42 v eikä yhtään omaa hammasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ajatuksia-aiheesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ajatuksia-aiheesta

Vieras
Nykymaailmassakin on henkilöitä joilta nelikymppisenä on kaikki hampaat jo poistettu.

Eräällä 42 vuotiaalla ystävälläni on nyt tekohampaat suussa. Kaikki omat hampaat poistettiin siitä syystä että hygienia oli heikkoa ja makeaa meni juoman ja karkin muodossa alati.

Voisitko seurustella henkilön kanssa jolla on hammasproteesit suussa?

Hmm...no..jos on noin huono hygienia, että hampaat tippuu suusta, niin voipi olla, että se näkyisi muussakin siisteydessä, enkä välittäis seurustella. Saa muuten olla nykyaikana ihan superhuonosti hoidetut hampaat, jos tippumaan pääsevät kokonaan. Varmaan on takana tupakointiakin (jopa huumeita) ja ehkä jotain kiinnityskudossairautta? Tupatkoitsijoillahan ne ientaskun verisuonet häipyvät eivätkä korjaudu enää takaisin. Makea tuskin hampaita tiputtaa. Meikä vetää karkkia ihan hulluna ja mulla on hyväkuntoiset ja kauniit valkoiset hampaat (ikää 37v.).

Hmm...no..jos on noin huono hygienia, että hampaat tippuu suusta, niin voipi olla, että se näkyisi muussakin siisteydessä, enkä välittäis seurustella. Saa muuten olla nykyaikana ihan superhuonosti hoidetut hampaat, jos tippumaan pääsevät kokonaan. Varmaan on takana tupakointiakin (jopa huumeita) ja ehkä jotain kiinnityskudossairautta? Tupatkoitsijoillahan ne ientaskun verisuonet häipyvät eivätkä korjaudu enää takaisin. Makea tuskin hampaita tiputtaa. Meikä vetää karkkia ihan hulluna ja mulla on hyväkuntoiset ja kauniit valkoiset hampaat (ikää 37v.).

Missä luki, että hampaat tippui? Ap kirjoitti, että hampaat on poistettu. Eli hampaat olleet niin huonossa kunnossa ja moneen kertaan paikattuja, että järkevämpi vaihtoehto oli poistaa hampaat.

Mulla itsellä on poistettu joitakin hampaita enkä todellakaan ole ollut mikään huumeiden käyttäjä tai polttanut tupakkaa. Sairauden hoito vei hampaat huonoon kuntoon.

Hampaiden kohdalla perimä vaikuttaa valitettavasti vahvasti. Toiset voivat harjata hampaat puolihuolimaatomasti silloin tällöin, juoda mehuja ja limsaa ja syödä makeaa, eikä reikiä tule. Toisilla taas tulee, vaikka tarkkaan miettisi, mitä syö ja milloin ja pesee hampaita ja hammasvälejä tunnontarkasti.

Itse kuulun valitettavasti jälkimmäiseen ryhmään ja pariakin hammasta on paikattu niin moneen kertaan, että eivät varmaan kauaa enää kestä.
Mutta joo, jos jo nelikymppisenä kaikki hampaat on jo menetetty, kertoo se muista ongelmista kuin vain perimästä aiheutuvista.

Tekarit voi olla suussa monesta syystä, onnettomuuden takia esim.

On tullut huomattua, että toisilla on luonnostaan kovat ja hyvät hampaat. Toisilla ne murenee kaikista ehkäisytoimenpiteistä huolimatta ennen aikojaan suuhun.

No täytyy sanoa että vaikka minkälaisia kriteereitä olen kuullut ihmisten elämänkumppaneilleen asettavan, niin ihan ekan kerran kuulen että hammaslääkärin lausunnon jälkeen vasta voi sanoa aamen. :D

Ihan sama mulle kumppanin hampaat onko omat vai vieraat, kunhan huolehtii hygieniastaan. Mulla itselläni on huonot hampaat luonnostaan, olen aina pessyt ne kahdesti päivässä enkä suuremmin syö makeita, mutta niin vaan reikiintyvät ja kertyy hammaskiveä. Lisäksi narskuttelen unissani, mikä haurastaa hampaita. Ehkä mies sitten parin vuoden päästä vaihtaa johonkin Pepsodentin malliin.

Hampaiden kohdalla perimä vaikuttaa valitettavasti vahvasti. Toiset voivat harjata hampaat puolihuolimaatomasti silloin tällöin, juoda mehuja ja limsaa ja syödä makeaa, eikä reikiä tule. Toisilla taas tulee, vaikka tarkkaan miettisi, mitä syö ja milloin ja pesee hampaita ja hammasvälejä tunnontarkasti.

Itse kuulun valitettavasti jälkimmäiseen ryhmään ja pariakin hammasta on paikattu niin moneen kertaan, että eivät varmaan kauaa enää kestä.
Mutta joo, jos jo nelikymppisenä kaikki hampaat on jo menetetty, kertoo se muista ongelmista kuin vain perimästä aiheutuvista.

Perimä ei vaikuta yhtään hammaslaatuun tai muuhunkaan.

Itselläni kaikis hampais useita paikkoja ja jatkuvasti tarttee joku hammas juurihoitoa. Nytkin kesken useis hampais juurihoito. Eikä se kato ikää. Ymmärrän proteesin. Tosin eikö nykyään laiteta kruunut?

Perimä vaikuttaa kaikkeen ihmisen kehon toimintaan.

"Arvioidaan, että noin kolmasosalla hampaiden ja suun sairauksista on geneettinen tausta. Tähän liittyvät syljen komponentit, syljenerityksen taso, hampaiden asento, sekä hammaskiilteen ja hammasluun kovuus. "

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/02/mika-hammaslaakarissa-haisee

Höpön löpön.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00085

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00074

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00265

Suuhygienistit: Nämä konstit varmistavat lapsen hampaiden hyvinvoinnin
19613219.jpg

Vauva totutetaan jo ensimmäisen hampaan puhjettua harjaukseen. Pieniä puhjenneita hampaita harjataan aamuin illoin. Hammastahnaa voi käyttää jo alusta alkaen.

Jonna Hovi-Horkan

Suuhygienistien mukaan suomalaisperheillä on petrattavaa hampaiden hoidossa. Vaikka äitiys- ja lastenneuvolat ja hammashoitolat kertovat tuoreimmista ohjeistuksista, osa harhaluuloista elää sitkeässä. Uusien toimintatapojen siirtyminen osaksi perheen arkea vaihtelevat.

Suuhygienistit kumoavatkin ensimmäiseksi väitteet, että reiät periytyvät vanhemmilta lapselle tai että lapsella on huono hammasluu.

Ammattilaisten mukaan hampaat on luotu kestämään koko elämän.

 Huonot hampaat eivät periydy. Tavat ja tottumukset kylläkin, suuhygienisti Sirpa Järvinen Suun ja Terveydenhoidon Ammattiliitosta korostaa.

Hampaat ovat hänen mukaansa olennainen osa ulkonäköä ja äänenmuodostusta. Myös syömisen ja pureskelun kannalta hampaiden hyvinvoinnilla on merkitystä.

Höpön löpön.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00085

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00074

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00265

Suuhygienistit: Nämä konstit varmistavat lapsen hampaiden hyvinvoinnin
19613219.jpg

Vauva totutetaan jo ensimmäisen hampaan puhjettua harjaukseen. Pieniä puhjenneita hampaita harjataan aamuin illoin. Hammastahnaa voi käyttää jo alusta alkaen.

Jonna Hovi-Horkan

Suuhygienistien mukaan suomalaisperheillä on petrattavaa hampaiden hoidossa. Vaikka äitiys- ja lastenneuvolat ja hammashoitolat kertovat tuoreimmista ohjeistuksista, osa harhaluuloista elää sitkeässä. Uusien toimintatapojen siirtyminen osaksi perheen arkea vaihtelevat.

Suuhygienistit kumoavatkin ensimmäiseksi väitteet, että reiät periytyvät vanhemmilta lapselle tai että lapsella on huono hammasluu.

Ammattilaisten mukaan hampaat on luotu kestämään koko elämän.

 Huonot hampaat eivät periydy. Tavat ja tottumukset kylläkin, suuhygienisti Sirpa Järvinen Suun ja Terveydenhoidon Ammattiliitosta korostaa.

Hampaat ovat hänen mukaansa olennainen osa ulkonäköä ja äänenmuodostusta. Myös syömisen ja pureskelun kannalta hampaiden hyvinvoinnilla on merkitystä.
No jos kerran joku suuhygienisti on tuota mieltä, niin asian täytyy olla näin!
Tuon toista mieltä olevan suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkärin kannattaa varmaan käydä kysymässä lisäoppia tuolta hygienistiltä.

Hammasluun rakenne on perinnöllistä. Siihen vaikuttaa myös vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti, jopa aurinko. Työssäni näen paljon Afrikasta tulleita, jotka eivät ole koskaan pesseet hampaitaan, mutta joilla ei ole ainuttakaan reikää. Heillä tosin on sitten enemmän kiinnityskudossairautta. Ja muutenkin, ihmiset, joilla on paljon kariesta, ei ole parodontiittia (kiinnityskudossairautta) ja päinvastoin: ne joilla on hammaskiviongelma, ei ole reikiä.

Itse kysymykseen; kyllä mua kumppanissa häiritsisi proteesit. Siis jos olisin moista valitsemassa! Jo olemassa olevan, rakkaan puolison ulkonäkö olisi toissijainen.

Itselläni kaikis hampais useita paikkoja ja jatkuvasti tarttee joku hammas juurihoitoa. Nytkin kesken useis hampais juurihoito. Eikä se kato ikää. Ymmärrän proteesin. Tosin eikö nykyään laiteta kruunut?

Mulla lähes sama, ja kyllä tää pahasti siltä näyttää ettei kohta oo paljon hampaita jäljellä. Ehkä tuurilla etuhampaat.. :unsure:

Mut näillä mennään mitä on annettu. Hoitaa olen yrittänyt parhaani mukaan, mutta syyllistyn kyllä juurikin tupakointiin ja muihin paheisiin. En tosin huumeisiin.

Enkä ole kyllä ainoa joka on vasta lähes kolmenkymmenen ja sama asia.
Mä kyllä uskon tohon perinnöllisyyteen.

Joskus yks hammaslääkäri oli sanonut että lähisukulaisellani on todella kovat ja vahvat hampaat, mutta lohkeavat, koska kipu tuntuu vasta kun on ongelma juuressa asti.

Onhan se tunnettu tosiasia, että kariesbakteeri on syyllinen reikiin, ja kariesbakteeri tarttuu. Joten sellainen, jolla ei tuota bakteeria ole tai kykenee sitä vastustamaan, ei saa hampaisiinsa reikiä, vaikkei harjaisi hampaitaan ikinä. Sellainen, jolla tuo bakteeri on, joko pystyy estämään reikiintymisen käyttämällä paljon aikaa ja energiaa hammashygieniaan, tai sitten ei hammashygieniakaan riitä.

Harvemmin kuitenkaan vielä nelikymppiseltä on kaikki hampaat jouduttu poistamaan, silloin on kyse jostain mielenterveyden ongelmasta, kuten hammaslääkäripelosta. Jos hammaslääkärillä käy kerran vuodessa korjaamassa kaikki viat, on hampaita vielä hyvin jäljellä nelikymppisenäkin.

Luulisin, että henkilöllä on ollut menneisyydessään vakavia mielenterveys- tai päihdeongelmia. Se ei sinänsä haittaa, mutta kyllähän ne tekarit vähän puistattaa. Ja jos on vieläkin epähygieeniset tavat, en mene edes kosketusetäisyydelle.

Pakko vielä sen verran vastata, että meillä on potilaana noin 25 vuotias mies, jolla on niin paha parodontiitti, että hänen ennuste on se, että 40 vuotiaana hampaat on tod.näk. mennyttä. Hänellä on juveniiliparodontiitti, eli sairaus on alkanut jo lapsuusiässä. Sille ei oikeastaan voi muuta kuin harjata, langata, fluorata, hoitaa, yrittää..siitä huolimatta lopputulos on hampaiden menetys. Tässä voidaan sanoa että geenit sucks.

Pakko vielä sen verran vastata, että meillä on potilaana noin 25 vuotias mies, jolla on niin paha parodontiitti, että hänen ennuste on se, että 40 vuotiaana hampaat on tod.näk. mennyttä. Hänellä on juveniiliparodontiitti, eli sairaus on alkanut jo lapsuusiässä. Sille ei oikeastaan voi muuta kuin harjata, langata, fluorata, hoitaa, yrittää..siitä huolimatta lopputulos on hampaiden menetys. Tässä voidaan sanoa että geenit sucks.
:(