6 kk vauva itkee ja huutaa iltaisin kunnes äiti tulee kotiin, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy äiti ja isi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy äiti ja isi

Vieras
Meillä on 6 kk ikäinen vauva, ja olen ollut vauvan syntymästä asti sidottu tiiviisti kotiin iltaisin, sillä vauva ei väsyneenä suostu syömään tuttipullosta vaan huutaa aivan hysteerisenä n. klo 19.30 alkaen siihen asti kunnes tulen kotiin :( En ole kuin pari kertaa ollut kahdeksaan asti (jumppa) poissa kotoa, ja aina on siis näin käynyt. Nyt vauva on jo yli puolivuotias, niin mietin vain, että onko muilla samanlaisia kokemuksia? Lähipiirissä tuntuu että muiden vauvat suostuvat yhtä hyvin juomaan iltaisin pullosta kui päivälläkin ja kelpuuttavat muutkin iltaseuralaiset kuin vain äidin. Meillä siis nukuttamiseen kelpaa isä tai äiti, mutta ennen nukahtamista pitää kuitenkin äidin syöttää. Vauva ei nukahda rinnalle, vaan tehdään esim. välillä niin, että minä syötän vauvaa ja sen jälkeen isä nukuttaa. Tämä toimii ihan hyvin. Mutta jos olen poissa siihen aikaan kun nukuttaminen pitäisi aloittaa, tulos on hysteerinen huuto. Osaisiko kukaan neuvoa tai auttaa, mitä voisimme tehdä, koska joskus olisi kiva päästä esim. jumppaan tms iltaisin. Mieskin kun tulee töistä vasta 18-19 aikaan niin aikaisemmin päivällä en pääse minnekään ja ainoa aika minulle käydä jossain on juuri ilta-aikaan... nyt siis tosiaan en ole missään ilman vauvaa juuri käynytkään tämän ongelman takia, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia, onko muilla ollut tällaista. Tai missä iässä alkaa mahdollisesti helpottaa, vai onko samaa luvassa vanhempanakin?
Pääsenhän mä toki vkoloppu-aamupäivisin käymään jossakin, että sinänsä pääsen kotoa pois, mutta on kuitenkin joskus tilanteita että olisi jotain menoa myös arkisin ja harmittaa kun emme ole keksineet mitään keinoa jolla pääsisin. Ja siis kun ei tiedä voisiko jotain tehdä kenties asian helpottamiseksi. Tulipas sekava selitys, toivottavasti tajuatte mitä yritän sanoa...

Ei meilläkään kelpaa pullosta pumpattu maito tai korvike, vesi kylläkin. Oletko kokeillut jo antaa iltapuuron, itse syötin tytön ennen menoani (siis yh:na olen sen yhden ainoan illan ollut pois..) ja isä antoi sitten iltapuuron, joka meillä on muksun ensiriisipuuro sekoitettuna lämmitettyyn korvikkeeseen. Iltapuuro on ollut hitti alusta alkaen (n. 5 kk asti, kun kasvaa vähän hitaanlaisesti) ja vaikkei muut ruuat uppoisi, niin iltapuuro (reilu desi) syödään aina viimestä tippaa myöden. Ei välttämättä aina jaksa nykyään edes tissiä syödä sen päälle, vaan on valmis viimeisten riekkumisten jälkeen unille.

Ja tissikin lakkaa kyllä kiinnostamasta kun pääsee kunnolla liikeelle ja saa tuhlattua kunnolla energiaa päivisin. Tsemppiä:)

Alkuperäiselle: Lapsi kaipaa äitiään, 6kk on vielä pieni... kiintymyksen kannalta 6kk-10kk on tosi tärkeää aikaa, pysy siis kotosalla ;) Sorry vaan, mutta jumpata ehdit myöhemminkin...

Juu tutulta kuulostaa :) Kannattaa huomioida että oot vasta muutaman kerran ollut poissa ja vauvalle se on vielä uusi tilanne ja tietenkin protestoi kun ei tisua saa... Mutta kyllä se vauva siihen tottuu ja pian ja kyse on kuitenkin muutamasta tunnista.

Minä kävin jumpassa itkusta huolimatta kerran-pari viikossa ja tuo itku loppui muistaakseni heti puolen vuoden iän jälkeen...

Ei se maailmaa kaada jos äiti on noin harvakseltaan poissa. Isähän on ihan yhtä hyvä hoitamaan ½ vuotiasta!

Mun molemmilla lapsilla oli sellainen iltakränä, ennen yöunille rauhoittumista. Kesti noin klo 18-21. Silloin tuntui ettei mikään ole mukavaa. Iltakränä jäi pois joskus juuri puolen vuoden iässä. Toisen lapsen kanssa osasin jo odottaa sitä ja samanlainen kränäilijä oli. Ei me siitä hermostuttu, lohdutettiin ja heijattiin ja pideltiin sylissä. Ja annettiin vaan kränätä. Kyllä vauva huomaa onko turvallista olla siinä vanhemman lähellä vaikka onkin itkuinen. Kunhan perustarpeet on tyydytetty, eli on syötetty ja juotettu ja puhtaat kamppeet jne.

Käy vaan jumpassa jatkossakin! Siitä on henkiselläkin puolella enemmän hyötyä kun pidät huolta itsestäsi ja kun sinä voit hyvin sitä myöten myös muu perhe voi paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja niin se vaan menee:
Alkuperäiselle: Lapsi kaipaa äitiään, 6kk on vielä pieni... kiintymyksen kannalta 6kk-10kk on tosi tärkeää aikaa, pysy siis kotosalla ;) Sorry vaan, mutta jumpata ehdit myöhemminkin...

Onhan se tavallaan näinkin, mutta kyllä se kerran viikossa jumppaan pääseminen voi olla äidille aikalailla välttämätöntä... Ainakin minä itse jaksoin sen voimalla viime kevään (vauva tuolloin 3-7 kk). Olin siis kerran viikossa hiukan yli tunnin pois ja isä hoiti tuolloin vauvaa. Välillä tyttö oli itkeskellyt aika paljon, välillä sujui paremmin. Meillä nuo illan olivat sellaista tissillä roikkumista, pullosta huoli maitoa joskus minun poissaollessani, ei läheskään aina. Mutta totesin, että kun syötän vauvan juuri ennen lähtöäni ja heti tultuani, ei hän todellakaan ehdi näökään kuolla ;) Eikä siinä tosiaan nälästä ollut kyse vaan äidin kaipuusta. Mutta koin kuitenkin paremmaksi vaihtoehdoksi sen, että vauva joutuu joskus olemaan vähän aikaa isänsä kanssa kahden kuin sen, että itse väsähdän aivan totaalisesti.

Yhteistyössä