5kk vauvan nukuttaminen...?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äipskä22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äipskä22

Vieras
Oon tähän asti nukuttanu tuon aina rinnalle mun sänkyyn.... siis päiväunille. Yöunille nukahtaa syliin rinnalle josta lasken sänkyynsä. kuitenkin tuntuu siltä ettei se pidemmän päälle kannattaisi? Pitäisikö se opettaa nukahtamaan sänkyynsä tai edes itsekseen? Miten teillä muilla?

Nyt oon pariin otteeseen syöttäny sen ja peitellyt sänkyynsä. Sitten aina huutaessa ottanut joko rinnalle tai muuten syliin ja välillä riittänyt pelkkä tassutus johon sitten lopulta on nukahtanut.

Itselle tulee vaan jotenkin tosi kurja olo tästä, iloinen tottakai että on onnistunut nopeasti n.10min nukuttaa se näin... mutta kurja olo kun tunnen itseni ehkä julmaksi? Vai onko se vaan joku oma vieroitusoire kun ei enää nukuta tissille? Että tulee kova tarve nyt vauvan nukkuessa mennä ottamaan se "hylätty pieni" sittenkin tissille viereen.... (siis en mene mutta mieli tekisi)

Niin ja pitäisikö nukuttaa aina samalla tavalla? Vai voiko vaihdella että välillä rinnalle mun sänkyyn ja välillä itse omaansa - ehkei? Ongelmana kun toinen lapsi nukkuu myös päikät tähän aikaan eikä se saa unta jos toinen huutelee toisessa huoneessa. Siksi rinnalle nukuttaminen olisi hiljaisempaa... mutta en haluaisi että se osaa nukahtaa ainoastaan niin.

Meillä nukuttaminen on mennyt tähän asti niin että iltaisin nukahtaa maitopulloon (en imetä enää) syliin, siitä sitten kannetaan sänkyyn. Päikkäreille nukutan niin että otan sängylle viereeni ja pidän kädestä kiinni. Ollaan kokeiltu sitäkin että lasketaan omaan sänkyyn rauhottumaan jos vaikka nukahtaisi, mutta koskaan ei ole onnistunut niin. Taitaa pienellä olla turvaton olo, helpompi nukahtaa ihokosketuksessa :) Mutta näin mennään niin kauan kunnes onnistuu toisin, enkä halua stressata nukuttamisesta kun se onnistuu näin toistaiseksi hyvin, eikä kenellekään se ole ongelma. :)

Meillä oppi vasta nyt 1v2kk nukahtamaan illalla omaan sänkyynsä kun ollaan vieressä. On yritetty säännöllisesti siitä asti kun vauva oli 8kk, mutta aikaisemmin on mennyt pelkäksi huudoksi joten ei ole ollut vielä kypsä siihen. Vauvasi on vielä pieni joten teette niin kun tiedän perheelle parhaten sopii. Jos omaan sänkyyn nukahtaminen sujuu helposti niin tehkää ihmeessä niin, mutta jos ei niin myöhemminkin kyllä ehtii :)

Mä olen viiden äiti. Kaikki ovat vauvana nukahtaneet rinnalle kaikkien varoitteluista huolimatta. Kaikki ovat myös yksivuotiaina oppineet nopeasti nukahtamaan omaan sänkyynsä ilman rintaa. Meillä ei oo taaperoilla koskaan ollut sitä vieressä nukuttamista vaan ovat oppineet nukahtamaan iltarutiinien jälkeen yksikseen. Eli ei mun lapset ainakaan oo menneet pilalle rinnalle nukuttamisesta.

Meillä siis näytti onnistuvan hyvin, ainoa tuo että se häiritsee isoveljeä ja mulle tulee paha mieli kun en tiedä pitäiskö jatkaa samalla vai palata entiseen...ja kun toinen joutuu kitisemään, tissille kun nukahtaa niin onnellisena. vauva nukkuu nykyään kolmet päikät. Ekat ja vikat onnistuis parhaiten jättämällä mutta nää keskimmäiset on yhtäaikaa toisen kanssa...

Mä vaihdoin 5kk paikkeilla sänkyyn nukuttamiseen. Tietty rytmi, kun on päivässä niin tiedän, että lasta väsyttää 19.00-20.00, olen oppinut lukemaan ne kunnon väsymyksen merkit. Lapsi ihan itse ilmaisee, että olisi aika siirtyä omaan petiin. Pullo suuhun ja 4min. niin on unten mailla. Joskus harvoin käy niin, että alkaa itkemään niin sitten mennään takas olkkariin vielä touhuamaan ja kokeillaan 20min. päästä uudestaan.
Kannattaa uskaltaa kokeilla, eihän siinä mitään menetä. Mä luulin alukse ettei tuo systeemi voi toimia, kun on niin tissille nukahtaja aina ollu, mutta kerrasta toimi.

Esikoisen laitoin rinnan jälkeen itekseen nukahtaan parikuisesta ja onnistui älyttömän hyvin. Mä en vaan tajua miks oon ylipäätään nukuttanu tämän rinnalle edelleen ja miks tuntuu niin pahalta opettaa pois. Vaikka kun järjellä ajattelee niin fiksua se kai on ja niinhän tein edellisenkin kanssa. Ja että jos siihen menee noin 10min eikä vauva itke edes kunnolla sen aikana niin tuskin se sille pahaksi on... mut tää oma mieli :/ ja se esikoisen nukahtaminen.

5kk ikäinen on nukahtanut alusta asti omaan sänkyyn, kun saa tutin ja unirievun. Aluksi silittelin vieressä, pinnis on vedetty meidän sänkyyn kiinni. Tissillä nukahtaminen ei onnistu kun on pakko aina röyhtäyttää ja herää siinä, ja ei välttämättä edes huoli rintaa ennen päikkäreitä (syö harvoin).

Meillä sekä vauva että isompi lapsi ovat tottuneet toistensa ääniin aika hyvin, ja toinen pystyy nukahtamaan vaikka toinen pitäisi ääntä.

ehkä ei enää toimi sinun tapauksessa, mutta kahden lapseni kohdalla olen alusta asti nukuttanut omaan sänkyyn. suoraan maidon jälkeen vain sänkyyn ja lapsi nukahtaa. Näin siis niin yöunille kuin päikkäreille...eipä tartte sit totuttaa ns. nukutuksesta vieroitukseen.

[QUOTE="aloittaja";28756532]Meillä tuo ei syö tuttia... unilelua tai riepua ei ole vielä, olenkin miettinyt onko siitä viisikuiselle iloa?[/QUOTE]

Meillä tuo kaipaa kyllä sitä. Aluksi riepua ei ollut, niin alkoi kiskoa lakanaa ja nyplätä sitä, niin aloin antaa sellaista unilelurättiä.

Toisaalta jos rinnalle nukuttaminen onnistuu, niin en tiedä onko siitä tarpeellista opetella pois noin pienenä, se on kuitenkin varmaan ihan luonnollinen tapa nukuttaa vauva. Meillä ei ole kummankaan kanssa onistunut sen röyhtäytyksen takia, ja jos jättää röyhtäyttämättä, vauva herää vähän ajan päästä kamalaan kipuhuutoon.

Hmm. Joo voisin kokeilla sitä riepua. Tuo kun yleensä tissillä ja sängyssäkin räpeltää sormillaan mitä nyt vaan löytää; pinnansuojia tai hiuksiani. Mihkn te sen rievun laitatte että pieni huomaa, rintansa päälle?

Kuule. Tee omantunnon mukaan.

Jos tuo tapa tuntuu sinusta kurjalta, älä tee enää niin. Anna vauvan nukahtaa rinnalle, jos se niin vaan toimii. Molemmat nauttii siitä varmasti enempi, kuin siitä vauvan huudattamisesta ja väkisin nukuttamisesta.
Ei se lapsi enää teininä vaadi sitä syliä nukahtamiseen :)

Turha stressi pois, vanhankansan suusta voi kuulla tota "älä opeta nukahtaa sylii" ja älä tee sitä ja sitä. Mutta tee juuri niinkuin sinusta ja vauvasta parhaimmalta tuntuu. Vauvoja ei voi helliä ja sylitellä liikaa :) Eikä ne liikaan syliin voi tottua, ne vaatii sitä jo syntyessään ja se on ihan normaalia.

Yhteistyössä