5kk vauva lentokoneessa

  • Viestiketjun aloittaja nakku
  • Ensimmäinen viesti
nakku
Apua! Huomenna ensimmäinen lentomatka meidän pikku nassukan kanssa. Mukaan olisi tarkoitus ottaa vaunut, joilla oma vaunulaukku ja turvakaukalo. Meneeko tuo kaukalo ruumaan ja jos kyllä, niin tarvitseeko jonkun suojan?

Entä onko muuten antaa vinkkejä lentämisestä vauvan kanssa?
 
nakku
Vielä yksi lisäkysymys eli ns. lääkkeistä ollaan mukaan ottamassa D-tipat, relatipat, panadolia, kuumemittari ja nenäfriida -onko muuta mitä pitäisi varmuuden varalle ottaa?
 
Meilla antoivat auttoi korviin noustessa ja laskiessa imetys. Kaukalosta, riippuu lentoyhtiosta. Meilla antoivat kantaa vauvan koneeseen kaukalossa, ja ottivat sitten pois. Odotti sitten koneen uloskaynnin ulkopuolella lahtiessa.
 
vieras
kaukalo menee ruumaan, ja kentällä on sellaista "elmukelmua" johon voit pakata kaukalon. muista laittaa mahdollisimman kompaktiin pakettiin muutenkin, aisa linkkuun jne jos pystyy. tai kyllä se virkailija neuvoo ja opastaa, kun menet kentälle.

lentomatkaa voi meillä ainakin verrata siihen, että istut kuin tatti kotisohvalla ja yrität keksiä vauvalle viihdykettä, ruokaa ja erilaisia nukkuma-asentoja sylissä useammaksi tunniksi =). yhdellä lennolla on ollut vauvalle oma nukkumapaikka (seinään kiinnitetty), mutta silloin oli kyseessä lomalento. tavallisilla reittilennoilla on mennyt ihan hyvin vauva/lapsi sylissä. korvaongelmia ei ole ollut.

 
Mä oon lentäny alkaen 2kk ikäisen vauvan kanssa. Hyvin meni kaikki matkat. Imetin yleensä nousussa ja laskussa, lapsi taisi nukkua ekat lentomatkat aina mennen tullen. Nukahti nousuun ja heräsi kun lähdettiin koneesta, ei aina edes silloin.

Mulla oli mukana kantoliina, myöhemmin Ergo-reppu. Helpompi niissä kantaa lentokentälläkin kuin raahata sitä turvakaukaloa. Ja tosiaan kertaakaan en olisi edes kaukaloa koneeseen saanut. Piti laittaa pussiin ja ruumaan.

Ensimmäisellä reissulla olin hölmö ja pidin lasta sylissä koko lennon. Ei tarvinnut paljon omia raajoja liikutella saati kahvia juoda. Myöhemmin sitten tajusin pyytää tyynyjä ja peiton ja laittaa vauvan nukkumaan siihen viereiselle istuimelle (olettaen että siinä on tyhjää ). Siinä toinen nukkui tyytyväisenä ja sain itse lueskeltua, juotua kahvia ja käytyä vessassa. Lentoemäntää pyysin katsomaan vauvaa sen aikaa kun käväisin vessassa, ettei juuri käännähdä alas penkiltä tms.
 
Meidän piti ostaa kentältä sellanen suojapussi vaunuille, maksoi 5e. Turvakaukalolle oltiin varattu musta jätesäkki, johon pakattiin se, muuten oltas ehkä jouduttu ostamaan sillekin oma pussi. Voi olla kyllä ihan lentoyhtiökohtaista tuo, että maksaako se pussi vai ei.

Yritin imettää sekä nousussa että laskussa, mutta vain jälkimmäisessä tyttö oli riittävän nälkäinen imeäkseen. Nousun aikana taisi tosin mussuttaa tuttia. Luin jostain,että näin pienillä ei vielä ota korviin tuo nousun/laskun paineenvaihtelu, eikä meillä neiti ainakaan noteeranut sitä mitenkään. Tais nukahtaa heti nousun jälkeen ja heräsi laskun aikana sen verran, että sain tissin suuhun. :) Tyttö oli siis 4,5kk kun lennettiin ekan (ja toistaiseksi ainoan) kerran.

Lentokentällä muuten kantoreppu olis tosi hyvä, mutta saattavat myös lainata jonkunlaisia turvakaukaloita.

Hyvää lentoa!
 

Yhteistyössä