6lk matikkaongelma, kilohinnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja slgmsd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

slgmsd

Vieras
Jos 300g maksaa 1,20 niin mitä maksaa kilo.

Laskuohje on seuraava, muunna määrä kiloiksi eli 0,3kg, jaa sitten hinta määrällä

1,2: 0,3=12:3= 4

Lapsi on nyt aivan sekaisin kun kirjassa on tuollainen ohje, mitä tuo 12:3=4 tuon perässä tekee? Menin itsekkin aivan sekaisin kun näyttää yhdeltä laskutoimitukselta.

Itse olen oppinut niin, että 1,20: 3 niin saadaan 100g hinta ja se sitten kerrotaan sillä määrällä mikä halutaan, tässä tapauksessa 10. Mitäs jos jossain laskussa halutaankin tietää että mitä maksaa 1,2kg

tuonhan voi laskea monella tavalla. Tuo loppuosa tarkoittaa, että 1,2/0,3 on sama, kuin 12/3 eli pilkkua voi siirtää, kesken laskutoimituksen ja laskeminen on helpompaa.

Varmaan tuossa laskutavassa on haettu sitä, että lapsen (ja aikuisenkin kyllä) on helpompi jakaa kaksitoista kolmella kuin noita desimaaleja (1,2:0,3). Lopputuloshan kuitenkin on sama, kun molemmat luvut kerrotaan samalla kertoimella, tässä kymmenellä.

Itse laskisin tuon verrannolla:
300 g = 1,2 €
1000 g = x
300x = 1000 * 1,2
300 x = 1200
x = 4

Ja siis kilohinnathan merkitään €/kg, joten tuosta käytetystä yksiköstäkin voi nähdä, että kilohinnan saa kun hinta (euroina) jaetaan painolla (kiloina).

Yhteistyössä