6kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sosemäärä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sosemäärä?

Vieras
Neuvolassa neuvottiin antamaan 0,5dl soseita yhdellä ruokailulla. Poika on hyvä syömään ja jää aina suu auki odottamaan lisää. Annan 4krt päivässä soseita. Kuinka paljon pitäisi antaa?

Siirrymme korvikkeeseen juuri. Poika juo aterian yhteydessä 90-120ml maitoa ja öisin 3-4krt saman määrän. Miltä kuulostaa?

Kuulostaa aika hurjalle tuo 3-4 kertaa yön aikana annettava maitomäärä (jos. on esim. 4x120ml). Harvoin kai noin iso enää syö montaa kertaa yössä ihan nälkäänsä - paitsi jos ei saa päivän aikana kiintiötä täyteen. Voi siis olla, että vauvasi haluaisi syödä jo vähän enemmän päivän aikana. En tosin uskalla neuvoa ""ohi"" neuvolan, etten eiheuttaisi mitään vahinkoa tietämättä lapsesi kasvusta yms. Ihan vain yleisellä tasolla kommentoin.

Meillä on poika 6kk, jolle olen kyllä antanut soseita jopa pienen pilttipurkillisen kerralla, jos uppoaa. Enempää ei tietty kannata antaa vaikka suu auki odottaisi. Imetän kerran aamuyöstä, mutta muuten poika syö päivän aikana kiinteitä 4 kertaa ja imetyksiä on noin 5 kertaa.

""Meillä on poika 6kk, jolle olen kyllä antanut soseita jopa pienen pilttipurkillisen kerralla, jos uppoaa. Enempää ei tietty kannata antaa vaikka suu auki odottaisi.""

Miksei, jos vauvalla vielä nälkä? Antaa vaikka tissiä/korviketta lisäksi.. Meillä 5 kk: tyttö syö usein pienen purkin kerrallaan. Ja syö 2 - 3 tunnin välein. Saa välissä tissiä muutaman kerran päivässä. Ja valitettavasti vielä yöllä pari kertaa.

Poikani 6 kk ja syönyt hyvällä ruokahalulla soseita alusta asti (siis 4 kk alkaen) Tuossa 5 kk paikkeilla aloimme siirryimme maistelusta kyllä ihan syömiseen. Samoihin aikoihin lopetin imetyksen. Kuukauden päivät on syöty noin 4 kertaa päivässä:

aamupuuro+ korvike
välipalana korviketta
lounas+korvike
välipalana korvike
päivällinen + korvike
iltapuuro + korvike

Poika lopetti itse yösyönnin siinä vaiheessa kun annoin illalla syödä puuroa niin paljon kuin itse halusi. Usein tämä on määrällisesti noin 1,5 dl ja juo noin 1 dl korviketta päälle.
Muuten juo korviketta kerrallaan reilu 1 dl. Päiväannos tuossa 6 dl paikkeilla.

Olen tarkoituksella yhdistänyt korvikkeen juonnin syömiseen, koska pojalla on jo neljä hammasta. Näin ohjeistettiin neuvolassa, että olisi hyvä alkaa yhdistämään pikkuhiljaa maito + ruoka, jos on hampaita. Hampaille erityisesti yösyönti on pahasta ja muuten hampaat ""kestää"" 5-6 kertaa syömisen päivässä.

Mä olen molemmille lapsilleni antanu 3-4 ensimmäistä kiinteiden syönti -viikkoa lukuunottamatta antanu niin paljon sosetta yhdellä aterialla kuin vauva on itse halunnut syödä.
En näe mitään syytä rajoittaa soseen määrää jos vauva on halukas sitä syömään.

minustakin 6 kk iässä neljä soseateriaa päivässä on ok.

tuo yösyöminen on kovasti yksilöllistä. Mun esikoinen alkoi nukkua 5 kk iästä yöt läpeensä ilman maitoa. ja kuopus joi maitoa yöllä 11 kk ikään saakka. pahimmillaan kuopus joi maitoa 500ml yössä ja se todella jo näkyi päivän ruokamäärissä (ei ollut aamusta nälkä ennen yhtätoista). Muistaakseni oli silloin suunnilleen puolivuotias.
Silloin teimme niin, että yksi 6h jakso piti nukkua yöstä ilman maitoa, muuten 3 h ruokavälit. eli 2x yössä vielä ""ruokailu"". maitomäärä putosi ja ruokahalu aamulla kasvoi.
Mutta tuskin teillä on yösyömiset haitanneet päiväruokailuja kun kerran päivälläkin odottaa lisää.

Noita neuvolan ohjeita kannattaa pitää vain ""pohjana"" - ei noudattaa orjallisesti. ne on yleensä vain keskiarvoja ja kirjojen suosituksia. puolivuotiaiden syömistottumuksissa (toiset saaneet sosetta 3 kk iästä, toiset vasta totuttelee 6kk täysimetyksen jälkeen) on paljon eroja ja kokoerotkin vauvoissa jo huomattavat. se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä käy toiselle lainkaan.
Meillä esikoinen söi aina alle neuvolan suositusten. mutta minkäs teet... jos ei uppoa niin ei (jos meni lusikallinenkin liikaa, oksensi pois). tyttö kasvoi tasaisesti (hoikka, mutta omalla käyrällään vakaasti) ja silminnähden voi hyvin. mä lakkasin aika pian kuuntelemasta niitä neuvolan ohjeita. kun ei sopinu meille niin ei sopinu.

Yhteistyössä