6 vuotias hautajaisiin?

Tottakai! Meillä esikko oli ekan kerran hautajaisissa 4v. ja meidän suvussa lapset on ollut hautajaisissa mukana vauvasta alkaen. En ymmärrä miks pitää aina miettiä voiko lapsen ottaa häihin, hautajaisiin jne mukaan. Kyseiset tapahtumat kuuluu elämään samalla tavalla kuin syntymäkin ja mun mielestä lapset kuuluu niihin mukaan. Mut tää on vaan mun mielipide.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Tottakai! Meillä esikko oli ekan kerran hautajaisissa 4v. ja meidän suvussa lapset on ollut hautajaisissa mukana vauvasta alkaen. En ymmärrä miks pitää aina miettiä voiko lapsen ottaa häihin, hautajaisiin jne mukaan. Kyseiset tapahtumat kuuluu elämään samalla tavalla kuin syntymäkin ja mun mielestä lapset kuuluu niihin mukaan. Mut tää on vaan mun mielipide.
Peesaan sua!

Meillä oli tytön isoäidin hautajaiset elokuussa, silloin tyttö piirun vajaa 4 v. Ja mukana hän oli. Kaikki meni hienosti. Loppupeleissä, lapsenkin kanssa täytyy kuolemasta keskustella kun sellaista lähipiirissä sattuu, ihmiset ei voi vaan hävitä. 6 vuotias ymmärtää jo ihan eri tavalla kuin 4 vuotias. Kyllä mä sen ikäisen ottaisin mukaan mutta myös keskustelisin lapsen kanssa asiasta ennen ja jälkeen hautajaisten.
 
Ja lisätään sen verran vielä ettei meillä ainakaan 4 veelle aiheuttanu hautajaiset mitään ahdistusta. Meillä keskusteltiin kuolemasta ja hautajaisista ennen ja jälkeen. Lisäks päiväkodissa oli ollu puhetta asiasta. Tyttö halus käydä kattomassa ruumistakin kun se oli mahdollista eikä sekään aiheuttanu pelkotiloja tai muuta. Kyllä siis 6 veekin pystyy olemaan jo mukana ihan hyvin ja kuuluukin olla.
 
Samoten täällä ku rouvaliinillä, ei tullut meillekään tytölle mitään ahdistusta. Avoimesti juteltiin asiasta useeseen otteeseen. Muutaman päivän tyttö hautajaisista mainitsi että sellaisissa käytiin mutta sen jälkeen niistä ei oo puhuttu. Ja hyvin luontevasti tyttö ne otti ja niihin suhtautu, ei merkkiäkään ahdistuksesta.

Ikävähän hänellä on isoäitiään toki, mutta se on taas jo sitten asia erikseen..
 
Me oltiin muutama viikko sitten koko perheellä mun äidin hautajaisissa. Kaikki lapset oli mukana, tytöillä on ikää 6v, 5v ja nuorimmainen kohta 2v. Hyvin meni. Muutama viikko aiemmin oltiin mieheni enon hautajaisissa ja siellä kanssa meni hyvin.

Riippuu lapsesta miten ottaa hautajaiset,ja kuinka läheisestä ihmisestä on kyse. Molemmat näistä joiden hautajaisissa oltiin, eivät ole lapsille kovin läheisiä. Lapset eivät oo juuri mitään kyselleet kuolemasta. jos on kovin herkkiä lapsia,en varmaan ottais hautajaisiin mukaan. Meillä kylläkin lapset ovat aina tulleet ja aion vastaisuudessakin ottaa aina mukaan hautajaisiin.
 
Kyllä ottaisin ja mitä läheisempi vainaja on ollut sitä varmemmin ottaisin mukaan. Kuolema kuuluu elämään siinä missä syntymäkin. Meillä esikko oli isäni hautajaisissa ollessaan 4v. Poika oli ukkinsa kanssa erittäin läheinen ja hautajaiset auttoivat häntä ymmärtämään, että ukki on nyt poissa. Mitään traumoja ei jäänyt, paljon herätti kysymyksiä ja keskustelua.
Asiasta puhuttiin paljon ennen tilaisuutta ja kerrottiin, mitä tuleman pitää.
Oli mukana uurnan laskussa ja sai itse lapiolla heittää hiekkaa uurnan päälle.
Luulen, että vanhempana olisi saattanut harmittaa, jos ei olisi päässyt mukaan.

6 vuotias on kuitenkin jo sen ikäinen, että tuskin kuolemalta välttyy. Eskarissa on varmasti kavereita, joilta on kuollut läheisiä ja niistähän kyllä puhutaan.
 
Meillä ainakin tyttö oli vaarinsa hautajaisissa ja ikää oli 3-v. Paljon kyseli kuolemisesta ja sitä miksi ei vaari enää tule meille. Kovasti vieläkin vilkuttaa taivaalle vaarille ja puhuu vaarista. Mutta yksi päivä sanoi ettei enää muista millainen vaari oli (siis ihan omatoimisesti, en häneltä asiasta mitään kysellyt).
 
Meillä oli reilu 2v mukana läheisen / rakkaan ihmisen (lapsellekin) hautajaisissa. Mietittiin otetaanko mukaan, ihan siitä syystä kun tiesin etten itse pysy "kasassa" niin että miten lapsi siihen reagoi. Kun on vielä herkkä lapsi. Mutta hyvin meni ja lapsi ikäänkuin kevensi tunnelmaa.
 
Kyllä mun mielestä 6v voi ihan hyvin olla mukana. Itse jätin alle vuotiaat hoitoon, kun eivät olisi asiaa vielä silleen ymmärtäneet ja olisivat todennäköisesti ahdistuneet kun eivät olisi ymmärtäneet miksi kaikki olivat niin surullisia.
 
meillä mietitty kans otetaanko tyttö mukaan, parin viikon päästä on minun tädin hautajaiset. haluaa kyllä lähtee mutta miten sen jälkeen sitte tulee kysymyksiä. ettei aiheuttaisi mitään ahdistusta tai pelkoa pienessä lapsessa. reilu vuosi sitten kuoli veljeni lapsi vain viikon iässä, siellä ei tyttö ollut mukana. kyselee monesti kyllä serkustaan kun tiesi hänen syntyneen, on ihmeissään kun haudalla käydään.
 
Monesti olen näitä ns. ammattilaisten kirjoittamia juttuja lukenut, että kyllä pienetkin lapset voisi ottaa hautajaisiin mukaan, ja meille on ihan itsestäänselvää että kun mieheni pappaa ensi kuussa haudataan, niin kyllä lähtevät tytöt 3 ja 5v. mukaan.
 
hymynaama83
Meillä ollut nyt 3 v 3kk tyttö vuoden sisällä 3 hatajaisissa. Ensin vaarin kesäkuussa, isomummon heinäkuussa ja toisen isomummon maaliskuussa. Paljon on keskusteltu kuolemasta, mutta en koe, että tyttö olisi ahdistunut asiasta. Mielestäni o nhyvä nähdöä, että myös äiti/isä ovat surullisia ja että se on ihan tavallista. Kaikissa hautajaisissa tyttö tiputti oman kukan serkkujen kanssa hautaan. ns. viimeinen tervehdys. mukavasti meni ja toisaalta tulee myös kirkko ja sen toimitukset tutuksi.
 
Hyvä kirja lapsille kuolemasta: Aina ja ikuisesti (satu siis). Meillä ei ole kukaan kuollut, mutta tämän avulla ollaan käsitelty kuolemaa jo etukäteen 2v ja 4v kanssa. Elämän tosiasioita. Kun hyvin ne käsittelee, lapsi ei ahdistu. Lapsi ei ahdistu mistään, jos äiti pysyy turvallisena. Äiti saa siis itkeä ja surra, kunhan pysyy turvallisena.
 
Lapsen mieli toimii sillä tapaa erilailla, että hän hyötyy siitä kun näkee vaikeasti ymmärrettävät asiat konkreettisesti. Aikuisesta tuntuu kylmältä laskea vainaja hautaan, mutta lasta helpottaa nähdä mihin esim. mummi/ukki menee.
 

Yhteistyössä