5-vuotis neuvolassa käyty, vähän sekavat tunnelmat nyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
MIksi optikolle eikö silmälääkärille? Mä olen itse saanut lasit 7v. ja ekan kerran näkökyvyssä havaittiin ongelmaa 4 v. ja vuosittain kävin silmälääkärissä kunnes joskus 12 v. lääkäri oli sitä mieltä että voin jo siirtyä optikon käynteihin. Mitään sairautta ei siis silmissä ole vaan ihan likinäköisyyttä.

Totta kai silmälääkärille, ei lääkäri kirjoita lähetteitä optikolle. Ap kirjoittanut vahingossa väärin.

Terveydenhoitaja sanoi että lääkäri laittaa lähetteen optikolle. Luulen hänen sanoneen väärin. Mutta näin todellakin sanoi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
MIksi optikolle eikö silmälääkärille? Mä olen itse saanut lasit 7v. ja ekan kerran näkökyvyssä havaittiin ongelmaa 4 v. ja vuosittain kävin silmälääkärissä kunnes joskus 12 v. lääkäri oli sitä mieltä että voin jo siirtyä optikon käynteihin. Mitään sairautta ei siis silmissä ole vaan ihan likinäköisyyttä.

Totta kai silmälääkärille, ei lääkäri kirjoita lähetteitä optikolle. Ap kirjoittanut vahingossa väärin.

Terveydenhoitaja sanoi että lääkäri laittaa lähetteen optikolle. Luulen hänen sanoneen väärin. Mutta näin todellakin sanoi.

Juu, väärin sanoi siinä tapauksessa!

Eikös puheterapeutti voi todeta ettei vielä ole aihetta tulla?
Meillä oli näin ainakin fysioterapeutin kanssa...
Ja optikko/silmälääkärissä käyntihän on yleensä kerran vuoteen kai tuon ikäisellä (tietty lisäksi ne käynnit kun lasit haetaan).
Tuo ylivilkkaus voi olla joku vaihe, tai jos ei ole, niin hyvä saada siitä jonkinlainen "hoitosuhde" alkuun ennen kouluun menoa.
Eli parhaassa/pahimmassa tapauksessa tulee kaksi käyntiä viikossa (esim. puheterapeutti ja psykologi).
Meillä, pienessä kunnassa, psykologi kävi ihan koululla...

Levottomuus voi ihan hyvin johtua ihan siitä jos lapsi ei näe sillä toisella silmällä kunnolla. Ei silloin jaksa keskittyä kunnolla. Tai sit voi vaan olla sen tapainen lapsi että ei pysy paikoillaan :) Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Levottomuus voi ihan hyvin johtua ihan siitä jos lapsi ei näe sillä toisella silmällä kunnolla. Ei silloin jaksa keskittyä kunnolla. Tai sit voi vaan olla sen tapainen lapsi että ei pysy paikoillaan :) Voimia!

Jotenkin tuntuu ettei levottomuus siitä näöstä johdu. Kuitenkin aiemmin on neuvolassa todettu näön olevan kunnossa, nyt vain tuli huomauttamista. Levottomuutta kuitenkin ollut pienestä saakka. Näöstäkään en osaa sanoa onko todella toisessa heikompi, vai eikö vain jaksanut kunnolla keskittyä tutkimustilanteessa. Tiistaina katsotaan uudelleen ja sitten lähetettä eteenpäin jos tilanne sama.

Meillä tyttö sai jo 4v.neuvolassa lähetteen puheterapiaan, näön kanssa kans ongelmaa,se piti silmälääkärillä tutkia kun ei malttanut olla sielläterkan huoneessa ja kattoa niitä kuvia. Eli rauhattomuutta meillä myös.

Ollaan käyty jo lasten neuropsykologillakin ja lasit sai silmälääkärin ohjeesta. Puheterapia sen takia että puuttui R ja jotkut muut konsonantit korvasi toisilla.

Oli aluksi vähän sekava olo itelläkin,kun niitä lähetteitä laitettiin vähän joka suuntaan mutta hyvä vaan että tutkivat ja tarvittaessa apua saadaan. Tsemppiä teille!

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Meillä tyttö sai jo 4v.neuvolassa lähetteen puheterapiaan, näön kanssa kans ongelmaa,se piti silmälääkärillä tutkia kun ei malttanut olla sielläterkan huoneessa ja kattoa niitä kuvia. Eli rauhattomuutta meillä myös.

Ollaan käyty jo lasten neuropsykologillakin ja lasit sai silmälääkärin ohjeesta. Puheterapia sen takia että puuttui R ja jotkut muut konsonantit korvasi toisilla.

Oli aluksi vähän sekava olo itelläkin,kun niitä lähetteitä laitettiin vähän joka suuntaan mutta hyvä vaan että tutkivat ja tarvittaessa apua saadaan. Tsemppiä teille!

Positiivisena asiana otan että puuttuvat asiaan. Mutta kyllä se sekavan tunteen saa aikaan, vaikka tiesikin olevan odotettavissa kun R-kirjain puuttuu ja onhan tuon levottomuudenkin kotona huomannut. Näkö tuli täysin yllätyksenä. Ensimmäisellä mittauksella oli verenpainekkin melko korkealla, onneksi se laski uudelleen mittaamalla. Siinä vaiheessa tuli tunne että eikö mikään riitä. Terveenä lapsena kuitenkin pitänyt ja nyt lähtee lähetteitä ympäriinsä.

Meillä pojun 5v lääkärissä vähän sama juttu. lähetteet neuropsykalle autististen piirteiden takia, kova- nenä- kurkulle kuorsaamisesta (mahd polyyppeja tai risat leikattava) sekä epäilys kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Viimeisimmästä verikoearvoissa häikkää ja otetaan maanantaina uusiksi. Yllätyksiä noista ei ollut kuin kilpirauhanen, olin itse oireiden perusteella huolissani sydämestä.

Meillä meni n.puoli vuotta kun poika pääsi puheterapiaan.
Nyt saadaan lähete musiikkiterapiaan joka tukee tuota puheterapiaa eli odotellaan pari-kolme viikkoa,että päätös tulee ja voidaan varata ensimmäinen aika.Jonoa on tuonne eli ei tietoa miten pitkälle menee että päästään aloittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
tuota miksi pelottaa se jos on jotain neurologista vikaa? ihmettelen vaan. mä huokaisen helpotuksesta jos poika saa dg ja sitä kautta saa koulua ajatellen helpommin tuet. lisäksi on itsellään huomattavasti mukavampi olla kun ei tartte jatkuvasti olla toisten epäilyjen kohteena ja jotenkin aina todistelemassa sitä että kotona ei tapahdu mitään kamalia. nimittäin se syö voimia.

Jotenkin tilanne on vielä siinä vaiheessa että toivoo ettei ole mitään mihin tukea tulisi jatkossa tarvitsemaan. Levottomuus ei kuitenkaan ole koko aikaista, tai siis ei vielä häiritse normaali elämää. Tottakai se ärsyttää kun tuolilla pyörii tms. mutta ei vielä ole ollut niin häiritsevää että olisin ajatellut olevan jotain neurologista ongelmaa taustalla. Siksi vielä vierastan ajatusta siitä. Tottakai jos jotain tulee olemaan, olen todella tyytyväinen kaikesta tulesta jota poika saisi, jos sitä tarvitsisi.

Painoa 26kg 5 vuotiaalla? herra jumala, aivan liian läski. Eikö huomauttanu painosta? itselläni 6 vuotias poika ja pituutta sama 118cm mutta paino 19kg. Syötät kumminkin herkkuja paljon niin lapsikin on ylivilkas vai mitä? Kumma etteivät pvkodista ole muka mitään vilkkaudesta maininneet

Annan vain yhden vinkin muiden juttujen oheen: monet "levottomuuteen taipuvaiset" lapset on saaneet apua esim. jokapäiväisesti nautitusta E-Epasta tai vastaavista rasvahappovalmisteista, EyeQ on myös hyvä. Tavisruuasta kun tuppaa aikuisetkin saamaan turhan vähän.

Tästä löytyy varmasti googlella lisää tietoa ihan vanhempien kertomana. Kokeilkaa ihmeessä vaikka 2-3 kk, saattaisi hyvinkin olla hyödyllistä (ja hyödyllistähän se on muutoinkin :) ). Tutkimusten mukaan esim. ihan adhd-lapsillakin rasvahappolisän on todettu tuoneen apua lapsen tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
En mä muusta olisi huolissani kuin levottomuudesta. Onko kotona kaikki hyvin? Onko rauhallinen ja tasapainoinen kasvuympäristö? Syökö lapsi kunnon ruokaa ja saa monipuolisesti kaikki tarvittavat vitamiinit, kivennäisaineet, hyvä rasvat jne? Nukkuuko ja ulkoileeko lapsi riittävästi? Onko ilmapiiri kotona kunnossa vain onko erityisiä huolia?

joo tää on just tätä mitä meilläkin saadaan kestää päiväkodin taholta! :kieh: muutahan vaihtoehtoa ei ole kuin huonot kasvuolot. eihän?

kerron itsestäni minä kasvoin niin että koin ahdistelua yms lapsena/nuorena usein, koin väkivaltaa yms.ikinä en häiriköinyt ketään, enkä ollut levoton tms. ihan tavallinen tyttö muiden joukossa.

-tiedän ihmisen joka on antanut luunappeja,tukistanut yms. hänen lapsensa käyttäytyvät ihan normaalisti päiväkodissa. ei levottomuutta

-eräästä nykyään ex tutusta selvisi vuosi sitten että hän on käyttänyt kovempiakin otteita lapsiinsa(kun ei muuten muka pärjää) lapsista tämä ei näkynyt, ei mitään levottomuutta tms.

-yhdellä on 6lasta ikinä ei oo kukaan epäillyt mitään(ei mitään LEVOTTOMUUTTA) ja niiden äiti on sitä mieltä että parempi antaa vähän tukkapöllyä, jos lapsi ei tottele, kuin että lapsi hyppäisi sohvalta pää edellä.(ok no noi on varmaan ollut yksittäisiä kertoja) mutta silti.

joten en ymmärrä mihin perustuu ajatus siitä että levottomasti käyttäytyvällä lapsella on koti oloissa vikaa? en vaan käsitä. jos lapsi kokee väkivaltaa niin mun kokemuksen mukaan lapsesta tulee arka. ei levoton.

"levottomasti käyttäytyvällä lapsella on koti oloissa vikaa"

Sanoinko ihan tarkkaan noin? Ehdotin vain muutamia pointteja, jotka on itse omasta elämästä helppo tsekata ja sulkea pois kun lapsen levottomuus kerran huolestuttaa. Lääkärihän tai psykologi sitten tsekkaa asiantuntijana loput mahdollisuudet.

Minusta nimenomaan perusasioista kaikki lähtee ja valtaosa lasten ongelmista saataisiin hallintaan jos perusasiat (esim. riittävä uni, kunnon ravinto, säännöllinen päivärytmi ja henki kotona) olisivat kotona kunnossa. Mutta ei, en väittänyt että tässä tapauksessa on väistämättä niin, että kotona on vika. Ap:hän jo kirjoitti, että kaikki on kotona ok. Sitten syyt ovat jossain muualla.

Väkivaltaesimerkeistäsi vain, että lapsethan voivat oireilla monin eri tavoin erinäisiin asioihin. Mitä se nyt tähän liittyy. Monet vanhemmat pomppaavat heti takajaloilleen jos edes selvitetään, onko kotona kaikki kunnossa. Jos on, niin ei huolta, mutta se kannattaa ensin tsekata. Kaikki eivät tosin edes tiedosta, mikä on vinksallaan, vaikka monikin perusasia mättäisikin. Tai sitten ovat jotenkin avuttomia tekemään asialle mitään.

tuota miksi pelottaa se jos on jotain neurologista vikaa? ihmettelen vaan. mä huokaisen helpotuksesta jos poika saa dg ja sitä kautta saa koulua ajatellen helpommin tuet. lisäksi on itsellään huomattavasti mukavampi olla kun ei tartte jatkuvasti olla toisten epäilyjen kohteena ja jotenkin aina todistelemassa sitä että kotona ei tapahdu mitään kamalia. nimittäin se syö voimia.

Jotenkin tilanne on vielä siinä vaiheessa että toivoo ettei ole mitään mihin tukea tulisi jatkossa tarvitsemaan. Levottomuus ei kuitenkaan ole koko aikaista, tai siis ei vielä häiritse normaali elämää. Tottakai se ärsyttää kun tuolilla pyörii tms. mutta ei vielä ole ollut niin häiritsevää että olisin ajatellut olevan jotain neurologista ongelmaa taustalla. Siksi vielä vierastan ajatusta siitä. Tottakai jos jotain tulee olemaan, olen todella tyytyväinen kaikesta tulesta jota poika saisi, jos sitä tarvitsisi.

Mulla on yksi tuttu aikuinen mies, hyvin pärjännyt elämässään jne. ja on tuommoinen hyörijä pyörijä ollut kuulemma koko ikänsä. Keskittymiskyvyssä ei mitään vikaa mutta virtaa tuntuu vaan riittävän. On ammatultaan palomies ja kuulemma sopii hänelle hyvin kun saa energiaa purettua siinä hommassa. Toivottavasti teillä ei ole mitään vakavampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
En mä muusta olisi huolissani kuin levottomuudesta. Onko kotona kaikki hyvin? Onko rauhallinen ja tasapainoinen kasvuympäristö? Syökö lapsi kunnon ruokaa ja saa monipuolisesti kaikki tarvittavat vitamiinit, kivennäisaineet, hyvä rasvat jne? Nukkuuko ja ulkoileeko lapsi riittävästi? Onko ilmapiiri kotona kunnossa vain onko erityisiä huolia?

Levottomuus ilmenee siis rauhattomuutena. Esim. pelejä pelatessa ei jaksa kunnolla istua paikallaan vaan on kuin olisi muurahaisia pöksyissä. Rauhatonta liikehdintää. Kotona kaikki on ok. Vanhempien parisuhde on kunnossa, tasapainoinen ympäristö. Ulkoilee päivittäin useamman tunnin, päiväkodin jälkeen jää usein vielä pariksi tunniksi kavereiden kanssa ulos leikkimään. Kotiruokaa syödään, itse se tehdään. Mahdollisimman monipuolista ruokaa tarjoan. En usko että ongelman juuri on ruokavaliossa tai ulkoilussa. Levottomuutta on esiintynyt jo aivan pienestä lähtien.

Jos lapsella onkin kihomatoja ja sen takia vaikea pysyä paikoillaan, kun ne matoset kutiaa siellä???? Moni vastaavasti levoton lapsi saanut avun ja "levottomuus pysyä paikoillaan" helpottanut muutamalla kuurilla...

Alkuperäinen kirjoittaja Syntynyt -76:
Voi mennä jo hiukan OT, mutta itse opin sanomaan r:n vasta vajaa 13-vuotiaana. Kävin ala-asteella puheterapeutilla ja opin sanomaan r:n kesällä ennen ylä-asteelle menoa. En muista, että sitä olis mitenkään kauhisteltu silloin, kauan sitten.

Mulla ikää 30v enkä osaa ärrää sanoa oikein. Kävin kyllä ala-asteella puheterapiassa, mutta en oppinut.

Yhteistyössä