4D ultra

Ensikertalainen: Siis mitä?! Onko sinulle kela korvannut? Minä olen ehdottomasti halunnut 4D ultraan ja kysyin rovaniememiläiseltä yksityiseltä lääkärikeskukselta joulukuussa että korvaako kela siitä mitään, ei osannut sanoa. Soitin Kelaan, pari päivää meni kun ottivat asiasta selvää, soittivat ja sanoivat että Lapin läänissä on yhtenäinen linja eikä siitä korvata yhtään mitään. Ainoastaan siinä tapauksessa että minulla on siihen toisen lääkärin lähete ja selite mukana miksi on pitänyt siihen mennä. Eli jos menen omasta halusta niin kela ei korvaa.Eikö näin olekaan??! En sitten raskinut mennä kun ilmoittivat ettei kela korvaa mitään. Mikkoselle olisin mennyt... Ihmettelinkin sitä kun kelasta kesti pari päivää kun soittivat ja kysyinkin että olenko lapin läänistä eka joka tuollaista kysyy...
 
http://www.vslaakaripalvelu.fi/

Toivottavasti toimisi tuo linkki. Kaarinassa tekee 4D-ultraa Jussi Savonlahti.
Ystävä kehunut paikan todella hyväksi. Ultraus tehdään rauhassa ja asiantuntevasti. Mukaan saa kuvia ja reilu puolen tunnin DVD:n pienokaisesta.

Tuolla Jussilla maksaa 130,00e Kelan korvauksella siis, Kelan suorakorvaus käytössä, joten voi itse maksaa vain tuon 130,00e. =)
 
Kiitos Mission nopeasta vastauksesta!
Kaarinan hinta vaikuttaa kohtuulliselta. Onko jollain tietoa muista paikoista Turun seudulla?

Onko teillä kokemusta siitä, että millä viikoilla olisi paras mennä 4D:hen?
 
Miina70 - Jaa, no en ole sitten ihan varma, se lääkäri minusta siinä puheli että olisi yli kaks sataa oikeesti, ja se sanoi vain että potilashinta on 160e. Ymmärsin vain siitä että tulee siis Kela-korvaus, mutta siis hinta kuitenkin 160e. Se lääkäri oli tuolta LKS:sta mutta se käy tekeen ultrauksia ymmräsin että Suomen terveystalossa..
 
Miina 70 - LÖysin vielä maininnan Helistin ketjusta, kun joku on käynyt 07 vuoden loppupuolella myös 4D:ssä, ja hinta ennen Kela korvausta 210e (tuota luokkaa muistelin että se lääkärikin sanoi). Ja tässä linkki Terveystalon sivulle 4D:sta
http://195.165.153.110/index.php?44&toimipiste=41

Näyttää olevan lääkärinä juurikin samainen lääkäri LKS:sta Lampela Eija. Oli ihan pätevän oloinen lääkäri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipsuli:
Kellään tietoa Oulun hinnoista?
Terveystalossa Oulussa maksaa n. 260e ja mukaan saa paperilla ja DVD:llä kuvat ja videonpätkät. Tuosta jos saa Kelakorvauksen, niin itselle jää maksettavaksi n. 200e. Tämä tilanne oli ainakin viime keväänä.
http://www.terveystalo.com/index.php?50&cmsshow=16;artikkelit
 
Ensikertalainen: Kiitos vastauksesta. Olin juuri tuohon kyseiseen lääkärikeskukseen yhteydessä. Luin itsekin tuon helistin ketjun ja mainitsinkin siitä silloin Kelalle ja ihmettelin miksi toisille korvataan ja toisille ei. Samaten sitäkin mietin eikö meillä ole oikeus toisen lääkärin mielipiteeseen siitä onko vauvalla kaikki hyvin, varsinki ku mulla on ikää ja taustalla perussairaus. Ei kuulemma ole. Pitäis kyllä olla yhtenäinen käytäntö ympäri suomen. Samaten kun meillä lappilaisilla on oikeus niskaturvotusultraan ja rakenneultraan, kaikilla ei kuulemma ole, joidenki pitää valita kumpaan haluaa. Aiotko itse mennä 4D:hen?

Sekin on aika hassu juttu, jos haluan viedä lapseni yksityiseen ultraan (maha oli jatkuvasti kipeänä) niin silloin mulla pitää olla ensin toiselta yksityiseltä lääkäriltä lähete siihen. Eli ensin varaan yksityiselle lastenlääkärille ajan josta saisin mahdollisen lähetteen ultraan ja vasta sitten varaan ultraan aikaa, ja molemmista tietenki maksan...

No, tulipa hieman vaahdottua näitä kummallisuuksia.... =)
 
Turussa on myös. Naisultraaja, en tiedä hänestä enempää. Hintaa tais olla 30-40e enemmän kuin Kaarinassa.
Soittelin itse tuonne Kaarinaan maanantaina aikaa ja sanoivat, että paras aika on viikoilla 26-30, jolloin lapsivesi määrä on suurimmillaan vauvan kokoon nähden.
 
Juu, tuntuu olevan joka paikkakunnalla erit käytännöt niin rakenne & niskapoimun suhteen kuin myös näiden muiden käytäntöjen, esim. 4D.

Ollaan harkittu 4D-ultraan menoa, mutta saas nähdä. Jos olet seuraillut sikiöseulonnoissa "kärähteneiden" -palstaa, niin meillä on niskapoimu hälyttänyt. Tänään kyllä kuulin että rakenneultrassa katsotaan erityisen tarkasti sikiötä, mm. sydän jne. Ja poikkeuksellisesti sen tekee kuulemma lääkäri (eli ilm. muussa tapauksessa kätilö??), ja voi olla kuulemma että tullaan tekemään toinen rakenneultraus (mahd.kasvuhäiriöt jne.) myöskin myöhemmässä vaiheessa. Mutta tosiaan, paljon siis riippuu siitä miten tuo rakenne menee.. Nimittäin kaikilla lääkäreillä ei tunnu olevan ammattitaitoa käyttää ultralaitteita LKS:ssa, mutta toivotaan että siitä selviäisi paljon. Se lääkäri Lampela osaa mutta pelkän pahoin että saan juuri sen toisen lääkärin (jonka nimeä en muista), ja LKS:ssa on 3D -ultra mutta en oikein tiedä miksi sitä ei hirveesti käytetä, jos tänään äippäpolilla käydessäni oikein ymmärsin, niin sitä ei paljoa muut osaa käyttää kuin se Lampela.

Onpas kyllä outo käytäntö tuo lääkärin kautta ultraan.. kummallista..
 
Kommentoinpa vähän tännekin. On kyllä erittäin epäoikeudenmukaista että jossain ei korvata 4d-ultraa ja toisaallaan taas korvataan. Luulisi käytännön olevan sama, kyseessä kuitenkin valtion laitos.

Ja sitten. Kannattaa varautua myös siihen että vaikka olisi huippu ultra laite ja huippu ultraaja niin aina ei kaikki sujui odotusten mukaan. Meillä vauva oli tiukassa raivotarjonnassa ja piti naamaansa kohtua vasten (välissä tosi vähän lapsivettä ja mitä enemmän sitä on niin sitä paremmat kuvat). Joten kuvia ei saatu kuin yksi (profiilissa) Ei yksinkertaisesti vaan saanut kuvattua. Noiden kasvokuvien lisäksi meitä kovasti kiinnosti vauvan sukupuoli, joka sekin meinasi vauvan asennon takia jäädä salaisuudeksi. Kävin sitten vähän kävelemässä ja tyhjentämässa rakon, jolloin tyttömme hieman vaihtoi asentoa ja suostui haarovälin näyttämään. Ultrassa tutkittiin kaikki rakenteet todella tarkkaan ja vaikka jäimmekin paitsi lukuisista kasvokuvista niin tiedämme että pienokaisemme voi hyvin ja on "täydellinen" pakkaus :heart:
 
Kävin lukemassa "kärähtäneiden" palstaa. Voi kamala, teillä alkoi nyt piinaviikot tulosta odotellessa. Toivon sydämestäni että kaikki on ok! Me kävimme niskapoimun mittauttamassa keskussairaalassa, meillä se oli ok. En ole Rovaniemiläinen mutta ikäni puolesta sain lähetteen keskussairaalaan rakenneultraan. Normaalisti se tehtäis omalla paikkakunnalla (meillä vaan on vanhat laitteet ja vasta aloittanut lääkäri) Mulle rakenneultran teki kätilö ja täytyy sanoa että hyvin tuntui olevat perillä sydämen, aivojen ja napasuonien rakenteista ja virtauksista. Sukupuolenki kertovat sitä halutessa. Siellä meni 45 minuuttia. Kun kysyin että onko tuo laite 3D (koska siinä oli värikuvina ne virtaukset) niin vastasi että ei ole mutta heillä kyllä on 3D ultra mutta sitä käyttää ainoastaan lääkärit. Jos en olisi päässyt keskussairaalaan rakenneultraan niin olisin mennyt yksityiselle 4D:hen maksoi mitä maksoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Maksaahan se. Riippuu paikkakunnasta.
Lahdessa jäi kelan korvauksen jälkeen maksamaan noin 100e.
missä kävit? mä tilasin ajan tiistaina ja mulle sanottiin hemos et 220 ? mutta kelakorvauksen jälkeen 160-170? ja aika vasta 29.2 ja jos haluu kuvan dvd:lle ni pitää ottaa oma levyke mukaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Maksaahan se. Riippuu paikkakunnasta.
Lahdessa jäi kelan korvauksen jälkeen maksamaan noin 100e.
missä kävit? mä tilasin ajan tiistaina ja mulle sanottiin hemos et 220 ? mutta kelakorvauksen jälkeen 160-170? ja aika vasta 29.2 ja jos haluu kuvan dvd:lle ni pitää ottaa oma levyke mukaan..
Hemossa mekin käytiin (syyskuussa). Ei kyllä dvd:tä saatu :headwall:
Mullekin ne sanoivat korkeamman hinnan puhelimitse, en sitten tiedä miksi olikin noin huokea? Sukupuoli ei selvinnyt, olisiko se voinut alentaa hintaa?

Joku kommentoi eriarvoisuutta kelan korvauksissa. Täällä Lahdessa kaupunkihan ei tarjoa rakenneultraa; sen takia täytyy mennä yksityiselle jos rakenteet haluaa selvittää. Niinpä on mielestäni ihan kohtuullista saada kelasta jotakin takaisin päin, kun toiset saavat rakenneultran polikäynnin hinnalla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Maksaahan se. Riippuu paikkakunnasta.
Lahdessa jäi kelan korvauksen jälkeen maksamaan noin 100e.
missä kävit? mä tilasin ajan tiistaina ja mulle sanottiin hemos et 220 ? mutta kelakorvauksen jälkeen 160-170? ja aika vasta 29.2 ja jos haluu kuvan dvd:lle ni pitää ottaa oma levyke mukaan..
Hemossa mekin käytiin (syyskuussa). Ei kyllä dvd:tä saatu :headwall:
Mullekin ne sanoivat korkeamman hinnan puhelimitse, en sitten tiedä miksi olikin noin huokea? Sukupuoli ei selvinnyt, olisiko se voinut alentaa hintaa?

Joku kommentoi eriarvoisuutta kelan korvauksissa. Täällä Lahdessa kaupunkihan ei tarjoa rakenneultraa; sen takia täytyy mennä yksityiselle jos rakenteet haluaa selvittää. Niinpä on mielestäni ihan kohtuullista saada kelasta jotakin takaisin päin, kun toiset saavat rakenneultran polikäynnin hinnalla..
nii en tiedä sitten alentaako se hintaa..en tiedä mitä se sitten maksaa kun mä meen mut se selvii sitten...

tälleen pikaseen käväsee täällä :wave:
 

Yhteistyössä