5v osaa luetella aakkoset ja laskea yli sataan, onko ihan normia?

  • Viestiketjun aloittaja abcdefg...
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="v ieras";29548849]Totta! Mie kävin juur eilen keskustelemassa opon kanssa lapseni matematiikan opetuksesta. Kyllä koululla järjestetään eritasoisia tukiopetuskursseja, mutta ei uuden opettamista lapselle joka osaa kaikki tehtävät kolme vuotta ikätasoaan edelle! Ei ihme että Suomi ei enää pärjää PISAssa tai matemaattisten aineiden olympialaisissa![/QUOTE]
Jep; mutta ehkä se ei ole koulun tehtävä? Ei koulun tehtävänä ole valmentaa huippu-urheilijoita tai pianonsoiton superlahjakkuuksiakaan.

Tiedän että vanhempien on vaikea järjestää lapsilleen sopivaa tekemistä, jos kiinnostuksen kohde on matematiikka. Tai ainakin on paljon helpompaa löytää sopiva urheiluharrastus tai musiikkiharrastus tai kuvataidekoulu tai tanssikursseja tai näytelmäkerho...
 
vvvvieras
Mun kolme lasta ovat kaikki oppineet lukemaan ja kirjoittamaan 3 vuotiaina.Vanhempi opiskelee nyt yliopistossa kirurgiksi :) ja kaks nuorempaa ovat luokkansa parhaimmat
Juu niin varmaan joo. Jos nyt kuitenkin vaikka ''erikoistuu parhaillaan'' tms, käytä uskottavampia termejä. Kukaan ei sano ''opiskelevansa yliopistossa kirurgiksi'' vaan ''olevansa erikoistumassa tähän ja tähän täällä ja täällä'', esim. ''olen erikoistumassa kirurgiaan Härmän keskussairaalassa ja sitten HÖYKSissa''
 
"jaajaa"
meidän kuopus oppi tunnistamaan numerot 2 vuotiaana ja nyt 3,5vuotiaana se osaa numerot, kirjaimet, lukee, kirjoittaa ja laskee. Osaa myös kellon (siis tietää mitä kello milloinkin on) ja osaa käyttää kalenteria. Tekee 100 palan palapelejä.
 
"Hömelö"
Koulussa resurssit on valitettavasti sen verran vähäiset, että jossain asiassa edellä olevia ei pystytä riittävästi tukemaan heidän tasonsa mukaan, vaan kehitys jumittuu siihen asti että muut saavuttaa. Toisaalta minusta on reilumpaa keskittyä auttamaan niitä jotka on jäljessä kuin jättää heidät pärjäilemään omillaan ja keskittyä auttamaan niitä jotka oppii muutenkin nopeesti. Toki olis hyvä jos kotona sitten tuettais lasta hänen oman tasonsa mukaisesti ettei se kehitys jumittuis.

Meidän lapsi oppi lukemaan ja laskemaan tosi nuorena, mutta en mä silti usko että se kertoo varsinaisesti mistään superälykkyydestä vaan lähinnä kiinnostuksesta numeroita ja lukemista kohtaan. Toki mä äitinä olen ylpeä asiasta ja yritän kannustaa eteenpäin. Voi olla että joku muu aihealue vaatii sitten enemmän harjotusta ja aikaa.

Minusta pääasia on, että vanhemmat on ylpeitä lapsistaan, oli ne mimmosia hyvänsä, ja kannustavat yrittämään ja harjottelemaan uutta. En silti alkais kauheesti vaahtoomaan muille tai lapselle itselleen, miten nero ja ylivertanen hän on. Kaikki ajallaan ja tavallaan.
 
Mensaan
Lapsesi vaikuttaa äärimmäisen lahjakkaalta yksilöltä. Suosittelen, että käytte Mensan testeissä. Voitte tarkistaa aikataulumme internet-sivuiltamme osoitteesta http://mensa.fi

MensaMentor
 
"hmm"
meni näin, poika (kohta 13v) osasi laskea sataan ja luetella aakkoset alle kolmenvanhana. Lukemaan oppi 4v ja mun mielestä ihan normaali poika. Ihan fiksu, muttei mikään hyperlahjakas. Toinen poika (kohta 9v) laski sataan kolme vuotiaana ja akkoset oppi samanikäisenä. Lukemaan oppi 5 vuotiaana, ihan normaali tämäkin tapaus. Tyttö nyt 3v (05/10) laskee ehkä viiteen ja on nyt alkanut osoittaa kiinnostusta aakkosiin. Tämäkin on ihan normaali lapsi mun mielestä. Tytöllä on selkeästi motoriikka ollut aina se ykkösjuttu, puhumaankin alkoi vasta reilu vuosi sitten ja kunnolla lauseita yms viime keväänä.
 
"Veiras"
Esikoinen oppi lukemaan ja kirjoittamaan 5v, nyt on 15ja ihan keskiverto teini koulumenestykseltään, kuopus on ekalla ja opi lukemaan vasta joulun jälkeen, nyt lukee 3.luokan lukudiplomi kirjoja
 
Normaalia tai ei
Osaako teillä viisivuotiaat jo aakkoset ja numerot?

Mietin et kertooko tällainen jostain hyperlahjakkuudesta :)

Ja numeroiden luettelemisen lisäksi laskee yhteen- ja vähennyslaskuja kymppiä pienemmillä luvuilla esim. 8-5=3 ja 3+4=7
No meijän 5v osaa luetella numerot ainakin sataan,laskee juurikin vähennys-ja yhteenlaskuja alle kymppiluvuilla...osaa kirjoittaa.ENKÄ silti pidä tytöä hyperlahjakkaana ainoastaan kiinnostunut ko asioista.toiset meijän lapset ei oo ollu tän ikäsenä näin kiinnostuneita numeroista ja kirjaimista
 
[QUOTE="hmm";29553950]meni näin, poika (kohta 13v) osasi laskea sataan ja luetella aakkoset alle kolmenvanhana. Lukemaan oppi 4v ja mun mielestä ihan normaali poika. Ihan fiksu, muttei mikään hyperlahjakas. Toinen poika (kohta 9v) laski sataan kolme vuotiaana ja akkoset oppi samanikäisenä. Lukemaan oppi 5 vuotiaana, ihan normaali tämäkin tapaus. Tyttö nyt 3v (05/10) laskee ehkä viiteen ja on nyt alkanut osoittaa kiinnostusta aakkosiin. Tämäkin on ihan normaali lapsi mun mielestä. Tytöllä on selkeästi motoriikka ollut aina se ykkösjuttu, puhumaankin alkoi vasta reilu vuosi sitten ja kunnolla lauseita yms viime keväänä.[/QUOTE]

Meiän 3v neiti samanlainen kuin teidän 3v ja tätä ketjua lukiessa alkoi tulla jo pieni "apua" olo, vaikka tiedän että tuokin on ihan normaali :D
 
ihan normia =) no worry!! toiset ovat oppivaisia ja toiset eivät vielä 3lla luokallakaan halua käsittää että koulu on pakollista ja siell pitää opiskella puhettakaan yläasteen teineistä..

mielestäni oppimista ei pidä kieltää jos lapsi on siihen "valmis". mutta en kyllä opeta lisää omaa lastani että jäisi jotain kouluunkin. sen mitä oppii itse niin tuen siinä. esim. lukee ihan normi satukirjoja ääneen sujuvasti ilman tavaamista, korjaan kyllä jos kuulen että joku kaksoiskonsonantti jää tai muuta vastaavaa. kirjoittaa kohtalaisesti mutta en myöskään kirjoituta tai pidä äidinkielen oppi tunteja :D laskee plus ja miinus laskuja päässä mutta en kysele että paljonko se ja se on..
 
Kohta 17v tyttäreni tunnisti kaikki numerot ja kirjaimet ollessaan 3v. Samalla laski sataan ja luetteli aakkoset.
Oli kiinnostunut aina lukemisesta ja laskemisesta. Tykkäsi kirjoittaa ja halusi oppia uutta.

Peruskoulun päättötodistus oli 9,8 ja tällä hetkellä opiskelee unelma-ammattiaan kaksoistutkintona. Aikoo vielä jatkaa opiskelujaan valmistumisensa jälkeen.

Ei mikään hyperlahjakas tyttö, mutta opettajien mielestä helppo oppija.

Tue lapsesi kiinnostusta ja palkitse hyvästä työstä ja innokkuudesta. Mistä sitä tietää, että minkälainen ydinfyysikko lapsestasi isona tulee :D
 
Viimeksi muokattu:
mater
Mun vanhin lapsi oppi lukemaan ja laskemaan aika lailla heti sen jälkeen, kun oli täyttänyt 3 vuotta. Kirjaimet hän tunnisti 1,5-vuotiaana. Pojan lempileikki oli tuon ikäisenä se, kun näytin hänelle isoja muovikirjaimia ja hän sai nimetä kirjaimen (tai numeron). Koulu sujui ihan normaalisti, vaikka lähes kympin oppilas olikin koko peruskoulun, ja lukio ja kirjoituksetkin sujuivat loistavasti. Insinööri hänestä tulee. Neljä muuta lasta oppi lukemaan 4-votiaana. Heistä vanhin pääsi opiskelemaan alaa, johon pääsee alle 5 % hakijoista. Tämä oli hänen haaveensa 11-vuotiaasta alkaen ja olen niin onnellinen, että tytön haave toteutui. Mun mielestä varhainen lukutaito ei ole merkki mistään superälykkyydestä vaan kiinnostuksesta.
 
kkklllll
Ihan normia on. Meillä ois varmaan laskenut tuhanteen nelivuotiaana, kolmensadan kohdalla sanottiin jo että "joo, joo, osaat kyllä, riittää jo" :)
5v oppi lukemaan, kirjoittamaan, osasi aakkoset nelivuotiaana, laskea kerto ja jopa jakolaskuja. Tykkää matematiikasta ja lukemisesta (ihan itse kiinnostunut ja oppinut, mitenkään ei ole "opetettu) vaan sitten vasta kun huomattiin ettö osaa ja haluaa). Nyt eskarina lukee täysin sujuvasti tv-ohjelmien tekstityksetkin.
 
"joo"
Meiän 3v neiti samanlainen kuin teidän 3v ja tätä ketjua lukiessa alkoi tulla jo pieni "apua" olo, vaikka tiedän että tuokin on ihan normaali :D
:D Kieltämättä itellekkin tuli välille apua olo tämän neitosen kanssa, kun puhe ei ottanut tulta alleen millään ja neito turhautui kun ei saanut itseään ymmärretyksi. Poikien neuvola korteista katselin, niin molemmat on puhuneet lauseita alle kaksi vuotiaana ja tämä mimmi vaan höpötteli omaa kieltään. Onneksi motoriikka pelas hyvin ja täysin älyvapaa alle kaks vee kiipeili ja pomppi missä sattui ;D Vieläkin aika villikko prinsessa elelee meillä. Oppi kuperkeikan vuoven ikäisenä eikä ole ihan yks tai kaks kertaa kun typy tulee kuperkeilla sohvalta alas, kun sohva loppuu vaan kesken.
 
"matikka"
Ei hyperlahjakkuus mutta varmasti lahjakas matikassa ja muistamisessa, ehkä visuaalisessa hahmottamisessa jne.

Mun samanlainen poika on ollut koulussa tosi hyvä matikassa. Mutta hyperlahjakas tarkoittaa lasta, joka on monta vuotta ikätasoa edellä. Siis esim. ekaluokkalainen joka tekee kädenkänteessä 4.lk matikkaa.
 

Yhteistyössä