6-vuotias koululainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttu

Jäsen
13.05.2004
710
0
16
Meillä tyttö aloitti koulun syksyllä ja täyttää 7 joulukuun viimeinen päivä. Haluaa tulla koulusta kotiin suoraan, vaikka me vanhemmat pääsemme vasta neljältä töistä. Iltapäiväkerhoon ei halua, sanoi että "oma koti kullan kallis". Hyvin on mennyt. Onko muilla vastaavaa tyttöä tai poikaa joka on näin omatoiminen.

Meillä poika on syntynyt marraskuussa ja halusi myös ekalla luokalla tulla suoraan yksin kotiin. Nyt tyttö on eskarissa ja täyttää tammikuussa seitsemän ja sama kuvio toistuu. Iltikseen ei halua enää mennä. Alkusyksyn pakotimme menemään mutta joululta jää sitten kokonaan pois. Onhan täällä kotona turvaa isosta veljestäkin. Ei millään henno pakottaa noita lapsia sinne iltikseen kun kokevat kodin turvalliseksi paikaksi ja haluavat olla kotona. Meillä tosin on tuossa ympärillä kotona olevia naapureita ja isovanhemmatkin asuvat kilometrin päässä joten turvaa on ympärillä.

Mun pojan synttärit on 29.12 täyttää silloin 9v, kun se oli ekalla, olin kotona pienen vauvan kanssa, mut jos olisin ollu töissä, lapsi olisi mennyt iltikseen. Muuten onko teille ehdotettu et lapsi olis eskarissa vielä ylim. vuoden kun, on loppuvuodesta syntyny?

Meillä marraskuussa syntynyt ekaluokkalainen, joka ei myöskään halua iltapäiväkerhoon. Ei tosin ole iltapäivisin pitkiä aikoja yksin, vanhemmat sisarukset tulevat kotiin ja ainakin toinen vanhemmista on viimeistään kolmen aikaan kotona, joka päivä.

Muuten onko teille ehdotettu et lapsi olis eskarissa vielä ylim. vuoden kun, on loppuvuodesta syntyny?

Meille ei ehdotettu missään vaiheessa että olisi ollut ylim. vuoden eskarissa. Oltiin ns. testeissä neuvolassa ja tarhassa oli omat arviot. Kyllä siitä ajoissa tulee tietoa jos lapsi ei vielä kouluvalmis. Näin työkaverini pojan tapauksessa kävi.

Mulla poika syntynyt tammikuussa ja meni 6v kouluun testien kautta. Meillä ei edes keskusteltu semmoisesta vaihtoehdosta että kotiin menisi koulun jälkeen vaaan poika meni seurakunnan iltapäiväkerhoon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 08:52 tiituli kirjoitti:
Muuten onko teille ehdotettu et lapsi olis eskarissa vielä ylim. vuoden kun, on loppuvuodesta syntyny?

Meille on. Meillä poika on syntynyt marraskuun lopussa. Poika oli itse ensin sitä mieltä ettei halua mennä vielä ekalla ja sitten samaa ehdotti opettaja. Ei siksi ettei osaisi asioita, vaan siksi että on vielä niin lapsi ja haluaa leikkiä ja siksi on luokkansa hitain. Mepä asiasta innostuneena käytimme pojan psykologilla koulukypsyystesteissä: testin mukaan ehdottomasti koulukypsä, mutta... lelut kiinnostivat ehdottomasti enemmän kuin testin teko ja oli vaikea malttaa tehdä tehtäviä kun vieressä oli kuularata. Kaikesta kuitenkin suoriutui ikätasoisesti tai huomattavasti paremmin. Onneksi kuitenkin psykologi kirjoitti todistuksen että "sosiaalisen kasvamisen vuoksi on parempi että käy esikoulun uudelleen". Ja se kelpasi koulutoimistolle. Päivääkään emme ole katuneet. Poika pääsee nyt paljon vähemmällä työllä kuin olisi päässyt vuotta aikaisemin ja on selvästi parantanut itsetuntoa kun on luokkansa parhaimmiston joukossa eikä enää hitain.
Poika on myös itse ylpeä tuplaamisestaan eikä kertaakaan kukaan ole aiheen takia kiusannut. Suosittelen lämpimästi kaikille joille sitä ehdotetaan, helpottaa tulevaisuudessa koko perheen elämää.

Meillä tyttö täyttää 7v joulukuun puolessa välissä. Haluaisi olla enemmänkin kotona yksikseen, mutta olen itsekin kotona. Usein teemme niin, että tyttö saa kävellä koulusta suoraan kirjastoon (n. 2km) ja olla "omassa rauhassaan " siellä.

Meillä tytön koulun lykkäyksestä ei olla keskusteltu. Hän on aina ollut hyvin kehittynyt tiedoiltaan ja taidoiltaan.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä