Mä olen molemmille lapsilleni antanu 3-4 ensimmäistä kiinteiden syönti -viikkoa lukuunottamatta antanu niin paljon sosetta yhdellä aterialla kuin vauva on itse halunnut syödä.
En näe mitään syytä rajoittaa soseen määrää jos vauva on halukas sitä syömään.
minustakin 6 kk iässä neljä soseateriaa päivässä on ok.
tuo yösyöminen on kovasti yksilöllistä. Mun esikoinen alkoi nukkua 5 kk iästä yöt läpeensä ilman maitoa. ja kuopus joi maitoa yöllä 11 kk ikään saakka. pahimmillaan kuopus joi maitoa 500ml yössä ja se todella jo näkyi päivän ruokamäärissä (ei ollut aamusta nälkä ennen yhtätoista). Muistaakseni oli silloin suunnilleen puolivuotias.
Silloin teimme niin, että yksi 6h jakso piti nukkua yöstä ilman maitoa, muuten 3 h ruokavälit. eli 2x yössä vielä ""ruokailu"". maitomäärä putosi ja ruokahalu aamulla kasvoi.
Mutta tuskin teillä on yösyömiset haitanneet päiväruokailuja kun kerran päivälläkin odottaa lisää.
Noita neuvolan ohjeita kannattaa pitää vain ""pohjana"" - ei noudattaa orjallisesti. ne on yleensä vain keskiarvoja ja kirjojen suosituksia. puolivuotiaiden syömistottumuksissa (toiset saaneet sosetta 3 kk iästä, toiset vasta totuttelee 6kk täysimetyksen jälkeen) on paljon eroja ja kokoerotkin vauvoissa jo huomattavat. se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä käy toiselle lainkaan.
Meillä esikoinen söi aina alle neuvolan suositusten. mutta minkäs teet... jos ei uppoa niin ei (jos meni lusikallinenkin liikaa, oksensi pois). tyttö kasvoi tasaisesti (hoikka, mutta omalla käyrällään vakaasti) ja silminnähden voi hyvin. mä lakkasin aika pian kuuntelemasta niitä neuvolan ohjeita. kun ei sopinu meille niin ei sopinu.