Huomenta vauvakuumeilijat!
Olen ulkopuolinen tänne kommentoimaan, mutta luin ajatuksianne ja pelkojanne odotuksesta, synnytyksestä, vauvan hoidosta ja äidin iästä. Olen itse 45 ja aika loppuvaiheessa raskaana. Toinen tulossa, tosin luovutetuilla soluilla. Raskausaika on mennyt hyvin ja töissä käyty. Esikko on 4 ja jo aika helppo. Mulla on elämän ohjenuora se, että jos pystyy raskautumaan, pystyy olemaan myös raskaana ja synnyttämään tavalla tai toiselle (kenellekään ei ole vauva jäänyt sisään, sektiokin on vaihtoehto). Vauva ja sen hoito on aina yksi elämän suurimpia riskejä, vauva voi olla tosi helppo ja tai sitten tosi rankka hoidettava. Se riski on kaikkien otettava iästä huolimatta. Yhtä rankkaa se on onko nuori tai vanha. Jos sitä riskiä ei ota, ei muuta kuin ehkäisyä vaan. Mulla ainakin unen tarve on iän myötä vähentynyt ja heräilen muuteskin öisin. Nykyään maistuu päiväunetkin hyvin. Enää en myöskää jaksa stressata mistään, koska joka paikassa on riskejä, pelkkä sängyssä makaaminenkin on riski, kun voi tulla veritulppa. Se on keski-iän paras puoli, että ihan pienistä ei pää hötky. Helppoa ei tule olemaan mullakaan, mies välillä reissuhommissa ja omista isovanhemmista ei ole kuin kiusaa. Ilkeä äitini huusi puhelimeen, että poista kohtu, ettet tule enää raskaaksi ja sun mies pakottaa sut tekemään lapsia. Huusi puhelimeen kurkku auki, että olet liian vanha tekemään lapsia! Kuka niitä hoitaa! Noh, se on se ongelma, että alkaa omilla vahemiila iän myötä viirata, etupäässä äidillä. Toivottavasti ei itse tule samanlaiseksi.
Itse mietin asiat niin, että tämä toinen on toivottu, koska jos isovanhemmat ovat vanhoja (ja päässä vähän viiraa) ja itseä ja tulevaa isääkin alkaa jo keski-ikä painamaan, on lapsella hyvä olla sitten vanhempana joku läheinen samaa ikäluokkaa. Serkutkin ovat meidän naperolla huitsin nevadassa, velipuolet isoja miehiä maailmalla ja mun veli on toivoton vanhapoika, joka juoksee naisia pakoon, että toimeen on edes jonkun tartuttava....Jokaisen on omat valinnat tehtävä ja naisen kroppa on kyllä luotu olemaan raskaana, joten muutama vuosi ikää sinne tai tänne ei muuta tilannetta. Meidän päässä on vain iskostettu joku hemmetin kaava, että yli 35 on vanha nainen. Jos mies saa lapsen yli 60 v, se on kova pukki eikä kukaan kysy lasten hoidosta mitään. Naisen kohtelu ja lokerointi iän perusteella on edelleen yksi pirullisemmista ikärasisismin muodoista ja pidetään siskot huoli, että emme tee sitä itsellemme emmekä toisillemme. Eri asia on, jos on jo jotain vakavia perussairauksia olemassa, voi raskaus aiheuttaa niiden pahentumista, mutta meillä on loistavia lekureita, jotka kyllä osaavat selvittää ja hoitaa.