4D-ultra

Oletteko käyneet 4D-ultrassa? Millainen kokemus, mitä tuli maksamaan Kela-korvauksen jälkeen? Odotan kolmatta ja olen miettinyt, menisikö tässä raskaudessa tuohon ultraan... Aiemmissa raskauksissa olen käynyt vain tavalliset ultrat ja pojasta (synt. v. 99) ei vielä tainnut ollakaan tuota 3D- tai 4D-mahdollisuutta...
 
Mä kävin...oli ihana kokemus nähdä vauva melkein "livenä".
Maksoin n 150e kelakorvauksen jälkeen...suosittelen lämpimästi.

Mukava kattella välillä dvd:ltä sitä ja sitten kun tyttö on isompi niin aion näyttää hänelle sen.
 
Käytiin juuri yksityisellä 4D -ultrassa. Tuli maksamaan kelakorvauksen jälkeen 230 ?. Illman DVD -levyä, jolle koko puolen tunnin operaatio tallennettiin, hinta olisi ollut 15 euroa halvempi. Tämä oli siis Tampereella.

Kokemuksena aivan loistava, ikinä ei ole noin hyvin aiemmin ultrattu. Kahdesta lapsesta on kokemusta kunnallisesta 2D -rakenneultrasta.

Tässä katsottiin aivan kaikki, tutkittiin normalien sisäelinten ja mittojen lisäksi mm. ettei sikiöllä ole esim. huulihalkiota, kampurajalkaa ym. Olin itse aivan yllättynyt kuinka monipuolisen tutkimuksen tuolla tavalla voi tehdä. Samalla katsottiin ultralla myös synnytyskanavan pituus, se onko kohdunsuu kiinni ym. ei tarvittu siis sisätutkimusta.

Itse olen satsaukseen tyytyväinen. Ja saatiin myös komea otos herrahenkilön sukukalleuksista :LOL:
 
Nimenomaa vatsan paalta ultrat tehdaan taman ikaisille sikioille, muuta kautta ei nakyisikaan :LOL:
Paras aika 4D ultraan sanotaan olevan viikkojen 24-34 valilla, lapsivetta on tarpeeksi ja vauva ei viela ole ahtaasti kasassa nassu seinamaa vasten. Kavin ekan kanssa ja nahtiin tytto nauramassa ja haukottelemassa!!! Mahtava kokemus!
 
Me käytiin kanssa tampereella (terveystalolla) ja hieno kokemus kyllä oli :heart: Siellä tekee vaan yks professori ko.ultrausta ja hänen suositus oli juuri tuo rv24 eikä mielellään yli. Kaiken mahdollisen hän tarkisti ja noihin Säihkeen mainitsemiin lisäisin vielä että ruudulla näkyy myös sikiön (sydämen ym), napanuoran, kohdun, istukan jne. verenvirtaukset. Laskimot tais näkyä sinisenä ja valtimot punasena...ja lisäksi lääkäri myös kuunteli virtaukset.
Mulla ei saatu kohdunkaulaa mitattua päältä joten lopuksi hän vielä ultras alakautta ja mittas kunnolla, samalla paineli ja tarkisti että kohdunsuu ei anna periksi. Hinta oli 291e ja kassalla kysyttiin että otetaanko kelan vähennys suoraan...joten kait ne siitä vielä korvaa kun meillä ei lähetettäkään ollu.

Sitten hän onnitteli meitä että voidaan 90% varmuudella todeta että tulossa on terve poika :heart: Kaikille jotka miettivät niin voin suositella lämpimästi! Mukaan saatiin dvd ja läjä kuvia murusta =)
 
Iltaa! Onnistuin pitämään itseni pois täältä melkein koko viikonlopun =)

Asia oli juuri noin kuin Gatsu asian kuvaili. Paikka oli Treella terveystalo ja ultrat tekee prof. Kirkinen. Ja samat sanat meillekin sanottiin - 90 % todennäköiseyydellä terve poika tulossa =) Meillä käynti oli tosin jo viikolla 21. Tämä sen vuoksi, että kuntamme ei tarjoa rakenneultraa ja aika varattiin sen suositusten mukaisille viikoille, mutta yllätyin kyllä tosi positiivisesti siitä, kuinka paljon "ekstraa" 4D -menetelmä tarjosi.

Ja kyllä kela korvaa, vaikkei lähetettä olisikaan. Kaikki tämän raskauden ultrat olen käynyt teettämässä (3 kpl) terveystalolla ilman lähetteitä, ja kaikista kelakorvauksen on saanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ennu:
Tuttava sanoi, ettei täällä päin ainakaan kela enää myönnä korvausta ultrasta. En sitten tiedä onko totta. Monelta olen vaan kuullut, että hinta oisi 200 euroa

Tuli maksamaan n. 130 euroa kelakorvauksen jälkeen ja se korvaus vähennettiin automaattisesti kassalla joten sitä ei tarvitse itse edes hakea. Tekijänä oli Bruno ja totesi että 100 %:n varmuudella tyttö tulossa. Käytiin myös ekassa raskaudessa. Todella monipuolinen tutkimus ja suosittelen lämpimästi.

 
Heipsis!

Tätä ketjua olen lueskellut ja kysyin ihan huvikseen tuota korvattavuutta kelasta ja sieltä tuli seuraavanlainen vastaus:

Hei!

Suoraa vastausta en voi valitettavasti antaa, muuten kuin yleisluontoisella tasolla. Sairausvakuutuslain mukaisen korvauksen myöntämiseen vaikuttaa moni asia.

Sairausvakuutuslain nojalla korvataan vain tarpeellisia sairaudesta aiheutuvia kustannuksia (SVL 2 luku, 2 §). Mikäli hoitava lääkäri esim. työterveyslääkäri tai neuvolalääkäri toteaa raskauden kulussa jotain poikkeavaa ja kirjoittaa lähetteen 4D-ultraääneen, voidaan korvaus tapauskohtaisesti tarpeellisten selvitysten toimittamisen jälkeen myöntää. Jos odottava äiti oma-aloitteisesti varaa ajan ja hakeutuu tutkimuksiin varmistuttamaan, että vauva on kunnossa, tämä ei ole sairausvakuutuslain tarkoittamaa ja korvattavaa tarpeellista sairauden hoitoa. Lisäksi äiti on yleensä julkisen neuvolan asiakas, jolloin hän on valinnut julkisen neuvolan hoitopaikakseen ja myös tarpeelliset jatkotutkimukset tulisi suorittaa julkisella sektorilla.

Jos tutkimuksen tarkoituksena on saada 4D-ultrasta video ja varmistuttaa, että kaikki on kunnossa, tällöin Kela-korvausta tutkimuksesta ei myönnetä edellä mainituin perustein. Jos aiemmin mainitut korvauskriteerit täyttyisivät, niin korvauksen määrä olisi 42,41 euroa.

Toivottavasti edellä mainittu vastaus selvensi asiaa.
Elikkä jos käy kunnan tarjomissa ultrissa ja lisäksi vielä tuossa 4D-ultrassa, sen joutuu itse maksamaan.
Tämän vuoksi ainakin meillä siis jää väliin tuo kalleuden takia, käyn mielummin sit ihan tavallisessa ultrassa kaksi kertaa tuolla 44 eurolla.

AngelEyes ja masukki 13+0
 
Tampereella Kirkisellä käyneet: Tehtiinkö ultra vatsanpeitteiden päältä vai vaginaalisesti? Kuuluiko hommaan sisätutkimus? Tuntuu idiootilta kysellä näitä, mutta kahdesta syystä.. Ensinnäkin Kirkinen on opettanut ja tulee opettamaan minua.. Ei huvita mennä liian tutulle miesgynelle, ei vaan tunnu kivalta. Ja toiseksi, oma mieheni on "asennevammainen" miesgynekologien suhteen; ei tykkää että käyn. Ja haluaisin mennä, ja ottaa miehenkin mukaan, "kestäisi" kyllä pelkän vatsan päältä tehtävän ultran vaikka tekijä onkin mies. Onko muilla yhtä "fiksuja" miehiä...? :/
 
Puhuin kätilön kanssa tuosta 4 d ultrasta. Kuulema se ultra ei ole hyväksi vauvalle. Saa kai enemmän jotain säteitä siitä. Tietenkin jos jotain sairautta epäilee silloin ok.
Sanoin että ku ihmiset menee just yksityiselle tohon ultraan EI SUOSITELLUT!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinzessa:
aika outoa, jos ei olis turvallinen, kun se on kuitenkin nykysin jo aika suosittua... mut mielipiteitä on varmaan yhtä paljon ku on ihmisiäki =)
niihän niit on...mun molemmat pojat on ultrattu muistaakseni 5 vai 6 kertaa.... sairauteni takia!
 
Niin ei kai se ole suorastaan vaarallinen se 4 d ultra. Mutta huvin vuoksi sitä ei suositella.
Itse olen käynny 4 d ulrassa silloin ku mulla oli vasta sikiö pussi ja sen jälkeen tavallisessa ultrassa tämän raskauden aikana vaikka kuinka monta kertaa etten laskuissa ole pysynyt. Vielä on edessä ainakin yks tavallinen ultra ennen synnytystä, koska olen tälläinen pikkuinen tyttö ettei vauva ole kasvanut liian suureks.
 
Kävin rv 26 aikana 4D-ultrassa ja ihan hyvä niin; lääkäri löysi kaksisuonisen napanuoran ja siitä lähtien vauvan kasvua seurattiinkin lähes viikoittain äitiyspolilla ultralla. En kyllä käsitä miksi tuota ei löydetty kunnan maksamassa rakenneultrassa rv 19 tienoilla...
4D maksoi kelakorvauksen jälkeen minulle n. 200e.
 
Huomenta!

Aubrieta ultra tehdään vatsanpeitteiden päältä, ja on niin siisti toimenpide, että en usko miehelläsikään mitään sitä vastaan olevan. Oma mieheni oli kovin otettu tutkimuksen tasosta.

Ultrien vaarallisuudesta jaksetaan aina puhua. Minunkaan neuvolantätini ei ole kovin hyvillään, kun tietää minun käyvän kaikki ultrat yksityisellä ja teettävän niitä enemmän kuin kotikunta tarjoaa. No se tarjoaakin kokonaista yhden koko raskausaikana, ja senkin tekee terveyskeskuslääkäri eikä erikoislääkäri tai kätilö.

Mutta eivätköhän 4D -laitteet toimi aivan samoilla ultraääniaalloilla kuin perinteiset 2D -ultratkin. Eli mahdolliset haittavaikutukset ovat samoja. Se, mikä käsittääkseni saattaa olla riskitekijä, on ultraäänilaitteiden dopplerin käyttö. Doppleria ei saisi käyttää ultratutkimuksissa pitkäkestoisesti, mutta sillähän tutkitaankin vain virtauksia hyvin lyhytkestoisesti muutamaan otteeseen tutkimuksen kuluessa. Muistan lukeneeni, että dopplerin pitkäkestoinen käyttö lisää ultran lämpövaikutuksia, ja saattaa siten olla riskitekijä. Dopplereita on käsittääkseni yhtälailla uusissa 2D -laitteissakin? Korjatkaa jos olen väärässä tämän suhteen.

Tietenkään ihan huvikseen ultrissakaan ei kannattaisi juosta. Minä tosin olen kaikkien raskauksien aikana aika monta kertaa käynyt :ashamed:
 

Yhteistyössä