5v ja yövaippa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja/kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huhhuh";29103670]En käsitä, miten noin isoilla lapsilla on yöllä VAIPPA!!!! Meillä jätetty pois jo 1 ja 2 vuotialta ja juu, tietäähän sen että yöllä on vietävä vessaan ts. hiukan viitseliäisyyttä mutta nolottaisi pitää isolla vaippaa.[/QUOTE]

No, hei, älä käsitä....lapset on erilaisia ja jotkut tosiaan kypsyy myöhemmin. Nolo olet itse, kun tuollaisia nolostelet. Tässä asiassa aika auttaa, ei temput. Meillä tyttö 5v5kk lähtien ollut ilman yövaipaa. Otettiin pois kun useammin alkoi olla kuiva yöllä. Esikoisen kanssa tein sen virheen, että otettiin liian aikaisin yövaippa pois ja sitä kastelua sitten riittikin....kun ei suostunut enää vaippaa laittamaan uudestaan.
Tuo on vielä ihan ok ikä. Jos 6 v vielä tarttee niin sit neuvolasta apua. Tsemppiä

Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko;29104477:
tohon kypsymiseen otin 2.v vaipan pois, ja kasteli useita kertoja vaatteensa, ja sänkynsä 2kk kesti pissapyykki rallia sitten loppui kun seinään, vanhemmat eivät vain viitsi pestä pissa pyykkiä ja ovat laiskoja istuttamaan lastaan potalle!

Mikä toimii yhdelllä, ei välttämättä toimi toisella. Kyllä lastenhoito ja -kasvatus olisikin helppoa, kun asiat menis just näin ja näin. Toivottavasti teillä kaikki muutkin asiat menevät yhtä suoraviivaisesti.

Mikä toimii yhdelllä, ei välttämättä toimi toisella. Kyllä lastenhoito ja -kasvatus olisikin helppoa, kun asiat menis just näin ja näin. Toivottavasti teillä kaikki muutkin asiat menevät yhtä suoraviivaisesti.

No kauanko uskot lapsen viihtyvän märissä vaatteissa tai sängyssä, siitähän ne sitten oppiikin kuiviksi, nykyajan pintakuivat vaipat on syynä tuohon myöhäiseen kuivaksi oppimiseen, suosittelen vaikka kestovaippoja tai kuivaksiopetteluhousuja Mollavauva, Kuivaksiopettelu -housu, Limepallo / Kuivaksiopetteluhousut / Peikko & Peanut

Mua henkilökohtaisesti ällöttää nähdä joku 4.v vaipoissa, eikö sitä tavaraakin tule jo niin paljon, että vaipat tursuaa yli?:x

Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko;29105654:
No kauanko uskot lapsen viihtyvän märissä vaatteissa tai sängyssä, siitähän ne sitten oppiikin kuiviksi, nykyajan pintakuivat vaipat on syynä tuohon myöhäiseen kuivaksi oppimiseen, suosittelen vaikka kestovaippoja tai kuivaksiopetteluhousuja Mollavauva, Kuivaksiopettelu -housu, Limepallo / Kuivaksiopetteluhousut / Peikko & Peanut

Mua henkilökohtaisesti ällöttää nähdä joku 4.v vaipoissa, eikö sitä tavaraakin tule jo niin paljon, että vaipat tursuaa yli?:x

Me kokeiltiin myös kuivaksiopetteluvaippoja. Ei ne auta. Usko nyt, että ei sitä voi opettaa. Vai opetatko sä sun tyttäresi saamaan kuukautiset teininä johonkin tiettyyn aikaan?

[QUOTE="huhhuh";29103670]En käsitä, miten noin isoilla lapsilla on yöllä VAIPPA!!!! Meillä jätetty pois jo 1 ja 2 vuotialta ja juu, tietäähän sen että yöllä on vietävä vessaan ts. hiukan viitseliäisyyttä mutta nolottaisi pitää isolla vaippaa.[/QUOTE]

Mua nolottas huudella asiasta josta en tiedä. Etkö sinä tiedä että yökuivaksi ei opita samaantahtiin ja sun aikasin oppineet ei noo yhtäkun ainoa oikea tapa ja ikä? Mun 5v ei oo vuoteen huolinu vaippaa, silti kastelee ja arvaa mille tuntuu kun tullaan tolleen huutelemaan asiasta jolle lapsi ei voi ja yöpissatuskaan EI auta. Nyt on hälläri käytössä tolla eskalla ja alkaa tulla tulosta.

Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko;29105654:

Mua hlökohtasesti ällöttää tollaset putkiaivoset jotka ei tajua aatella kun putken kautta. Ei oo vaippaa ei pojalla ja nukkuu siis märissä koska ei edes herää. ei voi syyttää siis nykyajan vaippoja. Minä itse kastelin lähes 4v vielä ja eihän sillon ollu ko harsoja.

Ilkeä typerys olet.

Lapset vaan oppii ja kypsyy kukin ajallaan. Tottakai joku jättää vaipan vauvaltaan pois jo 6 kk iässä ja kehuu lapsen olevan kuiva, "ihan vaan parit pissat yössä tirahtaa, mutta ilman vaippaa mennään ja kuiva on" :whistle:

Toiset taas ei kiirehdi saati pakota. Ihan varmasti lapsi jättää vaipan pois jossain vaiheessa. Meillä ekalla meni viisvuotiaaksi saakka, toisella riitti kolme. Eikä ole tarvinnut opettaa, stressata, kantaa potalle, herätellä -eikä myöskään pestä pissaista lakana/patjapyykkiä.

Jos nämä viisastelijat tutustuisivat aiheeseen ihan googlettamalla:
http://www.terve.fi/lasten-yokastelu/lasten-yokastelu-0?gclid=COCfzaaXnroCFeJ4cAodvRgA5w

"Nykymääritelmän mukaan lasten päivä- tai yökastelu on useimmiten merkki viivästyneestä oppimisprosessista ja kypsymisestä. Yökastelijoilla virtsaa erittyy liian pienen vasopressiinierityksen (ADH, virtsan määrää säätelevä hormoni) takia yöllä normaalia enemmän, he ovat sikeäunisempia ja heidän rakkonsa voi olla tavallista herkemmin supisteleva, mistä syistä heidän rakkonsa toisaalta täyttyy yöllä herkemmin ja toisaalta he tiedostavat täyttymisen keskimääräistä huonommin.??

Normaalisti lapsella on kaikki edellytykset virtsaamistarpeen havaitsemiseen ja täydelliseen rakon hallintaan vasta 5-6-vuotiaana. Monet lapset pystyvät rakon hallintaan jo 2-3 vuoden iässä, mutta pidätyskyvyn saavutusiässä on hyvin suuria yksilöllisiä eroja."

Mua hlökohtasesti ällöttää tollaset putkiaivoset jotka ei tajua aatella kun putken kautta. Ei oo vaippaa ei pojalla ja nukkuu siis märissä koska ei edes herää. ei voi syyttää siis nykyajan vaippoja. Minä itse kastelin lähes 4v vielä ja eihän sillon ollu ko harsoja.

No annat sitten nukkua märissä kyllä se siittä oppii, miten ihmeessä mun kolme lasta on oppinu kuivaksi kun itse se olen päättänyt koska alan opettaa, ei ole mistään hormoonitoiminnasta ollut kyse! Vai onko se sattumaa että kaikki kolme on olu samaan aikaan kypsiä?

Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko;29104477:
tohon kypsymiseen otin 2.v vaipan pois, ja kasteli useita kertoja vaatteensa, ja sänkynsä 2kk kesti pissapyykki rallia sitten loppui kun seinään, vanhemmat eivät vain viitsi pestä pissa pyykkiä ja ovat laiskoja istuttamaan lastaan potalle!

Tuota...lapsi hylkäs yövaipan vähää vailla 4v ja täyttää 6. Eikö se oo viittimistä että edelleen pesen pissapyykkiä???? Se on aina pissannu sänkyyn, oli vaippa tai ei., herätettiin pissalle tai ei...Elä ala jauhaa sen perusteella että teillä vie pari kk. Joka helvetin yö riittää sitä rallia. Mut susta yökastelijoiden vanhemmat ei viiti????

[QUOTE="huh";29104701]En usko tuohon pelkästään hormoneihin, onhan kyse isoista lapsista. Jos se vaippa illalla laitetaan eihän koskaan opi havahtumaankaan pissahätään kun se on "lupa" pissiä, mutta jos se vaippa jätetään pois niin eiköhän pikkuhiljaa opi heräämään kun sänky kastuu.[/QUOTE]

No sänkyyn on pissannu kohta 2v ajan kun kieltäytyi vaipasta. Kerro oi sinä viisas miten tuo 5v kypsyy ja oppii kun ei vaippaa ole???? Kerro mulle MITEN sä opetat lapsen jolla ei hormonia vielä erity riittävästi? Pissaa lisäksi erittäin epäsäännöllisesti joten pissatus menee monesti puihin kun on jo kastellut. Kovasti huudellaan vaan mitää ei oikeasti tiedetä.

Kylläpä on toiset herkkiä tuohtumaan. Tottakai joillakuilla on ongelma mutta SUURIMMALLA OSALLA kiinni omasta viitseliäisyydestäkin. Helppo se vaippa on laittaa ja kuorsata yöt

Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko;29105821:
No annat sitten nukkua märissä kyllä se siittä oppii, miten ihmeessä mun kolme lasta on oppinu kuivaksi kun itse se olen päättänyt koska alan opettaa, ei ole mistään hormoonitoiminnasta ollut kyse! Vai onko se sattumaa että kaikki kolme on olu samaan aikaan kypsiä?

KOSKA se oppii? tässäon nyt 2v pian pyykätty. Sattumaa se on sun lasten kohdalla. Miun sisarukset oppi ennen mua ja kaikki kasvatettu samallai, sattumaa että mä en oppinu yhtä nopeeta? Mies kasteli pidempään vaikka veljet oppi aikasemmin. Se EI oo opetus asia. Tai sitte yökastelijoita ois paljon vähemmän.

Kylläpä on toiset herkkiä tuohtumaan. Tottakai joillakuilla on ongelma mutta SUURIMMALLA OSALLA kiinni omasta viitseliäisyydestäkin. Helppo se vaippa on laittaa ja kuorsata yöt

Se on kuule herkkä asia. Niin vanhemmalle kun lapsellekin. Siinä sitte tullaan laukomaan ja tolkuttamaan miten se on vanhemman vika kun pian 6v pissaa öisin. Vaikkei tiedetä, luullaan vaan oman kokemukset kautta että kaikilla on nii kun munkin maija oli yökuiva 2v. Kyllä mä lopettaisin heti sen pissarallin öisin ja soisin lapselle kuivan pedin. Se asia harmittaa lasta yhtä paljon vaikkei hälle koskaan oo oltu vihasia tms. Kyllä mä tahtoisin nukkua vaan öisin sen sijaan että vaihetaan lakanaa ja aamulla nähdään lapsen ilme kun on jälleen märkä. Päiväkuivaksi oppi 2v ja melko samantien päikkärikuivaksi. yö vaan ei suju.

Mun lapset herää öisin pissalle, siinä se ero. Ne herää, KÄY PISSALLA ja menee takas nukkumaan. Ne on Opetettu siihen vaikka se on vaatinut yöheräämisiä itseltäkin.

[QUOTE="noh";29106037]Mun lapset herää öisin pissalle, siinä se ero. Ne herää, KÄY PISSALLA ja menee takas nukkumaan. Ne on Opetettu siihen vaikka se on vaatinut yöheräämisiä itseltäkin.[/QUOTE]

No minä en ole opettanut lastani vaan ihan ite lopetti yöpissaukset ja vaipan otin pois kun oli ollut useamman viikon jo aamuisin kuivana. Ja meillä EI HERÄTÄ KOSKAAN YÖLLÄ PISSALLE VAAN KÄY ILLALLA JA SEURAAVAN KERRAN AAMULLA. Eikä ole vielä kertaakaan pissannut sänkyyn.

Tuntuu että tuo teidän opetusmetodi ruokkii vaan sitä, että lapsista tulee yöllä vessassaravaajia. Että lycka till vaan valitsemallenne tielle :D

Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko;29105821:

Sun lapset on ollut valmiita tuossa vaiheessa, mahdollisesti jo aikaisemminkin jos olisit vain kokeillut. Tämä ei tarkoita, että kaikkien muiden lapset olisivat. On se ihmeellistä, että vaikka neuvolan ohjeistus ja viralliset lähteet sanoo muuta, niin mammat täällä vänkää laiskoista ja äideistä ja "kun se meidän pirkko-petterikin oli yökuiva jo 9 kk iässä". Lopettakaa jo, ei auta mitenkään näiden yökastelijoiden tai heidän perheidensä tilannetta.

Kyllä meilläkin on 2,5 v., jolla on vielä käytössä yövaippa. Yhdeksän yötä kymmenestä kuivia. Ei ne lapset sinne vaippaan huvikseen pissaa, niin kuin joku valopää täällä epäili noiden tekevän.

Älkää nyt herran tähden tulko tähän kehumaan omia lapsianne jotka ovat oppineet normaalisti yökuivaksi!! Voisiko turhauttavampaa olla...

Ap, aika tekee tehtävänsä. Myös meidän poika oli välillä jo vähän kuivempi ja oltiin kokeiltiu ilman vaippaa jo 2 vuotiaana ja siitä eteenpäin tasaisin väliajoin. 5 vuotiaana kokeiltiin lääkitystä, ei tehoa, ei myöskään herättelystä. Odoteltiin ja taas kokeiltiin, sittenhän se alkoi sujumaan. 2 viikon sisään sattui muutama pieni vähinko mutta sen jälkeen on ollut yökuiva. Oppi siis reilu 5,5 vuotiaana. Nytkin saattaa yöllä pissittää mutta herää hätään, aiemmin ei toivoakaan. Lääkitys ei auttanut sitten yhtään.

Ja nämä ei ole opetettavissa. Tyttö oppi päiväkuivaksi 1 vuotiaana, yökuivaksi muutamaa kuukautta myöhemmin. Tai oppi ja oppi, pissi vauvanakin tosi harvakseltaan öisin, oli siis jo vauvana todella usein kuivia öitä. Myös toinen tyttö näyttää samaa vauhtia etenevän.

Toki on mahdollista ettei opi tai oppii vasta murrosiässä jos silloinkaan mutta se on todella harvinaista. Älä siis stressaa vaan anna ajan kulua ja kokeile silloin tällöin joko aika alkaa olla kypsä.

Temppiä!

[QUOTE="noh";29106037]Mun lapset herää öisin pissalle, siinä se ero. Ne herää, KÄY PISSALLA ja menee takas nukkumaan. Ne on Opetettu siihen vaikka se on vaatinut yöheräämisiä itseltäkin.[/QUOTE]

Käytkö näin pätemässä kaikissa muissakin asioissa? R-vikaisen lapsen äidille selität sylki valuen, että sun lapsesipa oppi sanomaan r jo yksivuotiaana. Tai kuulovammaisen äidille, että sun lapsesi on niin lahjakas ja sinä olet niin ahkera äiti, kun lapsesi oppi puhumaan jo 6 kk iässä... että kyllä kaikkien muidenkin pitäisi. Se on vanhempien viitseliäisyydestä kiinni.

Meidän pojalla kokeiltiin lääkitystä 5-vuotiaana, mutta ei mitään vaikutusta. Nyt reilu 6-vuotias ja edelleen vaippa märkänä joka aamu. Jos illalla juo yhtään reilummin, on myös sänky märkä. Välillä on kokeiltu nukkumista ilman vaippaa lapsen omasta tahdosta, mutta kastuu jo alkuyöstä kun ei vain herää pissihätään. Meillä terveydenhoitaja ei ole suositellut hälyytintä, kun usein se ei auta. Ehkä sitäkin pitäisi kuitenkin kokeilla. Tsemppiä muiden kastelijoiden perheille! Kyllähän se pissapyykin pesu varmasti välillä korpeaa itse kutakin. Ja lapsen puolesta harmittaa, kun kavereilla ja sisaruksilla vaipat on jääneet ajat sitten.

Siis voi kauhee. Eiks sun lapset oo muka ITSE tajunneet että pissalla kuuluu käydä yölläkin? Kyllä meidän lapset vaan osaa ihan itsekin, ei mun ole tarvinnut nousta yöllä niitä pissattamaan. O:) Tosin ne myös tajuaa että yöllä NUKUTAAN eikä juosta pitkin kämppää, eikös sun lapsia oo siihen viitsitty opettaa. ;)

[QUOTE="hellanlettas";29106512]Siis voi kauhee. Eiks sun lapset oo muka ITSE tajunneet että pissalla kuuluu käydä yölläkin? Kyllä meidän lapset vaan osaa ihan itsekin, ei mun ole tarvinnut nousta yöllä niitä pissattamaan. O:) Tosin ne myös tajuaa että yöllä NUKUTAAN eikä juosta pitkin kämppää, eikös sun lapsia oo siihen viitsitty opettaa. ;)[/QUOTE]

Mulla on 4v poika joka on ollut päiväkuiva jo yli 2 vuotta mutta yövaippa on edelleen käytössä. Joskus on kuiva, joskus vähän tullut pissaa ja joskus märkä. En todellakaan ala herättää lasta yöllä pissalle. Välillä herää itse kovaan pissahätään mutta harvoin, vaippa on kuiva tai märkä huolimatta onko käynyt pissalla yöllä vai ei. En mä itekään öisin käy pissalla miks lasten pitäis? Vaippaa saa käyttää niin kauan kuin sitä tarvitsee. Lapset kypsyy hormonaalisesti eri tahtiin, mun mielestä turhaa lapsen kiusaamista ottaa vaippa pois jos lapsi sitä tarvitsee. Ja tämä lapsi kävi potalla jo 1-vuotiaana niin hyvin että harvoin tarvitsi päivälläkään vaippaa vaihtaa vaikka sitä varuiksi pidinkin. Ollaan sovittu lapsen kanssa että jätetään vaippa pois sitten kun koko viikon on vaippa kuiva. Kaikille mukavampi ettei tarvitse heräillä pissaisia lakanoita kesken unien vaihtamaan.

Täysin turhaa vanhempien syyllistäminen tässä(kin) asiassa.

[QUOTE="jepjep";29103899]Joo voi olla että on, mutta kyllä se vaatii osalla myös viitseliäisyyttä että tuo vaippa jää pois. En tarkoita jokaista, mutta kyllä nyt eskarilainen tai ekaluokkalainen pitäis olla VAIPATON ellei ole sairaus.[/QUOTE]
Joo, päiväkuivaks pystyy yleensä hyvin opettaa ihan vaan olemalla viitseliäs, kun se lapsi on hereillä, yökuivuus on sit jo toinen juttu.

Meillä vanhin muksu oli 4, kun jätettiin yövaippa pois. Oli aina ihan litimärkä ja täysin täynnä koko vaippa. Meidän pojalla oli kyse siitä, että pissi vaippaan, kun se oli päällä, kun vaippa otettiin pois, niin meni yöllä hienosti vessaan. Itse kyselin nukkumaan mennessäni vaipattoman kokeilun alussa pojalta, että käydäänkö pissillä ja aina lähti mukaan, hoiti asiansa ja meni takaisin nukkumaan. Pari kertaa kun oltiin kyläilemässä käytettiin tämän jälkeen yövaippaa ja aina pissi sen täyteen. Vahinkoja on sattunut muutama tämän jälkeen, silloin on aina ollut rankka päivä takana ja lapsi tosi väsynyt.

Yhteistyössä