5kk ikäisen ruokailut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Meidän esikoistyttömme täyttää viikon päästä 5 kk.

Minusta tuntuu usein, ettei tyttömme syö tarpeeksi - tai siis saa tarpeeksi maitoa. Hän on pääsääntöisesti imetyksellä, mutta päivittäin joudumme antamaan myös korviketta kerran, pari n. 1dl kerrallaan.

Tyhmä kysymys: Mistä tietää, ettei tyttö kärsi koko ajan esim. nestehukasta?

Kuinka paljon, usein ja mitä teidän muiden n. 5kk ikäiset syövät?

Kokeilimme parin viikon ajan ensin viikon verran maissivelliä, sitten porkkanasosetta ja luumua, mutta tytön masu meni aivan kovaksi ja päivät ja yöt olivat niin täyttä huutoa, että jätimme nämä kiinteät vielä kokonaan pois ja nyt siis mennään taas pelkällä maidolla eteenpäin.

Kyllä sen näkee vauvasta jos se tosiaan kärsii nestehukasta,jos annat pelkkää rintaa ja vähän korviketta niin tuskin kärsii nestehukasta.Eli pissaa ei tuu vaippaan paljon ja ja saattaa näyttää väsyneeltä ym.Kysäsin neuvolasta sitä paljonko vauvan pitää saaha maitoa päivässä ja sanoi että 10% omasta painostaan eli meidän vauva 5kk:tta painaa 6.8kg niin vajaa 7dl vuorokaudessa pitäis saaha maitoa,vellit lasketaan tohon samaan.Meillä menee se jotain 500ml tuttelia+ velliä vuorokaudessa välillä enempikin mutta ei tarvi olla huolissaan kuulemma ja hyvässä lihassa on tyttö eikä oo nestehukkaa.Kun saahan sitä ruuastakin nestettä,meillä syyään kuitenkin 2 kertaa puuro ja 2 potut ja velliä myös.Joskus vähän hedelmäsosetta..Meilläkin veti aluksi tytön mahan ihan kovaksi ku alotettiin kiinteät,oon käyttänyt mallasta apuna.Ja ruusunmarjaa myös.Nyt ei oo tarvinut antaa mitään,tiiä sitten onko suolisto ja maha tottunut nyt paremmin tohon kiinteään ruokaan =)

Jos pissaa ja kakkaa normaalisti niin kaikki on varmaan kunnossa :) Mä aloin tossa iässä maistattaan hedelmäsoseita ja silloin ei enää mennyt vastiketta ollenkaan, masun pehmensi luumusose ja vähän vettä kiinteän kanssa. Muuten olikin maha tosi kovalla, mut se vesi sit helpotti oloa. JOs vuva on tyytyväinen, niin ei ka hän silloin voi "nälkää" nähdä? Neuvolassa kaikki ollut kohdallaan?

Tyhmä kysymys, mutta juotatteko veden tuttipullosta (5kk) vai mukista vai nokkamukista? Meillä alotellaan kiinteitä ens viikolla, jos lääkäri suo (tytöllä ainakin maitoallergia) ja koska ummetuksen vaara on todennäköinen, pitäisi saada vettä menemään. Mutta kun ei sitten kerta kaikkiaan tykkää siitä.... (Paitsi tosi nälkäsenä luulee sen olevan korviketta, kunnes hoksaa huijauksen) :x

Neuvolassa kasvukäyrät menevät kaikki samoilla tasoilla, mutta suhteellinen pituuskäyrä menee alaspäin. Tämä saattaa kuulemma tosin johtua siitä, että meidän neiti on tosi aktiivinen: pyrkii mm. jo konttaamaan... :o

Ymmärsinkö oikein, että jos/kun antaa kiinteitä, olisi niiden jälkeen hyvä antaa hieman vettä bakteerien vuoksi? Käykö maito?

Toisekseen, jos vauva saa kiinteitä, saako hän osan nesteestä niiden kautta, jolloin korvikkeen määrää voi vähentää tai mahdollisesti jopa lopettaa kokonaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Piija:
Tyhmä kysymys, mutta juotatteko veden tuttipullosta (5kk) vai mukista vai nokkamukista? Meillä alotellaan kiinteitä ens viikolla, jos lääkäri suo (tytöllä ainakin maitoallergia) ja koska ummetuksen vaara on todennäköinen, pitäisi saada vettä menemään. Mutta kun ei sitten kerta kaikkiaan tykkää siitä.... (Paitsi tosi nälkäsenä luulee sen olevan korviketta, kunnes hoksaa huijauksen) :x

Mä oon antanu ihan tuttipullosta.Emmi ei kans tykänny yhtään vedestä sillon kun oli vielä täysimetyksellä(ummetuksen takia yritin antaa).Sitten kun alotettiin kiinteet niin vesi on alkanu uppoomaan ihan hyvin.Annan aina ruokailun päätteeks muutaman huikan :) Tosin nykyään kun hampaat vissiin tekee tuloaan niin neiti tykkää pureskella tuttipullon päätä.Mä oon huomannu et aluks Emmi joi paremmin jos vesi oli hiukan haaleeta,nyt kelpaa viileekin vesi.

Yhteistyössä