5 henk. perheelle HALPOJA ruokaohjeita viikoksi !?! Rahaa 50e....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaalilaatikkoa, viipaleperunalaatikkoa (jauhelihaa sekaan) jne. Keitoissa on mun mielestä tosi vähän syötävää.. Jos on puolukkaa pakkasessa, niin vispipuuroa välipalaksi. Leivo sämpylöitä.

Kannattaa ostaa soijarouhetta ja korvata jauheliha sillä välillä. Pussimaksaa 2,5-3e ja on riittoisaa. Ite käytän sitä kasvissyöjänä paljon, mutta myös perhe tykkää esim. hernekeitosta, jossa soijarouhetta. :)

Makaroonilaatikko (tai muu jauheliharuoka), jossa puolet jauhelihasta on korvattu soijarouheella. Meillä opiskelijaperheessä tuo soijarouhe on jatkuvassa käytössä lihan korvikkeena. Tosi paljon halvempaa ja ravintoarvoiltaan parempaa, eikä eroa edes huomaa.

Pussi perunoita, täällä 10 kg maksaa 2e ja muutama pussi makaroonia maksaa 1e. Maitoa, jauhoja leipää varten, jauhelihaa, makkaraa, kananmunia, alelihoja, pakastekalaa, vihanneksia ja hedelmiä, marjoja yms. on tietenkin pakastimessa valmiina. Ruokaehdotuksia: lättyjä, pannaria, munakasta, leipää itse tehtynä, muusia ja nakkeja, makaronilaatikkoa, kalakeittoa, lihakeittoa... kanankoivet on todella halpoja.

[QUOTE="vieras";22260920]kanankoivet on todella halpoja.[/QUOTE]

Itseasiassa ei ole, kun laskee mikä niiden painohäviö-% on... Ja se on 80% muistaakseni. Ravintolakoulussa noita aikoinaan käsiteltiin ja koivissa se tuo % oli suurin. Sen takia mä mieluummin ostan vaikka rintapaloja, koska niistä ei juuri mitään mene roskiin.

kiitti ehdotuksista!:) Ajattelin justiinsa et meinaan kyllä leipoa itse kun leivätkin maksaa aikas paljon.

Siitä puheenollen... Hyviä leipä/sämpylä ohjeita saa laittaa!!:) :)

Itseasiassa ei ole, kun laskee mikä niiden painohäviö-% on... Ja se on 80% muistaakseni. Ravintolakoulussa noita aikoinaan käsiteltiin ja koivissa se tuo % oli suurin. Sen takia mä mieluummin ostan vaikka rintapaloja, koska niistä ei juuri mitään mene roskiin.

Kunrasiallisen kanankoipia saa 2eurolla ja siitä syö koko porukka ja filettä ostettaessa pulitetaan 5e kilo, niin arvaa kumpi on järkevämpää hetkellisesti, jos rahaa on käytettävissä 50e?

Uunipuuroa (yhdestä puuroriisipussista tulee tosi monta satsia), mehukeittoa (teet itse). Kanankoipia, teet vaikka risottoa, paljon riisiä ja kasviksia niin tulee tosi iso satsi. Kasvissosekeittoa, valkkaat halvimmat kasvikset. Kinkkukiusaus munamaitoon. Pannaria, tuorepuuroa (litra jogurttia, kaurahiutaleita, marjoja) ja kiisseliä välipalaksi.

[QUOTE="vieras";22260982]Kunrasiallisen kanankoipia saa 2eurolla ja siitä syö koko porukka ja filettä ostettaessa pulitetaan 5e kilo, niin arvaa kumpi on järkevämpää hetkellisesti, jos rahaa on käytettävissä 50e?[/QUOTE]

Ei mun tarvii arvata, koska mä tiedän että kilon file tulee halvemmaksi :D Meitäkin on 5 henkeä eikä todellakaan syödä kaikki rasiallisesta koipia.

Ei mun tarvii arvata, koska mä tiedän että kilon file tulee halvemmaksi :D Meitäkin on 5 henkeä eikä todellakaan syödä kaikki rasiallisesta koipia.

No jos rahat on vähissä niin silloin syödään vähemmän kanaa ja enemmän riisiä. Millasia syöppöjä te oikein olette, rasiassa on aika monta reisikoipea 6-8 kpl ja meillä kyllä riittää 1 per nenu, mies joskus ottaa toisenkin.

[QUOTE="vieras";22261078]No jos rahat on vähissä niin silloin syödään vähemmän kanaa ja enemmän riisiä. Millasia syöppöjä te oikein olette, rasiassa on aika monta reisikoipea 6-8 kpl ja meillä kyllä riittää 1 per nenu, mies joskus ottaa toisenkin.[/QUOTE]

Eipä ole meidän kaupassa tuollaisia rasioita... Yleensä se 3-4 koipea tuohon kahteen egeen. Syöppöjä ei todellakaan olla, lapsetkin nirsoimmasta päästä.

[QUOTE="vieras";22261119]Vaihdanny kuule kauppaa, eihän tuollaisia kokoja edes ole olemassa, ne varmaan pakkaa niitä itte uudelleen takahuoneessa ja lisää puolet hintaa.[/QUOTE]

Kyllä se on niin että kahdella eurolla saat sen 3-4 koipea. Katsopa seuraavalla kerralla kun kauppaan menet.

[QUOTE="vieras";22261119]Vaihdanny kuule kauppaa, eihän tuollaisia kokoja edes ole olemassa, ne varmaan pakkaa niitä itte uudelleen takahuoneessa ja lisää puolet hintaa.[/QUOTE]

No mä käyn pikaisesti laskien 5-6 eri ruokakaupassa tilanteesta riippuen ja en mä oo kyl edes nähnyt 6-8 koiven pakkauksia... Ne on aina 3-4...

Tein just viikonloppuna kastikkeen isolle porukalle, 6 aikuista ja lapset. Hyvin riitti kolme-neljä koipea reiluun kastikkeeseen (koivet paistettu ja kypsänä nypin kaiken lihan kastikkeeseen), taisipa sitä jäädä seuraavaksi päiväksikin useamman ihmisen annos. Fileisiin tai suikaleisiin olisi saanut varata paljon enemmän lihaa ja etenkin rahaa.

Että taloudellisempaa tuo noin oli, siitä minä olen ihan varma...

Onhan sellaisia kanankoipi paketteja jossa on 6-8 koipea, mutta ne ovat tosi pieniä verrattuta 3-4 koiven pakkaukseen. Meidän s-marketista olen noita 6-8 kappaleen paketteja nähnyt. Ei niissä juurikaan syömistä ole.

Painaa n 10 kg. Siitä saa kastikelihaa, suikaletta, jauhelihaa yms. Useissa kaupoissa nyt tarjouksessa kun hirvestäjät ostavat hirven sekaan.

Lisäksi kaalia ja perunoita, kaalikeittoa/laatikoita/kääryleitä.

Yhteistyössä