6 kk ikäinen hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpäti niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kahdenäiti:
SUOMESSA 6kk ikäistä ei ole tapana viedä hoitoon, mutta esim. täällä missä me asumme on aivan tavallista että äidit palaavat 6vk-4kk kuluttua synnytyksestä töihin. Ihan normaalieja iloisia nämä lapset täälläkin ovat, tosin äidit tekevät useimmiten osa-aikaista työtä. Itse olen silti kotona lasten kanssa, mutta pakko vain mainita että ei tuo 6kk nyt niin ihmeellinen ikä ole hoitoon menolle...

Mä jo odotinkin, koska tulee ensimmäinen "ei kaikkialla lapsia viedä hoitoon yhtä myöhään kuin Suomessa" -kirjoitus :D

Fakta nyt vaan on, että KAIKKIEN tutkimusten mukaan ensimmäinen vuosi on ihmisen psyyken, erityisesti tunne-elämän kehittymisen kannalta tärkeintä aikaa. Vauvaikäinen ei myöskään pysty vielä pitämään pitkään (hoitopäivän ajan) mielikuvaa vanhemmasta mielessään. Vauvalla ei myöskään ole samanlaisia keinoja ilmaista itseään ja tunteitaan kuin vanhemmalla lapsella. Vauva voi olla vaikka kuinka ahdistunut, jopa masentunut, ilman että se näkyy päälle samalla lailla kuin vanhemmalla lapsella.

Se, että joissakin maissa toimitaan edesvastuuttomasti vauvoja kohtaan ei tarkoita, että niin pitäisi alkaa toimia Suomessakin. Monissa maissa ovat arkipäivää esimerkiksi korruptio, mielipidevangit, sieppaukset, kidutus, naisten "ympärileikkaus" eli silpominen, burkhat, kunniamurhat jne. eikä niitä silti olla vaatimassa käytännöiksi Suomessa.

Eli kaikkien tutkimusten mukaan suomalaisilla on huomattavasti vähemmän masennusta, muita mielenterveysongelmia ja alkoholismia mitä muilla kansalaisuuksilla yleensä?

Taitaa olla nimenomaan päin vastoin. Suomessahan sitä pahoinvointia on paljon enenmän kuin missään muualla. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Taitaa olla nimenomaan päin vastoin. Suomessahan sitä pahoinvointia on paljon enenmän kuin missään muualla. :(

No ei nyt ehkä paljon enemmän kuin missään muualla - itsemurhatilastoissa taitaa olla Suomi, Japani ja Unkari yleensä kärkisijoilla, milloin missäkin järjestyksessä.

Olen siitä samaa mieltä, että pelkkä pienten lasten kotihoito sinällään ei sitä pahoinvointia ehkäise - tälläkin palstalla jaksetaan kyllä vauvojen puolesta puhua, mutta hankalien murrosikäisten pahoinvointi ei kiinnosta ketään, tai ainakaan siitä ei tällaisia ketjuja aloitella. Tuskinpa se sitä väärään seuraan ajautunutta teiniä paljon lämmittää, että äiti oli kotona hänen elämänsä ensimmäiset 3v. Mutta silti, 6kk:n ikäinen vauva nyt vaan on liian pieni vieraalle hoitoon, sen ikäinen ei vielä pärjää ilman sitä ensisijaista hoitajaansa.

Olen itse pph ja en missään tapauksessa ottaisi noin pientä hoitooni. Se merkitsisi käytännössä sitä että koko ryhmä menee sen pienimmän ehdoilla (eli pois kaikki isommat retket, mörri-metsät, kauempana olevat leikkipuistot....). usein pph:illa on jo ryhmässään yksi tai jopa kaksikin 2-vuotiasta, jotka saattavat tarvita rattaita matkoille. Jos hoidossa olisi täysin vauva, joka siis olisi vallan rattaissa, olisi ulkoilut sun muut aika ankeita niille muille, koska toiset pienet eivät jaksa kävellä pitempiä matkoja (retket sun muut kivat jutut.) Eli aika ehdoton ei.

SUOMESSA 6kk ikäistä ei ole tapana viedä hoitoon, mutta esim. täällä missä me asumme on aivan tavallista että äidit palaavat 6vk-4kk kuluttua synnytyksestä töihin. Ihan normaalieja iloisia nämä lapset täälläkin ovat, tosin äidit tekevät useimmiten osa-aikaista työtä. Itse olen silti kotona lasten kanssa, mutta pakko vain mainita että ei tuo 6kk nyt niin ihmeellinen ikä ole hoitoon menolle...

Taallakin aitiysloma on ainoastaan 16 vk, joten ihan yleisesti vauvat menevat hoitoon 3 kk:n ikaisina.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpäti niin:

Mä jo odotinkin, koska tulee ensimmäinen "ei kaikkialla lapsia viedä hoitoon yhtä myöhään kuin Suomessa" -kirjoitus :D

Fakta nyt vaan on, että KAIKKIEN tutkimusten mukaan ensimmäinen vuosi on ihmisen psyyken, erityisesti tunne-elämän kehittymisen kannalta tärkeintä aikaa. Vauvaikäinen ei myöskään pysty vielä pitämään pitkään (hoitopäivän ajan) mielikuvaa vanhemmasta mielessään. Vauvalla ei myöskään ole samanlaisia keinoja ilmaista itseään ja tunteitaan kuin vanhemmalla lapsella. Vauva voi olla vaikka kuinka ahdistunut, jopa masentunut, ilman että se näkyy päälle samalla lailla kuin vanhemmalla lapsella.

Se, että joissakin maissa toimitaan edesvastuuttomasti vauvoja kohtaan ei tarkoita, että niin pitäisi alkaa toimia Suomessakin. Monissa maissa ovat arkipäivää esimerkiksi korruptio, mielipidevangit, sieppaukset, kidutus, naisten "ympärileikkaus" eli silpominen, burkhat, kunniamurhat jne. eikä niitä silti olla vaatimassa käytännöiksi Suomessa.

No johan kovat panokset pistit. Tama on kylla ihan hyvinvointivaltio ja silti vauvat ovat hoidossa. Burkhista ei ole tietoakaan, paitsi maahanmuuttajilla.

Mun tyttö meni 9,5kk iässä perhepäivähoitoon ja viihtyy siellä todella hyvin. On sopeutunut hienosti eikä ikinä oo jääny perään itkemään. Tykkää touhata muiden lasten kanssa ja hoidosta saa aina hakea iloisen ja tyytyväisen tytön :) Mun tytölle tulee hoitopäiviä alle 15 kuukaudessa ja mun mielestä tämä on aivan paras ratkaisu. Aivan varmasti vien seuraavankin lapsen heti silloin vanhempainvapaan päätyttyä hoitoon kun niin hienosti ja kivuttomasti on tää hoitoon meno mennyt. Kyllä mä luulen että 6kk ikäisen lapsen saa johonkin hoitoon jos pakko on. yks tuttu jatkoi opiskelujaan kun vauva oli 6kk ja vei lapsen hoitoon. Ei se maailmanloppu ole :)

Tiedän muutaman lapsen, jotka ovat menneet hoitoon ennen tuota 9 kk:n ikää. Tosin kaikkien vanhemmat ovat olleet yrittäjiä. Yksi meni jopa 3 tai 4 kuun iässä päiväkotiin (ja siis nimen omaan päiväkotiin ).

Ja minä voisin kyllä pph:na ottaa ihan vauvankin hoitoon. Vauva vain vaunuihin ja muut kävelevät, yksi vuorollaan pääsisi kaksostenrattaisiin viereen istumaan, jos väsymys iskee.

Alkuperäinen kirjoittaja se:
9kk on mun mielestä se raja et voi viedä hoitoon. Miten sä niin pienen laittasit hoitoon,äitiähän se vielä tarvitsee paljon.

Olis tarkoitus mennä töihin takaisin, mutta onko oikeesti 9 kk raja että sitä pienenpää ei saa viedä ollenkaan hoitoon :o Mitäs sitten jos on pakko?

Vai on pakko mennä töihin :whistle: Ootkos kuullut oikeudesta vanhempainvapaaseen?

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja se:
9kk on mun mielestä se raja et voi viedä hoitoon. Miten sä niin pienen laittasit hoitoon,äitiähän se vielä tarvitsee paljon.

Olis tarkoitus mennä töihin takaisin, mutta onko oikeesti 9 kk raja että sitä pienenpää ei saa viedä ollenkaan hoitoon :o Mitäs sitten jos on pakko?

Vai on pakko mennä töihin :whistle: Ootkos kuullut oikeudesta vanhempainvapaaseen?

Mutta jos sillä rahalla ei tule toimeen?

Yhteistyössä