Mollylle tsemppiä hoitoihin. Saako kysellä vähän yksityiskohtia sun hoidosta, mm. lääkkeet ja annokset. Ilmeisesti lyhyt kaava? Tosiaan alkanut kiinnostamaan nyt enemmänkin nämä sattuneesta syystä.
zammakko
Ihan ok, että laitoit listaan. En oikein osaa itse päivitellä tuota, kun tuntuu että olen niin uusi vielä täällä. Just vasta selvitin tuonkin, että mikä tuo pp1 on.
Eli eikö ole niin, että punktiopäivä on pp0?
Mukava kuulla, etten ole ainoa, jolla ei varsinaista vauvakuumetta ole. Minä mietin/haaveilen asioita aina vasta siitä alkaen, kun lapsi on jo jotenkuten omilla jaloillaan kävelevä, jutteleva yms. Yritän olla liikaa miettimättä raskautta ja synnytystä, muuten en koskaan raskautuisi. Samaten hieman pelottaa kuinka raskaaksi arki kävisi ne pari-kolme ensimmäistä vuotta, josta aina varoitellaan.
Mutta niinkuin Roxannella, minullakin on ollut aikaa olla ja elää itsekästä elämää. Enää ei ole mitään menohaluja mihinkään suuntaan ja arki käy tylsäksi. Olin suunnitellut elämäni siten, että voin hoitaa muksun (lähinnä yhdestä haaveillut) kotona työn ohessa. Ja nyt on sellainen työ, että se jättää aika paljon vapaa-aikaa minulle, eikä mulla ole mitään tekemistä, menemistä eikä velvollisuuksia. Olen kyllä rampannut harrasteissa, mutta en ole vielä sitä täysin omaa juttuani löytänyt.
Kalabaliikki
En tiedä tarkkaan, mitä lisäinfoa tuo amh-arvo antaa, mutta näkyihän sulla hyvin folleja ultrassa, joten sen perusteella ainakin mulla lääkäri suositteli (muistaakseni jopa ilman muuta) hoitojen koittamista, ennen kuin edes amh-arvoa oli mitattu. Mulla näkyi silloin folleja puolta vähemmän, eli 4+6 yhteensä 10. Lääkäri kehui, että se on hyvin minun ikäiselle (vanhalle haahkalle
). Mua ennen oli kuulemma ollut vuotta nuorempi, jolla näkyi vain yksi.
toiveilija
Ei kauaan kannata tässä iässä odotella, ehkä puolisen vuotta max. Hoitoja on niin moneen lähtöön, ihan pienestä lääkkeellisestä avusta isompiin operaatioihin, että sieltä saattaa hyvinkin löytyä apua ihan pienelläkin jutulla.
Luppana
Saatko aloittaa hoidon seuraavaan kiertoon? Kun olen ollut luulossa, että ne sumut ajaa oman hormonitoiminnan alas, jolloin pitäisi pitää yksi välikierto. Mullahan ei ollut mitään nenäsumutteita mun hoidossa, joka oli lyhyt eli antagonisti (lukee papereissa). Ja toisekseen, mä oon suunnilleen joka käynnistä saanut aina tiedot paperilla, enhän mä muuten mitään muistaisi. En ole edes pyytänyt, vaan se on heillä toimintatapa, mikä on kyllä hieno asia. Klinikkana on Ovumia Tampereella.
Mulla ei muuten ole sen piikin jälkeen mitään oloja, otettiin se vissiin samoihin aikoihin. Mä otin ke 21:40. Vähän ehkä väsyttää, mutta oletin sen tulevan noista lugeista. Ja ainahan mua väsyttää, varsinkin nyt kun juo vain 2 pientä kupillista kahvia päivässä ja yhden kaakaocappuccinon. Mullakin muuten oli lääkäri vuosilomalla ja siirrossa oli eri lääkäri. Mä laitan niitä palleroita kuun loppuun asti. Ja isommalla annoksellakin vielä.
Siinä on kuulemma vähän ekstraa, jos sattuu valumaan ulos osa. Mä kyllä makaan aina sängyssä yli puoli tuntia, kun oon noi ottanut. Aamulla ja illalla.
Luin muuten googlesta naisen munasoluista. En muista tarkkoja prosentteja, mutta jotenkin niin että nuorellakin naisella on osa munasoluista huonolaatuisia. Mutta vanhemmiten niiden huonojen osuus lisääntyy, mutta siis vanhemmalla on vielä niitä hyvänlaatuisiakin. En uskalla nyt noita lukuja arvailla, kun en muista niitä tarkaan, niin ei tule sanottua väärin.
Katti75
Siirrossa ei ollut oikein mieltäylentävät ajatukset, kun tottakai siinäkin piti olla yhtä ja toista. Eli eihän sitä katetria vai mikä se on, niin meinattu saada perille millään. Kolmeen otteeseen lääkäri pyysi jotain instrumenttia lisää, ensin joku vahvike, sitten pihdit ilmeisesti kohdunsuulle (auts) ja sitten jonkun muun. Joku mutka siinä oli ja tiukka suu, ettei mahtunut, niin piti vissiin vähän avittaa. Seuraava kerta olisi kuulemma helpompi. Niinkuin varmaan punktiokin. En muuten saanut puudutetta punktiossa, kysyin sitä klinikalla. ARGH. Mutta toisaata toivuin nopeasti, enkä ollut lääkepöllyssä.
Niin ja olihan se huikeeta katsoa siitä ultramonitorista, kun se pikkutyyppi sujahti perille. Ensin en siitäkään kuvasta tiennyt mikä on mikä, luulin isoa mustaa virtsarakkoa kohduksi.
Sitten kysyin, että mitä toi pieni vaalea klöntti on, kun epäilin heti jotain suunnilleen kasvainta tai kystaa. Mutta se olikin kohtu, kovin pienen näköinen verrattuna virtsarakkoon. Mutta kyllä tuon toimituksen aikana kävi mielessä, että se perinteinen keino on vähän miellyttävämpi tapa tulla raskaaksi.
Niin ja kiitos kauniista sanoista.
Kasenja
No höh tuollaista flunssaa, kun sotkee lämmöt! Pikaista paranemista.
Meillä sama tilanne, että haluaisin nimenomaan tuon miehen kanssa sen lapsen, jos se on tullakseen.
ON
Mä olen taas hieman huolissani ollut täällä.
Ensinnäkin tajusin sen siirron jälkeen, että vaikka meidän hyväksi kehuttu alkio sai luokan kaksi (topista en ole varma, pitäisi kysyä, vai tietääkö teistä joku mitä merkkaa sarakkeessa top-alkiot merkintä GQ?, merkkaakohan se esim. quick tai sitten ehkä sitä että top alkioita ei ollut yhtään?), niin se ei ollut sellainen ns. normialkio. Alkionhan kaiketi pitäisi olla 8-soluinen 3 päivän ikäisenä. Tällä tyypillä ollut hirmuinen vauhti päällä ja oli jo 12-soluinen siirrettäessä. Selväsi sillä on isänsä kärsivällisyys ja vauhti. Tai sitten jos se on ollut liian lämpimässä 37 asteessa, kun ei mulla tuollaista ruumiinlämpöä ole, ilmeisesti kilpparista johtuen. Tai sit sillä on vaan niin kova kiire tänne meitin luokse, kun joutui näin kauan odottamaan mahdollisuutta.
Ja arvatkaas onko google käynyt kuumana kaiken maailman alkioon liittyvillä hauilla. Jos osaatte kertoa jotain tästä aiheesta, niin mielenkiinnolla lukisin.
Toinen juttu (poistakaa multa oikeus käyttää googlea!)
Luin "vanhan" isän riskeistä. Vanhan äidin riskeistähän aina puhutaan ja niistä tietää kaikki ainakin sen downin. Mutta voi huoh mitä luettavaa tuo olikaan.
Ja sitten kolmas:
Vaikka alkio olisi ok ja hedelmöittyisi, niin jos siittiöt kehnoja, niin ne tulee vasta myöhemmin esiin. Eli ilmeisesti keskenmenoina? Tietääkö joku tästä enempää? Tarvii vissiin vielä ehkä hieman tutkia tätäkin aihetta.
Oletteko te muut pohtineet/lukeneet tällaisia asioita kuinka paljon? Mun pitäisi saada pää nyt nollattua. Ja lakata lukemasta noita. Hulluksihan tässä tulee ja iskee kauhea katumus tästä hoitoonlähtemisestä.
Mä ostin kaksi raskaustestiä, vaikka mulla oli yksi käyttökelpoinen jo valmiina odottamassa. Ajattelin, että haluan testata jo vähän aiemminkin kerran. Ollaan lähdössä reissuun Helsinkiin virallisena testipäivänä, joten ainakin päivää ennen tuota teen jo testin, ettei se sitten niin kovasti vaikuta reissuun. Ollaan yksi yö Hesassa. Samalla kekkasin, että kun mun pitäis lopettaa luget su, niin voisin ottaa vielä ma jos niitä riittää, niin ei menkat alkaisi reissussa. Eikö näitten pitäis siirtää menkkoja? Niin ja koska nyt mulla on siis kolme raskaustestiä, niin mietin että pitäisikö kokeilla saako sitä elämänsä ensimmäisen ja mahdollisesti ainoan kerran raskaustestiin positiivisen tuloksen. Sitten siitä voisi ottaa kuvan ja kaikkea. Mutta en ole varma onnistuuko se enää huomenna, koska viime keskiviikkona pistin pregnyl 5000. Se on siinä ja siinä. Niin että oletteko samaa mieltä, että tuo olisi kyllä varsin hyvä syy tuhlata yksi raskaustesti, vaikkei se mitään infoa annakaan.
Tässä mukavia juttuja ivf-hoidoista ja niiden kehityssuunnista, liekö tässä jotain siitä Roxannenkin hoidosta:
http://www.simpukka.info/wp-content/uploads/2014/05/varila_www.pdf?x41316
Mä jo punktion jälkeen mietinkin, että on kurjaa kun nainen joutuu kärsimään miehen huonoista siittiöistä. Ja kehittelin mielessäni lempeän inssin ja icsin sekoituksen. Eli eikö niitä huonosti uivia siittiöitä voisi ruiskuttaa suoraan munatorveen (luemma lyijykynän paksuinen), kun kuitenkin neuloilla punktiossakin sorkitaan. Ultralla vaan tsekkaisi kummasta on solu tulossa. Ja solun tuloakin voi lääkkeillä säätää. Säästyisi tuo monien huonojen munien muniminen ja punktio.
Nyt nukkumaan. Olen ottanut tosi rennosti tämän viikon ja silti vaan väsyttää.