60-v lahjasta! sanokaapa, mikä on kohtuullista?

  • Viestiketjun aloittaja aps
  • Ensimmäinen viesti
aps
vanhemmat täyttävät samana vuonna. yheislahjaa sisarusten kesken ollaan ajateltu. olisiko 100-150 e kohtuullinen? entäpä millä summalla voisi sukulaiset (ja kylänmiehet) osallistua, jos haluavat? ajateltiin lahjakortti ostaa. Kertokaa, miten teillä on lahjottu 60-v paapat ja mummat? minusta henk. koht. ei tarvisi vanhoja ihmisiä muistaa noin isolla summalla, varsinkin kun itsellä rahareikää muutenkin.
 
Rv33
No a) minusta 150 euroa ei ole paljon rahaa ja b) en pidä 60-vuotiasta vielä niin vanhana "ettei heitä tarvitsisi noin isolla summalla muistaa"(??)... Itse annoimme matkalahjakortin, joilla pääsi siis tiettyyn paikaan tietyllä aikavälillä - tiesimme missä he ovat aina halunneet käydä. Ja kun meitä oli kaksi lasta tuota lahjaa antamassa, niin kummallekin lankesi n. 500 euroa. Ei paha minusta, mutta ymmärrän että jollekin se voi olla liian suuri summa - mutta riittäähän pienempikin, varsinkin jos on monta antajaa. En vain osaa omista vanehmmistani ajatella, että "ei heitä tarvitse suuremmuin muistaa" - aika paljon rahaa he kuitenkin meihin lapsiin on vuosien myötä syytänyt, joten pari hunttia sinne tai tänne?
 
riikka
meillä mun 60v vanhemmat ei edes halua mitään. He ennemmin syytää rahaa mulle aina kun vaan saavat tilaisuuden. Jotta verottaja ei vie niin paljoa, kun he antavat näin jo ennen kuolemaansa. Ja tulee aina tarpeeseen kun ne ostaa mulle kaikkea mitä olen aina itse meinannut ostaa.
Joten mun tapauksessa ei ainakaan oo järkeä antaa nyt sitten selvää rahaa sinne osoitteeseen.

Joillakin 60:sillä taas on tiukkaa rahallisesti pienillä eläkkeillä, joten silloin joku lahjamatkarahasto tai muu voisi olla järkevä. Saisi 6-kymppinen ostaa sitten mitä tarvii.
Sen ikäisellä on jo kaikkea mitä se oikeesti tarvitsee. Ja koriste-esineitä yms krääsää ei tarvii.
Lahjakortit ja palvelut ovat hyviä lahjoja. Aineellinen konkreettinen sen sijaan ei ole hyvä lahja.
 
riikka
minusta 100e ja yli on liika suuri lahja. Ennemminkin joku muistaminen vain. Eli ei tarvii olla kallista, kunhan lajassa on ajatusta. Ellei sitten vanhuksella ole joku tietty kallis tavara/asia jonka se haluisi.
 
nostan
vielä kommentteja kaipailen. juhlat ovat mökillä ja kyse tavallisista pulliaisista, joten kaupunginjohtajaa ei ole tulossa onnittelukäynnille. siis olisiko tilin avaaminen liiottelua?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidille ostin ainoana tyttärenä yksin 360 euron design-lampun 60-vuotislahjaksi. Minusta molemmat vanhemmat ansaitsisivat oman lahjan/ lahjakortin.
Lisään nyt vielä, että olen hoitovapaalla, joten tuo summa lohkaisi kuukausituloistani melkoisen summan.
 
aps
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidille ostin ainoana tyttärenä yksin 360 euron design-lampun 60-vuotislahjaksi. Minusta molemmat vanhemmat ansaitsisivat oman lahjan/ lahjakortin.
juhlakalut itse haluavat pitää yhteiset juhlat. eikö silloin ole myös etiketin mukaista antaa yhteinen lahja?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aps:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidille ostin ainoana tyttärenä yksin 360 euron design-lampun 60-vuotislahjaksi. Minusta molemmat vanhemmat ansaitsisivat oman lahjan/ lahjakortin.
juhlakalut itse haluavat pitää yhteiset juhlat. eikö silloin ole myös etiketin mukaista antaa yhteinen lahja?
Yhteinen tili voisi olla hyvä asia. Itse haluaisin muistaa omia isovanhempiani/ vanhempiani henkilökohtaisesti.
 
vieras
Me on sisarusteni kanssa annettu vanhemmillemme 50v lahjaksi 150e arvoiset lahjat. Isälle kello ja äidille kaulakoru. Eli 50e/talous oli osallistumissumma. 50e on minulle ihan maksimi minkä laitan ihan mihin tahansa tai kenen tahansa lahjaan.

Minusta nämä tilijutut on huipputörkeitä jossain 50-60v synttäreissä. Juuri katselin jotain 60v ilmoitusta lehdessä. Kutsuttiin juhliin ja ilmoitettiin tilinumero. Törkeää. Ymmärrän tilinumeron rippilapsella, ylioppilaalla ja naimisiin menevillä mutta jos kuuskymppinen pitää juhlat niin siinä ei enää mitään tilinumeroita laiteta. Tai jos laitetaan niin se on jonkun säätiön tilinumero sitten oltava. Jos joku tahtoo viedä rahaa sellaiselle niin sitä viedään sitten riihikuivana ilman tilinumeroita.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja riikka :
minusta 100e ja yli on liika suuri lahja. Ennemminkin joku muistaminen vain. Eli ei tarvii olla kallista, kunhan lajassa on ajatusta. Ellei sitten vanhuksella ole joku tietty kallis tavara/asia jonka se haluisi.
Vanhuksella. :LOL: Toivottavasti muistat tämän viestin omana kuuskymppispäivänäsi.
 
prkl
Mä en ymmärrä tuota että ihmisiä kerjätään mukaan porukkalahjoihin. Siis sen ymmärrän että esim. kaveriporukalla tai oman perheen kesken ostetaan porukalla vaikka häälahja. mutta että johonkin 50-60 lahjaan pitää kaikki kylänväki kerätä mukaan nin hoh hoi. Paras kerjääminen oli miehen siskolla viime vuonna kun hänen miehensä täytti huikeat 40v ja tää vaimo halus ostaa miehelleen lahjaksi partakoneen. Tähänhän piti tietenkin kerätä porukkaan siskot ja veljet ja appivanhemmat jne. Eikö nyt yhtä perhanan parranajokonetta voi ostaa ite tai olla sitten ilman. En minä vaan kehtaisi olla ketään vailla osallistumaan oman mieheni syntymäpäivälahjaan.
 
aps
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
Mä en ymmärrä tuota että ihmisiä kerjätään mukaan porukkalahjoihin. Siis sen ymmärrän että esim. kaveriporukalla tai oman perheen kesken ostetaan porukalla vaikka häälahja. mutta että johonkin 50-60 lahjaan pitää kaikki kylänväki kerätä mukaan nin hoh hoi. Paras kerjääminen oli miehen siskolla viime vuonna kun hänen miehensä täytti huikeat 40v ja tää vaimo halus ostaa miehelleen lahjaksi partakoneen. Tähänhän piti tietenkin kerätä porukkaan siskot ja veljet ja appivanhemmat jne. Eikö nyt yhtä perhanan parranajokonetta voi ostaa ite tai olla sitten ilman. En minä vaan kehtaisi olla ketään vailla osallistumaan oman mieheni syntymäpäivälahjaan.
minusta porukkalahjoissa on se idea, että pienellä osallistumisella saadaan kerättyä isompi summa, jolla saa jotain sellaista, mitä lahjottava tarvitsee. eikä jokainen kanna erikseen kukkapuskaa ja iittalan "taidelasia" vitriiniin pölyttymään. Ilmeisesti teidän ei tarvinnut kovin isolla summalla osallistua, kun oli noin monta mukana lahjassa?
 
prkl
No on toki siinä porukkalahjassa ideaa että saa isomman lahjan ostettua, mutta sitten tosiaan ostetaan isompaa. Me ostettiin kavereille häälahjaksi yli 500e kaasugrilli ja siihen tuli muitakin kavereita mukaan mutta ei sen kummemmin niitä kerjätty siihen. Tuli ketä tuli ja laitettiin kulut tasan. Jos ei ois kukaan halunnut niin sit ois ostettu se yksin. Mut nimenomaan noita alle 100e porukkalahjoja en ymmärrä, että niihin kerjätään mukaan. Miten sanot miehen siskolle että ei me haluta osallistua sen miehen lahjaan, ilman että suuttuu. Ei sillä että se summa todellakaan ois ollut päätähuimaava vaan ihan vaan siksi että minusta 40v ei oo mikään porukkalahjan arvoinen ikä ja siks että tommonen kerjääminen ärsyttää. Sillälailla ikään kuin "pakotetaan" ostamaan toiselle lahja vaikka todellakaan semmoinen ei edes juolahtanut mieleen. Tai oishan sitä toki voinut kieltäytyä ja saada sitten vihat niskaansa. Ja tärkeintä minusta noissa porukkalahjoihin pyydettäessä on se että kerran mainitsee että sellaiseen on mahdollisuus osallistua jos haluaa. Eikä niin kuin miehen sisko joka kysyi asiasta varmaan sen 3 kertaa. Pitää jättää mahdollisuus kohteliaasti olla ottamatta osaa. Kyllä ne halukkaat kerrasta ymmärtävät ja ottavat itse yhteyttä jos haluavat osallistua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aps:
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
Mä en ymmärrä tuota että ihmisiä kerjätään mukaan porukkalahjoihin. Siis sen ymmärrän että esim. kaveriporukalla tai oman perheen kesken ostetaan porukalla vaikka häälahja. mutta että johonkin 50-60 lahjaan pitää kaikki kylänväki kerätä mukaan nin hoh hoi. Paras kerjääminen oli miehen siskolla viime vuonna kun hänen miehensä täytti huikeat 40v ja tää vaimo halus ostaa miehelleen lahjaksi partakoneen. Tähänhän piti tietenkin kerätä porukkaan siskot ja veljet ja appivanhemmat jne. Eikö nyt yhtä perhanan parranajokonetta voi ostaa ite tai olla sitten ilman. En minä vaan kehtaisi olla ketään vailla osallistumaan oman mieheni syntymäpäivälahjaan.
minusta porukkalahjoissa on se idea, että pienellä osallistumisella saadaan kerättyä isompi summa, jolla saa jotain sellaista, mitä lahjottava tarvitsee. eikä jokainen kanna erikseen kukkapuskaa ja iittalan "taidelasia" vitriiniin pölyttymään. Ilmeisesti teidän ei tarvinnut kovin isolla summalla osallistua, kun oli noin monta mukana lahjassa?
No mun mies kun täytti 30v niin jotkut lähisukulaiset kysyi, että mitä mies tarvitsee. Siis kyselivät minulta. Sanoin, että en tiedä mitään muuta kuin videokameran eli jos tahtoo antaa rahaa siihen niin.... eli en kerännyt tosiaan mitään mutta kysyessä kerroin ja mies sitten ostikin videokameran.
 
Rollolainen
jno meidän vapaaehtosityän porukka keräsi 5e/ nuppi rahaa meidän "pomolle" kun elokuussa täyttää 60. Hän ei oel kutjuja lähetänyt eriksen seurkuntasali on varattu jos haluaa tulla juhlimaan.
Niinja hänelle ostettiin ikoni,koska pitää enekeleitä ja ikoneista. Ei se sit kovin kallis ollut jos meitä vapaaehtosityöntekijöitä on alle 10
 
prkl
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mun mies kun täytti 30v niin jotkut lähisukulaiset kysyi, että mitä mies tarvitsee. Siis kyselivät minulta. Sanoin, että en tiedä mitään muuta kuin videokameran eli jos tahtoo antaa rahaa siihen niin.... eli en kerännyt tosiaan mitään mutta kysyessä kerroin ja mies sitten ostikin videokameran.

No mutta tämähän on aivan eri asia kun aloite on tullut sukulaisilta. Asia ois toisenlainen jos sinä olisit päättänyt että videokamera pitää saada ja oisit kerjäämällä ruvennut kaiken maailman kummin kaiman naimoja mukaan pyytämään ja toistuvasti. Porukkalahjaan pitäisikin nimenomaan aloite tulla "ulkopuolisilta". Puoliso on minusta väärä henkilö sitä keräämään. Tässä kysyjällä on mahdollisuus miettiä haluaako ostaa sitä vai ei ja säilyttää kasvonsa.
 

Yhteistyössä