5v sokeria pissassa-help!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Martza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Martza

Jäsen
01.08.2005
738
0
16
kyselisin teiltä kellä kokemuksia,mitä sokeri pissassa meinaa? kenen lapsella diabetes, miten senkanssa elellään jne jne? ja ennenkaikkea mitä teillä oli ns oireita kun aloitte epäilemään tm!!!? mä olen kuljettanut tyttöä pissakokeissa koska pissavaiva alkoi vuosi sitten pikkusiskon syntyessä ja niissä ei ole aiemmin ilmennyt mitään muuta kuin "epäpuhtautta" jonkiverran, tänään tuli soitto että oli sokeria ja huomenna verikoe. mua pelottaa ja tuntuu lapsenpuolesta pahalta, se raukka parka viä jokin aika sitten itkien kysyi että äiti eikai häntä tarvi vanhana piikittää ja eikai tule sokeritautia!(kun oli nähnyt isomummua piikitettävän). vastailkaa pliis jotain,kiitos. :(

Tytär sairastui 2.5v diabetekseen ja nyt on 4-vuotias.

Hälytyskelloni alkoi soida,kun parina yönä pissi tuli vaipasta läpi(oli siis vaipoissa vielä),äidilläni on diabetes,joten nopeasti asian halusin tarkistaa.
Verikoe sormenpäästä,sokerit yli 30 ja ambulanssilla sairaalaan.
Nyt jälkeenpäin oireita olivat myöskin jatkuva jano ja väsymys,mutta silloin en osannut näitä yhdistää,koska oli kuuma kesä ja olimme paljon ulkona.

Sokeri pissassa tarkoittaa diabetesta,kumma etteivät ottaneet heti sokeria,koska sormenpäästä se on helppo ja nopea juttu...
Onko tyttäresi käyttäytyminen muuttunut,entäs käykö usein pissalla? Oireet vaihtelevat,riippuen onko sokerit korkealla vai matalalla.

Diabeteksen kanssa oppii elämään ja nykyään hoito on helppoa ja suht kivutonta,kontrollit säännöllisesti,joten jälkitauteja pystytään paremmin välttämään tai lievittämään.

Kerrohan kuinka kävi :hug:

Meillä tyttö(2v.9kk) sairastui diabetekseen vajaa pari kuukautta sitten. Hänellä ei ollut sen kummempia oireita kun että häntä janotti eräänä yönnä kerran. Otetiin sokeriarvo täällä kotona heti seuraavana aamuna, ja arvo oli 12. Ei muuta kun sairaalaan ja osastolle viikoksi.
Nyt kun diagnoosista on pari kuukautta niin arki on alkanut sujumaan. Ei se maailmanloppu ole, vaikka se juuri sillä hetkellä tuntui siltä. Ja on lupa olla surullinen kun lapsi saa tämmöisen kroonisen taudin. Se ei katoa mihinkään. Koskaan. On vain itkettävä itkut ja sitten yrittää päästä arkeen kiinni taas. Kyllä se sitten helpottaa.
Meillä ei ole entuudestaan diabetestä suvussa, mutta tyttärellä oli todettu kohentunut riski sairastua, ja vasta-aineita oli jo löydetty. Sen takia meillä oli mittari kotona, jotta voisimme silloin tällöin tarkistaa omin päin. Tämä ei tarkoita, että oltaisimme valmistautuneet sairastumiseen. Viimeiseen asti uskoin vahvasti, että ei meidän tytär sairastu!

Mä asennoiduin jo siihen että näin käy, käytiin sitten siellä verikokeissa ja soitin niistä niin arvo oli 40, eli vähän matala. En saanut näiltä ihmisiltä mitään kunnon vastausta, kaikki kai on ok, eikä se heidän mukaan merkkaa mitään muutakun että munuaiset päästää sokeria väliin helposti jostain syystä tai jotain!!?!? ja lääkäriaika on 5pvä mutta en tiä mitä sekin sit pitää sisällään... tuntuu vaan oudolta että pissassa sokeria mutta sitten se ei mitään meinaakkaan ja on jotenkin vaikea niinku jatkaa vaan.. siis pelkään että jos se ei silti ookkaan ihan kunnossa! tottakai olen helpottunut jos kaikki on hyvin mutta sitten pelkään että jos asia jää tähän ja myöhemmin ilmeniskin jotain.. mikä yleensä se arvo sitten on jos on diabetes? mulle puhuttiin vaan että 42-6jotain on normaali(?) arvo..
Riimu haitko ite apteekista sen millä mittasitte kotona sokeria vai miten?

Mä olen kyllä nyt ihan pihalla,mistä arvosta on kyse :ashamed:
Meillä kun puhutaan vaan sokeriarvoista,eli paasto 4-7 ja 2h syönnin jälkeen 8-10...
Kontrolleissakaan ei tuollaisista ole puhuttu,ainoastaan Hb1A-1c arvoista..

Toi kuulostaa ihan järkevälle selitykselle,miksi sokeria on pississä,olen nyt viisaampi :whistle: Mutta miksi munuaiset päästävät sokeria? No,siellä lääkrikäynnillä varmasti selviää monta asiaa.

Mutta ei se diabetes ole maailman loppu,tottahan toki sitä toivoo lapsen siltä säästyvän,mutta tilanteeseen sopeutuu koko perhe ajan kanssa.
Sinuna kuitenkin puhuisin lapsen kanssa diabeteksesta ja sen hoidosta ym.saadaksesi asennoitumista lievitettyä,helpompaa sitten jos joskus puhkeaa.
Ja diabetesliiton sivuilta löytyy paljon tietoa ja keskustelupalstalta kokemuksia.

Haluan monta lasta ja välillä tulee mietittyä,mitä jos toinenkin sairastuu,mutta en siltikään jätä lasten lukumäärää tähän,siihenkin tilanteeseen sitten sopeutuu.
Mä olen tuota tyttöäni miettinyt,että kun diabetes oli tullakseen,puhkeaa se sitten minkäikäsenä tahansa,lapsena tai aikuisena. Meillä vain hieman oli hankala aika,kun tyttö sairastui 19.7. niin poika syntyi 20.7.

täytyy sanoo etten itekään tiä mistä kyse... ja miks munuaiset päästää ym, kysyin moneen kertaan mutta ei nää tollot tää mitään tajua! en kyl tätä tähän jätä,pakko selvitellä.. että jos onkin sitten esim odotettavissa se diabeteksen puhkeaminen!!? olisko se arvo ollut sitten 4,0 ja oon kuullut tai tajunnut jotain väärin..... argh!

updown teillä tosiaan aika ikävästi puhkes toisen syntymän aikaan!! :| totta,turha jättää lapsimäärää siihen senvuoksi,kun kerran kaikenkanssa oppii elään. eikä elämäs mitään saa ilman riskejä. jaksamista!! palailen taas kun oon viisaampi....

4:n arvo on ihan normaali. Yleensä pissaan alkaa erittymään sokeria jos verensokeri on yli 10. Ehkä tyttärelläsi on ollut hetkellisesti verensokeri korkeammalla, kuten terv eillä ihmisillä voi olla juuri syömine jälkeen. Syytä tutkimuksiin silti on, jos vaikka insuliinineritys on vähenemässä ja sitä myöten diabetes kehittymässä.

terv. 32v. diabeetikko

joo se arvo on toki normaali, silti mietityttää tuo et munuaiset päästää "jostain syystä" sokeria kommentti... tänään oli lääkäri mistä saatiin lähete lastenpolille JOHKI(????) tutkimuksiin, mitähän sitten tutkitaan? kun oli taas niin tympeä ja "lähtekää nyt jo"-tyylinen lääkäri ettei paljoa irronnut mutta sentään lähete.. saa sitten ainakin mielenrauhan kun asiaa tutkittu. tuota just kans mietin että jos se diabetes oiskin kehittymässä mistä sen sitten tietää..

Yhteistyössä