mukaan viimeisimmät tiliotteesi ja jos on niin sossun viimeisin toimeentulotukipäätös. Ja sossusta saat kans maksusitoumuksen kauppaan, mutta sekin edellyttää, että soitat sinne puhelinaikana ja selität tilanteesi ja painotat, että lapsi tarvitsee ruokaa. Ne voi tehdä ns. pikaisen päätöksen kertaluontoisena. Jos yksin asuva ihminen kysyisi apua kun ei ole rahaa ruokaan, sossussa tarjottaisiin ei-oota, mutta lapsia ei ilman ruokaa jätetä. Ja se onkin tärkeintä. Heti huomenaamulla soitat sinne klo 9.00 - 10.00 (todennäköisesti puheliaika on silloin), niin kohta jo pääsetkin ruokaostoksille. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";22630789]Eikö teillä hyvät ihmiset ole tukiverkostoa, josta tarv. saa apua? äidit,isät, serkut, muut sukulaiset, ystävät... ??[/QUOTE]

kaikilla ei ole sitä tukiverkostoa

No ehkä sitten vois ostaa vaikka hedelmiä, vihanneksia tai jotain muuta tuoretta eikä kahvia.....

Eikö 15-vuotiaalla ole yhtään rahaa, jota voisi vanhemmilleen lainata?

No voi hyvää päivää... Mitäpäs jo pakastinkin on jo täynnä pakastevihanneksia... Mikä siinä kahvissa nyt niin kauheaa on. Eiköhän rollolainen itse huolehdi, että lapsensa saavat monipuolista ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööö;22630778:
mulla on tilillä 10e ja onneks huomenna tulee rahaa. Mut ens viikolla sit oon taas pa. Kiitos sähkölaskun joka on pakko maksaa tai katkee sähköt (katkaisuvaroitus siis tullut). Voin sit tulla itkemään tänne ensi viikolla.

Oi kamala. Koittakaa ihmiset vähän suunnitella talouttanne. Tuskin tieto katkaisustakaan puun takaa on tullut, eikähän muutama kuukausi ole ainakin ollut aikaa hoitaa asia kuntoon.

Oi kamala. Koittakaa ihmiset vähän suunnitella talouttanne. Tuskin tieto katkaisustakaan puun takaa on tullut, eikähän muutama kuukausi ole ainakin ollut aikaa hoitaa asia kuntoon.

voihan sitä suunnitella, mutta sit ku olis sitä rahaa millä maksaa. Nytkin oli pakko siirtää s.laskua et sai edes lapsille talvivaatteet ostettua. Ja turha urputtaa kirppiksistä. Ei löytynyt ku takki pojalle sieltä. Kaikki muu piti ostaa uutena.

[QUOTE="vieras";22630830]no luulis että JOKU edes on, en voi ymmärtää etteikö elämässä ole muita ihmisiä kuin omat lapset ja puoliso, ei siis MITÄÄN tai paremminkin KETÄÄN?[/QUOTE]

ihan pakko nyt tulla valaisemaan tätä:

esim. itselläni on molemmat vanhemmat kuolleet, niiltä ei enää niin vaan vipata.
Jälkimmäisen poismeno oli odottamaton, äkillinen.
Mulla vain yksi sisarus, mutta erittäinki pienellä sairaseläkkeellä kituuttele. Liikuntakyvytön osin + muita vakavia sairauksia. Leikkauksia taas odotettavissa (rahanmenoa...)
Eli meistä kahdesta voi arvata sitten kumpi on se joka auttaa.
Kroonisessa rahapulassa oleva ja osin avuton joutuu pyytämään apua aika paljon muutenkin, eli vippaaminen ystäviltä pitää rajoittaa minimiin, joskin tiedän heillä sitä olevan puolin ja toisin.
Muut omat elossa olevat sukulaiseni ovat kaikki ihan fantastisia ihmisiä, mutta ei kehtaa kyllä heitä millään vippaamisella vaivata.
Oma mieheni ja minä itse ollaan kyllä terveitä, se on onni. Miiehen sukulaiset on ihan huippuja myös.
Mutta ei heiltä kehtaa myöskään alkaa vippailemaan, kun ei paljon ehdi olemaan tekemisissä muutenkaan.
Onnetonta, että olemme miehen kanssa samassa työpaikassa. Siinä mielessä siis, että palkkojamme on alennettu voimakkaasti ja useaan otteeseen peräkkäin. Eli ollaan juuri tällä hetkellä niin pienituloisia, että ei juuri alemmas pääse.
(Työttömänäkin kannattaisi paremmin eläminen, kun rahantulo olisi sentään varmaa, meillä se on nyt jatkuvaa arpomista. Ja koskaan ei etukäteen tiedä, mitä palkka tulee olemaan).

jOO, kuulun kyllä itse näihin, joilla ei tähän päivään mennessä ole rahat loppuneet. Eli olen hyvä ollut aina talouteni suunnittelemisessa.

Halusin vaan tämän tiedon laittaa, että monella on kyllä vaikea ajatella keneltä noin vain voisi /kehtaisi ilmaista rahaa pyytää vipiksi, siis nollakorolla. Varmasti olisi tarvetta, mutta usein on ne kontaktitkin juuri tuollaisia, että on ihan mahdoton ajatus pyytää lainaksi, kun tietää, että toinen tarvitsee ihan joka sentin.
Ja ei varakkaaltakaan voi niin helposti lähteä pummimaan, en itse ainakaan ole koskaan kehdannut - sähän kun oot rikas, etkä varmaan tarvi nyt xx summaa sun omia rahojasi tässä kuussa... ei se ole mikään peruste.
Varsinkin, jos kyseessä on vanha, sairas ihminen, niin tuntuu, ettei muuta asiaa hänelle sitten ole, mutta silloin kyllä muistetaan kun rahaa olisi vipattava.
Tässsä siis joitakin mahdollisia esteitä.

Siis en vaan käsitä miten voi loppua rahat noin. En vaikka kuinka yritän. Jos mulla ois kuukaudeksi vaikka vain 100 euroa niin tottakai eläisin niin, että en ostais yhtään mitään turhaa ja näin vois jäädä vaikka muutama euro hätävaraksi. Eli eläisin jo etukäteen suu säkkiä myöten. Ihan varmasti olet ap tässäkin kuussa ostanut jotain turhaa jota ilmankin olisit voinut elää ja näin pärjäisit edes vähän paremmin. Enkä tässä nyt tarkoita mitään älytöntä tuhlaamista, mutta monesti köyhät ostaa kaikenmaailman ihan turhia tuotteita mitä ilmankin pärjäisi. Ja sitten ihmetellään kun on rahat loppu. Näitä turhuuksia on esim. jugurtti, mehu, vaalea leipä jne.

minä nyt voisin elää vaikka pelkällä kahvilla ja yhdellä lämpimällä ruoalla. Muksuille pitää kuitenkin olla 5 ateriaa päivässä (luojalle kiitos koulusta ja hoidosta). Tässäkin kuussa on lääkkeet tehneet loven kukkaroon. monta viikkoa sairastelua ja useita lääkekuureja.

kurja juttu. en osaa auttaa. mitenkän. laitan joskus itsekin jotain ei niin terveellistä, kuten pelkkää makaronia tai makaronivelliä tai lihiksiä tai jotain. mutta 2 viikkóa tällaista ruokaa ei kyllä ole lapsille hyväksi (vaikka he sitä rakastavatkin, makaroni menee aina alas, ja teen silloin kun olen väsynyt enkä jaksa tapella syömisestä, tai en jaksa katsoa kun mikään ei kelpaa)

hae apua paikoista, joita sinulle vinkattiin (sossu, diakoni).Lapset tarvitsevat ruokaa. Ja jos raha on kulunut johonkin turhaan kuten omiin vaatteisiin tai tupakkaan, niin yritä parantaa tapasi.

Suomessa on kyll paljonkin köyhiä lapsiperheitä, jotka eivät tuhlaa miihinkään, mutta rahaa vain ei tule tarpeeksi jotta sllä elättäisi lapset.

Oikeesti, näin pakkasilla ruuat säilyy ulkona hyvin. Markettien ja varsinkin leipomoiden tms. roskiksista löytyy dyykkaamalla ihan hyvää ruokaa, jos vaan kehtaat mennä. Mäkin ihmettelen kyllä et miks niitä vähiä pitää tuhlata kahviin ja maitoon! Lapsille ruokaa ennemmin kuin kahvia vanhemmille!

Yhteistyössä