5v lapsi herää öisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
..ja tulee vanhempien sänkyyn. Miten tästä eroon? Lapsi tulee yleensä niin hiljaa ettei vanhemmat herää siihen eli suoraan omaan sänkyynsä palautus onnistuu harvoin. Tärkeämpää olisi siis opettaa lapsi nukkumaan heräämättä tai ainakin pysymään omassa sängyssään jos herää.. vinkkejä?

Sama lapsi myös sillontällön kastelee vuoteen (n kerran/2-3kk ja yleensä vanhempien vuode..) eli ei aina herää pissahätään.. Tässä ei ole vaikutusta päivän/illan juomismäärällä vaan enemmän uskoisin että lapsi nukkuu liian sikeästi. Ja aika vaihtee n23-05 välillä..

...keskustella lapsen kanssa että voi laittaa vaikka lukuvalon päälle, katsella hetken kirjaa, ottaa erikoispehmolelun viereen, huutaa isää/äitiä että tulette hetkeks hänen huoneeseen, kertoa että aamulla voi tulla teidän peiton alle.
Eihän esim kita-nielurisat ole nii isot että hengittäisi paljon suun kautta, kuorsaa yöllä, ja tukkisi yöllä hengitystiet?

Yöpissailusta meillä päästiin eroon sillä että joka yö klo1-2 aikaan käytin pojan pissalla. Olihan se väsyttävää itselle, mutta väsyttävämpää oli lakanoiden ja peittojen ja lapsen pesu... Kannatti.

Anna tulla.
Aika tekee tehtävänsä.
Tai siirtäkää lapsen sänky vähäksi aikaa teidän huoneeseen.
Ehkä nukkuu huonosti yksin ja sitten kun on turvassa vanhempien luona, nukahtaa väsyneenä niin sikeästi, ettei herää pissahätään.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Jos lapsi tulee yöllä vanhempien sänkyyn, niin ei siinä mitään pahaa ole. Jos lapsi kokee tarvetta läheisyyteen ja turvaan yöllä (eritoten kun kyseessä on 5 vee), niin hyvähän se on hänelle kyseisiä asioita turvata. Kyllä se ajallaan loppuu.

Sänkyyn kannattaa laittaa jonkinlainen suoja lakanan alle siihen kohtaan, jossa lapsi usein nukkuu.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
En ole ap,
Mutta meillä ei ole vaihtoehto että lapset tulisivat viereen, koska minä en saa silloin nukuttua ollenkaan. Eli meillä vanhempi menee lapsen huoneeseen jokskin aikaa.
(Mun ajatus on, että läheisyys pitää olla taattu ja tankattu ennen yötä)

En ole ap,
Mutta meillä ei ole vaihtoehto että lapset tulisivat viereen, koska minä en saa silloin nukuttua ollenkaan. Eli meillä vanhempi menee lapsen huoneeseen jokskin aikaa.
Ei läheisyys ja turvallisuudentunne ole mitään bensaa, jota voit tankata, ja tankista sitten yksin ollessa annostella. Vaikka viettäisit koko päivän lapsi sylissäsi, saattaa yöllä tulla orpo olo.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
En ole ap,

Ajatuksena ihan järkevä. Siis se, että läheisyys pitää olla tankattu jo ennen yötä, mutta jos ajattelet ihmistä ja eritoten lasta, niin eihän se homma nyt ihan siten mene.
Läheisyyden tarve tulee kun se tulee. Sitä ei voi tankata eikä sitä voi antaa (yötä vasten), jos toinen ei ole vastaanottavainen. Usein viisivuotiaat ovat jo sen verran touhukkaita, etteivät he viihdy pitkissä halikylvyissä päiväsaikaan.
Itse myös koen, että yksin nukkuminen on tavallaan luonnotonta ihmiselle ja erityisesti lapselle. He kaipaavat öisin turvaa. Jos miettii ihmisen evoluutiota ja historiaa, niin on ymmärrettävää miksi näin on.

Ymmärrän kyllä, jos lapsen kömpiminen sänkyyn aiheuttaa taas puolestaan aikuiselle unettomuutta. Sekään ei ole kenellekkään hyväksi. Ei lapselle eikä aikuiselle.
Meillä homma menee siten, että jos lapset on yöllä kömpineet sänkyyn ja toinen aikuisista ei saa sen takia nukuttua, siirtyy tämä sitten lastensänkyyn (niillä on aina olleet aikuiselle mitoitetut sängyt juuri tästä syystä). Ja kyllä, tiedän itsekkin, että tällainen on ihan järjetöntä rumbaa öisin, eikä se minustakaan ihanteelliselle kuulosta, mutta juuri nyt näin meillä. Eiköhän tämäkin ole parissa vuodessa jo pääosin ohi.

Meilläkin 5- vuotias usein tuli vielä ihan vasta meidän sänkyyn. Loppui kun laitettiin sängyt lähekkäin ja samalle tasolle, jotta hereillä käydessään näkee meidät ilman kurkottelua. Aiemmin kun lapsi tuli viereen nukuimme joko kolmestaan tai toinen vanhemmista siirtyi muualle nukkumaan. Miksi yhdessä nukkuminen on muka vain aikuisten oikeus?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Samaa mieltä kuin pari muuta vastaajaa: ei läheisyyttä voi tankata.

Voisiko lapsen sängyn siirtää vanhempien huoneeseen? Tai hankkia hänelle toisen sängyn vanhempien huoneeseen? Tällaisia ratkaisuja olen nähnyt joissain perheissä. Tarvittaessahan sen sängyn voi laittaa vaikka ihan kiinni vanhempien sänkyyn, jolloin tuntuu kuin nukkuisi vieressä.

Jos sinä olet herkkäuninen, pystyisikö lapsen toinen vanhempi paremmin nukkumaan, vaikka lapsi tulee viereen? Voisiko tehdä niin, että lapsi menisi tämän viereen niin, että se hyvin nukkuva vanhempi nukkuisi keskellä. Siirtäkää vaikka sänky seinän viereen niin lapsi ei putoa.

Ja jos lapsi kerran kuussa pissaa sänkyyn, laittaisin patjansuojat kaikkiin niihin sänkyihin, joissa hän edes mahdollisesti nukkuu.

EDIT: lukaisin ensin ketjun niin huolimattomasti, että tulin vain toistaneeksi kaikkien muiden kirjoitukset.

Miksi lapsi ei saa tulla viereenne? Mutta sinä ja puolisosi saatte nukkua yhdessä.
Miksi 5-vuotiaan pitäisi tykätä nukkua yksin?
Tuntuu täysin luonnottomalta. Yökastelu voi yksinkertaisesti johtua vaan ikävästä.
Jos samassa sängyssä on ahdasta niin lapselle sänky teidän sängyn viereen.
Meillä 4v on nukkunut koko ikänsä meidän välissä, ei ole tarvinnut kikkailla minkään sänkyyn palautuksen kanssa tai nukkua muuten huonosti.

Samaa laulua laula kuin muutkin.
Anna lapsen tulla viereenne nukkumaan. Lapsi tarvitsee yölläkin turvaa ja läheisyyttä. Satunnainen yökastelu hoituu patjan suojuksilla, joita on hyvinkin suuri valikoima. Itsekin saatat oppia huomaamaan lapsen levottoman liikehdinnän unissaan, kun häntä pissattaa ja voit viedä vessaan tai laiskana vaikka potalle.

Mieti myös lapsen jatkuvaa katkonaista yöunta, kun hän heräilee ja hiipii teidän viereen nukkumaan. Lapsi kokee ristiriitaisia tunteita, hän pelkää nukkua yksin, toisaalta hän pelkää tulla vierellenne nukkumaan, kun häneltä odotetaan itsenäistymistä liian varhain. Sallikaa hänelle turvallinen olo yöksi, ei hän ikuisuuksia siinä tuhaja.

Meidän vieressä tuhajaa kaksi. Miten helppoa on silittää selkää, jos lapsi herää nähdessään ikäviä unia. Sipistä hiljaa korvaan rauhoittavia sanoja ja huomata kuinka nukkumatti vie takaisin höyhensaarille. Tai kuulla hiljaista kikatusta ja pieniä sanoja, kun lapsi näkee ihmeellisiä unia. Jään kaipaamaan näitä öitä ja hetkiä, kun lapset kasvaa ja haluavat pois viereltä.

Samaa laulua laula kuin muutkin.
Anna lapsen tulla viereenne nukkumaan. Lapsi tarvitsee yölläkin turvaa ja läheisyyttä. Satunnainen yökastelu hoituu patjan suojuksilla, joita on hyvinkin suuri valikoima. Itsekin saatat oppia huomaamaan lapsen levottoman liikehdinnän unissaan, kun häntä pissattaa ja voit viedä vessaan tai laiskana vaikka potalle.

Mieti myös lapsen jatkuvaa katkonaista yöunta, kun hän heräilee ja hiipii teidän viereen nukkumaan. Lapsi kokee ristiriitaisia tunteita, hän pelkää nukkua yksin, toisaalta hän pelkää tulla vierellenne nukkumaan, kun häneltä odotetaan itsenäistymistä liian varhain. Sallikaa hänelle turvallinen olo yöksi, ei hän ikuisuuksia siinä tuhaja.

Meidän vieressä tuhajaa kaksi. Miten helppoa on silittää selkää, jos lapsi herää nähdessään ikäviä unia. Sipistä hiljaa korvaan rauhoittavia sanoja ja huomata kuinka nukkumatti vie takaisin höyhensaarille. Tai kuulla hiljaista kikatusta ja pieniä sanoja, kun lapsi näkee ihmeellisiä unia. Jään kaipaamaan näitä öitä ja hetkiä, kun lapset kasvaa ja haluavat pois viereltä.

No höh. Mulle tuli vähän tippa linssiin tästä kirjoituksesta.
Näinhän se on. Mikään ei ole suloisempaa kun se pieni ihminen tuhisemassa vieressä ja ne pienet kädet jotka se kietoo omaan käteen.

Vaikka onhan mun rehellisyyden nimissä myönnettävä, että se potku alavatsaan tai huitaisu suoraan nenään ei ole niitä miellyttävimpiä tapoja herätä, joita siis kuitenkin tapahtuu aika- ajoin.:ROFLMAO:

Yhteistyössä