5-vuotias kolmatta päivää kuumeessa. Nyt 39,5 - tarvitseeko lääkäriä?

Lauantaina nousi kuume yli 38 ja poika oksensi. Illalla oli jo ihan ok. Sunnuntaina nousi 39 asteen kuume, joka iltaa myöten laski ja tänään on ollut 39-39,5 koko päivän. Muita oireita yskä ja vuotava nenä.

Pitääkö tästä lähteä lääkäriin? Lapsen isä on sitä mieltä, että tarvitsee lääkäriä. Mä ajattelin ettei vielä tarvitse. Mitä mieltä muut ovat?
 
"Sirkkeli"
Ei tarvii lääkäriä. Se lääkäri sen kummempia pysty tekemään. Mun lapsella kesti korkea kuume 5 vuorokautta, sitten mäni pois, mutta nuha jäi. Ja rohiseva yskä, mutta nuokin on hiipumassa. Tavan flunssaa.
 
Yleisvointi sen ratkaisee,eli jos nestettä menee alas ja on välillä ihan virkeä ettei vaan nuku koko aikaa jne, niin ei mun mielestä tarvii lääkäriin viedä. Ei ne lääkärit pysty flunssaa parantamaan.
 
halipupu harmaana
Jos lapsi juo ja on suht' virkeä eli ei ole veltto ja koko ajan uninen, niin ei tartte vielä lääkäriä. Parempi levätä kotona, kuin lähteä rasittavalle lääkärireissulle.
 
Lilii
Laskeeko kuume lääkkeillä? Onko poika ihan ok kuumeeseen nähden (ei ilmaise korvakipua, pääkipua, rintakipua...)? 3 vrk kuume vielä ok, jos lapsen yleiskunto hyvä, sitten jo lääkäriin jos kuume jatkuu. Se on mulla ohjenuorana.
 
Laskeeko kuume lääkkeillä? Onko poika ihan ok kuumeeseen nähden (ei ilmaise korvakipua, pääkipua, rintakipua...)? 3 vrk kuume vielä ok, jos lapsen yleiskunto hyvä, sitten jo lääkäriin jos kuume jatkuu. Se on mulla ohjenuorana.
Kun ei suostu lääkkeitä ottamaan :( Mihinkään ei kuulemma satu.

No, tänään en lähde mihinkään ja huomenna ehtii varaamaan vaikka päivystysajan, jos aamu alkaa samoissa merkeissä.
 
Pakottaisin ottamaan kuumetta alentavaa lääkettä - ei lapsi itse päätä, ottaako vaiko ei. Suppona menisi, jos ei muuten.

Jos yleiskunto on kerran hyvä, ja lapsi juo (syömisellä ei niin väliä) niin tuskin on tarvetta vielä lääkäriin lähteä :). Joskus perjantaina voisin mennä, jos tilanne jatkuu samana eikä pahene tai parane.
 
Pakottaisin ottamaan kuumetta alentavaa lääkettä - ei lapsi itse päätä, ottaako vaiko ei. Suppona menisi, jos ei muuten.

Jos yleiskunto on kerran hyvä, ja lapsi juo (syömisellä ei niin väliä) niin tuskin on tarvetta vielä lääkäriin lähteä :). Joskus perjantaina voisin mennä, jos tilanne jatkuu samana eikä pahene tai parane.
Mä olen joskus yrittänyt pakottaa ottamaan lääkettä eikä siitä seurannut mitään hyvää. Poika oksensi muutakin kuin lääkkeen. Suppoja ei ole, mutta niitä voisin "tilata" mummin kautta, kunhan saisin hänet kiinni. Kiitos vinkistä.
 
Sitäkin voi kokeilla, että liottaa puolikkaan Panadol-poretabletin lasilliseen vettä ja lorauttaa sekaan hieman mehutiivistettä.

Tai murskaa tavallisen tabletin kahden lusikan välissä ja liottaa mehuun, siinä menee kyllä ikä ja terveys ennen kun se liukenee.
 
Lilii
Pamol F -tabletit sulaa hetkessä veteen, menee huijauksella alas. Voi sekoittaa myös vaikka lusikalliseen hilloa :D Ehdottomasti kuumetta alentavaa lääkettä noin hurjaan kuumeeseen.
 
Voi vitsi, yritin sitten juottaa sitä Pamolia mehun joukossa. Poika maistoi sen heti, mutta suostui kiltisti juomaan, kun sanoin että nyt on ihan pakko. Ja kun sai lasin tyhjäksi, oksensi reippaasti kaiken taas ulos :( Nyt on sitten sohvakin oksennuksessa. No, suppoja on tulossa ja toivottavasti niillä saa kuumetta alas.
 
"vieras"
Jos on yli 39,5 kuume, niin se pitää laskea lääkkeillä. Ja sit tietenkin huoneen lämpötila alemmas, makuuhuone viileäksi ja että nukkuu vaikka vain pussilakanalla, paksu peitto ja yövaatteet pois. Yks lääkäri sanoi, että pitää vaikka kantaa lunta sänkyyn (siis ei oikeasti, mutta tuo esimerkki jäi mieleen siitä, kuinka tärkeää on laskea kuumetta alaspäin)
 
Mä mietin kanssa että kauan katon ton lapsen kanssa ennenkuin vien lääkäriin? On eilis aamusta asti maannu sohvalla, vessassa käydessä valittaa ettei jaksa kävellä ja huippaa, ei edes telkkaria pysty katsomaan saati pelaamaan, eli on todella kipee (adhd-tapaus joka ei ikinä ole paikallaan). Kuumetta aamusin reilu 38 ja päivällä nousee yli 39, ja puhuu ihan sekavia. Lääkettä otti eilen puolikkaan panadolin, ja jaksoi jopa katsoa vähän aikaa telkkaria, mutta kuume ei juurikaan laskenut. Ikää 10v. Mä en ole lääkettä tuota puolikasta lukuunottamatta edes tyrkyttänyt, kun mihinkään ei kerran satu. Eikös sen kuumeen kannata hoitaa hommansa, jos muu olotila sen sallii?

Ja mä tiedän että jos lapsi ei sitä lääkettä suostu ottamaan, niin se ei sitä ota vaikka minkä tekis (paitsi just suppona). Meillä tuo poika pienempänä oksensi kaikki lääkkeet, vaikka yritin jemmata mihin mehuun tai vanukkaisiin, maistoi sen lääkkeen silti ja tuli oksennus. Nyt jo osaa nielaista kokonaisena eikä niin maista sitä, mutta on niin muistoissa toi oksennusrefleksi lääkkeen oton jälkeen, että ei kovin mielellään ota.
 

Yhteistyössä