6 kk vauva kasvot menosuuntaan rattaissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Sain ystävältäni rattaat joita ei saa käännettyä niin että lapsi olisi kasvot työntäjään päin.

Luin jostain, että vasta 1,5 vuotiasta suositeltaisiin pitämään kasvot menosuuntaan rattaissa. Tietääkö joku, miksi näin on, turvallisuuden tunteenko takia olisi hyvä että vauva näkisi koko ajan aikuisen?

Onko 6 kk ikäiselle vauvalleni jotain henkistä haittaa siitä ettei hän näe minua rattaissa ollessaan? Vauva tosin nukkuu lähes aina ulkoillessa.

Tutkimusten mukaan lapsi jonka kasvot ovat äitiin päin, hymyilee enemmän kuin lapsi jonka kasvot ovat menosuuntaan. Tämä oli siis pikkulasten kohdalla, enkä lähdettä osaa antaa kun en muista mistä moisen luin...varmaankin vauva- tai kakspluslehdestä.

Ei siitä nyt mitään henkistä haittaa seuraa, mutta onhan se toki mukavampi matkustaa siten että vauva näkee äidin (ja äiti vauvan). Meillä pidemmät reissut tehdään yhdistelmillä joissa vauva on minua kohden, mutta ostoskeskuksessa tms. kuljetaan matkarattailla joissa lapsella on kasvot menosuuntaan.

muinoin kun toisen muksun tein niin jokaisella ulkoilukerralla, kun jouduin tuplat ottamaan muksut joutuivat katsomaan menosuuntaa. tunsin enemmän olevan minulle haittaa kun en nähnyt mitä toiset milloinkin teki. enkä ole koskaan kuullut että lapselle olisi haittaa..

tuli vielä muutes mieleen et toi nuorempi, vauveli ikäsenä huusi aika paljon noissa tuplissa kun hereillä oli et kaipa se ei sitten niissä oikein viihtynyt, kun ei nähnyt vanhemmansa naamaa.

Muistat varmaankin väärin. Tietysti on aina näitä puunhalaajia, jotka ovat ehdottomasti sitä mieltä, että lapsi saa traumoja ja elinikäisen vamman, jos laittaa yleensäkään rattaisiin, eikä kanna liinassa ja rinta suussa. Tottakai olen lukenut myös palstoilta näitä näkemyksia, että lapsi saa niinpäin liikaa virikkeitä ja näkee maailman pahuuden liian aikaisin. Ehkä nyt et kuitenkaan tee mitää peruuttamatonta lapsesi kehitykselle, jos laitat niihin rattaisiin ja lähdette lenkille. Muuten maailmassa olisi 500 miljoonaa ennemmän häiriintyneitä kuin nykyisin.

no eihän rattaissa olla kuin pieniä jaksoja päivässä hereillä. pääsääntöisesti päiväunilla, tai joku pieni kävelylenkki. meillä oli matkarattaat naama menosuuntaan, ja yhdistelmät naama työntäjään. ihan sama...

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Tutkimusten mukaan lapsi jonka kasvot ovat äitiin päin, hymyilee enemmän kuin lapsi jonka kasvot ovat menosuuntaan. Tämä oli siis pikkulasten kohdalla, enkä lähdettä osaa antaa kun en muista mistä moisen luin...varmaankin vauva- tai kakspluslehdestä.

Ei siitä nyt mitään henkistä haittaa seuraa, mutta onhan se toki mukavampi matkustaa siten että vauva näkee äidin (ja äiti vauvan). Meillä pidemmät reissut tehdään yhdistelmillä joissa vauva on minua kohden, mutta ostoskeskuksessa tms. kuljetaan matkarattailla joissa lapsella on kasvot menosuuntaan.

Tutkimus ? Lapsi hymyilee luonnostaan nähdessän äidin tai isän kasvot. Se ei liity rattaisiin. Väsyyhän siinä kasvolihakset, jos koko ajan tuijottaa äidin naamaa ja on naama virneessä. Ulkopuolinen ympäristö alkaa lasta kiinnostamaan, kun pystyy kehityksen mukaisesti seuraamaan ympäristön tapahtumia ja reagoimaan niihin. Toki lapsi tuntee määrättyä turvallisuutta nähdessään vanhempien kasvot, mutta asiassa on puoli ja toinenkin.

Ap: Olet varmaan lukenut tuon suosituksen täältä, sillä minäkin olen tuohon väitteeseen täällä törmännyt. Totesin jo silloin tekeväni (taas) suositusten vastaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap: Olet varmaan lukenut tuon suosituksen täältä, sillä minäkin olen tuohon väitteeseen täällä törmännyt. Totesin jo silloin tekeväni (taas) suositusten vastaisesti.

Heh, no itse asiassa täältä olen tuohon asiaan varmaankin törmännyt.:-)

Rattaissa on iso kurkistusluukku josta näen vauvan, vaikka koko ajan jos pidän luukkua auki. Meillä on ollut rattaat nyt muutaman päivän, ja hyvin on hereillä ollessaankin viihtynyt, kun näkee maisemia. Useinmiten kuitenkin nukkuu.

Joo, eiköhän sitten uskalleta ihan hyvillä mielin noita rattaita käyttää.:-)

Kaikenlaisia tutkimuksia sitä olemassa onkin.

Muistatteko sen ruotsalaistutkimuksen jonka mukaan ranskanperunoista, näkkileivästä, kekseistä, pipareista jne saa akrylaattiamideja, ja näitä ruokia syömällä kuolee ihan hetipian..

Teidän monia, joilla lapset on rattaissa jo vauvasta lähtien kasvot menosuuntaan.

Omani laitoin myös "liian aikaisin" kasvot menosuuntaan ihan siitä syystä, että roikkui "reunan yli" ja yritti nähdä eteenpäin..
kerran kärryt oli lainassa vauvalla, ratasosa oli käännettynä kasvot minuunpäin. Ja muksulla oli tosi tylsää, hänhalusi nähdä eteenpäin, no tosin nyt onkin aika iso kun on jo 2 v.

Kasvot menosuuntaan työnnettävät rattaat stressaavat lasta

Uusi tutkimus pistää vanhemmat miettimään tarkkaan ratasvalintaansa. Dundeen psykiatrisen yliopiston tutkimuksessa oli mukana 2 722 vanhempaa ja lasta. 62% tutkimuksen lapsista istui rattaissa kasvot menosuuntaan. Luku nousi 1-2-vuotiaiden osalta, joista 86% istui kasvot menosuuntaan.

Tulokset olivat kiistattomat. Vanhemmat, jotka valitsevat lapselleen rattaat, jossa matkustetaan kasvot menosuuntaan, riskeeraavat lapsensa henkisen hyvinvoinnin. Tutkimuksen mukaan lapset istuivat passiivisena rattaissaan, eivätkä puhuneet, nauraneet tai olleet missään yhteydessä vanhempaansa.

Psykologi Susanne Zeedyk kertoi, että kääntämällä rattaat toisinpäin, vanhemman ja lapsen kommunikaatio tuplaantui. Tällöin lapsen stressiluvut laskivat. Tutkimuksen mukaan nykyajan lapsen elämä rattaissa on emotiaalisesti köyhtynyttä ja usein stressaavaa. "Stressaantuneista lapsista kasvaa levottomia aikuisia", sanoo Zeedyk.

Tutkimus antaa miettimisen aihetta lukuisille rattaiden valmistajille. Englannissa Sutton Trust -niminen lasten oikeuksia ajava järjestö kehoittaa valmistajia uudelleenarviointiin.

Lähde: CNN uutiset Lontoo
http://edition.cnn.com/2008/HEALTH/family/11/21/baby.buggies/index.html?eref=rss_topstories

Yhteistyössä