5-vuotis neuvolassa käyty, vähän sekavat tunnelmat nyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Pituutta vuodessa tullut 10 senttiä, pituus nyt 118cm. Paino oli nyt 26. R-kirjaimen puuttumisen vuoksi laittoi lähetteen puheterapeutille. Näkö oli oikeassa silmässä hyvä, mutta vasemmassa reilusti heikompi. Neuvolan täti katsoo tiistaina uudelleen, ennen lääkäri neuvolaa. Ja jos edelleen sama tilanne laittaa lääkäri lähetteen optikolle. Lisäksi pojalla levottomuutta, johon lääkäri sitten ottaa kantaa ja laittaa mahdollisesti lähetteen neuvolapsykologille.

Jotenkin itsellä nyt sekavat tunteet, kun tuli niin paljon lähetteitä (tai mahdollisia lähetteitä). Tiedän niiden olevan todella posittiivinen juttu että asioihin puututaan ja että terapioihin pääsee. Mutta kyllä silti olo on aika sekava ja mietteliäs. :(

ihmettelen että r kirjaimen takia puheterapeutille. täällä nlassa sanottu että viimeistään 6v r osata. jos ei silloin 6v nlassa osaa niin sitten saa lähetteen puheterapiaan.
meillä kyllä oppi sitten 5v sanomaan sen.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
ihmettelen että r kirjaimen takia puheterapeutille. täällä nlassa sanottu että viimeistään 6v r osata. jos ei silloin 6v nlassa osaa niin sitten saa lähetteen puheterapiaan.

Meidän 4v sai lähetteen puheterapiaan lokakuussa koska muutama konsonantti on korvautunut toisilla, eikä r:kään sieltä tule. Tosin mitään tämän lähetteen tiimoilta ei ole vielä kuulunut.

Kyllä se siitä, onneksi itse tajuat, ettei lähetteitä anneta ihan ilkeilyn takia. :)

Jahka ensityrmistyksestä pääsee yli, niin sitten jo helpottaa. Mutta tietysti tuollainen mietityttääkin. Lapsensa parastahan sitä aina toivoo.

En mä muusta olisi huolissani kuin levottomuudesta. Onko kotona kaikki hyvin? Onko rauhallinen ja tasapainoinen kasvuympäristö? Syökö lapsi kunnon ruokaa ja saa monipuolisesti kaikki tarvittavat vitamiinit, kivennäisaineet, hyvä rasvat jne? Nukkuuko ja ulkoileeko lapsi riittävästi? Onko ilmapiiri kotona kunnossa vain onko erityisiä huolia?

Sitä puheterapiaa voi joutua jonottamaan vuodenkin. Mun mielestä se on etu päästä puheterapiaan.

Hyvä, että tutkivat -lausahdus ei varmaan nyt lohduta tai helpota, mutta kyllä se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
En mä muusta olisi huolissani kuin levottomuudesta. Onko kotona kaikki hyvin? Onko rauhallinen ja tasapainoinen kasvuympäristö? Syökö lapsi kunnon ruokaa ja saa monipuolisesti kaikki tarvittavat vitamiinit, kivennäisaineet, hyvä rasvat jne? Nukkuuko ja ulkoileeko lapsi riittävästi? Onko ilmapiiri kotona kunnossa vain onko erityisiä huolia?

Levottomuus ilmenee siis rauhattomuutena. Esim. pelejä pelatessa ei jaksa kunnolla istua paikallaan vaan on kuin olisi muurahaisia pöksyissä. Rauhatonta liikehdintää. Kotona kaikki on ok. Vanhempien parisuhde on kunnossa, tasapainoinen ympäristö. Ulkoilee päivittäin useamman tunnin, päiväkodin jälkeen jää usein vielä pariksi tunniksi kavereiden kanssa ulos leikkimään. Kotiruokaa syödään, itse se tehdään. Mahdollisimman monipuolista ruokaa tarjoan. En usko että ongelman juuri on ruokavaliossa tai ulkoilussa. Levottomuutta on esiintynyt jo aivan pienestä lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Sitä puheterapiaa voi joutua jonottamaan vuodenkin. Mun mielestä se on etu päästä puheterapiaan.

Näin minäkin asian näen. On todella positiivinen asia jos jotain terapiaa saa jos sitä tarvitsee. Kaikki lasten tukimuodot tuntuvat olevan nykkyaikana kiven alla, joten siksi lähetteet ja neuvolan puuttumisen positiivisena otankin. Asia silti vain huolestuttaa. Ei siis puheterapia, vaan lähinnä tuo levottomuus ja näkö.

Elä murehdi! Tuo R:rrän puuttuminen ei oo vakavaa, varmasti oppii sen myöhemminkin sanomaan, toisekseen juuri tuon ikäisillä on helposti ikään kuuluvaa hajataittoa, joka korjaantuu itsestään myöhemmin, tämä siis johtuu vaan kasvamisesta.
Levottomuuteen tarttuminen on pelkkää plussaa, myöhempää ajatellen :)
Ja turhaan murehdit ennenkun lääkäri on asiaan sanottavansa sanonut! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Elä murehdi! Tuo R:rrän puuttuminen ei oo vakavaa, varmasti oppii sen myöhemminkin sanomaan, toisekseen juuri tuon ikäisillä on helposti ikään kuuluvaa hajataittoa, joka korjaantuu itsestään myöhemmin, tämä siis johtuu vaan kasvamisesta.

Itse asiassa jopa toivon että lääkäri levottomuuteen ottaa kantaa ja jotain asiaa tukevaa muotoa siihen saataisiin. Pelottaa vain että jos taustalta löytyykin jotain neurologista ongelmaa.

Voi mennä jo hiukan OT, mutta itse opin sanomaan r:n vasta vajaa 13-vuotiaana. Kävin ala-asteella puheterapeutilla ja opin sanomaan r:n kesällä ennen ylä-asteelle menoa. En muista, että sitä olis mitenkään kauhisteltu silloin, kauan sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja ei huolta:
No jospa levottomuus johtuu näöstä. jos ei näe kunnolla niin ei jaksa keskittyä, saattaa olla esim. lievää päänsärkyä joka aiheuttaa levottomuutta.

Näkö ollut 4-v neuvolassa hyvä, ainakin neuvola kortin mukaan. Nyt oli oikeassa 1.2 ja vasemmassa 0.7. Tiistaina testataan uudelleen. Jotenkin vierastan ajatusta että poikamme joutuisi käyttämään silmälaseja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pituutta vuodessa tullut 10 senttiä, pituus nyt 118cm. Paino oli nyt 26. R-kirjaimen puuttumisen vuoksi laittoi lähetteen puheterapeutille. Näkö oli oikeassa silmässä hyvä, mutta vasemmassa reilusti heikompi. Neuvolan täti katsoo tiistaina uudelleen, ennen lääkäri neuvolaa. Ja jos edelleen sama tilanne laittaa lääkäri lähetteen optikolle. Lisäksi pojalla levottomuutta, johon lääkäri sitten ottaa kantaa ja laittaa mahdollisesti lähetteen neuvolapsykologille.

Jotenkin itsellä nyt sekavat tunteet, kun tuli niin paljon lähetteitä (tai mahdollisia lähetteitä). Tiedän niiden olevan todella posittiivinen juttu että asioihin puututaan ja että terapioihin pääsee. Mutta kyllä silti olo on aika sekava ja mietteliäs. :(

Poikasi on jo 5v. Eikö näistä asioista olla jo aikaisemmin puhuttu päivähoidossa? Lapsen kehityksen seuraaminen on tärkeimpiä asioita päiväkodin ja vanhempien yhteistyössä.Kuulostaa huolestuttavalta jos asiat näin yllätyksenä Sinulle tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja ei huolta:
No jospa levottomuus johtuu näöstä. jos ei näe kunnolla niin ei jaksa keskittyä, saattaa olla esim. lievää päänsärkyä joka aiheuttaa levottomuutta.

Näkö ollut 4-v neuvolassa hyvä, ainakin neuvola kortin mukaan. Nyt oli oikeassa 1.2 ja vasemmassa 0.7. Tiistaina testataan uudelleen. Jotenkin vierastan ajatusta että poikamme joutuisi käyttämään silmälaseja.

no mun 3,5v. sai kans lähetteen ku tosi huonosti näki niitä merkkejä siittä taulusta oikealla silmällä ja vasemmalla ei ollenkaan... Olin vähänyllättyny ku en koskaan oo hoksannu et sil ois huono näkö. Eihän se silmälasien käyttö oo mikään kammotus,vaikka myönnän itsekkin että hetken ajattelin,voi ei :)

MIksi optikolle eikö silmälääkärille? Mä olen itse saanut lasit 7v. ja ekan kerran näkökyvyssä havaittiin ongelmaa 4 v. ja vuosittain kävin silmälääkärissä kunnes joskus 12 v. lääkäri oli sitä mieltä että voin jo siirtyä optikon käynteihin. Mitään sairautta ei siis silmissä ole vaan ihan likinäköisyyttä.

viisvuotisneuvola on raskas, kun siellä mitataan ja testataan kaikki koulukypsyyteen vaikuttava... mutta toivottavasti saatte apua aikanaan ongelma-alueille ja asiat lutviutuu, ja hyvähän ne on hoitaa ennen koulun alkua kuntoon =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Poikasi on jo 5v. Eikö näistä asioista olla jo aikaisemmin puhuttu päivähoidossa? Lapsen kehityksen seuraaminen on tärkeimpiä asioita päiväkodin ja vanhempien yhteistyössä.Kuulostaa huolestuttavalta jos asiat näin yllätyksenä Sinulle tuli.

Ei asia yllätyksenä tullut. On huomattu ja mietitty jo niin kotona kuin päiväkodissakin. Mutta ei tilanne niin paha ole ollut että tutkimuksia aiemmin olisi tehty.

tuota miksi pelottaa se jos on jotain neurologista vikaa? ihmettelen vaan. mä huokaisen helpotuksesta jos poika saa dg ja sitä kautta saa koulua ajatellen helpommin tuet. lisäksi on itsellään huomattavasti mukavampi olla kun ei tartte jatkuvasti olla toisten epäilyjen kohteena ja jotenkin aina todistelemassa sitä että kotona ei tapahdu mitään kamalia. nimittäin se syö voimia.

Meillä tuli jo 3 vuotiaana lähete puheterapiaan r:n takia =O
Mut nyt vasta tilattiin aika ku poika 6v ja tarhassa asiasta mainitsivat,et olis hyvä osaa ennen kouluu menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:

joo tää on just tätä mitä meilläkin saadaan kestää päiväkodin taholta! :kieh: muutahan vaihtoehtoa ei ole kuin huonot kasvuolot. eihän?

kerron itsestäni minä kasvoin niin että koin ahdistelua yms lapsena/nuorena usein, koin väkivaltaa yms.ikinä en häiriköinyt ketään, enkä ollut levoton tms. ihan tavallinen tyttö muiden joukossa.

-tiedän ihmisen joka on antanut luunappeja,tukistanut yms. hänen lapsensa käyttäytyvät ihan normaalisti päiväkodissa. ei levottomuutta

-eräästä nykyään ex tutusta selvisi vuosi sitten että hän on käyttänyt kovempiakin otteita lapsiinsa(kun ei muuten muka pärjää) lapsista tämä ei näkynyt, ei mitään levottomuutta tms.

-yhdellä on 6lasta ikinä ei oo kukaan epäillyt mitään(ei mitään LEVOTTOMUUTTA) ja niiden äiti on sitä mieltä että parempi antaa vähän tukkapöllyä, jos lapsi ei tottele, kuin että lapsi hyppäisi sohvalta pää edellä.(ok no noi on varmaan ollut yksittäisiä kertoja) mutta silti.

joten en ymmärrä mihin perustuu ajatus siitä että levottomasti käyttäytyvällä lapsella on koti oloissa vikaa? en vaan käsitä. jos lapsi kokee väkivaltaa niin mun kokemuksen mukaan lapsesta tulee arka. ei levoton.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
mitä sano mitoista?
meidän 5v 120cm ja saman painoinen on ylipainoinen ja siitä mainintaa

Ei sanonut mitään mitoista, paitsi että pitkä poika tulossa. Luultavasti lääkäri sanoo, jos ei niin itse otan puheeksi. Ulkonäöltä ei ylipainoinen ole, vatsa hieman pömpöttää. Mutta liikkuu todella paljon ja syö normaalia ruokaa, herkkuja ei päivittäin syödä. Otan lääkärin kanssa painon nousun puheeksi. Aiemmin paino mennyt omalla käyrällään ja nyt mielestäni hieman pompannut korkeammalle. Tosin oli pituuskin hypännyt +1 käyrältä lähes +2 käyrälle.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
MIksi optikolle eikö silmälääkärille? Mä olen itse saanut lasit 7v. ja ekan kerran näkökyvyssä havaittiin ongelmaa 4 v. ja vuosittain kävin silmälääkärissä kunnes joskus 12 v. lääkäri oli sitä mieltä että voin jo siirtyä optikon käynteihin. Mitään sairautta ei siis silmissä ole vaan ihan likinäköisyyttä.

Totta kai silmälääkärille, ei lääkäri kirjoita lähetteitä optikolle. Ap kirjoittanut vahingossa väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Itse asiassa jopa toivon että lääkäri levottomuuteen ottaa kantaa ja jotain asiaa tukevaa muotoa siihen saataisiin. Pelottaa vain että jos taustalta löytyykin jotain neurologista ongelmaa.

Ei kannata pelätä, hirveän hyvä että pääsette toivonmukaan tutkimuksiin ja poika saa hyvää aikaa esim. jos tarvii jotain tukea/terapiaa ennen kouluunmenoa. Tuo äänteiden puuttumiseen puuttuminen on paikkakuntakohtaista, jossain on puheterapeutin resurssit niin vähäiset ettei puheterapiaan pääse ainakaan 5-vuotiaana, jossain taas pääsee hyvinkin.

Yhteistyössä