6-vee kutsuu vanhempiaan etunimillä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuli tuosta toisesta toisesta ketjusta mieleen ("kutsutko miestäsi isäksi")

Niin, että kuulostaa vaan mun korvaan oudolta kun sukulaislapsi huutelee vanhempiaan etunimellä. On tehny sitä oikeastaan aina (jostain kolmevuotiaasta ainakin). Mistähän johtuu ja tiedättekö vastaavaa?

En tykkäsi jos oma lapsi tekisi samoin.

kääkkis
Meillä 4 vuotias kutsuu isäänsä etunimellä, enkä tiedä mistä johtuu ( 2 muuta lasta sanovat ihan isiksi :) ) Itse tietenkin huutelen miestä etunimellä, en tiedä voisiko johtua ihan siitä :)

"vieras"
Mun lapsuudenkaveri ei koskaan sanonut vanhempiaan äidiksi ja isäksi, eivätkä hänen veljensäkään. Ihan oli äiti pienenä opettanut, kun olivat asuneet kerrostalossa ja veljensä oli huutanut äitiä ja lopulta nakannut jotain ikkunan läpi. Sen jälkeen äiti käski kutsua itseään etunimellä että tietää ketä huudetaan :D

Täällä tyttö, 3,5-vuotta kyllästyi moneen mummoonsa ja kutsuu kaikkia etunimillä (siis piti liian aikaavievänä sanoa aina xxxxxx-mummi tai xxxxxx-ukki). Välillä käyttää myös minusta ja isästään etunimiä, varsinkin hetki sen jälkeen, kun olen esim. itse sanonut mieheni nimen.

Meillä ei siis kutsuta aikuisten kesken toisiamme isiksi ja äitiksi :/ Hyvin nopeasti tulee ainakin minulta palautetta jos yrittääkin.
Äitienpäivänä tosin "isin" ostamat lahjat kelpaa ja on suorastaan vaadittuja :whistle:

Mun serkut lapsuudessa kutsui vanhempiaan etunimille, myos nyt aikusena nain tekevat. Oltiin paljon tekemisissa, eika se musta ollut outoa, olin kai tottunut siihen. Nyt yhden naista serkuista lapset kutsuvat myos vanhempiaan etunimella, mutta isoaiti ja vaari on kuitenkin isoaiti ja vaari. Tiedan,ettei tahan ole lapsia erityisemmin kaskytetty.

"vieras"
Kyllä minusta tuo on ihan normaalia. Enemmän minä ihmettelen niitä lapsia, jotka eivät lähes tuon ikäisenä tiedä vanhempiensa nimiä, lapsen kerhokaveri ei ollut osannut sanoa, mikä on isänsä nimi, se on vaan isä. Ja kyse on ihan sellaisesta perheestä, missä on ne molemmat vanhemmat ihan jokapäiväisessä elämässä mukana.

Yhteistyössä