5v ja yövaippa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja/kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuivaksi opettelu on kaikille lapsille tosiaankin yksilöllistä. Te joilla lapsi pissaa runsaasti yöllä, oletteko koettaneet rajoittaa juomista illalla?Esimerkiksi kuuden jälkeen max. puoli lasillista nestettä. Sitä voisi kokeilla yhtenä vaihtoehtona, jos ei jo ole kokeiltu. Samoin voisi koettaa välttää ruoka-aineita illalla, jotka vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Näin saisi ainakin haltuun mahdollisesti sen, että ei vaipoista yli mene.
Itselläni on kokemusta 5v yövaippaa käyttävästä, jolloin yövaipasta päästiin eroon sillä tavalla, että käytettiin pissalla kun aikuiset itse meni nukkumaan (lapsi tuskin edes heräsi), ja sitten 1-2 kertaa yöllä. Pari viikkoa taisi mennä, että joka aamu vaihdettiin lakanat, mutta sitten alkoi hellittää.
Mutta missään nimessä tuollaista ei tarvitse hävetä, eikä syyllistää siitä itseään eikä lasta.

Kyseessä ei myöskään ole "lapseen panostaminen". (Lue edellinen vastaukseni.)

Minusta lapseen panostaminen kuuluu lapsiperheen normaaliin toimintaan. Ja tarkoittaa siis kaikkea mitä lapsen eteen tekeeä mitä ei lapsettomassa perheessä tietenkään tarvitse tehdä. Huomioidaan se lapsi ja edistetään lapsen hyvinvointia kaikin tavoin.
Tuo edellinen kirjoittaja joka kauhisteli yövaipankäyttöä puhui viitseliäisyydestä. Ei ole siis viitseliäisyydestä kiinni tämä asia, mutta kyllä lapsen eteen pitää tehdä kaikenlaista mikä ei aina niin ole kovin innostavaa, kuten juuri tuollainen herättely pissalle tai sitten lakanoiden vaihto keskellä yötä. Viitseliäisyys/panostaminen tulee siinä että ehkäisee sängyn kastumisen sillä että herättää illalla pissalle mutta se että lapsi oppii yökuivaksi taas riippuu siitä koska lapsi on kypsä siihen. Yöhetättämiset eivät edistä sitä asia yhtään pätkäää.

Kamalaa on minusta se jos ei viitsi eikä ole valmis panostamaan siihen että lapsi saisi nukkua puhtaissa lakanoissa koko yön. Ja vieläpä ole sellaisesta kuullut että vaikka lakanat kastuisikin niin niitä ei vaihdeta ennen seuraavaa yötä vaan lapsiraukka saa mennä niihin haiseviin, jo kuivuneisiin, lakanoihin nukkumaan. Ehä sitten kerran viikossa vaihdetaan :(

[QUOTE="huhhuh";29103670]En käsitä, miten noin isoilla lapsilla on yöllä VAIPPA!!!! Meillä jätetty pois jo 1 ja 2 vuotialta ja juu, tietäähän sen että yöllä on vietävä vessaan ts. hiukan viitseliäisyyttä mutta nolottaisi pitää isolla vaippaa.[/QUOTE]

Taidat olla tasan juuri niin uuno kuin tekstistäsi loistaa.

Yökuivaksi ei opita. Päiväkuivaksi opitaan.
Hormonitoimintaa joka yöpissaamista säätelee ei pysty kouluttamaan vaikka kuinka olisi viitseliäs.
Minun tekisi aina mieli vedellä niitö ihmisiä korvasta jotka latelee "viisauskiaan" asioista joista ei kuitenkaan ole mitään käsitystä.

Meidän perheessä on kaksi lasta. Joista molemmat oppineet päivkuivaksi 1,5-vuotiaina. Tyttö taas pääsi yövaipasta pois 2viikkoa sen jälkeen. Kun taas pojallamme on yövaippa käytössä. Hällä ikää 4v. Eilen illalla kokeilimme pitkästä aikaa nukkua ilman vaippaa kun oli ollut monta yötä kuiva. Ja voi sitä riemua ja iloa kun ei ollut tullut pissi sänkyyn. Se oli jotain aivan mahtavaa lapsesta. Siksi minulla nousee karvat pystyyn sanomasi takia. Ei ne lapset vaan tahallaan vanhemoien kiusaksi pissaa yöllä sänkyyn. Usko pois!

KIITOS kokemuksistanne!! ja asiallisista kommenteista =) ajattelinkin että ehkä se herättely on turhaa, vaikkakin saadaan kaikki heti unesta taas kiinni. ehkäpä kuitenkin palataan takaisin vaippaan (jos poika itse haluaa sillä hän oli itse postitiivisella mielellä kokeilemassa tätä.) ei asia kyllä meitä mitenkään nolota, eikä juuri haittaakaan - ajattelin itse että hänellä voisi olla tapa, että aamulla vaan pissaa siinä heräämisvaiheessa vasta vaipan täyteen. mutta nyt kyllä vaikuttaa eilisen pissakuvion myötä että sitä tulee monta kertaa yössä täysi satsi =) ja jos lapsi on kovin janoinen illalla, niin sekin kun kurja kieltää! toki annan vain "yhden huikan" hammaspesun jälkeen. mutta itse totesi illalla että kovasti jännittää, eikä heti nukahtanut. onhan tässä kouluun vielä pari vuotta aikaakin. eikä lapsi todellakaan ole takaisin märkään sänkyyn mennyt, vaihdetaan kuiva pyjama ja uudet lakanat, märät muovifroteet ja petivaatteet koneeseen!

[QUOTE="huhhuh";29103670]En käsitä, miten noin isoilla lapsilla on yöllä VAIPPA!!!! Meillä jätetty pois jo 1 ja 2 vuotialta ja juu, tietäähän sen että yöllä on vietävä vessaan ts. hiukan viitseliäisyyttä mutta nolottaisi pitää isolla vaippaa.[/QUOTE]

Ihan sairasta jättää yövaippa pois tuon ikäisiltä ja yrittää "opettaa" lapsi kuivaksi yöllä kun se on hormonaalinen juttu ja lapsi oppii kun sen aika tulee. Mitään vessarallia en vois edes kuvitella tekeväni yöllä. Meillä jätettiin vaippa pois sen jälkeen kun oli alkanut aamulla olla aina kuiva, ikää oli 2,5 vuotta. Aikaisemmin en edes yrittänyt.

[QUOTEi="aloittaja";29104429]KIITOS kokemuksistanne!! ja asiallisista kommenteista =) ajattelinkin että ehkä se herättely on turhaa, vaikkakin saadaan kaikki heti unesta taas kiinni. ehkäpä kuitenkin palataan takaisin vaippaan (jos poika itse haluaa sillä hän oli itse postitiivisella mielellä kokeilemassa tätä.) ei asia kyllä meitä mitenkään nolota, eikä juuri haittaakaan - ajattelin itse että hänellä voisi olla tapa, että aamulla vaan pissaa siinä heräämisvaiheessa vasta vaipan täyteen. mutta nyt kyllä vaikuttaa eilisen pissakuvion myötä että sitä tulee monta kertaa yössä täysi satsi =) ja jos lapsi on kovin janoinen illalla, niin sekin kun kurja kieltää! toki annan vain "yhden huikan" hammaspesun jälkeen. mutta itse totesi illalla että kovasti jännittää, eikä heti nukahtanut. onhan tässä kouluun vielä pari vuotta aikaakin. eikä lapsi todellakaan ole takaisin märkään sänkyyn mennyt, vaihdetaan kuiva pyjama ja uudet lakanat, märät muovifroteet ja petivaatteet koneeseen![/QUOTE]

ihan rauhasssa tuon asian kanssa se on lapselle tosi iso juttu. Eikä siitä missään nimessä pidä tehdä numeroa vaan se on sellainen oman perheen salaisuus.
Se onni ja ilo mikä lapselle sitten joskus tulee kun on kuiva on sanoinkuvaamattoman suuri. Hiljaa hyvä tulee ja yörauha kaikille.

tohon kypsymiseen otin 2.v vaipan pois, ja kasteli useita kertoja vaatteensa, ja sänkynsä 2kk kesti pissapyykki rallia sitten loppui kun seinään, vanhemmat eivät vain viitsi pestä pissa pyykkiä ja ovat laiskoja istuttamaan lastaan potalle!

Meillä hieman vajaa 5-vuotias ja yövaipat käytössä. Viimeisen vuoden aikana vaippa on ollut kuiva aamulla kaksi kertaa. Nyt on puhuttu että kun jäädään syyslomalle, kokeillaan voiko olla yötä ilman vaippaa. Kokeiltiin vaipattomuutta jo 3-vuotiaana, mutta kyllä meillä kärsi lapsi ja aikuiset kun kolme kertaa yössä vaihdettiin lakanoita ja käytettiin lapsi pesulla. Lapsi oli todella väsynyt ja kiukkuinen. Nyt siis kokeillaan, mutta jos ei vielä onnistu niin vaippa takaisin ja sitten 5v neuvolassa ilmeisesti viedään asiaa eteen päin. Ensin ilmeisesti kokeillaan hälytintä ja sitten vasta lääkitystä. Alustavasti olen tästä jo terveydenhoitajan kanssa puhunut ja tämä on aika yleinen vaiva ja on myös sukurasite.

Sä tässä olet todella nolo kun et tajua yökastelua. Mun ystävällä on ekaluokkalainen joka pitää öisin vaippaa, on mm. koitettu hälytintä ja lapsella on lääkitys, mutta silti kastelee. Miten tuo on vanhempien viitseliäisyydestä muka kiinni kun on koitettu erilaisia keinoja ja viety lapsi lääkäriinkin.

Että voi jotkut ihmiset olla tyhmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko;29104477:
tohon kypsymiseen otin 2.v vaipan pois, ja kasteli useita kertoja vaatteensa, ja sänkynsä 2kk kesti pissapyykki rallia sitten loppui kun seinään, vanhemmat eivät vain viitsi pestä pissa pyykkiä ja ovat laiskoja istuttamaan lastaan potalle!

PÄIVÄkuivaksi opetetaan tietenkin! Mutta ihan turhaan sinä 2kk pesit sitä sänkyä (YÖK!!) pissasta kun sitä sinä et voi opettaa. Monesti päiväkuivaksi oppimisen jälkeen oppivat yökuivaksi aika nopeasti, että ihan sattumaa tuo sun yökuivuus on.

Ja btw, minä otin sen vaipan vasta 2v5kk iässä pois (laiskuuttani en jaksanut pottailla ja pestä aikaisemmin) ja oppi YHDESSÄ VIIKOSSA päiväkuivaksi ja siitä noin kuukauden jälkeen uskalsin ottaa yövaipan pois kun alkoi olla kuiva aamulla se vaippa. Enkä ole joutunut pesemään sänkyä kertaakaan :)

En usko tuohon pelkästään hormoneihin, onhan kyse isoista lapsista. Jos se vaippa illalla laitetaan eihän koskaan opi havahtumaankaan pissahätään kun se on "lupa" pissiä, mutta jos se vaippa jätetään pois niin eiköhän pikkuhiljaa opi heräämään kun sänky kastuu.

[QUOTE="huh";29104701]En usko tuohon pelkästään hormoneihin, onhan kyse isoista lapsista. Jos se vaippa illalla laitetaan eihän koskaan opi havahtumaankaan pissahätään kun se on "lupa" pissiä, mutta jos se vaippa jätetään pois niin eiköhän pikkuhiljaa opi heräämään kun sänky kastuu.[/QUOTE]

Ja tässä on kyse just siitä viitseliäisyydestä. Tiedän kouluikäisen jolla vaippa, meni kaverille yökylään. Pikkusen noloa kun yöksi piti laittaa vaippa!!

Kyllä pistää vihaksi nuo tietämättömät! Yökastelu on voimakkaasti periytyvä. Minä kastelin öisin 10 vuotiaaksi, mutta yövaippaa ei ollut käytössä ainakaan viiteen vuoteen! 10 vanhana kastelu loppui kuin seinään. Valitettavasti en saanut mitään hoitoa, vaikka sellaista olisi silloin ollut saatavilla. Olin myös sikeäuninen, enkä herännyt hätään. Usein myös näin unta siitä, että istuin pöntöllä, mutta lorottelin sitten sänkyyn.....Itsetunto-ongelmiahan vaivasta aiheutui.

[QUOTE="huh";29104701]En usko tuohon pelkästään hormoneihin, onhan kyse isoista lapsista. Jos se vaippa illalla laitetaan eihän koskaan opi havahtumaankaan pissahätään kun se on "lupa" pissiä, mutta jos se vaippa jätetään pois niin eiköhän pikkuhiljaa opi heräämään kun sänky kastuu.[/QUOTE]

no huh - tämähän EI OLE USKON-ASIA!!

Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko;29104477:

siis tähän vielä - PYYKKÄMINEN on mun lemppari kotitöistä, ei ole kysymys siitä ettei viitsi. jos lapsen virtsaneritys ei ole yöllä hormonien johdosta vähentynyt, niin sitä tulee. ja uni on syvää eli ei siihen hätään herää, vasta kun kaikki on märkää - kaksi tai kolmekin kertaa yössä. ei ole kovin kivaa lapsellekaan =(

[QUOTE="vieras";29104245]- -kyllä lapsen eteen pitää tehdä kaikenlaista mikä ei aina niin ole kovin innostavaa, kuten juuri tuollainen herättely pissalle tai sitten lakanoiden vaihto keskellä yötä. Viitseliäisyys/panostaminen tulee siinä että ehkäisee sängyn kastumisen sillä että herättää illalla pissalle mutta se että lapsi oppii yökuivaksi taas riippuu siitä koska lapsi on kypsä siihen. Yöhetättämiset eivät edistä sitä asia yhtään pätkäää.

Kamalaa on minusta se jos ei viitsi eikä ole valmis panostamaan siihen että lapsi saisi nukkua puhtaissa lakanoissa koko yön. Ja vieläpä ole sellaisesta kuullut että vaikka lakanat kastuisikin niin niitä ei vaihdeta ennen seuraavaa yötä vaan lapsiraukka saa mennä niihin haiseviin, jo kuivuneisiin, lakanoihin nukkumaan. Ehä sitten kerran viikossa vaihdetaan :([/QUOTE]

Anteeksi :) Aiempi ärsyyntynyt kommenttini johtui siitä, että luulin sinun "lapseen panostamisella" tarkoittavan sitä, että vanhemmat eivät jaksa mitenkään pitää huolta lapsesta, lapsi on ylipäätään kaltoinkohdeltu ja että lapsi sen vuoksi ei opi yökuivaksi. Tottahan on selvä, että märät lakanat pitää vaihtaa kuiviin. Ja ehkä jossain vaiheessa herätellä vaikka iltayöstä pissalle. Mutta samaa mieltä näköjään ollaan sun kanssa itse asiassa: hormonit määrää yökuivuuden!

No sinun ei ole tarvinnut nähdä paljon vaivaa omien lapsiesi eteen.

Miten jonkun hormonit on 1-vuotiaana samalla tasolla kun jonkun toisen vaikka 5-6v? Jos sitä vaippaa vaan pidetään eikä ollenkaan harjoitella ilman, miten voisi oppia?

[QUOTE="vieras";29105126]Mitä pahaa siinä on jos lapsi makaa kusisessa sängyssä? Oppiipahan kuivaksi!:)[/QUOTE]

Voi hyvänen aika sentään... Ei sulla taida olla lapsia kotona :D

Meillä on alle kuukauden päästä 5 vuotta täyttävä poika, jolla yövaippa joka yö. Lähes joka aamu saa vaihtaa lakanat sängystä, kun vaippakaan ei riitä pitämään pissaa. Herättelyä ja juomisen rajoittamista yms, muttei ne tunnu auttavan. Ollaan kokeiltu myös jättää vaippa pois, muttei siitäkään ollu mitään hyötyä. Pissanäyte oli puhdas, kun se otettiin. Ens viikolla on neuvola ja sitte lääkärille aika, mietitään miten jatkossa.

Meillä on myös 3-vuotias poika, joka on ollut päivä- ja yökuiva jo 2-vuotiaasta saakka. Muutenkin poikien pidätyskyky ja rakon aktiivisuus on kuin yö ja päivä. Nuoremmalla on paljon parempi pidätyskyky jne. En ota mitään stressiä tuosta yövaipasta, uskon, että se jää kyllä siitä sitten kun on sen aika.

Yhteistyössä