6 kk vai 9 kk vauva hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulkonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
Mitäs jos kokeilisit töhin paluta 6 kk:n jälkeen, jos muuten viihdyt työpaikassasi... Jäähän sulle onneksi 4 pv/vko vauvan kanssa olemiseen. Ja jos päiväkotikin on vauvapäiväkoti, niin uskoisin, että se siellä hoidetaan nimenomaan vauvoja, eli vähän eri meininki, kun esim normaalissa alle 3v. ryhmässä täällä Suomessa. Voisiko joku sukulainen, esim. jommankumman äiti tulla hoitamaan vauvaa tuon 6 kk:n jälkeen pariksi kuukaudeksi? Joka tapauksessa uskon, että kaikki menee ihan hyvin, vaikka joutuisitkin laittamaan noin pienen pienokaisen hoitoon, suurimmalla osalla muillakin samassa tilanteessa olevilla on mennyt. Ja jos ei jostain kumman syystä menisi, niin saathan myöhemminkin irtisanottua itsesi. En ole vielä yhtään tapausta kuullut, että lapsi ei olisi viihtynyt hoidossa, jos paikka ja hoitajat ovat olleet kaikinpuolin muuten normaaleja, työstäänpitäviä ammattilaisia.

Jos taas työpaikka tympii ja uudelleen työllistymismahdollisuudet ois kohtalaisen hyvät, niin sitten ehkä sinun sijassasi harkitsisin pidempää kotona olemista...

Lapsen hoitoon laittaminen taitaa aina olla äidistä vähän ahdistavaa, oli lapsi sitten 2kk tai 3v.

Ahdistavaa tama tosiaan on, vaikka vasta pari kuukautta olen ollut kotona. Taalla on tosiaan vauvapaivakoteja joissa hoidetaan jopa 1 kk vauvoja. Ehka saisin suostuteltua viela kummatkin isoaidit tulemaan tanne hoitolomalle pariksi viikoksi.

Toivoisin lisaa tietoa tuosta eroahdistuksesta. Voisiko siis kuitenkin olla parempi lapsenkin kannalta menna hoitoon 6 kk tai 9 kk? Ja en kysy tata helpottaakseni omaatuntoani, vaan haluaisin todellakin tietaa onko tuossa mitaan peraa.

Minä palasin töihin kun lapsi oli 10kk. Juuri tuossa 9kk iässä se ei ehkä olisi onnistunut niin hyvin koska silloin oli juuri se aika kun lapsi halusi olla koko ajan sylissäni, ruuanlaitot ja siivoamiset ym piti tehdä lapsi sylissä. Kai se oli sitä kun lapsi tajusi että äiti on eri ihminen kuin hän ja voi mennä pois näkyvistä.
Mutta 10kk ikäisenä tosiaan meni hoitoon jääminen hienosti. Tuo vaihe oli kestänyt ehkä vajaan kaksi kuukautta.
Eli minäkin suosittelen tuota aikaisemmin lähtemistä, ehkä lapsi ehtii tottua hoitoonjäämiseen ennen kuin alkaa tulla tuota eroahdistusta. Äläkä soimaa itseäsi, maassa maan tavalla, ei se Suomen malli voi olla ainoa oikea, jos olisi, täällä kuluisi vähemmän kossua ;)

Minä palasin töihin kun lapsi oli 10kk. Juuri tuossa 9kk iässä se ei ehkä olisi onnistunut niin hyvin koska silloin oli juuri se aika kun lapsi halusi olla koko ajan sylissäni, ruuanlaitot ja siivoamiset ym piti tehdä lapsi sylissä. Kai se oli sitä kun lapsi tajusi että äiti on eri ihminen kuin hän ja voi mennä pois näkyvistä.
Mutta 10kk ikäisenä tosiaan meni hoitoon jääminen hienosti. Tuo vaihe oli kestänyt ehkä vajaan kaksi kuukautta.
Eli minäkin suosittelen tuota aikaisemmin lähtemistä, ehkä lapsi ehtii tottua hoitoonjäämiseen ennen kuin alkaa tulla tuota eroahdistusta. Äläkä soimaa itseäsi, maassa maan tavalla, ei se Suomen malli voi olla ainoa oikea, jos olisi, täällä kuluisi vähemmän kossua ;)

Kylla itkettaa nyt tama tilanne ja paatoksenteko, mutta loppulauseesi oli niin ihana etta sai minullekin hymyn aikaiseksi :D.

Tilanne on nyt tama, etta minun taytyy tanaan paattaa (viimeinen irtisanoutumismahdollisuus) etta palaanko sitten toihin kun vauva on 6kk.

Ajatella etta tein aloituksen huhtikuussa ja edelleen olen epavarma!

Ahdistaa koko asia. Olisiko viela mielipiteita?

Minä veisin suosiolla hoitoon 6 kk:n iässä sen sijaan, että alkaisin hankkia isoäitejä ym. Uskon, että noin pienelle lapselle voisi olla stressaavanpaa vaihtaa hoitajaa muutaman viikon välein kuin mennä yhteen paikkaan ja tottua sen kuvioihin. Saako noissa vauvapäiväkodeissa vakiohoitjan omalle vauvalleen. Noin pienelle olisi varmasti helpompaa kiintyä yhteen hoitjaan, kuin saada liuta uusia kasvoja ympärilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja hup:
Minä veisin suosiolla hoitoon 6 kk:n iässä sen sijaan, että alkaisin hankkia isoäitejä ym. Uskon, että noin pienelle lapselle voisi olla stressaavanpaa vaihtaa hoitajaa muutaman viikon välein kuin mennä yhteen paikkaan ja tottua sen kuvioihin. Saako noissa vauvapäiväkodeissa vakiohoitjan omalle vauvalleen. Noin pienelle olisi varmasti helpompaa kiintyä yhteen hoitjaan, kuin saada liuta uusia kasvoja ympärilleen.

Kiitos vastauksestasi! Isoaidit ovat kumpainenkin tulossa hoitamaan tarvittaessa viikoksi vauvaa, jotta saataisiin tuota kotonaoloa venytettya. En tieda sitten onko hyva vai ei.

Taalla on omahoitajat vauvalla, mutta toki vapaapaivina/sairastapauksissa vauvalla olisi toinen hoitaja.

Itsekin asun ulkomailla ja täällä 6 kk vauva on yleensä ollut jo kolme kuukautta hoidossa.

Maassa maan tavalla. Suomen systeemi ei todellakaan ole ainut oikea ja kotihoito ei ole aina välttämätöntä.

Mäkin olen sillä kannalla että mielummin 6kk kun vierastaminen alkaa 9kk. Älä huoli ap, sun lapsesi pärjää vallan mainiosti <3 On ikävää jättää niin pientä hoitoon, mutta jos taloudellinen tilanne sen vaatii ja maassa tuollainen käytäntö niin minkäs teet. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ulkonainen:
Auttakaa hyvat ihmiset.

Olen kiperan pulman aarella. Asumme ulkomailla ja taalla aitiysloma kestaa ainoastaan 16 viikkoa ja aidit palaavat yleensa sitten toihin ja laittavat vauvansa "vauvapaivakotiin".

Halusin alunperin olla kotona 9 kk, mutta nyt tyonantajani sanoo etta voi antaa ainoastaan kolme kuukautta minulle palkatonta lomaa lisaa aitiysloman lisaksi. Joten lapseni joutuisi hoitoon 6 kk ikaisena. Kuitenkin silloin minulla olisi mahdollisuus tehda kolme kuukautta kolmen paivan viikkoja.

Toinen mahdollisuus on siis irtisanoutua ja hakea uutta tyopaikkaa alkavaksi kun vauva on n. 9 kk. Tama on tietysti myos stressaava vaihtoehto (haastattelut, uuden opettelu yms.) ja tyomatkakin saattaisi pidentya.

Miten tekisitte minun tilanteessani? Ja alkaa ehdottako etta jaan kotiin pidemmaksi kuin 9 kk, taalla ei ole sita mahdollisuutta, tuet loppuvat 16 viikon jalkeen.

Kyllä se 6kk on parempi vaihtoehto mun mielestä jos vielä voit tehdä noin lyhyttä viikkoa!

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mäkin olen sillä kannalla että mielummin 6kk kun vierastaminen alkaa 9kk. Älä huoli ap, sun lapsesi pärjää vallan mainiosti <3 On ikävää jättää niin pientä hoitoon, mutta jos taloudellinen tilanne sen vaatii ja maassa tuollainen käytäntö niin minkäs teet. :)

Kiitos :). Huoli on kylla kova, mutta luotan kylla etta hoitopaikka on hyva. Ei tama silti helppoa ole, nyt tuntuu Suomen olot aivan luksukselta vaikka tamakin hyvinvointivaltio on, tai on olevinaan.

Yhteistyössä