5v. kotiin vauvan syntyessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kevätäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista! En ole tehnyt päätöstä kuten joku epäili. Lähinnä puntaroin kotihoidon ja osa-aikaisen hoidon välillä, kerho ei tunnu järkevältä ratkaisulta.

Kun lapsi olisikin nuorempi, voisi nähdä sitä 'vaivaa' mitä joku mainitsi ja etsiä kaverikontakteja. Mutta ei täällä ole tämänikäisiä kotona hoidossa; kaksivuotiailla on vähän erilaiset leikit kuin 5-vuotiailla ;) Puistotoimintaa ei myöskään ole, se olisikin ihanteellinen ratkaisu.

Ei sieltä puistotädeiltäkään aina samanikäistä löydy, täällä ne puistolaiset olivat lähes kaikki 1½- 3 vuotiaita, muutama 4 v ja todella harva isompi. Osa-aikaista hoitoa minä suosittelen, jos siellä on hyviä kavereita, joita kaipaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kevätäiti:
En kaipaa fanaattisia mielipiteitä vaan kokemuksia. Jos haluat kiihkoilla aiheesta, tee se jossakin muualla.

Vauvan syntyessä esikoinen on 5v. Tähän asti on ollut päiväkodissa, jossa ovat kaikki kaverit. Täällä ei ole näin vanhoja kotihoidossa, joten leikkiseuraa ei löydy päivisin. Lapsi on erittäin sosiaalinen. Päiväkodin ryhmä on kuitenkin suuri ja viime aikoina olen ollut vähän tyytymätön koko hoitopaikkaan. Ajatus vähän tökkii, että veisin lapsen sinne ollessani kotona.

Kerho täältä löytyy, mutta sinne on pidempi matka. Autoa ei ole ja bussilla sinne ei pääse. Lisäksi lapsi olisi vain vuoden kerhossa vieraiden aikuisten ja lasten kanssa, jonka jälkeen alkaa eskari. Ei ole myöskään varmuutta, pääsisikö hän tutun porukan kanssa eskariin.

Lapsi siis kokonaan kotiin vuodeksi ilman sosiaalisia kontakteja, lapsi osa-aikaiseen hoitoon esim. 3pvää vkossa vähän pitkin hampain vai lapsi kerhoon, jossa käyminen lähinnä vain hankaloittaa arkea?

Mitä olet tehnyt vastaavan ikäisen kanssa?

Samanlainen tilanne oli meilläkin, esikoinen oli 8v ja keskimmäinen kerholainen 5v, kun tuli kolmonen syntyi. Sosiaalinen ja vilkas keskari ollut hoidossa koko pienen ikänsä. Jatkoi sitten syksyllä osa-aikaisena päiväkodissa, vauva oli n. 2kk silloin. Kesän oli siis ollut kotona.

Syksyllä huomattiin aika pian, että osa-aikahoito vst kerhot oli aika tasan, plus että hoidossa saadut "opit ja virikkeet" ei juurikaan olleet kummoisia. Minua myös rasitti vieminen tiettyihin aikoihin, pukeminen ja riisuminen, sekä, että vietiin joltain tositarvitsijalta se hoitopaikka. Sitten ajattelin, että ei keskarikaan ole äidin huomiota liiaksi saanut, joten jäätiin kotihoitoon, apuina kerho 2x viikossa.

Tämä sopi meille ja oli todella mukava vuosi keskarin ja vauvan kanssa, molemmille sain huomiota antaa, ja aivan uudella tavalla rakentui suhde myös tähän 5-vuotiaaseen. Myöhemmin sitä ihminen yleensä harmittelee ajan vähyyttä, minkä lastensa kanssa on saanut joten itsekin ajattelin näin. Meillä 5v oli vielä kohtuu reipas ja itsenäinen, toki kaveria piti aina soitella ja järjestää, mutta siinä tutustui sitten muihin äitiehinkin.

Minusta alle kouluikäisen tarvetta sosiaalisiin kontakteihin vääristellään. Lapsen tärkeimmät ihmiset ovat oma perhe. Sosiaalinen kanssakäynti tarkoittaa päivähoidossa usein liian isoja ryhmiä, tappelua omasta reviiristä ja turvattomuudenkin tunteita. Kerhoihin meno on aina vapaaehtoista, joskus ollaankin kotona ja leivotaan eikä mennäkään. Suorittamisen ja stressaamisen voi jättää kokonaan, kun on lasten kanssa kotosalla.

Itselläni saattaa olla kapeahko näkökulma asiaan, sillä olen asunut aina suuressa kaupungissa tai tuppukylässä (kuten nytkin) sen vieressä jolloin on isompaan cityyn edes jonkinmoiset bussiyhteydet.

Oma periaatteeni on se, että jos minä olen kotona vauvan aknssa, ovat myös muut lapset kotona kanssamme. Kyllä niitä kerhoja/muita harrastuksia aina jostakin päin löytyy, vaikka se sitten vaatisikin minulta enemmän, kuin lähitarhaan vienti.

Eli itse olisin valmis lähtemään pidemmänkin matkan päähän lasta viemään ikäistensä pariin.

Lisäksi olisin kyllä valmis perustamaan itse äiti-lapsi-kokoontumisia, jolloin lapset saisivat seuraa toisistaan.

Mutta saattaa olla ettei tämä tosiaan toimi iahn kaikkialla suomessa :/

Kiitos taas, näistä saa ihan uudenlaisia näkökulmia asiaan.

Lapsi tulee olemaan joka tapauksessa kotona 3kk vauvan syntyessä, joten siinähän sitä tietysti huomaa, miten menee. Meillä on vahva allergiataipumus suvussa. Esikoinen oli erittäin vaikea tapaus nukkuen noin kahden tunnin yöunia ensimmäiset 8kk ja olin aivan rikki valvomisesta, joten senkin puoleen vähän hirvittää. Viime kesältä, pitkältä kesälomalta jäi lisäksi mieleen, että lapsi kyseli ja kaipasi tarhakavereitaan koko ajan.

Toisaalta taas minullakin on sellainen ajatus, että lapsen pitäisi saada olla kotona. Ehkä katson alkuun, miten menee ja päätän vasta sitten. Silloin on tietysti myöhäistä hakea enää kerhopaikkoja, mutta se nyt ei oikein kolahda vaihtoehtona muutenkaan.

Meillä oli vastaava tilanne, keskimmäinen oli runsaat 5 v kun vauva syntyi, ja esikoinen meni kouluun. Tuntui siltä, että keskimmäiselle oli tärkeää, että osapäiväinen suhde hoitopaikkaan ja kavereihin säilyi, niinä päivinä kun kävi meidän kanssa perhekerhoissa tai oli kotona, ei kyllä tykännyt siitä, että oli vauvaksi luokiteltu.

Eskari alkoi vasta kun lapsi oli 6 ja puoli vuotta, joten, aika vanhaksi olisi pitänyt olla ihan kotihoitoinen, monet eivät ole paljoa vanhempia kun koulu alkaa.

Tästä on jo useampi vuosi, enkä ole hetkeäkään katunut, ja lapsikin oli aina tyytyväinen. Ja sen verran monta vuotta olen kotona ollut, ja meillä on kuitenkin neljä lasta yhteensä, etten yhdestä vuoden kestäneestä 'virikepaikasta' ota mitään syyllisyyttä.

Monessa maassa tuon ikäiset ovat koulussa, ei pidä aliarvioida varhaiskasvatuksen tärkeyttäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja kevätäiti:
En kaipaa fanaattisia mielipiteitä vaan kokemuksia. Jos haluat kiihkoilla aiheesta, tee se jossakin muualla.

Vauvan syntyessä esikoinen on 5v. Tähän asti on ollut päiväkodissa, jossa ovat kaikki kaverit. Täällä ei ole näin vanhoja kotihoidossa, joten leikkiseuraa ei löydy päivisin. Lapsi on erittäin sosiaalinen. Päiväkodin ryhmä on kuitenkin suuri ja viime aikoina olen ollut vähän tyytymätön koko hoitopaikkaan. Ajatus vähän tökkii, että veisin lapsen sinne ollessani kotona.

Kerho täältä löytyy, mutta sinne on pidempi matka. Autoa ei ole ja bussilla sinne ei pääse. Lisäksi lapsi olisi vain vuoden kerhossa vieraiden aikuisten ja lasten kanssa, jonka jälkeen alkaa eskari. Ei ole myöskään varmuutta, pääsisikö hän tutun porukan kanssa eskariin.

Lapsi siis kokonaan kotiin vuodeksi ilman sosiaalisia kontakteja, lapsi osa-aikaiseen hoitoon esim. 3pvää vkossa vähän pitkin hampain vai lapsi kerhoon, jossa käyminen lähinnä vain hankaloittaa arkea?

Mitä olet tehnyt vastaavan ikäisen kanssa?

Meillä on ihan sama tilanne edessä. Todennäköisesti tyttö jatkaa päiväkodissa muutamana päivänä viikossa. Meillä päiväkoti on ihan vieressä ja tyttö viihtyy hyvin. Olishan se rahallisesti ja itseni kannalta helpompi jättää esikoinen kotihoitoon kun ei pienen vauvan kans tarvis lähteä viemään ja hakemaan. Katsotaan nyt kun mitään lopullista päätöstä asiasta ei ole vielä tehty. Muita kerhoja täällä ei ole eikä pahemmin muutakaan toimintaa joka olisi sopivaa tuon ikäiselle.

ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kokemuksia on työni kautta. Olen siis päiväkodissa töissä. Ja näin ammattilaisen mielipide on se, että pidä lapsesi kotona kanssasi ja vauvan kanssa. Tuon ikäiselle on kova paikka se, että äiti jää vauvan kanssa kotiin, mutta hänen pitää mennä hoitoon. Lapsi ei ymmärrä miksi hän ei kelpaa olla kotona, mutta pikkusisarus saa. Ja niitä sosiaalisia suhteita kerkiää harjoittelemaan vuosi tolkulla eskarista eteenpäin, ei siis huolta siitä.
Ajattele kuinka ihana vuosi tulossa, voitte yhdessä keksiä kotosalla kaikkea ihanaa. Ja joskus tehdä päivän reissuja vaikka minne.
MInä kannustan sinua nauttimaan vuodesta molempien lapsiesi kanssa kotosalla.

Alkuperäinen kirjoittaja rovva:
ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kokemuksia on työni kautta. Olen siis päiväkodissa töissä. Ja näin ammattilaisen mielipide on se, että pidä lapsesi kotona kanssasi ja vauvan kanssa. Tuon ikäiselle on kova paikka se, että äiti jää vauvan kanssa kotiin, mutta hänen pitää mennä hoitoon. Lapsi ei ymmärrä miksi hän ei kelpaa olla kotona, mutta pikkusisarus saa. Ja niitä sosiaalisia suhteita kerkiää harjoittelemaan vuosi tolkulla eskarista eteenpäin, ei siis huolta siitä.
Ajattele kuinka ihana vuosi tulossa, voitte yhdessä keksiä kotosalla kaikkea ihanaa. Ja joskus tehdä päivän reissuja vaikka minne.
MInä kannustan sinua nauttimaan vuodesta molempien lapsiesi kanssa kotosalla.

Paljonko sinulla on työkokemusta? Mistä tiedät, mitä tunteita kotihoidetulla lapsella on? Kun naapurin kaikki samanikäiset lapset ovat hoidossa, eskarissa tai koulussa. Miten odotetaan että koulussa olijat tulisivat kotiin, että olisi kavereita? Ja miksi loppuvuonna syntyneet viisivuotiaat olisivat jo eskarin ja seuran tarpeessa, mutta alkuvuonna syntyneet viisivuotiaat vielä kotihoidon? Lapset ovat erilaisia, joillekin neljä tuntia päivässä kivaa seuraa ja virikkeitä ilman äitiä ja vauvaa sopii kuin nenä päähän.

Paljonko sinulla on työkokemusta? Mistä tiedät, mitä tunteita kotihoidetulla lapsella on? Kun naapurin kaikki samanikäiset lapset ovat hoidossa, eskarissa tai koulussa. Miten odotetaan että koulussa olijat tulisivat kotiin, että olisi kavereita? Ja miksi loppuvuonna syntyneet viisivuotiaat olisivat jo eskarin ja seuran tarpeessa, mutta alkuvuonna syntyneet viisivuotiaat vielä kotihoidon? Lapset ovat erilaisia, joillekin neljä tuntia päivässä kivaa seuraa ja virikkeitä ilman äitiä ja vauvaa sopii kuin nenä päähän.

[/quote]

Paljonko sinulla on kokemusta päiväkodin isojen ryhmästä?? Ja siitä, mitä arki päiväkodissa on??
Lapsen paras paikka AINA on kotona vanhempiensa kanssa. Ja 5 vuotias on lapsi.
Tähän oravanpyörään ehtii sitten vielä eskari-iässä.

Paljonko sinulla on kokemusta päiväkodin isojen ryhmästä?? Ja siitä, mitä arki päiväkodissa on??
Tähän oravanpyörään ehtii sitten vielä eskari-iässä.[/quote]

No jaa. Oma lapsemme oli pienen yksityisen päiväkodin erinomaisessa pienessä ryhmässä ammattitaitoisten ohjaajien vetämänä, ja se mitä he touhusivat, oli sekä minusta että lapsesta tosi hienoa. Julkaisivat esim paikallisen lehden liitteenä oman pienen sanomalehtensä, tekivät paljon retkiä, päiväkodissa vieraili oikea kirjailija, joka teki lapsille oman runon, jne. Neljä tuntia päivässä ei 5,5 - 6-vuotiaalle ole paljoa, mutta lapsi sai todella paljon sellaista, mitä itse en olisi voinut tarjota.

Jossain päiväkodissa voi olla ongelmia ryhmäkokojen ym suhteen, mutta ei ole mitään mieltä yleistää, jos ei tiedä kyseistä paikkaa.

Ja kun olemme asuneet maassa, missä kaikki lapset lähtevät 3-vuotiaana esikouluun, ja 5-vuotiaana kouluun, en jaksa ottaa ihan tosissani noita selityksiä. Varsinkin, kun kyseisessä maassa lapsien hyvinvointi on kaikin puolin parempaa, kouluammuskeluja ei tapahdu, itsemurhia ja muuta väkivaltaa olennaisesti vähemmän jne kuin Suomessa.

Tähän oravanpyörään ehtii sitten vielä eskari-iässä.[/quote]

entä jos lapsen kotona on ongelmia? aina vanhemmat eivät ole paras virike lapselle... se on toivottavaa mutta aina niin ei ole.

Minä ainakin vein vanhempaa mielelläni päiväkotiin leikkimään kavereiden kanssa puolipäivää kun vauva tuli, en halunnut häntä sakottaa siitä. Hyvin hommat sujui eikä kuitenkaan jäänyt jalkoihin tai mitään muutakaan. Nyt teini-ikäisenä hän on sanonut miten iloinen on ettei häntä lukittu äidin ja vauvan kanssa kotiin vaan hän sai mennä kavereiden kanssa myös :D

Yhteistyössä