5,5v mankuu ettei halua päiväkerhoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmiä kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmiä kysyn

Vieras
Aiemmin menny aina mielellään, nyt muutama viikko ollu kauheaa taistelua. Syytä kun oon kysyny niin sanoo että ei halua siksi kun pikkusiskonsakaan ei mene sinne (sisko 2v). Oon sitte kuitenki vieny ja kehitelly aina jonkun porkkanan tai palkinnon jolla oon saanu sen sinne suosiolla menemään. Vastustuksesta huolimatta se on aina iloisella päällä kun sitä hakee kerhosta ja sillä on aina ollu siellä kivaa.

Oon vaan miettiny, onko oikein "pakottaa" se sinne, vai pitäiskö jättää koko kerho välistä?? Kun se on ristiriitaista ku se sinne lähteminen on niin kovin vaikeeta joka kerta mut silti se on aina viihtyny siellä ja ollu tosi iloisella päällä kun sen on sieltä hakenu. Miten te tekisitte??

Meillä sama 3,5 -vuotiaan kanssa. "En halua, siellä on tyhmää" ja plää plää mutta kun hakee niin "oli kivaa".
Eli vienyt olen aina vaikkei "muka" halua.

Meillä tyttö on myös puhunut jos pian 2 -vuotias pikkuvelikin tulisi mukaan. Taitaa olla vain hieman mustasukkaisuutta ilmassa kun pienempi saa viettää äidin kanssa aikaa kahdestaan.

Täytyy varmaan kehitelle isomman kanssa kaksin jotain puuhaa väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Meillä sama 3,5 -vuotiaan kanssa. "En halua, siellä on tyhmää" ja plää plää mutta kun hakee niin "oli kivaa".

Meillä tyttö on myös puhunut jos pian 2 -vuotias pikkuvelikin tulisi mukaan. Taitaa olla vain hieman mustasukkaisuutta ilmassa kun pienempi saa viettää äidin kanssa aikaa kahdestaan.

Meillä poika sanoo, että siellä on kyllä kivaa ja viihtyy siellä, mutta kun siskokaan ei tule niin hänkin haluais olla vaan kotona. Luulen kans, että jonkinlaista mustasukkaisuutta on tämän asian taustalla kun tietää, että pikkusisko on sen kerhon ajan äidin kanssa kaksin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Kohtahan se kerhovuosi jo loppuu, anna olla kotona muutaman kerran ja pidä huoli, että lapsella on tosi tylsää silloin :-)

Juu pari kertaa on nyt jätettykin väliin ja oon sille sanonu et jos kerhoon ei mee niin sit pitää mennä pikkusiskon kanssa päiväunille (pojan kerho on iltapäivällä 13-16 ja sisko nukkuu sillä aikaa päikkärit).Kyllä on ollu kuulkaa pitkä iltapäivä pojalla niinä päivinä ku on joutunu maata sängyssä päivälevolla :D . Mutta ei se oo auttanu, sama mankuminen on silti.

En mä tämän kevään kerhoja enää murehdikkaan mutta kun se menee syksyllä eskariin, toivottavasti sama rutina ei oo joka ikinen päivä ku pitää eskariin mennä kun ei se pikkusisko tuu sinnekkää ja syksyllä meillä on sit vielä vauvakin joka jää kans kotiin äidin kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä poika sanoo, että siellä on kyllä kivaa ja viihtyy siellä, mutta kun siskokaan ei tule niin hänkin haluais olla vaan kotona. Luulen kans, että jonkinlaista mustasukkaisuutta on tämän asian taustalla kun tietää, että pikkusisko on sen kerhon ajan äidin kanssa kaksin kotona.

Mä olen kyllä antanut 5,5-vuotiaani olla kotona aina kun on halunnut - en pakota kerhoon, jos ei halua. Mulle ei useimmiten ole mikään ongelma, jos hän haluaa jäädä kotiin mun ja pikkuveljen (18kk) kanssa. Me ollaan sovittu, että toive olla menemättä esitettäis edellisenä iltana, että ei sitten tuskailla ja tapella kiireisinä aamuisin. Lisäksi se antaa mulle mahdollisuuden koittaa kääntää lapsen pää, jos mulla on joku sovittu meno, johon en isompaa tarvitsisi mukaan... Tää toimii meillä ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä olen kyllä antanut 5,5-vuotiaani olla kotona aina kun on halunnut - en pakota kerhoon, jos ei halua. Mulle ei useimmiten ole mikään ongelma, jos hän haluaa jäädä kotiin mun ja pikkuveljen (18kk) kanssa. Me ollaan sovittu, että toive olla menemättä esitettäis edellisenä iltana, että ei sitten tuskailla ja tapella kiireisinä aamuisin. Lisäksi se antaa mulle mahdollisuuden koittaa kääntää lapsen pää, jos mulla on joku sovittu meno, johon en isompaa tarvitsisi mukaan... Tää toimii meillä ihan hyvin.

Juu ei mullakaa itselleni oo mikään ongelma vaikkei kerhossa kävisikään, mutta mietin vaan lastenkasvatukselliselta kannalta, että onko se väärällä tavalla periksi antamista jos lapsi saa määrätä asiasta. Ja toiseksi mietin ensi talven eskaria, jonne pitää sit mennä joka arkipäivä, että olettaako voivansa olla sieltäkin pois jos voi olla kerhosta pois silloin kun haluaa?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmiä kysyn:
Aiemmin menny aina mielellään, nyt muutama viikko ollu kauheaa taistelua. Syytä kun oon kysyny niin sanoo että ei halua siksi kun pikkusiskonsakaan ei mene sinne (sisko 2v). Oon sitte kuitenki vieny ja kehitelly aina jonkun porkkanan tai palkinnon jolla oon saanu sen sinne suosiolla menemään. Vastustuksesta huolimatta se on aina iloisella päällä kun sitä hakee kerhosta ja sillä on aina ollu siellä kivaa.

Oon vaan miettiny, onko oikein "pakottaa" se sinne, vai pitäiskö jättää koko kerho välistä?? Kun se on ristiriitaista ku se sinne lähteminen on niin kovin vaikeeta joka kerta mut silti se on aina viihtyny siellä ja ollu tosi iloisella päällä kun sen on sieltä hakenu. Miten te tekisitte??

Minustakin se on ratkaisevaa, että mitä mieltä on kun tulee sieltä jotta ei ainakaan ole kyse kiusaamisesta.
Voi olla, että haluaisi olla joskus teidän kanssa pusitossa yms.

Meillä ei ole lapsen asia päättää kerhosta tai päivähoidosta. Syksyllä menee eskariinkin, ei silloin kysellä haluaako vai ei :) Tuon ikäisen on hyvä harjoitella ilman äitiä ohjatussa lapsiryhmässä oloa.

Hyvä mittari on miten kerhossa menee ja minkälaisena tulee takaisin. Jos menee hyvin, potku peffalle vaan ja menoksi ;) Monet 5-6-vuotiaat on hirveitä marisijoita kaikesta, ei minusta kannata liikaa kuunnella lapsen tuuliviirinä vaihtuvaa mielipidettä. Meillä on aina naama vääränä lähdössä ja tulee iloisena takaisin.

Yhteistyössä