5v lapsi nukahti sohvalle, tipahti osittain koiran päälle joka säikähti ja tikkas päähän..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säikähtänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säikähtänyt

Vieras
ei paha jälki kun havahtu samantien ja "lopetti puremisen" ehti siis vaan näykätä, mutta lapsi säikähti kovasti ja minä myös.
koira suurikokoinen, eli sille ei käynyt mitään, jos olis ollu vaikka chihu niin olis voinu sattua pahastikin..
nyt mua hirvittää omat tunteeni koiraa kohtaan vaikka kyseessä oli aivan luonnollinen reaktio, en ole pystynyt katsomaan koko koiraa koko iltana..
hirvittää myös ne jutut mitä lähtee liikkeelle kun lapsi kertoo et "meidän koira puri mua päähän" ja ihan jälkikin nähtävissä....
koira on oikeasti erittäin lempeä ja lapsirakas, koko ikänsä ollut pienten lasten kanssa tekemisissä, olen luottanut siihen 110%, niinkun koiraan nyt voi luottaa.. meidän toinen koira on tullut meille aikuisena eikä ole tottunut lapsiin, mutta silti tykkää niistä ja sitä olen vahtinut kun haukka etteivät jää lapsen kanssa hetkeksikään vahtimatta, tuntuu jotenkin todella järkyttävältä et se "luottopakki" puras tollai..
mä oon ihan sekasin, sanoin jo miehelle et piikille koko koira ja mies on muam nyt rauhotellu että ei se sitä tahalleen tehny, säikähti luonnollisesti.
mä en tiedä mitä ajatella.
kyseessä rakas perheenjäsen, joten toivoisin että ne "kuula kalloon ja haista paska"-jutut pysyis pois tästä ketjusta, haluaisin asiallisia kommentteja mikäli niitä täältä voi edes saada.

Ei koiraa piikille. Säikähti poloinen, kun lapsi tippui päälle yhtäkkiä :/ , aatteli varmaan että joku hyökkäsi.

Lapsikin toki säikähti, samoin sinä, mutta etteköhän te kaikki toivu nopsaan :). Lapselle varmaan jo selitettikin, että koira pelästyi kovasti ja siksi puraisi.

koira toimi ihan kuin pitääkin, puolustautui tuntematonta vastaan. Mistäpä se olisi voinut osata aavistaa että lapsi putoaa päälle? Ei se varmastikkaan suunnitellut että puraisee lastasi; koiran näkökulmasta päälle ei pudonnut lapsi vaan "jotain".

No kai eläimelläkin on oikeus säikähtää jos jokin yhtäkkiä tippuu päälle.

Kyllä sitä itsekin saisit tuossa tilanteessa aika säikähdyksen, jos olisit koiran paikalla ollut.

On se kumma jos eläin ei saa edes elää luonnollisesti eli säikähtää.

Olisiko parempi ottaa tavaratalosta sellainen pehmokoira, se ei pure eikä kato pän jos sen niskaan lysähtää.

Joten ihan normaalia elämää vain

säkähti.. uskon että oli vain hallitsematon reaktio,. ihan sama jos meitä potkastais polveen niin reaktiona jalka nousis.. ns. tiedostamatonta toimintaa. meillä oli kans vähä vastaava tilanne, murehdin muutaman päivän mut elämä jatku niinku ennemminkin. ei oo kuinkaan käyny :)

Kiltti koira piikille koska se säikähti ja reakoi luonnollisesti? Kuinka rakas perheenjäsen mahtaa sinulle ollakkaan kun voit edes ajatella tuollaista... Rauhoitu, on erittäin epätodennäköistä että tuollaista tapahtuisi toista kertaa.

Mielestäni ylireagoit, mutta en ole äiti joten en luonnollisen reaktiotasi voimakkuutta voikaan tajuta. Varmasti koiraa hävettää ja se vaistoaa että olet sille vihainen...

Ei ainakaan piikille kun unesta herännyt siihen että joku putoaa päälle ja vaistonvaraisesti reagoinut, ei pahuuttaan. En muistelisi asiaa ja koittaisin lapsellekin vähätellä ja saada koiraa ja lasta olemaan normaaliin tapaan keskenään tekemisissä.

Jos tuntuu mahdottomalta luottaa enää koiraan, anna hyvään kotiin. Ei ole tehnyt mitään pahaa tai luonnevikaista joten ei ainakaan lopettamista ansaitse!

Älä panikoi; luonnollinen reaktio koiralle. Koira ei ole tehnyt mitään väärää eikä luultavasti tee jatkossakaan jos on tähänkin asti ollut ystävällinen ja lempeä. Koirakin varmasti säikähti kun kesken unien joku mötikkä mätkähtää päälle... En olisi huolissani enkä tod. veisi koiraa piikille! Kauhea koko ajatus.

Joo, ei koiran vika missään nimessä.

Tarkempaa valvontaa vain jatkossa aikuisilta! Eli jos lapsi nukahtaa sohvalle, koira kutsutaan muualle jne.. Eihän näitä pysty aina täysin ennakoimaan. Noita tilanteita varon kovasti itsekin, pelästyessään kilttikin koira taatusti voi tehdä noin vaikkei sillä pahaa tarkoita.

Ei tuollaisen takia koiraa voi piikille viedä, ihan normaali reaktio. Eikä mielestäni koiran syy, ei lapsen syy, ei sinun syy, ei kenenkään syy. Jos sun niskaan putoais taivaalta joku otus niin varmaan itsekin säikähtäisit. :)

Vahinkoja sattuu, eikä kellekkään käynyt pahasti

....aatelkaa että jos ap:n perheellä olis ollut se chihuahua vai mikä rotta nyt onkaan, niin olisko se sit miettiny että pitäiskö lapsi viedä piikille kun se putos sen rotan päälle joka liiskaantu....

kirjoitin jo aloitukseeni, että: "nyt mua hirvittää omat tunteeni koiraa kohtaan vaikka kyseessä oli aivan luonnollinen reaktio, en ole pystynyt katsomaan koko koiraa koko iltana.. "

se ensireaktio kun pelästyin oli et koko koira pois mun silmistä heti vaikka tiedostin, että se ei sitä todellakaan tahallaan tehnyt.
ei sitä mihinkään piikille kukaan ole oikeasti viemässä, se vaan oli se mun ensireaktio kun säikähdin ja edelleen on sellanen sekava olo... pelästyin todella paljon vaikka kyseessä täysi vahinko!
lisäksi mua harmittaa, että melkein 2v käytiin kauheata sotaa mm.naapureiden kanssa siitä, että koira EI ole vaarallinen vaikka onkin suuri, nyt se kaikki on mennyttä kun sana leviää..
vaikka se nyt on sivuseikka, niin silti harmittaa sekin.

meillä oli vastaavanlainen tilanne vähän aikaa sitten. (tosin jo toinen semmoinen). Koira on vielä aika pieni kokoinen. lapsella tuli ottaan hampaan jäljet. ensimmäisellä kerralla lapsi hyppäsi koiran hännän päälle, kun se istui (lapsi 1.5v) ja toisella kertaa istui koiran päälle kun se nukkui.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, ei koiran vika missään nimessä.

Tarkempaa valvontaa vain jatkossa aikuisilta! Eli jos lapsi nukahtaa sohvalle, koira kutsutaan muualle jne.. Eihän näitä pysty aina täysin ennakoimaan. Noita tilanteita varon kovasti itsekin, pelästyessään kilttikin koira taatusti voi tehdä noin vaikkei sillä pahaa tarkoita.

niin mä ja mies istuttiin ihan vieressä, ei osattu ennakoida et yhtäkkiä ipana kierähtää salamana toiselle kyljelle ja mätkähtää maahan.... koira nukkuu aina sohvan vieressä..

Alkuperäinen kirjoittaja .0ol:
meillä oli vastaavanlainen tilanne vähän aikaa sitten. (tosin jo toinen semmoinen). Koira on vielä aika pieni kokoinen. lapsella tuli ottaan hampaan jäljet. ensimmäisellä kerralla lapsi hyppäsi koiran hännän päälle, kun se istui (lapsi 1.5v) ja toisella kertaa istui koiran päälle kun se nukkui.

No notaeii saa päästä taphtuman. puolitoistavuotias on vahdittava täysiin!!

ei millään pahalla, mutta miksi annoitte lapsen nukkua sohvalla koiran yllä? Eikö jo järki sano että lapsi saattaa kierähtää ja noin voi käydä.. Onneksi selvisitte säikähdyksellä :hug:

No siis pureminen on tietysti aina juuri siltä koiralta luonnollinen reaktio, oli pureminen sitten hyökkäys tms. Me ollaan ihmisiä, koirat koiria. Että tuolla argumentilla, että koiralta luonnollinen reaktio voi kyllä puolustella mitä puremista tahansa. Koska oikeasti koirat purevat todella paljon ihmisiä ja kukapa meistä oikeasti tietää mikä koiralta on luonnollista.

Mutta ap koira kuitenkin puri säikähdyksestä joten sen pureminen on ihmisenkin kannalta ymmärrettämpää kuin jos koira puree vaikka, kun lapsi kävelee vain silittämään. Tuossa tilanteessa nyt opettaisin koiralle, että esim. sohvien ja sänkyjen vieressä ei nukuta eli siis paikat joissa voi tapahtua jotain riskejä niin niissä koira ei enää nuku. Koirahan voisi muutenkin opetella nukkumaan omassa paikassaan.

Ymmärrän ap huolen äitinä, lapsi on aina tärkein ja kun koira on purrut lasta ja jättänyt jälkiäkin niin tottakai lapsen parasta ajatteleva äiti on huolissaan eikä voi samalla tavalla koiraan enää luottaa. Ja toisaalta koira, joka on purrut kerran saattaa purra helpommin jatkossa. Mutta itse en tuota koiraa näkisi kovin uhkana, joskin lapsien ja koirien yhteiseloa pitää aina vahtia, yksikään koira ei oikeasti ole luotettava. Ap tilanteessa laittaisin vain koiralle selvät rajat missä nukutaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kumipuu:
ei millään pahalla, mutta miksi annoitte lapsen nukkua sohvalla koiran yllä? Eikö jo järki sano että lapsi saattaa kierähtää ja noin voi käydä.. Onneksi selvisitte säikähdyksellä :hug:

Siis eiköhän tuo ole nyt niinpäin, että miksi koira saa nukkua sohvan vieressä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kumipuu:

koska katsottiin yhdessä elokuvaa ja lapsi nukahti siihen meidän väliin, ei todellakaan osattu ennakoida et se vetää sellasen kamikazekiepsahduksen lattialle nanosekunnissa..... että ei, järki ei sanonut.

Alkuperäinen kirjoittaja .0ol:

Voi koira parkaa...

Yhteistyössä