6 kk ikäinen hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria

Vieras
Otetaanko päiväkotiin jo 6 kk. ikäisenä hoitoon. Vai pitäisikö etsiä perhepäivähoitajaa? Mistä löytyisi jotain listaa perhepäivähoitajista ja onko se kalliimpaa viedä lasta sellaiselle hoitoon?

No nyt sohaisit muurahaispesää! Tästä aiheesta on jo ihan liikaa kädenvääntöä täällä, ja aina ne menee haukkumiseksi! Voisko tän aiheen jättää samantien, ennenkuin sota syttyy taas?

Alkuperäinen kirjoittaja se:
9kk on mun mielestä se raja et voi viedä hoitoon. Miten sä niin pienen laittasit hoitoon,äitiähän se vielä tarvitsee paljon.

Olis tarkoitus mennä töihin takaisin, mutta onko oikeesti 9 kk raja että sitä pienenpää ei saa viedä ollenkaan hoitoon :o Mitäs sitten jos on pakko?

Tutulla kunnan pph:lla on kyllä ollut hoidossa puolivuotias vauva, äitinsä on töissä kolmena päivänä viikossa. Muuta en tiedä, mutta ei siis kai mahdotonta.

Alkuperäinen kirjoittaja no just:
Minä ajattelin viedä vauvan suoraan synnäriltä päiväkotiin ja mennä seuraavana päivänä töihin. Ei tule turhia ansionmenetyksiä.

No just joo. Vastasyntynyt ja puolivuotias on kuitenkin vähän eri asia!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tutulla kunnan pph:lla on kyllä ollut hoidossa puolivuotias vauva, äitinsä on töissä kolmena päivänä viikossa. Muuta en tiedä, mutta ei siis kai mahdotonta.

Kiva kuulla et ei mahdotonta kuitenkaan =)
Mulla olis varmaan myös mahdollista tehdä 3 tai 4 päivästä viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei...:
ei voi ymmärtää.. menetät paljon lapsen kehityksessä ja muutenkin kun noin pienen viet hoitoon.Päiväkotiin et ainakaan saa 6kk hoitoon.

Voihan se olla että menetän jotain?, mutta ainakin säilyttäisin järkeni :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei voi ymmärtää.. menetät paljon lapsen kehityksessä ja muutenkin kun noin pienen viet hoitoon.Päiväkotiin et ainakaan saa 6kk hoitoon.

Ja sillä ei sitten ole väliä miltä vauvasta tuntuu, kun vaan äidille helppoa.

Kunnalliseen päivähoitoon ei ainakaan oteta tuon ikäistä, ei siis myöskään pph:lle ellei ole yksityinen. Kunnalliseen päivähoitoon pääsyn alaikäraja on käytännössä vanhempainvapaan päättymisaika; poikkeuksia saatettaneen tehdä esim. äidin vaikean synnytysmasennuksen vuoksi tai vastaavista syistä.

6 kk ikäinen ei tietenkään missään tapauksessa normaalisti kuulu hoitopaikalle, mutta jos äidin tilanne on niin paha, että lapsen on parempi olla hoidossa kuin kotona äidin kanssa, silloin tietysti asia ratkaistaan sen mukaan. Juttele asiasta neuvolassa, saat varmasti apua!

SUOMESSA 6kk ikäistä ei ole tapana viedä hoitoon, mutta esim. täällä missä me asumme on aivan tavallista että äidit palaavat 6vk-4kk kuluttua synnytyksestä töihin. Ihan normaalieja iloisia nämä lapset täälläkin ovat, tosin äidit tekevät useimmiten osa-aikaista työtä. Itse olen silti kotona lasten kanssa, mutta pakko vain mainita että ei tuo 6kk nyt niin ihmeellinen ikä ole hoitoon menolle...

Alkuperäinen kirjoittaja Kahdenäiti:
SUOMESSA 6kk ikäistä ei ole tapana viedä hoitoon, mutta esim. täällä missä me asumme on aivan tavallista että äidit palaavat 6vk-4kk kuluttua synnytyksestä töihin. Ihan normaalieja iloisia nämä lapset täälläkin ovat, tosin äidit tekevät useimmiten osa-aikaista työtä. Itse olen silti kotona lasten kanssa, mutta pakko vain mainita että ei tuo 6kk nyt niin ihmeellinen ikä ole hoitoon menolle...

Mä jo odotinkin, koska tulee ensimmäinen "ei kaikkialla lapsia viedä hoitoon yhtä myöhään kuin Suomessa" -kirjoitus :D

Fakta nyt vaan on, että KAIKKIEN tutkimusten mukaan ensimmäinen vuosi on ihmisen psyyken, erityisesti tunne-elämän kehittymisen kannalta tärkeintä aikaa. Vauvaikäinen ei myöskään pysty vielä pitämään pitkään (hoitopäivän ajan) mielikuvaa vanhemmasta mielessään. Vauvalla ei myöskään ole samanlaisia keinoja ilmaista itseään ja tunteitaan kuin vanhemmalla lapsella. Vauva voi olla vaikka kuinka ahdistunut, jopa masentunut, ilman että se näkyy päälle samalla lailla kuin vanhemmalla lapsella.

Se, että joissakin maissa toimitaan edesvastuuttomasti vauvoja kohtaan ei tarkoita, että niin pitäisi alkaa toimia Suomessakin. Monissa maissa ovat arkipäivää esimerkiksi korruptio, mielipidevangit, sieppaukset, kidutus, naisten "ympärileikkaus" eli silpominen, burkhat, kunniamurhat jne. eikä niitä silti olla vaatimassa käytännöiksi Suomessa.

Niinpäti niin: Pointti olikin siinä että nuoriso ei ole täällä lainkaan niin huonosti voivaa kuin Suomessa. Eli onko suomalainen ratkaisu sittenkään oikea? Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lapsen paras paikka on kotona 3-vuotiaaksi saakka ja sen jälkeen lapsi tarvitsee jonkin verran jo kavereita - ei välttämättä joka päivä kokonaisen hoitopäivän verran, mutta kuitenkin jonkin verran.

Täällä lapset tosiaan laitetaan aikaisemmin hoitoon, mutta kuten mainitsin äidit ovat yleensä osa-aikatöissä ja usein tämä käytäntö jatkuu kouluikään saakka tai jopa pidemmälle. Onko siis oikeasti paremi että lapsi saa ekat 10kk olla kotona ja sitten vanhemmat pistävät hänet 8-10 tuntia 5 päivää viikossa tarhaan vai että lapsi aloittaa hoidon nuorempana, mutta on siellä hoidossa seuraavien viiden vuoden ajan vain 1-3 päivää viikossa lyhyen päivän? Käytännössä tuo jälkimmäinen ratkaisu nimittäin antaa lapselle pitkällä tähtäimellä enemmän vanhempiensa aikaa. Itse en tiedä enkä ota kantaa kumpi ratkaisu on parempi, olen vain itse aidosti miettinyt kummasta lapsi sitten saakaan enemmän vanhempiensa aikaa ja huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpäti niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kahdenäiti:

Mä jo odotinkin, koska tulee ensimmäinen "ei kaikkialla lapsia viedä hoitoon yhtä myöhään kuin Suomessa" -kirjoitus :D

Fakta nyt vaan on, että KAIKKIEN tutkimusten mukaan ensimmäinen vuosi on ihmisen psyyken, erityisesti tunne-elämän kehittymisen kannalta tärkeintä aikaa. Vauvaikäinen ei myöskään pysty vielä pitämään pitkään (hoitopäivän ajan) mielikuvaa vanhemmasta mielessään. Vauvalla ei myöskään ole samanlaisia keinoja ilmaista itseään ja tunteitaan kuin vanhemmalla lapsella. Vauva voi olla vaikka kuinka ahdistunut, jopa masentunut, ilman että se näkyy päälle samalla lailla kuin vanhemmalla lapsella.

Se, että joissakin maissa toimitaan edesvastuuttomasti vauvoja kohtaan ei tarkoita, että niin pitäisi alkaa toimia Suomessakin. Monissa maissa ovat arkipäivää esimerkiksi korruptio, mielipidevangit, sieppaukset, kidutus, naisten "ympärileikkaus" eli silpominen, burkhat, kunniamurhat jne. eikä niitä silti olla vaatimassa käytännöiksi Suomessa.

Eli kaikkien tutkimusten mukaan suomalaisilla on huomattavasti vähemmän masennusta, muita mielenterveysongelmia ja alkoholismia mitä muilla kansalaisuuksilla yleensä?

Eiköhän tuo suomalaisten nuorten pahoinvointi johdu jostain ihan muusta kuin siitä, että vauvat menevät kunnalliseen hoitoon aikaisintaan 9kk/10 kk ikäisinä eivätkä 6kk ikäisinä.

Alle 1v.lapsen paras paikka on todellakin koti. Jos pälli meinaa revetä pienen lapsen kanssa kotona, neuvolasta/sossusta/mielenterveystoimistosta voi saada myös apua tuohon ongelmaan. Töihin meno ei mielestäni ole ehkä se paras ratkaisu..

Miten sulla järki menee jo 6kk? Onneksi ei kunnalliselle huolita tonikäsiä.

mun vauva on ny 3kk. meen marras/joulukussa heittään muutaman vkl työkeikan ravintolaan, pikkujoulu aikaan siis. Isä hoitaa sillä aikaa vauvaa, odotan innolla että pääsen välillä käväseen töissä, eli ihmisten ilmoilla!

Alkuperäinen kirjoittaja kata:
mun vauva on ny 3kk. meen marras/joulukussa heittään muutaman vkl työkeikan ravintolaan, pikkujoulu aikaan siis. Isä hoitaa sillä aikaa vauvaa, odotan innolla että pääsen välillä käväseen töissä, eli ihmisten ilmoilla!

Joku ymmärtää sentään =)

Joku ymmärtää sentään =)

Ymmärrät sinäkin varmaan, että vauvan on eri asia olla isänsä kanssa muutamana vkloppuna ilman äitiä, kuin että on vieraalla hoidossa?

Kai tuo nyt on ihan ok jos tuttu ja turvallinen isä jää lasta hoitamaan eikä imetys ole esteenä. Mutta että ihan säännöllisesti laittaisi lapsen vieraalle hoitoon puolen vuoden vanhasta, niin se ei ole oikein.

Jos ei meinaa kotona jaksaa, niin siihen pitää saada muuta tukea, ei lapsen kustannuksella!

Subjektiivinen päivähoito-oikeus alkaa vanhempainvapaiden päätyttyä. Mutta jos kunnassasi on julkisella puolella tilaa, eiköhän sinne pääse hoitoon. Ja yksityiset voivat toki ottaa minkä ikäisiä vaan, useimmat kuitenkin näistä ottavat vasta 1v täyttäneitä tai jopa vasta 3-vuotiaita. Varmaan paras vaihtoehto olisi hoitajan palkkaaminen kotiin kunnes pääsee kunnalliseen päiväkotiin.

Tiedän yhden yh-äidin jonka lapsi meni 6kk iässä hoitoon, ja muistaakseni hän joutui maksamaan isomman hoitomaksun kuin normaalisti... Ite en missään nimessä veisi päiväkotiin vaan perhepäivähoitaja ois ihan ainoa vaihtoehto ko. tilanteessa.

Yhteistyössä