7,5kk nousee seisomaan tukea vasten, onko liian aikaista antaa hetken seistäkin?

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
No meillä noustiin seisomaan tukea vasten puolivuotiaana ja siis istuttiin ilman tukea myös silloin. Nyt ikää melkein 10kk ja viikon on poika jo harjoitellut seisomaan ilman tukea ja hienosti jo seisookin. Ei tuosta mitään haittaa ole.
 
Meillä esikoinen nousi tukea vasten 6kk iässä ja melkein samantien lähti myös tukia pitkin kävelemään. Ilman tukea käveli 9kk iässä.
Jos lapsi itse nousee seisomaan,niin anna seistä. Kyllä hän rajansa tuntee, kun ei väkisin seisoteta :D
 
pumpanen
Voiko lasta jotenkin opettaa
a) konttaamaan
b) nousemaan seisomaan
c) istumaan

Meillä on 9 kk ikäinen lapsi, on ryöminyt aktiivisesti 2 kk ja kävellyt tuen kanssa aktiivisesti 1 kk. Ei vaan osaa itse nousta istumaan, konttaamaan tai seisomaan. Nostanko vaan pyllyä vai annanko ajan kulua?

Kuinka nopeasti ryömimisen oppimisen jälkeen lapselle ovat kontanneet ja nousseet ylös?
 
vieras
Meillä nousi 6kk ikäisenä tukea vasten,hetkeä myöhemmin käveli tukea vasten.

Eskoinen lähti liikkeelle samaan tahtiin,100 kertaa varovaisemmin.Ei tarvinnut joka hetki olla vieressä kyttäämässä ettei kopsauta päätään.Kuopusta ei näytä pienet,eikä ne isommatkaan ruhjeet pidättelevän.Meno on hurjaa.Hetkittäin toivon että olisi vähän varovaisemmin lähtenyt liikkumaan.
 
:D sidot vaan tiukasti sänkyyn kiinni.

Minä olen antanut ihan itse tehdä mitä halusi. 6.5kk ryhtyi konttaamaan ja oppi samalla kerralla peruuttamaan itse istumaan. (Ja mä sain muuten ekan konttauksen ja sen istumisen vielä samaan videoon). Siitä viikko tai pari niin nousi seisomaan. Tämän jälkeen menikin useampi kuukausi että uusia taitoja hiottiin. Vähän steppasi siinä tukea vasten, mutta ei muutamaa askelta enempää. 10kk innostui taaperokärrystä (puhutaan satojen metrien kävelyreissuista), 11kk irroitti otteensa tuesta ja 12kk lähti tallustelemaan sujuvasti yksin.

En vahdannut mitenkään, meidän tyyppi teki vain sellaista mitä osasi. Ei kaatumisia, kellahtamisia, jne.
 
Siis meinastiko fyysisesti pidellä lasta kiinni jottei nouse seisomaan? Eiköhän tuota lapsen kannata antaa tehdä just sen verran ku osaa. Aika sairaaks äityy meno jos pitää ikärajoja tuijotella kohta jo seisomisen ja kävelynkin kanssa ja pidellä lasta kii ettei tee mitään ennen ku on tarpeeks vanha :D
 
rew
Siis mitä? Anna toki harjoitella seisomaan nousemista tukea vasten ja seisomista. Miksi se lapsi pitäisi laskea alas jos itse seisoo? Jos kerran itse pystyy tuon tekemään, niin silloin ei ole liian aikaista.
 

Yhteistyössä